Hr. Jenssen Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Det er mange spill som sliter med Crossfire og SLI (spesielt Crossfire), men nå begynner skjermkortene dine å bli så gamle at man snakker helt annen teknologi. 4800-serien er vel DX9-kort, og moderne spill tar i bruk en hel del shaders som ikke støttes av kortet der. Risen 2 *ser* kanskje ikke så uhorvelig mye bedre ut enn Risen 1, men det bruker garantert teknologi som er noen lunde nyere. Da blir det raskt vanskelig for så gamle skjermkort å fungere helt greit. Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) Du har nok absolutt et poeng der. Paradokset for meg er at jeg kjører Crysis på høye verdier, og det er langt penere enn noe annet spill jeg har prøvd verken før eller siden, egentlig. Så kommer "ny" teknologi som krever nye kort pga et par-fem tekniske nyvinninger, og plutselig er kortet mitt utdatert til tross for at den "generelle" spillgrafikken i nyere spill som Risen altså på ingen måte er i nærheten like pen. Hadde unektelig vært en fordel om ikke PB plutselig måtte inkludere støtte for all verdens ny teknologi uten å samtidig optimalisere spillene for bakoverkompatabilitet. Nå skal det vel sies at Risen 2 egentlig er det første eksemplet jeg ser på hvor dårlig dette egentlig fungerer. Grafikkmessig fremstår det bare som underlig at det er så maskinvarehungrig, når så mye av grafikken er relativt.... kjip/lite ekstraordinær. Vann, for eksempel, er noe PB aldri har fått til - der er Bethesda milevis foran. Edit: Apropos SLI og crossfire - det er virkelig absurd at så få spille har endt opp med å faktisk støtte noe som nå er gammel, men så vidt jeg forstår, fremdeles gangbar teknologi. Selv et spill som Skyrim støtter det ikke engang, og da kan man spørre seg om årsaken. En investering som skulle ende opp med å bedre ytelsen til skjermkortet med minst 40 %, også ender det opp som en ubrukelig gimmick.... sukk. Endret 20. mai 2012 av aphelion3 Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Risen 2 *ser* kanskje ikke så uhorvelig mye bedre ut enn Risen 1, men det bruker garantert teknologi som er noen lunde nyere. Da blir det raskt vanskelig for så gamle skjermkort å fungere helt greit. Jeg vil tro at PB ikke bruker annet enn Dx9, Risen 2 lages for konsoll også og konsollene har vært på stedet hvil siden 2006. Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Risen 2 *ser* kanskje ikke så uhorvelig mye bedre ut enn Risen 1, men det bruker garantert teknologi som er noen lunde nyere. Da blir det raskt vanskelig for så gamle skjermkort å fungere helt greit. Jeg vil tro at PB ikke bruker annet enn Dx9, Risen 2 lages for konsoll også og konsollene har vært på stedet hvil siden 2006. Et eller annet må de i hvert fall bruke, siden Skyrim ser 100 ganger bedre ut på min maskin enn det Risen 2 gjør... Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Vann, for eksempel, er noe PB aldri har fått til - der er Bethesda milevis foran. Skjønner ikke helt dette. Vannet i Gothic 3 fungerte veldig bra, særlig bekkene var livlige og levende. Følte at det var ekte vann. I Risen 2 synes jeg vannet er helt ok, spesielt når det regner og blåser ser man flotte bølgeeffekter, og de fargerike fiskene du ser i vannet i dagslys gir inntrykk av ekte sjø. Jevnt over tror jeg man kan si at Piranha Bytes er mer opptatt av at ting skal "føles" riktig enn at de skal være en simulering av virkeligheten. Bare en tanke... Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Et eller annet må de i hvert fall bruke, siden Skyrim ser 100 ganger bedre ut på min maskin enn det Risen 2 gjør... Noe subjektivitet og preferanse må det være inne i bildet her, siden Risen 2 ser 100 ganger bedre ut enn Skyrim på min maskin... Helt konkret er PB særlig gode på "dynamisk lyskasting" hvis man kan kalle det det... eks, lyset fra en fakkel i Gothic 3, skyggen fra (og lyset gjennom) trærne i Risen 2. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Helt konkret er PB særlig gode på "dynamisk lyskasting" hvis man kan kalle det det... eks, lyset fra en fakkel i Gothic 3, skyggen fra (og lyset gjennom) trærne i Risen 2. Jeg synes ikke Dynamic Light fungerer spesielt bra i Risen 2, faktisk noe av det PB bommer på. Vanneffektene er ikke spesielt gode heller, men fungerer. Regn ser bra ut. Jevnt over tror jeg man kan si at Piranha Bytes er mer opptatt av at ting skal "føles" riktig enn at de skal være en simulering av virkeligheten. Vegetasjonen er bra i Risen 2 og skaper tropefølelse, men den er egentlig veldig livløs. Med unntak av farlige dyr er spillet omtrent tomt for ambient dyreliv. Ingen insekter, ingen fugler, ingen dyr (bortsett fra rotter). Det er riktignok fisker på grunnen i sjøen og det skaper stemning, men ingen hoppende fisk i elvene f eks. Ellers får jeg en følelse av å gå rundt i en konstruert verden siden det er liten bevegelsesfrihet utenom stiene/korridorene. Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Visjoner: I mine øyne har PB alltid slitt med å få til vannet - dette har varierende kvalitet og utseende fra spill til spill, men stryk og fosser er noe jeg mener de aldri helt har fått til å fungere. Mulig jeg går glipp av noe i Risen 2 pga mine tydeligvis utdaterte Radeon-kort, men tviler på det, da spillet, som tydeligvis mangler "video-autodetect" satte opp maskinen med high og ultra på det meste, så jeg antar at jeg fikk se noenlunde hvordan det skulle se ut før jeg ble sjøsyk(!) av lag. For meg fremstår strykene i R2 om mulig enda dårligere enn i Gothic 3, hvor de ikke var spesielt gode i utgangspunktet. Vann (ikke stryk) i Gothic 2 var kurant så lenge det sto stille og speilet naturen rundt. For at vann skal "føles" riktig for meg, bør det ligne ganske mye/oppføre seg ganske likt som i virkeligheten, og her må jeg bare gi 100 poeng til Skyrim. Jeg fastholder også at Skyrim er et jevnt over langt penere spill enn Risen 2, i hvert fall på min maskin, selv om det ikke betyr at det er et bedre spill. Men igjen, dette har selvsagt å gjøre med grafiske preferanser, og jeg har ingen intensjon om å krangle om den subjektive siden ved dette. Sitat Frijazz: "Vegetasjonen er bra i Risen 2 og skaper tropefølelse, men den er egentlig veldig livløs. Med unntak av farlige dyr er spillet omtrent tomt for ambient dyreliv. Ingen insekter, ingen fugler, ingen dyr (bortsett fra rotter). Det er riktignok fisker på grunnen i sjøen og det skaper stemning, men ingen hoppende fisk i elvene f eks. Ellers får jeg en følelse av å gå rundt i en konstruert verden siden det er liten bevegelsesfrihet utenom stiene/korridorene." Dette er jeg fullstendig enig i. Tidligere har PB vunnet hjertet mitt nettopp på design, hvor de har gått Bethesda en høy gang når det gjelder verdenens sjel og layout. I R2 strekker de ut teksturene og oppskalerer verdenen, men til gjengjeld blir den tommere og landskapet vanskeligere tilgjengelig i forhold til hvor man før kunne gå omtrent hvor man ville og oppdage en "skatt" bak hver krik og krok. Synes også lyssetting i R2 er problematisk - i visse tilfeller er det bedre å gå rundt i en hule i semi-mørke enn å bli forvirret av det dårlige men samtidig intense lyset fra en fakkel. Om kvelden fremstår himmelen som opplyst, mens landskapet blir så mørkt at jeg nesten ikke ser hvor jeg går. Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Ja, vi får vel være enige om å være uenige. For meg representerer grafikken i Risen 2 alt det Piranha Bytes er gode på. Jeg synes de har tatt et naturlig skritt videre. Alt er ikke perfekt, men det jeg ser i R2 synes jeg er veldig veldig pent. Skyrim synes jeg er livløst og kunstig når det sammenliknes med PB-spill. Et eksempel er hvordan steinene "skinner" unaturlig. Kan finne frem en screenshot av dette, hvis det er behov. Men nå er ikke poenget mitt at Skyrim er så ille. Det er mye bedre enn Oblivion og slett ikke dårlig. Et stort fremskritt hva Bethesda angår. Enkelte av byene (to-tre byer) er også direkte vakre. I R2 strekker de ut teksturene og oppskalerer verdenen, men til gjengjeld blir den tommere og landskapet vanskeligere tilgjengelig i forhold til hvor man før kunne gå omtrent hvor man ville og oppdage en "skatt" bak hver krik og krok. Tendensen med å lage "stier" og begrense bevegelsesfriheten til spilleren begynte allerede i Risen 1. Hvis man skal kritisere dette, må man samtidig legge litt kritikk her. Når det er sagt, er heller ikke Gothic 2 (som vanligvis får så mye ros) noe godt eksempel på en 100% åpen verden. Av Piranha Bytes er det kun Gothic 3 som har hatt dette. Jeg tror PB er mye mer opptatt av å lage "scener" som spilleren kan oppleve, og hvis man setter pris på slik design (noe jeg gjør) gir dette en helt fantastisk innlevelse. Men man må være "på lag" med utvikler, ellers fungerer det ikke... Det er lett å kritisere, akkurat som det er lett å kritisere kunst. Jeg for min del nøt hvert øyeblikk i spillet. Eksempel på hvordan PB forsøker å lage "liv" uten å sette realisme som første prioritet er hvordan alle planter og trær i spillet "vaier". Dette gir en innlevelse hvis man ikke sitter og nistirrer på detaljene, men "opplever" spillet. Den beste kunsten er ikke realistisk, men bruker teknikker for å "lure" spilleren. Dette er de gode på. Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Tendensen med å lage "stier" og begrense bevegelsesfriheten til spilleren begynte allerede i Risen 1. Hvis man skal kritisere dette, må man samtidig legge litt kritikk her. Når det er sagt, er heller ikke Gothic 2 (som vanligvis får så mye ros) noe godt eksempel på en 100% åpen verden. Av Piranha Bytes er det kun Gothic 3 som har hatt dette Uenig. Jeg ser på mange måter på Risen 1 som en litt blassere "remake" av Gothic 2, med oppdatert grafikk. Men noe av greia med begge spillene er hvordan PB, til tross for mindre kart enn både Gothic 3 og Risen 2, utnytter hver tomme av kartene i alle dimensjoner. Nettopp dette mener jeg gir spilleren en uovertruffet følelse av frihet og bevegelsesmuligheter i alle retninger. Så langt vil jeg også si at verdensbyggingen i Gothic 3 fremsto adskillig bedre enn i Risen 2. Eksempel på hvordan PB forsøker å lage "liv" uten å sette realisme som første prioritet er hvordan alle planter og trær i spillet "vaier". Dette gir en innlevelse hvis man ikke sitter og nistirrer på detaljene, men "opplever" spillet. Den beste kunsten er ikke realistisk, men bruker teknikker for å "lure" spilleren. Dette er de gode på. Enig. PB kan det med "funksjonell" grafikk, men jeg må likevel irritere meg over at de tilsynelatende ikke alltid lærer av tidligere feil. Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Tendensen med å lage "stier" og begrense bevegelsesfriheten til spilleren begynte allerede i Risen 1. Hvis man skal kritisere dette, må man samtidig legge litt kritikk her. Når det er sagt, er heller ikke Gothic 2 (som vanligvis får så mye ros) noe godt eksempel på en 100% åpen verden. Av Piranha Bytes er det kun Gothic 3 som har hatt dette Uenig. Jeg ser på mange måter på Risen 1 som en litt blassere "remake" av Gothic 2, med oppdatert grafikk. Men noe av greia med begge spillene er hvordan PB, til tross for mindre kart enn både Gothic 3 og Risen 2, utnytter hver tomme av kartene i alle dimensjoner. Nettopp dette mener jeg gir spilleren en uovertruffet følelse av frihet og bevegelsesmuligheter i alle retninger. Så langt vil jeg også si at