Gå til innhold

Alt om Risen 2! Det (e)neste RPG-spillet med sjel i en stadig fattigere sjanger..


Anbefalte innlegg

Jeg må "korrigere" deg litt Jenssen - Skyrims UI, som er historisk dårlig, ble veldig raskt moddet med den mest kjente og fremdeles mest aktuelle "SkyUI." Man kan velge å tolke det som man vil, et flaut nederlag eller "ydmyke" utviklere, men det ble faktisk også ganske raskt reklamert for SkyUI på Skyrims "hjemmeside" på steam. Nok en antakelse fra min side er at Bethesda gjenkjente denne modden for hva den var og tenkte "if it ain't broke, don't fix it," og da var det ikke lenger noe poeng i å komme med en offisiell mod som fort kunne anses for å være et plagiat. Når det er sagt har jeg en milelang hat-liste over andre problemer i Skyrim.

 

Nå synser jeg fælt mye her, men PB er en liten utvikler og har ingen erfaring med konsoll-spill. Jeg tror de var livredde for ei ny blemme a-la Risen til Xbox som ble en katastrofe pga tidspress og annet selskap som sto for portingen. (Du MÅ rett og slett kun spille Risen 1 på pc, Vikingkylling.) Derfor turte de ikke annet enn å kompromisse og "safe" produktet så godt det lot seg gjøre. Først nå i ettertid, når både pc- og konsoll-versjonene er ferdige, tar de seg altså tid til å flikke på pc-utgaven, som er det de kan, og som de først nå har tid/ressuser til? å pusse opp i den grad vi snakker om slik massiv patching som faktisk endrer spilleropplevelsen. All hail PB!

 

Edit: Sorry - litt kjapp, det kan godt hende xbox-versjonen er patchet også, hva vet vel jeg?

 

Det er greit å synse. Men nå er du vel optimistisk ovenfor Bethesda her. At Bethesda slipper SDK er flott, det viser respekt ovenfor spillerbasen og det er et jævlig godt salgstriks. Et godt spill med mod-tools vil leve lengre enn et godt spill uten mod-tools. De seneste Call of Duty spillene for eksempel, dør ut hvert år når neste spill i serien kommer. CoD 4 lever derimot fortsatt i beste velgående. Og dette er absolutt på grunn av spillets fleksibilitet både for de som setter opp servere, og de som lager/spiller mods.

Bethesda viser med Fallout- og TES-serien at et spill med mod-tools fortsatt vil selge høye antall DLCs - kanskje til og med bedre enn om mod-tools ikke hadde fantes til spillet.

 

Når det er sagt, så kan du ikke sammenligne PB's offisielle patch med Skyim's mod-samfunns evner. Det blir helt bak mål. Bethesda brukte lang tid på å patche Skyrim, og når det først kom patcher, så ødela de nesten like mye som de fikset - og de endret slettes ikke på spillets funksjoner.

 

Det faktum at SkyUI ble lansert så raskt (uten at SDK'en var ute enda), viser til hvor uhyre enkelt det faktisk var å forbedre Skyrim's UI. Og *likevel* gadd altså ikke Bethesda å gjøre det selv de to siste dagene før spillet gikk "gold".

 

Poenget mitt var uansett ikke å slå mot Skyrim. Det var å gi et lite takk til PB for at de gjorde noe som de aller, aller fleste utviklere ALDRI gjør. Jeg tok bare Skyrim som et eksempel - som jeg jo skrev med fet skrift. :)

 

Dessuten kommer det nå også mods til Risen 2, uten SDK. Blant annet har den rare buggen som gjør at planter og trær får en rar "warp"/zoom-effekt når du går mot dem. Gleder meg til å se hva mer mod-samfunnet gjør. :)

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og *likevel* gadd altså ikke Bethesda å gjøre det selv de to siste dagene før spillet gikk "gold".

Det var et designvalg Bethesda gjorde, ikke noe om å gidde eller ikke gidde. På et eller annet tidspunkt ble det bestemt at UI skal være lik for Konsoll og PC. Så kan man like eller ikke like det valget.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at konsollifisering er et onde, og man kan se det tydelig i Risen 2. Men når det er sagt, synes jeg de takler konsoll-trenden bedre enn andre utviklere.

Kan hende, men PB står nå med begge beina plantet inne i konsollmarkedet.

Når de er såpass flinke til å kompromisse mellom PC-spillere og konsoll-spillere, så ville jeg kanskje heller sagt at de har ett bein plantet i hver leir, og forsøker å holde balansen. Vi får se hvordan det utvikler seg videre...

 

Men hvordan kan du si at Piranha Bytes ikke prøver å gjøre nye ting og ta sjanser, når de faktisk i stor grad har forkastet tradisjonell RPG-oppskrift for å prøve ut noe helt nytt?

Det virker som om du blander oppskrift med setting. Rpg-oppskriften i Risen 2 er det ikke noe spesielt med, det hele er faktisk svært linjært og tidsriktig med mellomsekvenser. Pirat-settingen med tilhørende pirat-skills er nytt.

Ser ikke hvordan jeg blander oppskrift med setting, dette må du utdype. Med RPG-oppskrift mener ihvertfall jeg rollespilltekniske løsninger: Skillsystem, kamp, items, utvikling av karakteren, magi, etc. (Dette er ting som f.eks NWN-serien var helt ekstremt bra på med sin ekte D&D RPG-basis) På dette punktet er PB nytenkende, ihvertfall prøver de noe nytt. Settingen er forøvrig også ny og interessant.

 

Når det gjelder oppbygningen av hendelsesforløpet i spillet (storyen om du vil) er jeg enig. Det er litt tamt og lineært, og kunne med fordel vært en god del større. Det føles mye mindre enn tidligere titler.

 

På enkelte områder kjører de safe, f.eks at stjeling har færre konsekvenser enn tidligere, men når det gjelder rollespill-tekniske løsninger og kampmekanikk tar de i høyeste grad sjanser,

Nå er jeg helt på slutten av spillet, og jeg har enda til gode å se konsekvenser av mine handlinger utover å måtte gi bank til den eller de som "blir aktivert" når jeg sjeler noe.

Enig. Det har blitt litt soft. Jeg irriterte meg ikke så veldig over dette når jeg spilte, men spillet hadde nok vært bedre hvis de hadde gått litt mer hardcore som tidligere. Når det er sagt, er det en farlig balansegang. Eksempelvis Gothic 3 kunne være veldig frustrerende på dette punktet, og det var vanskelig å livnære seg som tyv uten å på forhånd vite hva slags terskler og mekanikk som ligger i spillet, ting man ikke kan lære på andre måter enn "the hard way". Men for gjenspillingsverdi er hardcore absolutt å foretrekke, så ja jeg er enig.

 

Men jeg tilgir ikke PB ting jeg ikke synes de fortjener å bli tilgitt.

Er det noen aspekter ved Risen 2 du synes PB ikke fortjener å bli tilgitt for?

Dette synes jeg er et vanskelig spørsmål, og skal prøve å svare litt forsiktig. Først av alt må vi finne ut hva vi mener med å tilgi. Mine tanker går da til valg som er tatt av utviklerne som totalt har ødelagt deler/aspekter av et spill.

 

Jeg har ett eksempel på et slikt valg Piranha Bytes har gjort. Det er tatt fra Risen 1. Her har vi et på mange måter episk spill som starter helt fantastisk bra. Spillet holder seg bra utover, men når man begynner å nå slutten aner man at her er det ugler i mosen. Ting begynner å dabbe av. Så til slutt ender man opp med en BossFight™ som like gjerne kunne vært tatt ut av Crash Bandicoot til PS1 eller Super Mario Bros til Nintendo. Det var ekstremt skuffende, og det kvalifiserer til utilgivelig. De ødela rett og slett slutten på et fantastisk spill.

 

Jeg kommer ikke på noe like stort som dette, tror det må gå inn i historiebøkene som den værste blunderen de har gjort.

 

Et annet aspekt her som vi må ta i betraktning er Utgivers rolle oppi det hele. Hvis vi skal ta et annet eksempel, hvordan Gothic 3 ble utgitt anslagsvis 80-90% ferdig. Det hadde voldsomt potensiale, men de ble rett og slett ikke ferdige med spillet. Selv om dette var forferdelig kjipt, er det vanskelig å si at jeg ikke tilgir PB for dette. Det var antakelig helt umulig å bli ferdig med dette innenfor de rammer de arbeidet under, og antakelig ble de presset av JoWood til å utgi et uferdig spill. Som en sidenotis er dette spillet nå helt fantastisk bra etter community patcher og mods, det er LETT 10/10.

 

Så hva med Risen 2? Vel, for å være helt ærlig, så ser jeg ikke de store blunderne med dette spillet. Hvis man skal beskylde PB for noe i denne sammenheng så må det være at de har vært for forsiktige med tanke på størrelse.

 

Men det de faktisk har gjort denne gangen, som de kanskje aldri tidligere har gjort, er å planlegge og lage et spill som de faktisk klarer å få skikkelig ferdig. For meg virker dette spillet blankpolert, jeg opplevde ikke en eneste crash og ikke et eneste uferdig miljø eller uferdig dialog. Det var også en sammenhengende historie som endte naturlig. Det virket rett og slett solid. (Dette har vi vel ikke opplevd i noe PB-spill siden Gothic 2? Evnt. Risen 1 minus slutten.)

 

I samme slengen har de altså vært nytenkende og innført noe helt nytt til sin egen portefølje, for første gang brutt opp med den klassiske fighter-hunter-mage trekanten, og faktisk bidratt med noe nytt til rollespillsjangren som helhet.

 

Jeg kan nevne mange feil ved Risen 2. Det er lite, det er begrenset bevegelsesfrihet, det er lineært. Det er soft(på enkelte områder). Som nevnt av flere her har valgene man gjør få konsekvenser. (Når sant skal sies har det vel egentlig stort sett vært slik i alle PB-spill bortsett fra Gothic 3, og Gothic 3 er nok helt unikt for sin totale ekte levende verden og hvordan man kunne endre verdens skjebne.)

 

Men tilbake til tilgivelse, det er ikke så lett å kritisere PB hardt når de faktisk har levert et produkt jeg mener fungerer veldig bra. Jeg nøt hvert øyeblikk av spillet, ikke en gang stoppet jeg og var sur eller irritert på et eller annet. Det er veldig sjelden for meg i spillsammenheng. Hvem vet hvordan spillet ville vært hvis de hadde prøvd å gape over for mye? Jeg vil kanskje si: Ja, jeg tilgir PB for den forsiktigheten de har utvist i Risen 2. Men det er litt på grensen. Og på sikt vil jeg bli meget skuffet over PB hvis de ikke prøver seg på et nytt Gothic 3, for det er helt klart Gothic 3 som er toppen av deres karriere. Det er det jeg lengter tilbake til. Jeg er bare redd det er litt urealistisk... :(

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

@Visjoner

Hvis jeg ikke huskler helt feil så hadde vel også Vampire Masquerade - Bloodlines ett system hvor man fikk ett visst antall poeng å sette ut i stats og skills, så skillsystemet til Risen 2 er ikke det jeg ville kalt nyskapende. Har sett andre rollespill som baserer seg på at skills er det som definerer personen. Dog ikke 100% identisk med Risen 2 sitt, men skillsystem er skillsystem i mine øyne så lenge skills er mer fokus enn stats alene.

Lenke til kommentar

Og *likevel* gadd altså ikke Bethesda å gjøre det selv de to siste dagene før spillet gikk "gold".

Det var et designvalg Bethesda gjorde, ikke noe om å gidde eller ikke gidde. På et eller annet tidspunkt ble det bestemt at UI skal være lik for Konsoll og PC. Så kan man like eller ikke like det valget.

 

Det var nok et designvalg for PB å ikke ta med en dodge-mekanikk også. Men når fansen ropte ut, skjønte de hvor feil de hadde tatt. Når ca. 100% av PC-samfunnet til Skyrim ikke likte Skyrim's UI, så gadd fortsatt ikke Bethesda å gjøre noe med det. Enten er det arroganse, eller så er det ignoranse. Uansett får PB en gullmedalje for dette, mens Bethesda ikke får noen ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var nok et designvalg for PB å ikke ta med en dodge-mekanikk også. Men når fansen ropte ut, skjønte de hvor feil de hadde tatt.

All ære til PB for å være så kjapt ute med å legge til Dodge, for det var absolutt nødvendig å gjøre noe med kampsystemet.

Dårlig UI medfører irritasjon men berører ikke spillbarheten, og det er nok derfor B ikke gjør noe med UI på pc.

Lenke til kommentar

Det var nok et designvalg for PB å ikke ta med en dodge-mekanikk også. Men når fansen ropte ut, skjønte de hvor feil de hadde tatt.

All ære til PB for å være så kjapt ute med å legge til Dodge, for det var absolutt nødvendig å gjøre noe med kampsystemet.

Dårlig UI medfører irritasjon men berører ikke spillbarheten, og det er nok derfor B ikke gjør noe med UI på pc.

 

Og så kan det ha noe å si at folk som mislikte UI lasta ned SkyUI og dermed stoppet og klagingen på UI. Bethesda linka vel faktisk en gang til SkyUI selv også på bloggen mener jeg og huske eller var det ett annet sted. litt usikker nå.

Lenke til kommentar

@Visjoner

Hvis jeg ikke huskler helt feil så hadde vel også Vampire Masquerade - Bloodlines ett system hvor man fikk ett visst antall poeng å sette ut i stats og skills, så skillsystemet til Risen 2 er ikke det jeg ville kalt nyskapende

Hææ? Hva er det du prater om?

 

Gothic-serien har jo hatt dette siden dag 1 (Learning Points). Hvis du tror det er Learning points/Glory Points jeg bruker som argument for at spillet er nyskapende har du virkelig misforstått.

Lenke til kommentar

@Visjoner

Hvis jeg ikke huskler helt feil så hadde vel også Vampire Masquerade - Bloodlines ett system hvor man fikk ett visst antall poeng å sette ut i stats og skills, så skillsystemet til Risen 2 er ikke det jeg ville kalt nyskapende

Hææ? Hva er det du prater om?

 

Gothic-serien har jo hatt dette siden dag 1 (Learning Points). Hvis du tror det er Learning points/Glory Points jeg bruker som argument for at spillet er nyskapende har du virkelig misforstått.

 

Hva er det med skillsystemet som gjør at det er nyskapende da?

Lenke til kommentar

...men skillsystem er skillsystem i mine øyne så lenge skills er mer fokus enn stats alene.

Hva er det med skillsystemet som gjør at det er nyskapende da?

Med tanke på denne tidligere uttalelsen, så virker det ikke som du er så veldig interessert i skillsystem... Du blander kortene litt også, du vil på den ene siden skille mellom skills og stats, men når du nevner hvordan Vampire TM gjør det så slenger du skills og stats i samme bås.

 

I Risen 2 er det stats, talents og skills, altså tre forskjellige nivåer, og det er kun stats som kan velges direkte. Resten blir påvirket av ting du gjør og valg du tar som karakteren i spillet. I tillegg kan du også finne legendary items som gir deg permanente boosts. Måten dette er utført på synes jeg er originalt, jeg har aldri sett dette tidligere.

 

For meg har "rollespilltekniske løsninger" også mye å gjøre med hva slags typer skills som er tilgjengelig og på hvilken måte de påvirker spillet. Her synes jeg Risen 2 er veldig nyskapende.

Lenke til kommentar

I Risen 2 er det stats, talents og skills, altså tre forskjellige nivåer, og det er kun stats som kan velges direkte. Resten blir påvirket av ting du gjør og valg du tar som karakteren i spillet. I tillegg kan du også finne legendary items som gir deg permanente boosts. Måten dette er utført på synes jeg er originalt, jeg har aldri sett dette tidligere.

Jeg har sagt det før at skills-sytemet i Risen 2 er veldig likt et perks-system, og det minner veldig mye om det vi ser i Fallout-serien.

I Risen 2 velger man først 1 poeng i Attributes (1-10), det påvirker dine Talents i Risen 2, mens i Fallout må man plassere "poeng" selv. Til slutt kan man køpe den/de Skills man er kvalifisert for, som i prinsippet er det samme som Perks. Ikke noe spesielt unikt med det systemet, og de aller fleste spill har objekter som gir permanent økning i Skills på et eller annet vis.

 

Det som er nytt i Risen 2 er at alt er tilpasset pirat-settingen, og da ser vi papegøyer, kokosnøtter, apekatter osv istendenfor noe mer tradisjonelle skills. PB får ros for å tenke ut nye ferdigheter som passer i settingen.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar

@Visjoner

Hvis jeg ikke huskler helt feil så hadde vel også Vampire Masquerade - Bloodlines ett system hvor man fikk ett visst antall poeng å sette ut i stats og skills, så skillsystemet til Risen 2 er ikke det jeg ville kalt nyskapende

Hææ? Hva er det du prater om?

 

Gothic-serien har jo hatt dette siden dag 1 (Learning Points). Hvis du tror det er Learning points/Glory Points jeg bruker som argument for at spillet er nyskapende har du virkelig misforstått.

 

Hva er det med skillsystemet som gjør at det er nyskapende da?

