Gå til innhold

Alt om Risen 2! Det (e)neste RPG-spillet med sjel i en stadig fattigere sjanger..


Anbefalte innlegg

Refferer til emnet "Forslag til bra PC-spill" som du har kommentert på, Casemodd.

Der du skrev "Kommende spill: Risen 2, Far Cry 3 og kanskje Skyrim (den sistnevnte ville jeg sjekket en del spillererfaringer først)"

Er det slik at du er fanboy eller noe? Jeg bare lurer.

Skyrim ser ut som et greit spill og det er til å anbefale. Jeg sier det samme om Risen 2. Men ser virkelig ikke hvorfor du forhåndsdømmer Skyrim når du ikke har spilt det? Men du klarer å si positive ting om et spill du heller ikke har prøvd. For meg, makes no sence.

Må nevne at jeg selv har spilt Risen og det er mitt favoritt RPG, så støtter ingen av de. Vil bare vite hvorfor du forhåndsdømmer noe som ser ut som et ganske greit konsept. :yes:

Når jeg skriver kanskje Skyrim ,så er det jo en delvis anbefaling (å utelate den ville være å overse den). Rådet om å sjekke ut spillererfaringer mener jeg er på sin plass, og er vel et godt råd generelt også, nær sagt uansett hvilket spill en er nysgjerrig på. Men når det er sagt, ser jeg at jeg like gjerne burde gitt Far Cry 3 sammen forbehold, da de skuffet stort med Far Cry 2 i forhold til det glimrende Far Cry 1 (i likhet med nedturen fra Morrowind til Oblivion). Rådet var for øvrig velment og ikke tenkt som hets av Skyrim.

 

Trådtittel her er spissformulert, både for moro skyld og for å få litt debatt om veien mange RPGs har tatt. I tillegg for at tråden skal få oppmerksomhet, da det er en kjensgjerning at det finnes mange gode RPGs som ikke mange nok blir oppmerksomme på pga de drukner i hypen og det enorme markedsføringsappatet til spill fra større og mektigere utgivere som er stinne av gryn og kjøper seg total oppmerksomhet. Dette er usunt for bransjen, og det er et stort tap for alle de stakkarene som aldri blir gjort oppmerksom på de de gode spillene der ute som faktisk er bedre enn de hypede titlene og som ikke i like stor grad er utsatt for konsoll-herpes QTE fordumming, level-scaling og annen styggedom.

 

Dersom jeg hadde vært en fanboy, som du spør om - hadde jeg for det første bare liret av meg svada som at det og det spillet suger uten å begrunne, samt sagt yes!, herlig og rått til hver eneste lille videosnutt av et spill jeg likte uten å ha kritiske spørsmål til det. Som du sikkert har sett i åpningsinnlegget skrev jeg noen ord om hva jeg ikke var fornøyd med i Risen, samt et par bekymringer ved ting i Risen 2. I et innlegg lenger ned har jeg også forsøkt å spørre hva andre mener om nye implementeringer i 2ern som jeg lurer litt på, og som jeg ikke er sikker på om jeg liker eller ei. Voodoo høres dog spennende ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du burde gå for ein litt mindre slagferdig tittel om du vil at folk skal kikke innom tråden for å prate om Risen 2, snarare enn for å forsvare Skyrim ... All erfaring tyder på at det er mange, mange som vil forsvare Bethesda. :p

 

Ser sjølvsagt fram til Risen 2, men eg har medvite styrt unna promomateriale for å få ein skikkeleg jomfrutur når det først kjem ut. :)

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Det har du selvsagt helt rett i Zealuu. Jeg veide litt for og imot, og landet på det minst egoistiske (i alle fall på kort sikt). Jeg er oppriktig opptatt av at flest mulig skal oppdage de fantastiske universene som Piranha Bytes skaper, og da må det hard lut til for at flest mulig skal lese tråden. Med en overskrift uten denne spissen ville sannsynligvis svært få sjekket innom (treff hittil 739, uten brodd ville den trolig hatt ca 30-40 treff til nå). En enkeltmanns hype for fantastiske spill som til de grader ikke får den oppmerksomhet de fortjener er jo selvsagt ikke noe opp mot den store hypen og markedsapparatet rundt Skyrim, Battlefield 3 og andre titler fra søkkrike selskaper - men det er nå bedre enn ingenting.

