Gå til innhold

Alt om Risen 2! Det (e)neste RPG-spillet med sjel i en stadig fattigere sjanger..


Anbefalte innlegg

For det andre er alle PB-spill episke i kraft av sin levende verden og no-bullshit straffing av n00bs og casual gamers. De er spill for de som vil ha en utfordrende og dyp opplevelse.

Combat Auto-Aim, instant healing under kamp, fast-travel, Superkart som viser hvor alle Trainers er, overflod av mat (Provisions). Konsollifiseringen har nådd PB også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

radiohodet:

PB ER IKKE ENGELSKE, OG LAGER SPILL PÅ TYSK! DERFOR VIL SELVFØLGELIG IKKE LEPPESYNKRONISERINGEN SAMSVARE MED DE ENGELSKE OVERSETTELSENE!

Selv på tysk er det like dårlig.

 

Men allikevel kan man løse quests på mange forskjellige måter,

Som sagt har jeg bare spilt ferdig den første øyen og har ikke opplevd noe annet enn linjære quest enda, men godt mulig det kommer senere.

 

Fiender har en tendens til å prøve å komme rundt bak deg, så du må jo faktisk posisjonere deg,

Her tar du feil, Auto-Aim sørger for at du bare trenger å holde høy frekvens på action-knappen så angriper du alle fiender som er rundt deg. Mesteparten av kamp på første øyen gjennomførte jeg bare ved å fyre løs på action-knappen, og det er nesten fascinerende å se hvor mye bevegelse det medførte.

 

Dette er spillets andre styrke, og det morsomt å gå i en duell mot andre mennesker.

Helt enig!

 

UIen er en blanding mellom PC og konsollUI virker det som, men selv UI'en i Pool of Radiance (2eren) er jo bedre enn Skyrim sitt. :p

Det skal jo ikke mye til.

Lenke til kommentar

Eg er ikkje i det heile teke med på biten om at PB skal ha stålkontroll på korleis eg utviklar karakteren, for eg har so langt alltid hatt ei stor mengde valgmoglegheiter åpne for meg.

Jeg tenkte på at PB liker å styre tempoet du kan utvikle karakteren på, og knappheten på gull er et virkemiddel i den rentingen. Det er godt med Glory points i spillet, men jeg opplever stadig mangel på gull for å kjøpe meg nye talent selv om jeg oppnådde minstekravet for lenge siden. Det er jo også med på å gi mange motivasjon for spille flere ganger for å teste ut alle talentene.

Lenke til kommentar

Jeg kan aldri uttale meg objektivt om spill, Gothic 1 og 2 + Night of the Raven er i mine øyne den hellige gral innen rpg sjangeren.

 

Risen har jeg spillt gjennom, men det er ikke i samme klasse som Gothic selv om jeg likte alt untatt slutten som strengt tatt var latterlig. Hvis Risen 2 er noenlunde av samme kvalitet som Risen, noe enkelte har gitt uttrykk for så er det godkjent selv om jeg nok hadde håpet at det skulle vært bedre en Risen og helst i samme klasse som Gothic.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er det med PB og animasjoner under samtaler, jeg merket dette når jeg spillte Gothic 2 for mange år siden, når de snakker gjør de alle disse unatorlige bevegelsene som ikke gir mening, veiver med armer på feil tidspunkt osv, stemmen er helt diconecta fra karakteren. Jeg brydde meg ikke fordi gothic 2 er et gammelt spill, det var allerde gamelt når jeg spillte det første gang.

 

Men når de har AKURRAT Samme parkinson type bevegelser i dagens spill blir jeg irritert. er som at de bruker de samme animasjonene fra gothic 2 i dette spillet, at de bare har porta dem over.

Lenke til kommentar

 

Det jeg gjorde var å først aktivere spillet med koden i dvd-boksen. (Games -> Activate a Product on Steam...)

 

Så gjorde jeg to ting, men husker ikke helt i hvilken rekkefølge:

1. Lastet ned og installerte spillet.

2. La inn DLC-koden på samme måte som over. Fikk da opp en rar betegnelse på produktet, men det ser ut til å ha installert skikkelig.

 

Nå skal jeg ta et lite forbehold om at jeg har forstått dette riktig, men jeg synes det virker som DLC'en nå har blitt "knyttet opp mot" selve spillet i min Steam-konto, og automatisk vil installeres sammen med spillet (ettersom DLC'en ikke dukker opp som et eget produkt). Etter min oppfatning kan både spill og DLC nå installeres ubegrenset på flere maskiner... (men usikker på dette...)

 

Trist med håndleddet ditt. Jeg må si jeg kjenner meg igjen i problematikken med den irriterende virkeligheten som absolutt skal komme og ødelegge kontinuiteten og innlevelsen i spillingen. Men jeg kan legge til min forrige post at spillet blir bare bedre og bedre, og det blir også lettere å "hoppe inn" ettersom man har tilbragt mer tid i spillverdenen. Det er bare å glede seg!

 

Akkurat nå har jeg det så gøy med spillet at jeg ikke engang føler det vanligvis så påtrengende behovet for å ta debatten med de som ikke verdsetter Piranha Bytes sitt kunstverk :D

Igjen takk, nå har jeg fått lagt den inn og fått spilt en time. Godt å se at du med flere liker spillet :).

Lenke til kommentar

Jeg har spilt alt for lite til å kunne si så noe særlig om inntrykk selv enda. Men en ting som er helt sikkert, er at innlegg fra KayAU, Visjoner og et par til har vært langt mer matnyttig enn anmeldelsen til Gamer.no og en del andre spillsider.

 

Jeg kan si så mye som at jeg opplever at de fortsatt er stemningens mestere. Kampsystemet har jeg ikke fått dreisen på enda - det er temmelig annerledes enn Gothic-spillene og Risen slikt sett og virker noe svakere foreløpig. Men har ikke sunket like dypt som Skyrim heldigvis.

 

En ting som jeg har skjønt for lenge siden (lenge før Risen 2 ble påtenkt), er at vi aldri vil få rettferdige anmeldelser fra spillsider. Til det er de store annonsørene for viktige. De store spillutgiverne med de feteste kontoene soper med seg toppkarakterene uansett hvor dårlige spill de leverer. Ettersom anmelderne får mye kritikk for å gi for høye karakterer og karakterinflasjon osv., føler de behov for å slakte noen spill for å skape en slags balanse i regnskapet mht å ikke bare gi høye karakterer.

 

Her kommer da selvfølgelig spill laget/levert av mindre pengesterke utviklere/utgivere som billige ofre. Det koster ingenting å slakte dem og anmelderne kan smykke seg med at de har da ikke bare gitt 9/10 og 10/10. Dette er pinlig, skammelig og blodig urettferdig og er med på å opprettholde hegemoniet til disse dinosaurene som bare leverer middelmådige spill i pen innpakning. Vi vil se fint lite utvikling når det er slik. Dette medfører at kreative spillutviklere blir tvunget av utgivere til å lage spill mer lik disse A4-spillene (da utgiverne tror dette vil gi mer salg). Sannheten er imidlertid at de ikke vil selge mer uansett, snarere tvert imot. Det de har hatt av originalitet, sjarm og ofte vanskelighetsgrad og dybde, blir byttet ut mot bedre grafikk, forsimpling / casualisering av gameplay og dialoger/valg/story++. Problemet er bare at her kan de ikke konkurrere med de store. De har ikke nok programmerere til å finslipe grafikken i samme grad, samt komprimere og maksimalisere ytelse til alle plattformer. Følgelig står de i fare for å bli bleke "kopier" av middelmådigheter snarere enn å være noe helt unikt som er tilpasset mer kvalitetsbevisste spillere, slik det har vært før.

 

Jeg sier ikke at det er gått slik med PB, men det er stor fare for det fremover- og det er slik det har gått med de fleste andre (hvis de har overlevd). Risen 2 bærer preg av casualisering uten tvil, men jeg ser fortsatt gamle kvaliteter selv etter å ha spilt såpass lite. Spørsmålet er imidlertid for min del hvordan det vil gå med neste tittel. Kanskje er Kickstarter eneste mulighet for at de ikke skal måtte bli som alle andre. Eller kanskje lærer utgiverne av reaksjonene til spillerne som med kraft i røsten sier at mange ting faktisk VAR bedre før - og innser at det ikke er på grafikken og awesomebuttons de skal konkurrere med "de store gutta", men heller med oppfinnsomhet og briljans samt ikke minst at de ikke er med på å fornærme spillernes intelligens.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kan si så mye som at jeg opplever at de fortsatt er stemningens mestere.

Stemningen er god og pirat-temaet fungerer godt. Faktisk synes jeg ikke magi passer inn i denne settingen, så det gjør meg ingenting at det er fjernet.

 

Kampsystemet har jeg ikke fått dreisen på enda - det er temmelig annerledes enn Gothic-spillene og Risen slikt sett og virker noe svakere foreløpig. Men har ikke sunket like dypt som Skyrim heldigvis.

Kampsystemet er todelt, og mot mennesker fungerer det godt og er det som er noe av det beste ved spillet synes jeg.

Men på et punkt synker nok Risen 2 dypere enn alle andre: Auto-Aim/auto-target.

Du angriper 4 vilsvin, de flanker og angriper vekselvis fra flere retninger. Det eneste du trenger å gjøre er å fyre løs på action-knappen (gjerne på tastaturet) og du angriper monstre til høyre, til venstre, framme og bak helt automatisk.

Lenke til kommentar

Kampsystemet er todelt, og mot mennesker fungerer det godt og er det som er noe av det beste ved spillet synes jeg.

Men på et punkt synker nok Risen 2 dypere enn alle andre: Auto-Aim/auto-target.

Du angriper 4 vilsvin, de flanker og angriper vekselvis fra flere retninger. Det eneste du trenger å gjøre er å fyre løs på action-knappen (gjerne på tastaturet) og du angriper monstre til høyre, til venstre, framme og bak helt automatisk.

 

Har dessverre ikke fått spilt noe R2 ennå, men er det ikke mulig å skru av auto-aim? Tidligere har jo PB-spill vært ganske fleksible opp mot valgfrie kontroll-skjema i meny-oppsettet. Ad modding som må til for å få en superkommers tittel som Skyrim opp og gå på et akseptabelt nivå(!), vil jeg anta at kun å fjerne auto-aim/autolock fra R2 er en ren bagatell?

Lenke til kommentar

Har dessverre ikke fått spilt noe R2 ennå, men er det ikke mulig å skru av auto-aim?

Ingen valg som slår det av, det er en av grunnelementene i kampsystemet. Når det er sagt kan jeg se hvorfor. Etterhvert som man lærer seg flere kamptriks som gjerne utføres ved å trykke en eller flere knapper samtidig, og møter vanskeligere motstandere blir timing viktigere. For å opprettholde dynamikk og balanse i kampene kan det være greit at triksene "treffer" når de utføres riktig/til rett tid. Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått prøvd dette noe særlig selv, men kanskje andre har erfaring med det.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke problemet med auto-aim. Dette er ikke et FPS-spill, men et RPG.

 

Alle Gothic og Risen spill har forøvrig alltid hatt auto-aim etter hva jeg kan huske?? (bortsett fra med pil-og-bue) og

Muskets i Risen 2 har ikke auto-aim

 

 

Poenget med RPG er jo at selve karakteren skal bli god, ikke at du som spiller skal utvise eksepsjonelle combat-skills, da er du jo i feil sjanger. Jeg vet at Skyrim og andre Bethesda-spill har utviklet seg mot FPS, men dette burde ikke få sette standarden, mener nå jeg...

Lenke til kommentar

Akkurat der er jeg litt uenig med deg, Visjoner. I Risen 1 var nettopp noe av morroa med kampene det faktum at de var såpass "manuelle" at dersom du trente og timet slagene dine godt nok, kunne du faktisk med litt tålmodighet banke fiender som i utgangspunktet var sterkere enn deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes faktisk Risen 1 gikk litt for langt i retning av at spilleren kunne påvirke litt for mye uavhengig av hvilken level man var, men jeg skal være enig i at det er gøy med litt utfordring også. Men det er forskjell på det og all out FPS-tendenser man ser i andre titler.

 

Og det var egentlig auto-aim som var mitt hovedpoeng i den posten. Kan ikke se hvordan dette er noe nytt i Risen 2. Det er vel standarden innen RPG-spill at spilleren ikke sikter selv...

Lenke til kommentar

Jeg skulle nettopp til å redigere innlegget mitt - ser at det er lett å misforstå. Det jeg mener er at jeg ikke har noe i mot auto-aim i Gothic/Risen, tror det kunne blitt i overkant vanskelig uten, faktisk. Det var mer timingen jeg kommenterte, at slik jeg forstår det var det lettere å påvirke selve kampmekanikken i R1 vs R2.

Lenke til kommentar

Poenget med RPG er jo at selve karakteren skal bli god, ikke at du som spiller skal utvise eksepsjonelle combat-skills, da er du jo i feil sjanger.

Sverdkamp mann mot mann krever jo høye ferdigheter i Risen 2, timing, kombinasjon og rett valg av triks blir viktigere jo dyktigere motstanderen er. I så måte faller jo Risen 2 også utenfor det du skriver her.

 

Det var mer timingen jeg kommenterte, at slik jeg forstår det var det lettere å påvirke selve kampmekanikken i R1 vs R2.

Det er det nok, muligheten for Dodge er fjernet i Risen 2 og da blir det noen ganger kunstig vanskelig å benytte sverd mot sterke monsters.

Lenke til kommentar

Jeg skulle nettopp til å redigere innlegget mitt - ser at det er lett å misforstå. Det jeg mener er at jeg ikke har noe i mot auto-aim i Gothic/Risen, tror det kunne blitt i overkant vanskelig uten, faktisk. Det var mer timingen jeg kommenterte, at slik jeg forstår det var det lettere å påvirke selve kampmekanikken i R1 vs R2.

Ja, enig. Risen 1 var egentlig veldig bra på akkurat det, kanskje på grensen til for bra. Skills man opparbeidet seg åpnet opp nye moves og ga spilleren større muligheter til å gjøre lure ting i kamp. Risen 1 var vel i så måte et unntak.

 

Sverdkamp mann mot mann krever jo høye ferdigheter i Risen 2, timing, kombinasjon og rett valg av triks blir viktigere jo dyktigere motstanderen er. I så måte faller jo Risen 2 også utenfor det du skriver her.

Jeg mener ikke at det ikke skal være for lett heller. Det jeg mener er at det er viktig at leveling øker evnen til å gjøre det bra i kamp og at det er vanskelig i begynnelsen. Dette kan ødelegges av at man har for mye påvirkningsevne i kampsystemet, som Risen 1 kan ha hatt tendenser til. Auto-aim/lock er stort sett standard i RPG og jeg ser fortsatt ikke noe argument mot.

 

Det er det nok, muligheten for Dodge er fjernet i Risen 2 og da blir det noen ganger kunstig vanskelig å benytte sverd mot sterke monsters.

Kunstig vanskelig å sloss mot ville dyr med sverd? Hvor stor sjanse hadde et menneske hatt i virkeligheten til å dodge en Jaguar?

Lenke til kommentar

Dersom du timer det rett kan du "dodge" i sverdkamp - dog har jeg ikke funnet ut om det er random om du dukker eller parerer, eller om det har noe å si når du timer, posisjonering / avstand, type angrep fra motstander, eller lignende.

 

For øvrig synes jeg det er et veldig bra spill. Det jeg virkelig ikke klarer å skjønne er kritikken mot grafikken! Bortsett fra lipsync (som er forferdelig), så er det visuelle i spillet meget pent - i mine øyne mye penere enn Skyrim (som jeg også synes er knall, men på en litt annen måte enn PB-spillene).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som jeg har skjønt for lenge siden (lenge før Risen 2 ble påtenkt), er at vi aldri vil få rettferdige anmeldelser fra spillsider. Til det er de store annonsørene for viktige. De store spillutgiverne med de feteste kontoene soper med seg toppkarakterene uansett hvor dårlige spill de leverer. Ettersom anmelderne får mye kritikk for å gi for høye karakterer og karakterinflasjon osv., føler de behov for å slakte noen spill for å skape en slags balanse i regnskapet mht å ikke bare gi høye karakterer.

 

Her kommer da selvfølgelig spill laget/levert av mindre pengesterke utviklere/utgivere som billige ofre. Det koster ingenting å slakte dem og anmelderne kan smykke seg med at de har da ikke bare gitt 9/10 og 10/10. Dette er pinlig, skammelig og blodig urettferdig og er med på å opprettholde hegemoniet til disse dinosaurene som bare leverer middelmådige spill i pen innpakning.

 

Dette er helt feil, men et spill med en pengesterk utvikler har selvfølgelig mer å gå på, fordi de har mer ressurser til å gjøre spillet bedre. Skal vi virkelig ta hensyn til at spillet er laget av en mindre utvikler, når det gjenspeiles så grundig i at kvaliteten er langt dårligere? Enn sålenge jeg betaler like mye for Risen 2 som Skyrim, er det vel INGEN grunn til at de ikke skal sammenlignes likt.

 

 

Eller kanskje lærer utgiverne av reaksjonene til spillerne som med kraft i røsten sier at mange ting faktisk VAR bedre før - og innser at det ikke er på grafikken og awesomebuttons de skal konkurrere med "de store gutta", men heller med oppfinnsomhet og briljans samt ikke minst at de ikke er med på å fornærme spillernes intelligens.

 

Det er kanskje vanskelig å skjønne for fanboys at Risen 2 blir slaktet fordi det er et middelmådig spill, det kommer hele tiden spill som slår an som ikke følger noen A4 standard, poenget er at alt i alt må det funke bra sammen det man setter sammen, og det gjør ikke alt i Risen 2.

Lenke til kommentar

MrLG, jeg forstår ærlig talt ikke hva du babler om...

 

Nei det er ikke rart dere ikke forstår så mye, når dere tror det er noe galt med spillverdenen, men faktum er at det er noe galt med deres holdninger

 

Jeg måtte svare fordi jeg synes det blir for latterlig å se disse fanboysa forsvare det middelmådiget spillet sitt på død og liv, og prøve å overbevise oss om at det er noe galt med anmelderne og folket, når det er deres egne meninger det er noe galt med.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...