 

Det er muligens ikke så nyskapende lenger nå - men det har alltid vært en slags "trademark" for Piranha Bytes å ha level-up systemet slikt. Det er ikke noe nytt med Risen 2, men det var ganske så nytt når PB først startet med det.

Lenke til kommentar

Når det er sagt, så kan du ikke sammenligne PB's offisielle patch med Skyim's mod-samfunns evner. Det blir helt bak mål. Bethesda brukte lang tid på å patche Skyrim, og når det først kom patcher, så ødela de nesten like mye som de fikset - og de endret slettes ikke på spillets funksjoner.

 

Den sammenligningen skjer nok kun i ditt hode, Hr. Jenssen. Jeg svarte kun på to forskjellige ting hvor temaet tilfeldigvis handlet om det samme, modding og patching. Ser at du kan dra den parallellen, men det var ikke min intensjon. Jeg forsøkte meg kun på en rimelig forklaring på en manglende offisiell patch til Skyrims UI.

 

Nå har jeg endelig skaffet meg Risen 2, så får jeg omsider en mulighet til å mene noe konkret om spillet i seg selv, jeg også.

Endret av aphelion3
Lenke til kommentar

Det er muligens ikke så nyskapende lenger nå - men det har alltid vært en slags "trademark" for Piranha Bytes å ha level-up systemet slikt. Det er ikke noe nytt med Risen 2, men det var ganske så nytt når PB først startet med det.

 

Det jeg reagerte på var vel visjoner som beskrev skillsystemet som nyskapende når jeg ikke klarte å se hva som var så nyskapende med det. Hvordan level-up fungerer har jo blitt gjort på lignende måter før, så ikke direkte nyskapende i 2012. :p

 

Enig med visjoner at det å bruke kokosnøtter, dyr osv er en artig vri jeg ikke kan huske å ha sett før. Derimot er det en såpass liten og spesifikk del av skillsystemet at jeg ikke ville kalt systemet nyskapende i seg selv.

Lenke til kommentar

Enig med visjoner at det å bruke kokosnøtter, dyr osv er en artig vri jeg ikke kan huske å ha sett før. Derimot er det en såpass liten og spesifikk del av skillsystemet at jeg ikke ville kalt systemet nyskapende i seg selv.

Jeg synes det er såpass mange morsomme slike ting som påvirker ikke bare kampene, men andre aspekter av spillet (stjeling, dialoger etc.) at alt i alt vil jeg påstå at dette er nyskapende. Men det er vel kanskje en veldig subjektiv vurdering, nøyaktig hva man vil kalle nyskapende. Mye er gjort før hver for seg i en eller annen sammenheng, men ikke på samme måten, og ikke i den sammenhengen.

 

Det meste av nyskapning skjer med basis i og/eller inspirasjon fra noe som er gjort tidligere. Det er veldig vanskelig idag å finne elementer som aldri før er sett i noen sjanger, men PB klarer faktisk også å introdusere slike.

Lenke til kommentar

Hepp! Jeg har på auto-oppdatering av Risen 2 i steam, men aner ikke om patchen med "dodge" er implementert. Det eneste jeg får til er å rulle i alle retninger. Kan noen si noe lurt om hvordan man "dogder?"

 

Med bare et par timer inn i spillet bak meg, må jeg bare si at det foreløpig er litt.... labert. Adskillig mindre intuitiv styring og kamp. Grafikkmotoren krever av en eller annen merkelig grunn mye mer enn 1-eren, uten at ting ser noe penere ut av den grunn. Verdenen/omgivelsene virker oppskalert i størrelse, samtidig som de er tommere. Og så er det litt underlig at det skal være samme fyren som fra eneren. Både utseende, stemme og aksent er jo helt forskjellig.....

 

Edit: Ah, så "dodge" beskrevet nå i Kayaus tidligere innlegg, det var høyre museknapp som manglet.

Endret av aphelion3
Lenke til kommentar

Jepp, rullinga = dodging.

 

Anyway, har du et Nvidia skjermkort? Skaff deg denne beta-driveren og AVINSTALLÉR 3D-vision driveren!! Da kan du lett spille spillet på maks instillinger (så lenge du har en halvveis habil maskin). :)

 

Nix - jeg har en antikvarisk maskin med Radeon 4870 X 2 - men har ingen anelse om crossfire utgjør noen forskjell, må uansett ha alt på medium for å få en noenlunde jevn kameraføring...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...