verdensbyggingen i Gothic 3 fremsto adskillig bedre enn i Risen 2. Greit å være uenig ...men jeg kan ikke helt se hva du er uenig i. Jeg er stort sett enig i det du skriver, bortsett fra uovertruffen frihetsfølelse i R1, dette har jeg bare følt i Gothic 3. (Selv om Gothic 2 føltes bra på veldig mange måter, og veldig fritt store deler av spillet) Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Hehe - men det er jo poenget mitt - at "stiene" nettopp er kun stier; du kan følge dem slavisk eller stort sett gå hvor du vil i landskapet, til og med over og under der du gikk i sted. Det du kaller "frihet" og "åpenhet" i G3 kaller jeg "større kart med mindre kupert terreng." Dette gir en "illusjon" av frihet - man kan gå i evigheter i alle retninger, men det er langt fra sikkert at man finner noe interessant i enden (selv om det man fant alltid var mye mer interessant enn i Oblivion... ) Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 (endret) Hehe - men det er jo poenget mitt - at "stiene" nettopp er kun stier; du kan følge dem slavisk eller stort sett gå hvor du vil i landskapet, til og med over og under der du gikk i sted. Det du kaller "frihet" og "åpenhet" i G3 kaller jeg "større kart med mindre kupert terreng." Dette gir en "illusjon" av frihet - man kan gå i evigheter i alle retninger, men det er langt fra sikkert at man finner noe interessant i enden (selv om det man fant alltid var mye mer interessant enn i Oblivion... ) Misforstå meg rett.. Jeg likte Risen 1 veldig godt, alt bortsett fra slutten som var aldeles elendig. Men jeg husker at det jeg bet meg merke i tidlig i spillet var nettopp at det var lagt opp til stier man skulle følge. Det er riktig at landskapet var friere enn det vi ser i Risen 2, men det jeg mener er at tendensen man så i Risen 1 til å dele inn spillverdenen i stier er videreført og gjort mer ekstremt i Risen 2. Jeg kan aldri huske å ha fått den følelsen i noen Gothic-spill, selv om det var stier i Gothic 2 også. Når det gjelder Gothic 3: Jeg ser "større kart med mindre kupert terreng"-argumentet. Det er ikke sånn at areal i seg selv gjør et spill godt. Men terrenget i Gothic 3 er veldig variert. Åpent terrent fungerer bare helt suverent i Varants ørkenlandskap, med litt små fjellformasjoner her og der. I Myrtana har man all slags terreng, alt fra skoger og fjell til bekker, fossefall og store vakre sletter. Og i Nordmar har man vel det man mildt sagt kan kalle kupert, og ikke minst fiendtlig, terreng Der er det aldeles ikke uvanlig å gå i sirkler gjerne over og under der man tidligere har vært. Første gang jeg var i Nordmar gikk jeg meg virkelig vill, det var en flott følelse... ai ai ai.. Gothic 3, ingen over, ingen ved siden... (bortsett fra muligens Gothic 2, men det blir på an annen, mindre episk, måte) Selv om jeg synes KayAU er alt for streng i sin anmeldelse av Risen 2 skal jeg være med på en ting. Gothic 3 har mange minneverdige områder og det er en spillverden man lengter tilbake til på en helt annen måte enn jeg har opplevd i noe annet spill... (En av grunnene til at jeg mener at G3 er en soleklar 10'er i sin nåværende patchede form. Aldri har noe annet spill fått meg til å starte opp en 5. gjennomspilling og faktisk attpåtil nyte spillet mer enn jeg noen gang har gjort tidligere) Jeg er veldig spent på å se hvordan Risen 2 (evnt. ikke) vokser på meg. Det vil være faktoren som avgjør om Risen 2 går inn i min bok som en av PB's store eller ikke. Endret 21. mai 2012 av Visjoner Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Har lagt bak meg noen timer nå, og etter å ha oppdatert driveren, ser det ikke så verst ut heller. Fremdeles ikke helt "inne" i stemningen," og jeg opprettholder at spillet virker tommere enn tidligere. Nå er jeg riktignok bare på første øya, da.... Men en ting har jeg rukket å irritere meg kraftig over. Kom over en død kar med et skattekart. Veldig gøy, tenkte jeg, nå skal jeg på skattejakt! Brukte deretter kanskje 10 minutter på å tråle inventory, loggbok, og alle de andre fanene - ikke noe skattekart å oppdrive noe sted, kun sjøkart og øy-kartet jeg kjøpte av guvernøren. Tilfeldigvis var jeg tilbake i området, i nærheten av hvor jeg fant den døde med kartet. Der, på bakken, lyste et stort, rødt kryss.... Unødvendig å si at jeg synes dette er en veldig, veldig dårlig løsning på hvordan man finner nedgravde skatter i et spill som handler om skattejakt. Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Tilfeldigvis var jeg tilbake i området, i nærheten av hvor jeg fant den døde med kartet. Der, på bakken, lyste et stort, rødt kryss.... Unødvendig å si at jeg synes dette er en veldig, veldig dårlig løsning på hvordan man finner nedgravde skatter i et spill som handler om skattejakt. Som alltid i PB-spill, får man ikke ting med teskje. Dette gjelder også hvordan man benytter skattekart. Tok litt tid før jeg fant ut av dette selv. Hvis du ikke foretrekker å finne ut selv hvordan dette fungerer, så sjekk spoileren under. Når du finner et skattekart blir dette en quest. Finn dette questet i loggboka og aktiver quest marker (eller noe i den duren) så vil du se skatten avmerket på kartet. Risen 2 inneholder faktisk et veldig kraftig og brukervennlig kartsystem (I overkant kraftig vil kanskje noen hevde). Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Som alltid i PB-spill, får man ikke ting med teskje. Dette gjelder også hvordan man benytter skattekart. Tok litt tid før jeg fant ut av dette selv. Hvis du ikke foretrekker å finne ut selv hvordan dette fungerer, så sjekk spoileren under. Når du finner et skattekart blir dette en quest. Finn dette questet i loggboka og aktiver quest marker (eller noe i den duren) så vil du se skatten avmerket på kartet. Risen 2 inneholder faktisk et veldig kraftig og brukervennlig kartsystem (I overkant kraftig vil kanskje noen hevde). Haha! Har du sett.... - Men i den forbindelse blir det jo unektelig litt rart at skatten er merket med et rødt kryss på bakken, når jeg ikke har aktivert oppdraget eller sett hvor skatten er på kartet først! Går med på at det hjelper noe, men ikke nok... Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 ...ikke nok til å gi full tilfredsstillelse gjennom det å ut i fra kartet oppdage skatten helt på egen hånd, seff. Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) Så problemet er at krysset viser deg for nøyaktig hvor skatten er? Det første problemet ditt var jo at du ikke klarte å finne skatten Alternativet ville jo vært å lage en tekst som beskrev utifra noen landemerker, antall skritt osv. Uten noen form for kart/kryss. Det hadde vært en interessant og god løsning. Men et kryss på et kart er nå et kryss på et kart. Når man først har godtatt dette blir problemet her at krysset angir posisjonen med for stor nøyaktighet... (krysset er jo på kartet, det er bare projisert i 3D-verdenen i karakterens hode) Det beste hadde kanskje vært å fjerne krysset fra spillverden når questet ikke er aktivert... PS: JA, jeg er fullstendig enig i at det store, røde krysset på bakken er en rar og ikke-optimal løsning på skattejakt. Endret 28. mai 2012 av Visjoner Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Klønete ordlegging fra min side - sorry. Det jeg mente var at å aktivere oppdraget og få krysset opp på kartet er ok, selv om jeg ønsker meg individuelle kart som i Gothic-serien. Det eneste jeg klaget på var altså krysset i spill-verdenen. Mener å huske at man i Gothic - og Risen 1 (?) fint kunne begynne å grave på et "suspekt" sted på bakken, og få treff på dette alene.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå