Frijazz Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Spillet er vakkert. Koser meg veldig, og klarer ikke bli spesielt provosert av animasjoner og slike småting. Selv vil jeg ikke kalle de amatørmessige animasjonene for småting. Greit, animasjoner gjør ingenting med spillmekanikkene sådan, men de er viktig for stemning og innlevelse. Etter min mening feiler PB stort her. Skulle gjerne hatt det litt mer hardcore men stortrives uansett. Hvilke elementer av Risen 2 er fortsatt hardcore? Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Så må dere samtidig huske på at enhver pirat med respekt for seg selv må være parat til å dra frem lommelerka midt i en slosskamp Instant Health fra Grog og Rum kommer godt med noen ganger ja. Jepp, det er piratversjonen av det man tradisjonelt kaller health potions i rollespill... Når det er sagt er jeg enig i at dette er et not-so-hardcore element av spillet... Men for min del har det strengt tatt vært helt nødvendig for å overleve særlig nærkamp med ville dyr, for ikke snakke om å bli skutt med muskedunder.. Og drinkene er så dyre i begynnelsen av spillet at man som oftest må klare seg uten... 1 Lenke til kommentar
casemodd Skrevet 8. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2012 Spillet er vakkert. Koser meg veldig, og klarer ikke bli spesielt provosert av animasjoner og slike småting. Selv vil jeg ikke kalle de amatørmessige animasjonene for småting. Greit, animasjoner gjør ingenting med spillmekanikkene sådan, men de er viktig for stemning og innlevelse. Etter min mening feiler PB stort her. Skulle gjerne hatt det litt mer hardcore men stortrives uansett. Hvilke elementer av Risen 2 er fortsatt hardcore? Du utelot viktige ting så gjengir innlegget: "Spillet er vakkert. Koser meg veldig, og klarer ikke bli spesielt provosert av animasjoner og slike småting. Ja, de har laget bedre spill - men opplever i hvert fall god underholdning igjen (hvilket jeg ikke har gjort siden Risen 1). Verden har ikke akkurat druknet i gode RPGs de siste årene. Skulle gjerne hatt det litt mer hardcore men stortrives uansett". Har ikke sagt det er spesielt hardcore (skulle gjerne hatt det litt mer osv.), og jeg er som sagt kun i startgropa med spillet og har vel slikt sett ikke stemmerett enda. Men jeg trives og kanskje hovedsakelig pga atmosfæren som gir god innlevelse for meg. 1 Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 For å pirke litt: Denne tråden ble startet i august i fjor, og har så langt 18 sider. Skyrim-tråden ble startet ca ett år tidligere og nærmer seg 500 sider, samt Elder Scrolls har en egen underforum. Er det rart Skyrim er over Risen 2 på topplistene over antall salg? Det har alt med popularitet å gjøre, og ingenting med kvalitet. 2 Lenke til kommentar
Squeekie Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Og det triste er vel at nesten den eneste grunnen til at tråden flytter på seg i det hele tatt, både denne og tråden med anmeldelsen er at det pågår en Risen 2 vs Skyrim diskusjon. Hadde ikke det pågått hadde trådene hatt få sider alt i alt. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Jeg gidder ikke å diskutere Skyrim vs Risen 2 igjen. Alt jeg kan si er at jeg storkoser meg med Risen 2, men har ikke likt Elder Scrolls siden Morrowind. 3 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Jeg tror faktisk at både Skyrim og Risen 2 er prima spill med både sterke og svake sider. Jeg har sett gjennom flere timer walkthrough videoer av Risen 2 og jeg ser helt klart at det har mye av den gode Gothic følelsen som ingen andre har klart å gjenskape. Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Eller som helten så treffende oppsummerer PB-universet i Gothic 2 i det han pløyer seg gjennom et par tre monstre: "I love this shit!" 2 Lenke til kommentar
casemodd Skrevet 9. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2012 Og det triste er vel at nesten den eneste grunnen til at tråden flytter på seg i det hele tatt, både denne og tråden med anmeldelsen er at det pågår en Risen 2 vs Skyrim diskusjon. Hadde ikke det pågått hadde trådene hatt få sider alt i alt. Hm, kan det ha noe med at den gjennomsnittelige PB-spiller er ørlite smartere enn tilsvarende Skyrim-spiller og derfor ikke har behov for å spørre om hjelp til alt mulig hele tiden? Bare fleip selvfølgelig, men de lange Skyrim-trådene består jo av vanvittig mye spørsmål om de enkleste ting - samt at folk er forbanna på masse bugs og dårlig ui, ai,quests, dialoger osv. samt at masse mods også oppleves verdt å prøve ut i håp om å gjøre spillopplevelsen bedre.. Men selvfølgelig, spillet har solgt i bøtter og spann på tung markedsføring og ekstrem casualisering også i forgjengeren Oblivion. Mange kjøpere betyr nødvendigvis lange tråder enten spillet er spesielt bra eller ei. 2 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Gothic-serien har jo alltid vært forbeholdt feinschmeckerne da. 3 Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) Det ser ut til at der er ei oppdatering rett rundt hjørnet, som vil fikse ein del av irritasjonsmomenta: Saksa frå World of Risen: Patch log: Features - Players can now block most attacks by monsters - Player has a "dodge" move in the fight - double press the arrow keys while holding the right mouse button Balance / Tweaks - Only a maximum of ten autosaves - Improvement in the attack behavior of the monster AI - Improvement in attack behavior when characters were attacked from behind - Improvement in the representation of vegetation - Improving the visibility of objects - Improving the representation of the terrain - Guns sabotage in Puerto Isabella is now much simpler - Dealer of the Sword Coast now sells rum - Exploit removed while shooting mini-game - Increases hit points by Mara - Steelbart's hat can no longer be sold bugfixes - Trees flicker in the distance is no longer on NVidia cards - Solve problems with video cards in SLI - Fixed crash when using a 7.1 sound system - Fixed rare crashes occurring when climbing - Fixed bug with "return to the ship" option - Fixed an error when it rains indoors - Crew members can no longer be killed by monsters - Players will now receive the item-Foolsjuice after brewing - Fixed an error in the learning of specific skills - Various exploits removed Warning - seems it's not compatible with the baloon plants mod! EDIT: Ein kjapp test før leggetid, førsteinntrykk: dette ser lovande ut for kampsystemet sin del. Karakteren min kan no rulle unna, og raskt, i alle retningar. Hadde dei berre hatt med dette frå starten av, trur eg spelet kunne ha fått noko betre mottaking. Kay Endret 9. mai 2012 av KayAU 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 De fiksene burde vært i spillet ved launch. Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Her er min anmeldelse av spillet, for de som måtte være interessert i å lese min skamløse ros av Piranha Bytes https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1434293 Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 De fiksene burde vært i spillet ved launch. Fullstendig einig der, særlig når det gjeld kampsystemet. Kampsystemet er kanskje det svakaste aspektet ved dette spelet, og med tanke på kor mykje kamp der er, er det ikkje overraskande at mange har satt spelet i vrangstrupen. Eg synest PB tidlegare har vore veldig flinke til å lage kampsystem, med ferdigheitsbaserte system som krev at du les situasjonen og motstandarane dine rett. Risen sitt system var kanskje det beste dei hadde laga, so det er skuffande å sjå korleis dei har klart å rote det til denne gongen. Det blir spennande å sjå korleis kamp fungerar etter oppdateringa. Eg trur det blir betre, men er litt bekymra for kor godt ting heng saman totalt sett, sidan dei truleg designa resten av kampsystemet utan tanke på at ein skulle kunne rulle unna, eller blokkere angrep frå dyr. Ei anna svakheit eg har blitt meir og meir klar over etter kvart som eg har spelt, er dialogane. Det er mogleg at dialogar aldri har vore PB si største styrke, men her heng samtalane rett og slett ikkje godt saman. Samtalane manglar flyt, og der er nesten alltid spørsmål eller svar som ikkje passar inn. Veldig ofte er kronologien i ein samtale feil. Eg kom òg for nokre dagar sidan borti det første tilfellet av at den elleville gestikuleringa til ein karakter vart so distraherande at eg ikkje lenger klarte å oversjå det. Totalt sett er kanskje dialogane dei nest verste eg har sett i eit slikt åpen verd-rollespel (eg synest Morrowind er det einaste som har klart dårlegare dialogar). Når det gjeld brukargrensesnittet, som eg ser har vore diskutert, synest eg det er små-dårleg. Det fungerar på eit vis, men det er for rotete, og det er vanskeleg å halde styr på tinga ein har med seg. No har eg ikkje spelt Skyrim enno (ventar på låg pris/oppdateringar/modifikasjonar denne gongen), men utifrå skjermskot og analyser, verkar grensesnittet fullstendig elendig. Dette var dårleg i Oblivion, og Risen 2 er kanskje ikkje so mykje betre, men Skyrim sitt grensesnitt ser ut til å ta kaka når det gjeld dårleg og lite PC-tilpassa design. La det vere sagt at eg fortsatt likar dette spelet. Det er berre det at eg likar det mindre enn alle dei andre spela PB har laga, og i motsetnad til desse, har det ikkje blitt betre etter kvart som eg har spelt meir. I staden har eg lagt meir og meir merke til svakheitene til spelet. Samstundes held utforsking, karakterutvikling og stemning opplevinga oppe. Akkurat no er eg på ein 6.5-7/10 på min relativt strenge skala. Om eg skal samanlikne med andre spel, ligg det som sagt under PB sin tidlegare produksjon. Det ligg over Oblivion, som kanskje kan samanliknast med Risen 2 med tanke på vridninga mot konsollar, innføringa av meiningslause minispel og svake spelmekanikkar, men som ligg langt bak på utforsking, stemning og karakterutvikling. I høve til Morrowind...synest eg kanskje Risen 2 er omtrent på samme nivå. Det byrjer å bli ei stund sidan eg spelte det, men om eg hugsar rett, var utforskinga temmeleg bra. Magi var interessant, men altfor svakt i kamp. Dialogar var tragisk elendige, men bakgrunnsmateriale og historie var bra. I høve til Skyrim, blir det spennande å sjå. Risen 2 har sine klare svakheiter, og eg har spelt det frå dag 1, før dei har fått gjort nokon reparasjonar. På den andre sida tydar mykje på at Bethesda igjen har vist at dei ikkje bryr seg so mykje om å skape truverdige og konsistente spelverder. T.d. burde ikkje dragekampar vere meir rutineprega enn kampar mot mindre dyr i skogen, og generiske vakter burde ikkje ha superspesifikke bakgrunnshistorier. Kay 2 Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) *snip* Fint å se at du er kritisk, KayAU. Nettopp dette er forskjellen mellom en fan og en fanboy. Spillet (og utvikleren) fortjener krass kritikk for mange av valgene de gjorde med Risen 2, enkelt og greit. Jeg personlig elsker patchen, og jeg gidder ikke å sitte med den "too little too late"-holdningen som noen andre har. Det blir bare teit. PB gikk above and beyond med denne patchen. De inkluderte funksjonalitet som ikke var med i spillet fra start. Det er mer enn man kan si for de fleste spillutviklere. Skyrim har eksempelvis, så vidt jeg vet, fortsatt et totalt ubrukelig UI-system på PC. Dette kommer aldri til å bli fikset. Det som irriterer meg mest med Risen 2, er ikke hvordan det er uoptimalisert osv. Gothic 3 hadde mange problemer. Men PB gjorde fortsatt sin greie. De prøvde nye ting. De tok sjanser. Det var fortsatt et PB-spill. Med Risen 2 virker det som at de bøyer seg alt for mye i støvet for konsollene. Det er tydelig at de har gjort mange endringer for å prøve å appellere til konsollspillere. Risen 1 ble ingen suksess for konsollene, og nå prøver de å endre på dette. Desverre gjør de det på helt feil måte. I stedet for å fornøye PC-spillere og bli forhatt av konsoll-spillere med Risen 1, blir nå ingen fornøyde med Risen 2. Kort og godt, det er denne sellout-adferden som provoserer meg. Når det er sagt, synes jeg spillet er flott (spesielt etter patchen). Jeg satt i hele natt og spilte - og nøt hvert eneste øyeblikk - og det sier noe. Endret 10. mai 2012 av Hr. Jenssen 1 Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Jeg personlig elsker patchen, og jeg gidder ikke å sitte med den "too little too late"-holdningen som noen andre har. Jeg må innrømme jeg er skyldig i "too little too late" enkelte ganger, men det varierer fra spill til spill. For eksempel fikk SSX et nytt fjell som var mye lengre enn de vi hadde fra før, og banene der hadde fyrverkerier, billbords og mye annet snacks som minnet om de gamle spillene. Men for min del ble det "too little too late", fordi en enkelt bane ikke gjør opp for at de endret stilen fullstendig med alle de andre banene. De burde hatt langt flere sånne old-school baner fra start. I tillegg var den nye banen alt for kort, til tross for at den var mye lengre enn de gamle. For å si det med tall tok jeg den på seks minutter, men i f.eks SSX3 tok jeg sistebanen etter mye strev på 24 minutter. Det er en viss forskjell der. Når det gjelder Risen 2 er jeg storfornøyd selv før patchen (har ikke testet den ennå, btw.) Jeg spilte ikke Gothic 2 og 3 noe særlig, og har bare spilt Risen 1 på XB360. Aner ikke hvorfor jeg ikke spilte dem noe særlig, men kan være fordi Gothic 2 ble liggende for lenge i en haug med andre spill, og Gothic 3 var for bugget. Risen på XB360 er bare en dårlig port, så vidt jeg vet. Alt i alt ante jeg ikke helt hva jeg forventet med Risen 2, men jeg storkoser meg. Det er ikke perfekt. Faktisk langt ifra, jeg ser stadig enkelte ting jeg ikke liker helt, eller som kunne vært gjort bedre. Men hva så? Overser man små feil her og der sitter vi igjen med et svært bra spill. Det er ikke like åpent som Skyrim, og kampene er langt mer statiske enn i Kingdoms of Amalur. Men Risen 2 har sjarm i massevis, og det teller veldig mye. 3 Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 (endret) Jeg personlig elsker patchen, og jeg gidder ikke å sitte med den "too little too late"-holdningen som noen andre har. Det blir bare teit. PB gikk above and beyond med denne patchen. De inkluderte funksjonalitet som ikke var med i spillet fra start. Det er mer enn man kan si for de fleste spillutviklere. Skyrim har eksempelvis, så vidt jeg vet, fortsatt et totalt ubrukelig UI-system på PC. Dette kommer aldri til å bli fikset. Det som irriterer meg mest med Risen 2, er ikke hvordan det er uoptimalisert osv. Gothic 3 hadde mange problemer. Men PB gjorde fortsatt sin greie. De prøvde nye ting. De tok sjanser. Det var fortsatt et PB-spill. Med Risen 2 virker det som at de bøyer seg alt for mye i støvet for konsollene. Det er tydelig at de har gjort mange endringer for å prøve å appellere til konsollspillere. Risen 1 ble ingen suksess for konsollene, og nå prøver de å endre på dette. Desverre gjør de det på helt feil måte. I stedet for å fornøye PC-spillere og bli forhatt av konsoll-spillere med Risen 1, blir nå ingen fornøyde med Risen 2. Jeg må "korrigere" deg litt Jenssen - Skyrims UI, som er historisk dårlig, ble veldig raskt moddet med den mest kjente og fremdeles mest aktuelle "SkyUI." Man kan velge å tolke det som man vil, et flaut nederlag eller "ydmyke" utviklere, men det ble faktisk også ganske raskt reklamert for SkyUI på Skyrims "hjemmeside" på steam. Nok en antakelse fra min side er at Bethesda gjenkjente denne modden for hva den var og tenkte "if it ain't broke, don't fix it," og da var det ikke lenger noe poeng i å komme med en offisiell mod som fort kunne anses for å være et plagiat. Når det er sagt har jeg en milelang hat-liste over andre problemer i Skyrim. Nå synser jeg fælt mye her, men PB er en liten utvikler og har ingen erfaring med konsoll-spill. Jeg tror de var livredde for ei ny blemme a-la Risen til Xbox som ble en katastrofe pga tidspress og annet selskap som sto for portingen. (Du MÅ rett og slett kun spille Risen 1 på pc, Vikingkylling.) Derfor turte de ikke annet enn å kompromisse og "safe" produktet så godt det lot seg gjøre. Først nå i ettertid, når både pc- og konsoll-versjonene er ferdige, tar de seg altså tid til å flikke på pc-utgaven, som er det de kan, og som de først nå har tid/ressuser til? å pusse opp i den grad vi snakker om slik massiv patching som faktisk endrer spilleropplevelsen. All hail PB! Edit: Sorry - litt kjapp, det kan godt hende xbox-versjonen er patchet også, hva vet vel jeg? Endret 13. mai 2012 av aphelion3 Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 (endret) Det som irriterer meg mest med Risen 2, er ikke hvordan det er uoptimalisert osv. Gothic 3 hadde mange problemer. Men PB gjorde fortsatt sin greie. De prøvde nye ting. De tok sjanser. Det var fortsatt et PB-spill. Med Risen 2 virker det som at de bøyer seg alt for mye i støvet for konsollene. Jeg er enig i at konsollifisering er et onde, og man kan se det tydelig i Risen 2. Men når det er sagt, synes jeg de takler konsoll-trenden bedre enn andre utviklere. UI'et til Risen 2 er et kompromiss mellom konsoll og PC. Det har sine mangler, ikke alle pga konsollifisering, noen rett og slett pga dårlig designvalg (f.eks mangel på item-kategorier). Men interfacet fungerer raskt og effektivt når man blir vant til det. I mange cross-platform spill (som ikke har separat UI for PC) har de gitt komplett f*** i PC-spillere. Eksempler på det trenger ikke nevnes her, ettersom det kan bli oppfattet som provokasjon. Men hvordan kan du si at Piranha Bytes ikke prøver å gjøre nye ting og ta sjanser, når de faktisk i stor grad har forkastet tradisjonell RPG-oppskrift for å prøve ut noe helt nytt? På enkelte områder kjører de safe, f.eks at stjeling har færre konsekvenser enn tidligere, men når det gjelder rollespill-tekniske løsninger og kampmekanikk tar de i høyeste grad sjanser, og det blir de veldig tydelig straffet for av irriterte spillere. Et eksempel er hylekoret når man ikke får lov til å blokke dyr (Var det mulig å blokke dyr i Gothic-spillene? Kan ikke huske at det gikk an i Gothic 3 ihvertfall) Dette er ikke spesielt rettet til deg, Hr Jenssen, men jeg synes det er en generell tendens blandt mange PB-fans at man klager på Piranha Bytes-spill idet de slippes. Når Gothic 3 kom, var det mye klaging, men i etterkant har det sakte men sikkert gått opp for folk hvor episk det spillet var på mange områder. Mener å huske at Risen 1 fikk pepper for å være for enkelt og safe, og nå blir det trukket frem som referanse når man skal vurdere det nye spillet. Bare et tankekors at man fokuserer på spillets dårlige sider når det slippes, mens man begynner å fokusere på de positive først lenge etter. (Og ja, jeg vet at Risen fikk god anmeldelse, jeg snakker om fan-talk på forum). Jeg tipper det blir noe av det samme med Risen 2 i lengden. Når det gjelder fanboy-kommentaren, så regner jeg med den var myntet på meg. Nei, man er ikke fanboy i negativ forstand selv om man er uenig i endel av den kritikken som presenteres mot dette spillet. Det er lov å tenke selv. Jeg er en fan og fanboy kan jeg vitse med. Men jeg tilgir ikke PB ting jeg ikke synes de fortjener å bli tilgitt. Jeg er f.eks ikke spesielt glad for at de gir etter for DLC-trenden. Det blir bare dumt. Heldigvis har det lite å gjøre med selve spillet Risen 2, men heller med markedsføringsvalg hos utvikler/utgiver. Ja, de har felles skyld, PB er ansvarlig for hvem de samarbeider med. Endret 14. mai 2012 av Visjoner Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Jeg er enig i at konsollifisering er et onde, og man kan se det tydelig i Risen 2. Men når det er sagt, synes jeg de takler konsoll-trenden bedre enn andre utviklere. Kan hende, men PB står nå med begge beina plantet inne i konsollmarkedet. Men hvordan kan du si at Piranha Bytes ikke prøver å gjøre nye ting og ta sjanser, når de faktisk i stor grad har forkastet tradisjonell RPG-oppskrift for å prøve ut noe helt nytt? Det virker som om du blander oppskrift med setting. Rpg-oppskriften i Risen 2 er det ikke noe spesielt med, det hele er faktisk svært linjært og tidsriktig med mellomsekvenser. Pirat-settingen med tilhørende pirat-skills er nytt. På enkelte områder kjører de safe, f.eks at stjeling har færre konsekvenser enn tidligere, men når det gjelder rollespill-tekniske løsninger og kampmekanikk tar de i høyeste grad sjanser, Nå er jeg helt på slutten av spillet, og jeg har enda til gode å se konsekvenser av mine handlinger utover å måtte gi bank til den eller de som "blir aktivert" når jeg sjeler noe. Etterpå er alt i skjønneste orden igjen, og selv eieren av huset er blid. Du kan sågar stjele en skute, gå rundt i byen med en fange du nettopp har befridd, skyte med kanon inne i byen og sabotere kanoner uten konsekvenser. Noen ganger må du banke opp den eller de vaktene som aktiveres først, og så ingen konsekvenser. Men jeg tilgir ikke PB ting jeg ikke synes de fortjener å bli tilgitt. Er det noen aspekter ved Risen 2 du synes PB ikke fortjener å bli tilgitt for? Du sa i et annet innlegg at du ikke synes det er feil at PB ikke har magi med i spillet (eller en lignende formulering), og det er jeg helt enig i. For det første så passer det ikke spesielt godt inn i settingen, og så kan man alltid bruke skytevåpen eller eventuelt en companion til help. Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 (endret) Når det gjeld det med å blokkere dyr, gjekk det til dels an i Risen, og det ga den gongen meining, sidan du måtte ha skjold for å gjere det. Å kunne blokkere dyr utan skjold synest eg var tøvete. Uansett, eg vart ferdig med spelet i går kveld, og føler vel omtrent det samme som eg har gjort heile vegen. Det er eit bra spel, som skal ha ros for å vere noko nytt i høve til kva PB har laga før, men som òg er skuffande på fleire måtar. Kampsystemet er ikkje like bra som i Risen, men eg er meir positiv til det no enn eg var tidlegare. Dette kjem av to ting. For det første lærte eg meg litt fleire ting, slik at eg fekk sett meir av det, og det vart då mykje betre i 1-mot-1-kampar. For det andre la dei inn moglegheita til å rulle unna, som ga meg meir fridom til å posisjonere meg i kamp. Voodoo viste seg å vere litt meir nyttig enn eg opprinneleg trudde, når eg i spesielt trasige situasjonar kunne vende to fiendar mot kvarandre. Ein ting eg sakna, var fleire våpen som kunne brukast på avstand, dvs. boger og armbrøstar. Totalt sett synest eg dette kampsystemet er ganske bra, og kanskje av dei betre innanfor sjangeren. Men noko framsteg i høve til Risen synest eg absolutt ikkje det var. Valg og konsekvensar synest eg var eit svakt punkt i dette spelet. Eg trur ikkje eg fekk eit einaste valg som påverka historia i særleg grad, og veldig få som påverka situasjonen for NPC-ar i spelet. Eg følte heller aldri at eg vart straffa for å oppføre meg fiendtleg ovanfor NPC-ar, og dette bidrog til å gjere dei mindre truverdige. Karakterutvikling var tilfredsstillande og vellaga, med mange interessenta og forskjellige eigenskapar. På den negative sida, sakna eg magien, og ting som alkymi og smed-arbeid var mindre givande enn i andre spel i serien. Historia var ikkje det heilt store, og overgongen frå det forrige spelet var ikkje glatt. Karakterane klarte heller ikkje å engasjere, so dette er òg eit svakt punkt. Utforsking var ganske bra, og spelverda var relativt stor. Når det er sagt, hadde eg nok likt betre å ha eit stort, samanhengande kart, og der var ingen område som slo meg som spesielt interessante for seg sjølv. Samanlikna med tidlegare spel, som t.d. Gothic 3, synest eg ikkje spelverda i Risen 2 kjem so godt ut. I Gothic 3 var der ei overflod av minneverdige område og vakre landskap, sjå t.d. på desse: I Risen 2 var der dessverre ingen område som gjorde noko spesielt inntrykk, og reisene mine gjennom dei kjennast ikkje so episke eller spennande som i tidlegare spel (t.d. vandring gjennom dei snødekte fjella i Nordmar, flukt gjennom orkehordene i Valley of Mines). Samstundes vart eg heller ikkje spesielt knytt til nokon stadane...områda var meir noko du reiste til og so brukte opp. Det vart mykje fram og attende med skip og hurtigreising. Der var ingen stader der eg følte hverken at eg hadde reist langt, eller at eg høyrte heime. Stemninga var bra, og dei traff godt på pirat-opplegget. Kanskje vart det i overkant mykje mørke og regn, eg vart nesten litt versjuk av dette spelet. Spelet hadde ellers ei vridning av fokus mot hovudstraumen og mot konsollar, i form av fleire små detaljar som eg mislikte, som t.d. QTE, minispel og svakt brukargrensesnitt. Huff, dette vart mykje negativt igjen, men eg likte faktisk spelet totalt sett. Når eg byrjer å analysere, har Risen 2 sopass mange problem at eg har det med å bli meir negativ enn når eg faktisk spelar spelet. Eg hadde vel rundt 50-70 timar speletid, og det aller meste av denne kosa eg meg. Eg er eigentleg ikkje so ueinig i Gamer.no sin konklusjon, men vil kanskje sette ein litt høgare karakter. Etter å ha vingla lenge mellom 6.5 og 7, trur eg at eg endar på ein 6.75 av 10. Som er bra. Men noko skuffande for eit PB-spel. Kay Endret 14. mai 2012 av KayAU 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå