Gå til innhold

Alt om Risen 2! Det (e)neste RPG-spillet med sjel i en stadig fattigere sjanger..


Anbefalte innlegg

Auto-aim/lock er stort sett standard i RPG og jeg ser fortsatt ikke noe argument mot.

Bortsett fra bieffekten av at spilleren blir redusert til å spamme action-knappen i kamp. Risen 2 har sanntidskamp, og da forventer ivertfall jeg litt mer å gjøre enn å trykke raskt på en knapp.

 

Kunstig vanskelig å sloss mot ville dyr med sverd? Hvor stor sjanse hadde et menneske hatt i virkeligheten til å dodge en Jaguar?

Omtrent like realistisk som å utføre Voodoo vil jeg anta. :)

Poenget er at enkelte monster påfører deg så stor skade at det er nok med ett eller to angrep for å drepe deg, mens du nesten bare pirker litt borti i hvert angrep. Med ingen mulighet til å unnvike angrepene blir dette svært lite tilfredsstillende og utrolig kjedelig.

 

Dersom du timer det rett kan du "dodge" i sverdkamp

Mulig en eller annen tastekombinasjon simulerer noe lignende. Selv har jeg prøvd Pil-høyre/hoppe-kombinasjonen, men er ikke helt fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det er ikke rart dere ikke forstår så mye, når dere tror det er noe galt med spillverdenen (...)

 

Eksempel:

Jeff Gerstmann, Editorial Director of the site, was fired on November 28, 2007.[45] Immediately after his termination, rumors circulated proclaiming his dismissal was a result of external pressure from Eidos Interactive, the publisher of Kane & Lynch: Dead Men, which had purchased a considerable amount of advertising space on GameSpot's website. Gerstmann had previously given Kane & Lynch a fair or undesirable rating along with critique.[45] Both GameSpot and parent company CNET stated that his dismissal was unrelated to the review, but due to corporate and legal constraints cannot reveal the reason.[45][46] A month after Gerstmann's termination, freelance reviewer Frank Provo left GameSpot after eight years stating that "I believe CNET management let Jeff go for all the wrong reasons. I believe CNET intends to soften the site's tone and push for higher scores to make advertisers happy."[47]

GameSpot staffers Alex Navarro, Ryan Davis, Brad Shoemaker, and Vinny Caravella also left as a result of Gerstmann's termination.[48][49] Davis co-founded Gerstmann's subsequent project, Giant Bomb, and was later joined by Shoemaker and Caravella. Navarro became the community manager at Harmonix and in 2010 joined up with Whiskey Media, a family of sites that includes Gerstmann's Giant Bomb site, to be part of their new site Screened.com, focusing on cinema and television.

 

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/GameSpot

Endret av Orwandel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det er ikke rart dere ikke forstår så mye, når dere tror det er noe galt med spillverdenen (...)

 

Eksempel:

Jeff Gerstmann, Editorial Director of the site, was fired on November 28, 2007.[45] Immediately after his termination, rumors circulated proclaiming his dismissal was a result of external pressure from Eidos Interactive, the publisher of Kane & Lynch: Dead Men, which had purchased a considerable amount of advertising space on GameSpot's website. Gerstmann had previously given Kane & Lynch a fair or undesirable rating along with critique.[45] Both GameSpot and parent company CNET stated that his dismissal was unrelated to the review, but due to corporate and legal constraints cannot reveal the reason.[45][46] A month after Gerstmann's termination, freelance reviewer Frank Provo left GameSpot after eight years stating that "I believe CNET management let Jeff go for all the wrong reasons. I believe CNET intends to soften the site's tone and push for higher scores to make advertisers happy."[47]

GameSpot staffers Alex Navarro, Ryan Davis, Brad Shoemaker, and Vinny Caravella also left as a result of Gerstmann's termination.[48][49] Davis co-founded Gerstmann's subsequent project, Giant Bomb, and was later joined by Shoemaker and Caravella. Navarro became the community manager at Harmonix and in 2010 joined up with Whiskey Media, a family of sites that includes Gerstmann's Giant Bomb site, to be part of their new site Screened.com, focusing on cinema and television.

 

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/GameSpot

 

Vel det er det eneste tilfellet jeg vet om der det har skjedd, dessuten om det skjer med et selskap en eller annen gang, skjer det ikke med alle. Og en anmelder er en person som også kan ha sin personlige mening. Man kan derfor aldri stole 100 % på kun en spillside, og derfor kan man bruke sider som Gamerankings for å få en god oversikt, og det er jo klart en sammenheng mellom hva folket synes og hva spillet får i gjennomsnitt der

 

Too Human er vel et spill som beviser at et enormt budsjett ikke alltid kan redde et spill.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Jeg måtte svare fordi jeg synes det blir for latterlig å se disse fanboysa forsvare det middelmådiget spillet sitt på død og liv, og prøve å overbevise oss om at det er noe galt med anmelderne og folket, når det er deres egne meninger det er noe galt med.

OK. Vi får slå oss til ro med at Skyrim er verdens beste RPG og fortjener 10/10, det er jo tydelig bevist på bakgrunn av hvor populært det er.

 

Samtidig slår vi oss til ro med at Justin Bieber er verdens beste musiker av samme grunn. Deal?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg måtte svare fordi jeg synes det blir for latterlig å se disse fanboysa forsvare det middelmådiget spillet sitt på død og liv, og prøve å overbevise oss om at det er noe galt med anmelderne og folket, når det er deres egne meninger det er noe galt med.

OK. Vi får slå oss til ro med at Skyrim er verdens beste RPG og fortjener 10/10, det er jo tydelig bevist på bakgrunn av hvor populært det er.

 

Samtidig slår vi oss til ro med at Justin Bieber er verdens beste musiker av samme grunn. Deal?

 

Nei det er en dårlig sammenligning, fordi JB har antaklivis flere "haters" enn fans, Skyrim derimot har på god vei det motsatte.

 

Jeg har aldri sagt Skyrim er verdens beste RPG foresten(det kan vel ingen kunne kåre), men det er helt klart på topplisten, og i en liga langt over Risen 2, og det fortjener skryten det har fått, noe dere ikke kan ta tll dere eller skjønne hvorfor, ironisk nok i det dere forsvarer det middelmådige RPGen dere mener er så fantastisk mye bedre..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

MrLG: Er det så vanskelig å klare å innse at folk har forskjellige meninger? Selv om du mener at Risen 2 er et middelmådig spill og at Skyrim er så fantastisk, så finnes det faktisk folk her i verden som mener det motsatte. Tror du virkelig at alle som forsvarer Risen 2 bare gjør det fordi de er PB-fanboys, og ikke fordi de faktisk liker spillet?

 

Jeg er en av de som forvarer Risen 2, men for bare noen måneder siden hadde jeg faktisk aldri hørt om PB. Jeg forsvarer Risen 2 fordi det er et spill jeg virkelig liker, og som jeg har hatt det veldig moro med, ikke fordi jeg er en PB-fanboy.

 

Selv om jeg liker Risen 2, men ikke er spesielt begeistret for Skyrim, så respekterer jeg at andre mener noe annet enn meg. Du presterer jo faktisk å si at det er noe gale med meningene til alle som forsvarer Risen 2 som et godt spill.

 

Kan du ikke bare lene deg bakover, slappe av, respektere andres meninger, og la de som spiller Risen 2 få bruke denne tråden til å diskutere selve spillet, og ikke om hva som er best av det og Skyrim?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skyrim eller Risen 2? Jeg fullførte TES: Arena og fortsatte i flere timer med random quests jeg fikk hos en eller annen konge. Kom aldri i gang med Daggerfall pga økonomien, men kjøpte to versjoner av Morrowind (vanilla og Game of the Year, begge til PC). Oblivion gadd jeg bare spille noen dager, Jeg holdt ut med Skyrim i seksti timer fordi det var så mye å gjøre der, men det tok bare noen få timer før jeg sluttet å finne nye ting. Enda en grotte med banditter eller zombier? Enda en teit on-rails drage? Enda en slem ulv? Zzzz... Problemet er ikke at jeg syntes Skyrim er kjedelig, men det er så hypet at massene liker det, ergo havner det på topplistene over alt. Topplister til spill er ikke fyllt med mer kvalitet enn topplister til film og musikk. Topplister handler kun om å selge til massene.

 

Gothic-serien og Risen er på mange måter bedre enn Elder Scrolls, og på en del måter dårligere. Men de retter seg mer til hardcore spillere, så de vil aldri selge like bra som Elder Scrolls, og dermed aldri havne på topplistene.

 

Men nok om det. Har monstert piratflagget, tatt på meg amuletten og installert Risen 2 (til tross for det forhatte Steam) og Alestorm på fullt, så her skal det spilles! :D

 

http://www.youtube.com/watch?v=os5TXyJlEMc

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MrLG: Er det så vanskelig å klare å innse at folk har forskjellige meninger?

 

...

 

Kan du ikke bare lene deg bakover, slappe av, respektere andres meninger, og la de som spiller Risen 2 få bruke denne tråden til å diskutere selve spillet, og ikke om hva som er best av det og Skyrim?

 

Egentlig ikke, for jeg er ikke enig i de feilaktige argumentene de bruker, blant annet:

 

Problemet er ikke at jeg syntes Skyrim er kjedelig, men det er så hypet at massene liker det, ergo havner det på topplistene over alt. Topplister til spill er ikke fyllt med mer kvalitet enn topplister til film og musikk. Topplister handler kun om å selge til massene

 

Dessuten har du kanskje glemt første innlegg i denne tråden? :

 

Venter med stor lengsel på Risen 2. Piranha bytes har aldri skuffet, de leverer gode spill hver gang. Dette i motsetning til Bethesda, som skuffet stort med Oblivion etter det glimrende Morrowind. Derfor har jeg mer tro på Risen 2 enn Skyrim.

 

....

Hvorfor er Piranha Bytes RPGs best?

....

 

Derfor er det viktig å argumentere på hvorfor nettopp Risen 2, som nå er utgitt, ikke er bedre enn Skyrim.

Men å gjøre det i denne tråden er litt som å komme på en øy med innfødte og prøve å overbevise dem om at solguden deres ikke finnes, så jeg tror ikke jeg gidder å bruke veldig mye tid på det lenger.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Dessuten har du kanskje glemt første innlegg i denne tråden? :

 

Venter med stor lengsel på Risen 2. Piranha bytes har aldri skuffet, de leverer gode spill hver gang. Dette i motsetning til Bethesda, som skuffet stort med Oblivion etter det glimrende Morrowind. Derfor har jeg mer tro på Risen 2 enn Skyrim.

 

....

Hvorfor er Piranha Bytes RPGs best?

....

 

Haha, har holdt meg unna tråden frem til nå. Men en sånn trådtittel kan jeg ikke ta trådstarter seriøst, akkurat. :p Grunnen til hvorfor jeg sier Skyrim er hypet så massene liker det er fordi TES: Arena var et rollespill. Spilte som sagt ikke Daggerfall, men selv Morrowind hadde definitivt rollespill-sider. Men rollespill generelt (Elder Scrolls, alt fra BioWare siden Mass Effect osv) har gått mer og mer over til å bli vanlige actionspill. Nå sier jeg ikke at Risen 2 er et unntak, men jeg våger å håpe det er mer old-school en Skyrim.

 

Men nok om det. Har Risen 2 på PC og liker det så langt. Men har noen av dere klart å bruke Dualshock på PCen? Jeg får den til å fungere helt fint i Win7, men Risen 2 nekter å godta den?

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Hovedpoenget er at det ikke er noen vits i å diskutere hvilket spill som er best, fordi det kommer ann på øyet som ser. Om du mener Skyrim er best, fordi flertallet er enige om det, så hver så god.

 

Heh, tenkte litt det samme som du hinter til her. Rimelig trist at en person skal basere sine egne meninger på populær opinion.

 

 

...

Jeg synes spillet er dritbra. Mye bedre enn bugghelvete Skyrim.

Hilsen PB's 5. største fanboy.

Og der mistet innlegget hele sin troverdighet.

 

Du snakker så mye om "PB fanboys". Hvem er det egentlig som er fanboy her? Det er du som skaper deg vrang med en gang et annet menneske hinter til at Skyrim har (åpenbare) svakheter.

 

Du tåler ikke å høre andres mening om "ditt" spill. Dette er vel omtrent definisjonen av en fanboy, så vidt jeg vet.

Endret av Hr. Jenssen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hehe joda, henger her til tider. Men etter forumet byttet struktur, så synes jeg det har blitt litt for slitsomt (for meg) å navigere rundt her. Synes forumet er fryktelig rotete! Og funksjonene for å sette inn lenker og slikt er i overkant kompliserte, og tillater ikke samme fleksibilitet som andre, mer "standard" fora har. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

He he, her tar det virkelig av. Jeg er nok den skyldige når det gjelder å hisse opp Skyrim-fanboys. Tittelen og trådstarten ble laget litt "provoserende" rett og slett for å gi spillet oppmerksomhet. Dette av den enkle grunn at jeg synes markedsføringsbudsjettene til enkelte spill blir litt vel dominerende med den følge at mange gode og interessante spill drukner i all hypen til de mainstreame pengeslukene.

 

Jeg har brukt Skyrim som eksempel mange ganger rundt om på forumet for å illustrere at det ikke er gull alt som glimrer og skrytes opp i skyene av anmeldere. Jeg ble veldig skuffet over det spillet både fordi det ble sagt at så mye var forbedret fra Oblivion, samt ikke minst karakteren 10/10 burde vise et helt annet spill uten alle de grove manglene det tross alt hadde. Skyrim fortjener kanskje 7/10 og det kan godt hende at Risen 2 heller ikke fortjener mer. Jeg har ikke spilt nok til å uttale meg om Risen 2.

 

Etter å ha lest alle innleggene her, så ser jeg jo at det som kjennetegner en PB-"fanboy" er at de stort sett argumenterer godt for seg, er reflekterte og ikke minst også evner å være kritiske til spillet de forsvarer. Det samme kan en ikke si om Skyrim-fanboys, de evner ikke å se svakheter ved nevnte spill og kommer stort sett bare med svada. Bevisst satte jeg ikke fanboys i gåsetegn her, for de argumenterer jo ikke seriøst og er nettopp fanboys. Temperaturen hos disse er nok min feil,da jeg har tråkket på mange ømme tær tydeligvis. Men beklager, det kostet meg ikke en kalori - det meste som ble skrevet i starten av tråden var skrevet med glimt i øyet selv om det var seriøse undertoner og jeg stort sett mener det som står (om det enn er skrevet med litt store bokstaver).

 

Hvis min lille provokasjon har gitt tråden mer oppmerksomhet enn den normalt ville fått, er min intensjon oppnådd (flere spillere har trolig fått med seg spillet og vil sjekke ut hva dette er). Det skader ikke å utvide horisonten og prøve noe annet enn det som markedsføres, hypes og selger mest.

 

Veldig mye bra som er skrevet i tråden her av flere, og det å være PB-fan er ikke det samme som å være fanboy (selv om vi har spøket med at vi er fanboy nr1, 2 og 3 osv.). :green:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kjære Mr Life is Good/Lite Godt eller hva du nå velger å kalle deg.

 

Du kom med en liten analogi selv, la meg gjengjelde tjenesten med min lille historie, om du har tid:

 

Et Jehovas vitne går nedover gata med målbevisste skritt. Han stopper opp og snur seg mot en enkel bygning med et enkelt, upretensiøst skilt over den doble døra: "Norsk Luthersk misjonsforening" Han kaster ett blikk på skiltet før han uten å nøle går opp den korte trappa og drar opp den ene døra, hvorpå han går inn. Han vandrer gjennom entreen som ikke levner tvil om hvem som har møter her: Bibler ligger stablet på hyller langs veggen, og over disse henge plakater som "reklamerer" med Guds altomfattende kjærlighet.

 

Med svovel i blikket stormer vitnet inn i salen, som er middels fylt opp med Lutheranere. Taleren står på prekestolen og prater til forsamlingen med mildt blikk. Mange nikker og smiler til det han har å si. Vitnet griper umiddelbart ordet og ber med høy klar røst de samlede om å "vende om!" Å komme tilbake til flokken de har kommet bort fra. Å forholde seg til Guds opprinnelige plan og strenge lov, og å slutte å synde. De samlede har knapt nok rett til å kalle seg kristne, tordner han, så ofte som de bryter regler og synder mot Guds egentlige plan.

 

De tilstedeværende kikker brydd på vitnet, noen ser irriterte ut. Men taleren lar vitnet få snakke ut. Flere ganger. Vitnet gir seg ikke, han har fått ordet, og hans oppdrag er å frelse villfarne, hans glød har ingen ende. Til slutt ber taleren ham pent om å være taus, slik at forsamlingen kan gjenoppta det møtet de holdt. Han forklarer på en høflig måte at vitnet har all rett til sine meninger, men at det er feil plass og tid for å bryte inn på den måten han gjør.

 

Vitnet åpner munnen for å formane forsamlingen på ny, i det en litt eldre, sympatisk mann legger en lett hånd på skulderen hans. "Bli med meg et øyeblikk, jeg har noe jeg må si deg." Mannen smiler vennlig, og vitnet blir såpass perpleks at han uten et ord lar seg geleide ut i entreen igjen. "Vet du, det er noe du bør vite," sier den eldre mannen. "Det er et meget eksklusivt og brennende budskap du kommer med." Vitnet skyter ut brystkassen og smiler nedlatende. Kanskje det er noen som har skjønt noe likevel, tenker han. "Problemet er," fortsetter mannen, "at du på ingen måte ønsker å spre budskapet ditt til for mange, da det er en meget eksklusiv klubb du tilhører. I følge Jehovas lære er det tross alt bare plass til 144 000 i himmelen, og jeg vil anta at de fleste plassene er reservert allerede. Det er bare bortkastet inspirasjon fra din side å forsøke å frelse de som uansett er fortapte."

 

Den gamle smiler igjen, klapper vitnet på skulderen og åpner ytterdøren for ham. Vitnet blir stående fastfrosset et øyeblikk, før han flakker med blikket og utbryter "du, du har rett." Han sier med litt mer selvsikkerhet i stemmen: "Du har selvsagt rett, jeg gikk visst feil et øyeblikk." I villrede befinner han seg plutselig ute på den korte trappen idet døren glir igjen bak ham. Mens han begynner å gå oppover gaten, forsøker han å finne grunnen til at han gikk inn den døren i første omgang. Uten å lykkes den dagen.

 

Det er en kjensgjerning at de som roper høyest om sin tros/menings fortreffelighet, og som i størst grad febrilsk søker å omvende andre, er de som er minst sikre på sin egen tros innhold/sin egen menings fortreffelighet. Nettopp derfor må de evig og alltid desperat forsøke å frelse så mange andre som mulig, slik at flest mulig andre kan speile dem og bekrefte for dem at joda, de hadde rett i første runde, det var alle andre som tok feil.

 

Hvis du leser trådtittel en gang til, MrLG, så svar meg følgende:

 

Etter å ha forfektet "poenget" ditt så mange ganger som du har, hvorfor er du her fremdeles?

 

Mvh aphelion

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gothic-serien og Risen er på mange måter bedre enn Elder Scrolls, og på en del måter dårligere. Men de retter seg mer til hardcore spillere, så de vil aldri selge like bra som Elder Scrolls, og dermed aldri havne på topplistene.

 

Jeg kom bare innom for å sitere dette, fordi det er noe av det smarteste som er sagt i tråden foreløpig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedpoenget er at det ikke er noen vits i å diskutere hvilket spill som er best, fordi det kommer ann på øyet som ser. Om du mener Skyrim er best, fordi flertallet er enige om det, så hver så god.

 

Heh, tenkte litt det samme som du hinter til her. Rimelig trist at en person skal basere sine egne meninger på populær opinion.

 

 

...

Jeg synes spillet er dritbra. Mye bedre enn bugghelvete Skyrim.

Hilsen PB's 5. største fanboy.

Og der mistet innlegget hele sin troverdighet.

 

Du snakker så mye om "PB fanboys". Hvem er det egentlig som er fanboy her? Det er du som skaper deg vrang med en gang et annet menneske hinter til at Skyrim har (åpenbare) svakheter.

 

Du tåler ikke å høre andres mening om "ditt" spill. Dette er vel omtrent definisjonen av en fanboy, så vidt jeg vet.

 

Er jeg fanboy, virkelig? Vi har folk her som mener at spillanmeldere er djevens verk fordi de de alltid stempler yndlingsspillene deres som middelmådig eller søppel, og benekter det og sier det er noe feil med hele industrien, og også hele befolkingen som liker disse spillene. Hmm.. en STOR befolkning og anmeldere som roser spill oppi skyene, kan det være at spillene faktisk ikke er hypet opp, kjøpt og betalt, men FAKTISK er BRA spill? Det er nettopp problemet deres, dere utgjør en gruppe på 10 % av befolkningen. Hadde dere faktisk begrunnet hvorfor Risen 2 er bedre med saklige argumenter hadde det kanskje gått an å respektert det, men dere skylder på det ene og det andre, som om det er noe galt med 90 % av befolkingen, og det er det jeg reagerer på, det latterlige grunnlaget dere bruker til å si at Risen 2 er bedre.

 

*Godcrap*

 

Hvis du leser trådtittel en gang til, MrLG, så svar meg følgende:

 

Etter å ha forfektet "poenget" ditt så mange ganger som du har, hvorfor er du her fremdeles?

 

Mvh aphelion

 

Det er hittil ingen som har klart å saklig begrunne at poenget mitt er feil. Jeg har tidligere faktisk klart å overbevise 2 forumbrukere her til å skifte mening til det helt motsatte av hva de først trodde på. Grunnen til at jeg gjør det er når jeg er 100 % overbevist om at vedkommende har totalt feil. Problemet her er nesten ikke lenger hva man mener er best av spillene, men argumentene man bruker for å begrunne det.

 

Dessuten, i motsetning til Jehoves møkka vitner, representerer jeg med mine meninger flertallet av befolkningen. Når jeg leser:

 

"Fikk spillet bare 6/10" av Gamer.no? Beste spillet jeg har spilt, gamer.no er "utroverdig", alle anmeldelser er utroverdige."

 

Så er kan jeg desverre ikke nekte for at jeg må påpeke at det ikke er Gamer.no det er noe galt med, men den personen.

 

Kan man ikke heller splitte Skyrim-diskusjonen ut i en annen tråd? Jeg er overhodet ikke interessert i å lese om Skyrim og hvor sinnsvakt bra/elendig det er.

 

Risen 2 derimot, er hvorfor jeg leser denne tråden

 

Første innlegg i en tråd er ofte grunnlaget for hva som skal diskuteres i tråden, og da bør du kanskje lese førsteposten på nytt..

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å få klarhet i noe: Har du spilt Risen 2? Eller noe annet Piranha Bytes-spill?

 

Jepp jeg har spilt Risen 2, skrev litt om det for noen sider tilbake. Konklusjonen for å si det kort, er vel at jeg skjønner godt hvorfor det har fått de karakterene det har fått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...