 

Ikke minst er det også en liten dytt i siden /hint til spillnettsteder som f.eks. Gamer.no at de godt kan bevege seg litt utenfor boksen de også og gi like god dekning av mindre kjente titler og ikke selv bare være en del av den store hypen av pengegigantene som nærmest selger bare på grunn av navnet (enten innholdet er bra eller mindre bra).

 

Om tråden ikke vil inneholde noe fornuftig om forventninger til spillet, teasere og diskusjoner om lekket innhold osv., er det ikke for sent å etter hvert starte en ny tråd som er mer i retning av: "den store tråden om Piranha Bytes kommende mesterverk Risen 2" eller lignende, og dermed få dekket eget behov for å diskutere det med det som sannsynligvis blir noen få eventyrlystne og skylapp-frie personligheter :D .

 

Til sist, du skal ha kred for at du har veldig mye bra innlegg her på forumet. Har du vurdert å prøve deg som spillanmelder?

Lenke til kommentar

Har i grunn gitt opp disse spillene. Deler av Gothic-spillene har vært bra, men de lider av en notorisk lav produksjonsveri-følelse. Med lite brukervennlig UI og design (såvidt du får quickslots med potions), dårlige animasjoner og lite flyt i bevegelsene, og generelt sett har det en veldig amatørmessig utseende (menyer og UI, og karakterdesign). Det jeg liker med disse spillene, er den noe old school idéen bak, men en åpen verden og fri vilje til å gjøre som du vil. Men mangel på minneverdige karakterer (ofte er dialogen en prøvelse) og lite engasjerende story gjør at jeg tror jeg kun har fullført ett av Gothic-spillene (der du måtte slåss mot en masse drager på slutten), hvis jeg ikke stoppet rett før slutten.

 

Oblivion er heller ikke et spill jeg skjønte hvorfor det fikk så mye skryt. Det ga et bra førsteinntrykk: Bra grafikk, kunne lage din egen karakter, bra karakterer med god dialog og skikkelige skuespillere, høy produksjonskvalitet på musikken, menyene, og UI'en... men så begynte det å slå sprekker etterhvert. Det var kun to karakterer i spillet som faktisk var unike (Picard og Sean Bean), resten var generiske, uten "karakter" og gjerne med gjenbruk av dialog fra andre, og mye mer.

 

Men poenget her er Risen 2. For meg er det uaktuelt så lenge de ikke prioriterer bedre karakterer, plot, setting (forvokste insekt overalt er ikke gøy), animasjoner, karakterkontroll (sammenlignet med den myke, problemfrie kontrollen i skytespill som Battlefield-serien, føles Gothic-spillene fryktelig, selv om jeg foretrekker rollespill), og ikke minst overhale grafikken (og UI'en) slik at den har en skikkelig kvalitetsfølelse, og ikke minner om Wolfenstein 3D.

Lenke til kommentar

Har i grunn gitt opp disse spillene. Deler av Gothic-spillene har vært bra, men de lider av en notorisk lav produksjonsveri-følelse. Med lite brukervennlig UI og design (såvidt du får quickslots med potions), dårlige animasjoner og lite flyt i bevegelsene, og generelt sett har det en veldig amatørmessig utseende (menyer og UI, og karakterdesign). Det jeg liker med disse spillene, er den noe old school idéen bak, men en åpen verden og fri vilje til å gjøre som du vil. Men mangel på minneverdige karakterer (ofte er dialogen en prøvelse) og lite engasjerende story gjør at jeg tror jeg kun har fullført ett av Gothic-spillene (der du måtte slåss mot en masse drager på slutten), hvis jeg ikke stoppet rett før slutten.

 

Ikkje at låge produksjonsverdiar er noko som vanlegvis skremmer meg, men Risen gav meg kjensla av å vere ganske mykje meir polert enn Gothic-spela nokonsinne var, inkludert stemmeskodespelet. Kanskje du burde gje det eit forsøk.

 

Når det kjem til stemmeskodespel som det gjer regelrett vondt å høyre på, må nesten dei engelske stemmane i Two Worlds nemnast. :p

For ordens skyld fekk dei fiksa opp i mykje - inkludert det - i Two Worlds 2 (2W2?), som er eit kremspel, om ikkje akkurat den tyngste RPG-en i verda.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Begge spillene har vel strengt tatt ikke så mye med rollespilling å gjøre. :p Ser ut som det bare er Obsidian som lager rollespill for tiden. :(

 

Når det gjelder om spillene blir bra eller ikke, så er jeg ganske skeptisk til begge, spesielt nå som Risen har hoppa på konsollvogna.

 

Risen 1 hadde potensiale, men klønete kontroller ødela en del for min del. Hvis Risen 2 blir en konsollport (noe previews indikerer at det er), så er vel kampsystemet lagt opp til å bruke en håndkontroller, og det høres jo enda verre ut. Det kameraet de har vist fram i videoer til nå virker jo helt grusomt.

 

Det jeg liker med Risen er at man faktisk kan dø, i motsetning til level scaling fjaset i Oblivion.

 

Hvordan man kan forsvare level scaling i et såkalt sandkassespill (Les gåtursimulator) er for meg en gåte. Level scaling er jo noe som kan brukes i et lineært spill så man ikke trenger å ende opp i en situasjon hvor det er umulig å komme videre eller må grinde for å komme noen vei. (Les japanske "rolle"spill)

 

Når det gjelder produksjonsverdier så spiller det ingen rolle for min del. Trenger ikke være høye produksjonsverdier for å ha interessante NPC'er, god historie og et bra gameplay. Dessverre så har vel aldri noen av Piranha Bytes spill levert noe av dette.

 

Om de får kampsystemet til å sitte, så kan Risen 2 allikevel bli et spill verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar

Har i grunn gitt opp disse spillene. Deler av Gothic-spillene har vært bra, men de lider av en notorisk lav produksjonsveri-følelse. Med lite brukervennlig UI og design (såvidt du får quickslots med potions), dårlige animasjoner og lite flyt i bevegelsene, og generelt sett har det en veldig amatørmessig utseende (menyer og UI, og karakterdesign). Det jeg liker med disse spillene, er den noe old school idéen bak, men en åpen verden og fri vilje til å gjøre som du vil. Men mangel på minneverdige karakterer (ofte er dialogen en prøvelse) og lite engasjerende story gjør at jeg tror jeg kun har fullført ett av Gothic-spillene (der du måtte slåss mot en masse drager på slutten), hvis jeg ikke stoppet rett før slutten.

 

Ikkje at låge produksjonsverdiar er noko som vanlegvis skremmer meg, men Risen gav meg kjensla av å vere ganske mykje meir polert enn Gothic-spela nokonsinne var, inkludert stemmeskodespelet. Kanskje du burde gje det eit forsøk.

 

Når det kjem til stemmeskodespel som det gjer regelrett vondt å høyre på, må nesten dei engelske stemmane i Two Worlds nemnast. :p

For ordens skyld fekk dei fiksa opp i mykje - inkludert det - i Two Worlds 2 (2W2?), som er eit kremspel, om ikkje akkurat den tyngste RPG-en i verda.

Jeg har spilt Risen, og det var jo forbedringer. Men synes fortsatt at kartet, quest-systemet og navigasjons-hjelpen (samt andre menyer) var veldig dårlig i det spillet. Jeg trenger ikke en lysende pil over målet, men quest-beskrivelsene var ofte håpløse, og kartet ofte totalt misvisende.

 

Dette, i tillegg til en lite nyansert karakterkontroll (som en slags "lag" på animasjonene), NPC'er uten dybde, en såpass generisk fantasy-historie at jeg ikke husker noe av den lenger, en enda mer generisk fantasy-setting (orcs, wizard school, gigantiske insekter og gnagere, etc.) og uninspirerte spells (de fleste er bare å skyte kuler mot fienden av ulike typer).

 

Men jeg har blitt skuffet av de fleste av de siste rollespill, inkludert Oblivion og Dragon Age 2. De mer action-orienterte RPG'ene har vært mye bedre, som Mass Effect og nå Deus Ex: Human Revolution. Jeg håper virkelig Skyrim overbeviser, men har liten tro på Risen 2.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Er av "Gothic-skolen" selv, men er i utgangspunktet ganske skeptisk til Risen 2, faktisk, nesten like skeptisk som til Skyrim... ;) (Antar det har med pirat-settingen å gjøre, da jeg var "ferdig" med pirater etter Monkey island-spillene..)

 

"objektivt" sett kan jeg si meg enig i mye av kritikken som rettes mot PBs spill, de kan vanskelig sies å tilføre sjangeren noe nytt, men er snarere gjennomført klisjéfylte. Men det er noe med måten det gjøres på som drar meg tilbake til gothic (2)- universet gang på gang. Hvordan historien fortelles, til tross for at den har vært fortalt utallige ganger før, hvordan verden er bygd opp og hver eneste krik og krok av kartet kan inneholde noe snacks som gjør det verdt å utforske igjen og igjen.

 

Risen var på mange måter en Gothic-remake uten lisens: Litt mer polert, men samtidig litt for likt Gothic 2 til å fortjene stående ovasjoner. Det manglet også det lille ekstra i form av av et noe mer unikt og annerledes univers. Men bevares, meget underholdende mens det varte!

 

Et rollespill kan ha enorme produksjonsverdier og fremdeles suge lut (Oblivion) så lenge det mangler sjel. Sjel er nøkkelordet, og det er der Gothic/PB skårer så høyt for min del at totalopplevelsen overskygger alle de "små" og irriterende "feilene."

Lenke til kommentar

Veldig enig i mye av de du skriver aphelion3. Og spesielt det siste avsnittet ditt er kanskje det som kan forklare den magien jeg opplever ved å spille Pirhana Bytes titler. De har sjel til de grader, hvilket overskygger "små" og irriterende "feil". Oblivion og mange andre spill mangler nettopp dette du definerer som sjel, og som er så involverende og engasjerende at du nesten glemmer at du har jobb, familie og andre viktige gjøremål og blir sittende oppe hele natten og spille for så å være nærmest en zombie dagen derpå. Heldigvis for omgivelsene er det ikke alt for mange spill der ute som har denne egenskapen (for meg i hvert fall).

 

Til Aurvan vil jeg si at jeg ikke i det hele tatt opplever noe svakheter i menysystem, kart, quest eller karakterbygging. Liker det veldig godt som det er, og ønsker ikke mer detaljerte kart. Spillet omhandler ikke GPS-tidsalderen og det er utforsking som er mye av poenget. Kartene i de riktig gamle dager var jo også svært så upresise og det gir bare mer realisme og sjarm. Selvfølgelig kunne jeg gjerne ønsket meg enda mer karakterbygging og quest, sidequests osv. men det gjelder jo de fleste RPGs. Ei heller lar jeg meg skuffe over grafikken (da den er helt anstendig uten å være blant det beste på markedet), og de tar det igjen til de grader med levende og sjarmerende verden og den litt udefinerbare sjelen som aphelion så fint beskrev. Risen er imidlertid mye mer begrenset enn Gothic-serien selv om den er mer polert, og jeg var mer tilfreds med de 3 Gothic-spillene uten tvil. Gothic 4 er unevnelig, da det ikke er et Piranha Bytes spill og vel er et av de svakeste RPGs jeg har prøvd.

 

Har litt mistanke om at EA ikke ønsker en Playstation 4 og ny xbox nettopp fordi de har så mye mer ressurser enn andre til å utnytte maksimalt av nåværende teknologi, slik at de flyter på dette i nåværende situasjon. Det gir de et konkurransefortrinn med hensyn til å tiltrekke seg de spillere som er opptatt av maks grafikk. Det som er trist med dagens konsoller er jo at de trekker ned nivået på innhold i spill generelt, ikke bare grafikk. Vil anta at det er uhyre vanskelig i dag å lage gode store åpne RPG-spill med masse innhold og mengder av smarte NPCer, samt grafikk på toppnivå når en samtidig må utvikle til alle plattformer og der konsollene begrenser det meste med svak GPU og ikke minst svakt minne og minnemengde?

Endret av casemodd
Lenke til kommentar

Hmm, Risen og Oblivion var to -veldig- forskjellige spill, og Risen 2 og Skyrim blir muligens enda mer forskjellige.

 

Er litt tåpelig å si at ett av dem er veldig mye bedre enn det andre, spesielt når ingen av dem har blitt utgitt enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til Aurvan vil jeg si at jeg ikke i det hele tatt opplever noe svakheter i menysystem, kart, quest eller karakterbygging. Liker det veldig godt som det er, og ønsker ikke mer detaljerte kart. Spillet omhandler ikke GPS-tidsalderen og det er utforsking som er mye av poenget. Kartene i de riktig gamle dager var jo også svært så upresise og det gir bare mer realisme og sjarm. Selvfølgelig kunne jeg gjerne ønsket meg enda mer karakterbygging og quest, sidequests osv. men det gjelder jo de fleste RPGs. Ei heller lar jeg meg skuffe over grafikken (da den er helt anstendig uten å være blant det beste på markedet), og de tar det igjen til de grader med levende og sjarmerende verden og den litt udefinerbare sjelen som aphelion så fint beskrev. Risen er imidlertid mye mer begrenset enn Gothic-serien selv om den er mer polert, og jeg var mer tilfreds med de 3 Gothic-spillene uten tvil. Gothic 4 er unevnelig, da det ikke er et Piranha Bytes spill og vel er et av de svakeste RPGs jeg har prøvd.

 

Det er ikke det at kartet burde ha GPS, men i det virkelige liv har man muligheten til å markere ting på kartet, og å se på kartet mer eller mindre samtidig som man går rundt. Å overføre dette til spillet på en måte hadde vært greit. Utforsking gjør man likevel, for å finne nye ting som ikke er i hovedoppdraget. Og i en verden med trollmenn som kan fly, er kart mer presise enn i vår historie... så en direkte sammenligning går ikke.

 

Og det er ikke grafikken jeg har problemer med, det er mer det... grafiske designet, for å kalle det det. Det blir for generisk for min smak. Synes heller ikke verden er så levende og sjarmerende, så lenge NPC'ene ikke virker realistiske. Føler liksom ikke som de prater sammen med hverandre og har et liv uavhengig av helten.

 

Dessverre er det ikke mange "medieval fantasy"-rollespill i 3D som er blant mine favoritter. Synes helt klart Baldur's Gate 1 & 2, Icewind Dale, Planescape: Torment etc. er mye bedre enn noen av etterkommerne i 3D. Mens rollespill satt til mer moderne eller sci.fi.-settinger har fungert bra. Vampire: Bloodlines, Knights of the Old Republic, Deus Ex: Human Revolution, Mass Effect er alle fantastiske spill som overgår fantasy-versjonene når det kommer til stemning, historie, karakterer og "sjel".

 

Er litt lei av å slåss mot villsvin, ulver og forvokste edderkopper også etterhvert:

http://www.youtube.com/watch?v=PDfh8QGA8Co

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Gothic-serien plus det første Risen er noe av de beste RPG-spillene som er laget. Dette er hardcore rollespill, som enda ikke har blitt korrumpert av høye salgstall, slik TES-serien dessverre har blitt.

 

Mens Bethesda lager spill for massene, lager Piranha Bytes et klassisk spill for den gamle konservative rollespilleren.

 

Det sagt, så har begge disse spillene noe å tilby en sulten RPG-fan, og jeg ser frem til begge to.

Endret av Skurupu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg tenker Gothic 1-2, så tenker jeg først og fremst at det er gøy igjennom hele spillet. Veldig mange spill er fulle av "chores", type "find 10 berries", haha. Ikke i Gothic!

Alt du gjør i spillet føler du at du gjør for en grunn, og at det vil føre deg et sted!

Ikke minst er det et veldig belønnende spill. Ala BG 1-2. Belønning og gode quests er heftig shit :D

 

Når det er sagt, slik var jo morrowind og. Men ikke oblivison... Håper riktig skyrim blir slik.

Tror jeg gjentar meg selv nå..............

Lenke til kommentar

Det ble nevnt lenger opp her et sted at NPCene ikke snakker sammen med hverandre uavhengig av helten. Det stemmer ikke, i alle fall ikke når det gjelder Gothic 2 og Gothic 3. Alle NPCer har både sine gjøremål og døgnsykluser, samt snakker med hverandre om løst og fast. Også alle boder på torg osv er mulige å handle med, bortsett fra hvis du har gjort deg til uvenn med noen. Dette i motsetning til i f.eks. The Witcher 2, der du kunne bare handle med 1 torghandler i den første "byen". De øvrige var bare statister.

 

Når det gjelder Risen så husker jeg ikke helt, mulig de ikke snakket med hverandre der. Nå er jo det første Risen dessverre en del forenklet fra Gothic-titlene. Men kamsystemet er i hvert fall meget bra. Det gjenstår å se om Risen 2 tar til seg igjen en del elementer fra Gothic-serien som ble borte på veien med det første Risen. Ser ikke bort fra at en del store RPGs har måttet forenkle en del pga tilpasning til konsollenes begrensede ressurser (tenker da vel så mye på minne som på grafikk). Men dette er det nok andre enn meg som sikkert kan si mer om. Jeg har ikke særlig store kunnskaper om hardware osv.

 

Edit:

Må rette meg selv her. Begynte for et par dager siden på en ny runde med Risen. Registrerer da at NPCer snakker med hverandre om diverse, helt uavhengig av helten også her, i likhet med i Gothic-serien. Jeg finner fint lite å trekke for, bortsett fra at spillet er kortere og mindre omfattende enn de foregående titlene. Savner en del av valgene og konsekvensene av disse, det er noe mer lineært enn forgjengerne.

Endret av casemodd
Lenke til kommentar

har til en viss grad tro på Skyrim (pga mange tilbakemeldinger Bethesda har fått, og fordi Fallout New Vegas var så utrolig mye bedre enn Fallout 3).

 

Grunnen til at FO:NV var så mye bedre enn FO3 er jo at Bethesda ikke hadde noe med spillet å gjøre :) Obsidian som lagde New Vegas består jo stort sett av folk fra Black Isle, som du sikkert kjenner til hvis du liker Baldurs Gate ;)

 

Stemmer det! Ja, Blackisle er i mitt hjerte!

Var faktisk litt skeptisk til Obsidian, da de laget NWN 2, og NWN 2 var Surt med stor ess.

Synd at BI gikk konk :/

 

Morrowind var så ufattelig bra, så håper alikevel at de kommer nogenlunde i mål med Skyrim :-)

 

BI ble oppløst mens de jobbet med Fallout 3, som de begynte med etter at Interplay sa de måtte gi opp Baldurs Gate 3. De to spillene jeg har gledet meg mest til noensinne, begge gikk i grusen på grunn av Interplay som ville satse på konsoller :cry:

 

RIP Black Isle. Kommer aldri til å eie en pc uten Baldurs Gate 2 installert.

 

Risen 2 ser ut som det er laget for konsoll, da ringer varselbjellene så det ljomer hos meg med en gang.

målet er at spillet skal være nesten helt identisk på alle plattformer, avslutter merkevaresjefen.
Lenke til kommentar

Helt enig. Spill som er lagd med tanke på konsoll, fungerer mye dårligere på PC. Synd og skam, men slik er det. Konsoll-markedet liker enklere, mer brukervennlige spill enn PC-spilleren, og det lider RPG-sjangeren spesielt mye av.

 

Baldurs Gate 2 er forøvrig tidenes beste RPG-spill.

Lenke til kommentar

Har over hode ikke noe behov eller ønske om å bytte rase, kjønn eller vesen og ville blitt fly forbannet om Piranha Bytes hadde byttet ut "nameless hero" med noe slikt.

Er det virkelig RPG du er ute etter? :hmm:

Vel, hvis du tror RPG-spill er ensbetydende med en TES-klone /kostymeball krydret med level-scaling, tar du grundig feil. Skifte av rase, kjønn og vesen er ikke noe som skal inngå i et RPG-spill, det er noe enkelte spillutviklere har valgt å ha som et element. Piranha Bytes har hele tiden hatt denne navnløse fyren som du som spiller skal bygge opp og skape en ekte helt av. Å forandre på dette ville nok skape stor vrede hos store deler av fanskaren til Gothic-serien og Risen, og ikke bare hos meg.

 

I Gothic-serien og Risen må du ha gjort deg fortjent til å gå i rustning, samt ha råd til den, og den blir tilpasset din kropp (som det ble gjort i virkeligheten i den tid slikt ble benyttet). Det er ikke som i Oblivion, der du kan rappe rustningen til en liten alv, en pusekatt eller stor orc etter en slakt (hvilket er vanvittig urealistisk mht. kroppsform og størrelse).

"The nameless hero" bygger du opp ut fra dine handlinger og dine valg, og dine ferdigheter får du videreutviklet hos eksperter på de ulike våpengrener / magikere/tyver osv. Du oppnår et visst antall erfaringspoeng etter et visst antall vunnede kamper og quest-løsninger og kan kjøpe tjenestene til nevnte spesialister for å utvikle deg videre innenfor de respektive grener. Glimrende system som har funket gull hele veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har over hode ikke noe behov eller ønske om å bytte rase, kjønn eller vesen og ville blitt fly forbannet om Piranha Bytes hadde byttet ut "nameless hero" med noe slikt.

Er det virkelig RPG du er ute etter? :hmm:

Vel, hvis du tror RPG-spill er ensbetydende med en TES-klone /kostymeball krydret med level-scaling, tar du grundig feil. Skifte av rase, kjønn og vesen er ikke noe som skal inngå i et RPG-spill, det er noe enkelte spillutviklere har valgt å ha som et element. Piranha Bytes har hele tiden hatt denne navnløse fyren som du som spiller skal bygge opp og skape en ekte helt av. Å forandre på dette ville nok skape stor vrede hos store deler av fanskaren til Gothic-serien og Risen, og ikke bare hos meg.

 

I Gothic-serien og Risen må du ha gjort deg fortjent til å gå i rustning, samt ha råd til den, og den blir tilpasset din kropp (som det ble gjort i virkeligheten i den tid slikt ble benyttet). Det er ikke som i Oblivion, der du kan rappe rustningen til en liten alv, en pusekatt eller stor orc etter en slakt (hvilket er vanvittig urealistisk mht. kroppsform og størrelse).

"The nameless hero" bygger du opp ut fra dine handlinger og dine valg, og dine ferdigheter får du videreutviklet hos eksperter på de ulike våpengrener / magikere/tyver osv. Du oppnår et visst antall erfaringspoeng etter et visst antall vunnede kamper og quest-løsninger og kan kjøpe tjenestene til nevnte spesialister for å utvikle deg videre innenfor de respektive grener. Glimrende system som har funket gull hele veien.

 

Selvom det er urealistisk iforhold til kroppsform og størrelse er det jo en av tingene jeg ELSKER med oblivion. Man kan ente tjene opp penger å kjøpe det på den "lovlige" måten ellers kan man stjele den! Akkurat som jeg dreper en fyr på gata og tar nøklene hans: "Før var det ditt hus, nå er det mitt motherfucker!". Genialt etter min mening, og måtte de aldri finne på å endre det.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...