Gå til innhold

Alt om Risen 2! Det (e)neste RPG-spillet med sjel i en stadig fattigere sjanger..


Anbefalte innlegg

Da har jeg spilt så langt at jeg snart er pirat, tror jeg bare har 1 quest igjen. Jeg er fremdeles på den første øyen, som jeg har utforsket grundig. Jeg tenkte jeg skulle skrive litt om mine inntrykk så langt.

 

Velkommen etter PB med fast-travel! Jeg liker veldig godt fast-travel og det er absolutt på tide vi ser det i Risen. Spent på kommentarene angående fast-travel, det er jo mange her som har uttalt seg noe negativt om akkurat dette i TES-serien. Selv om øyene er små er det svært praktisk med fast-travel med tanke på alle hent og bring oppdragene.

 

Grafikkmotoren er full av feil som en skulle tro det ikke var mulig å gjøre i 2012: vegetasjon popper opp i merkelige mønster, skyggene blafrer, teksturer flimrer på avstand, utrolig mange klipping-feil slik at du kan gå rett gjennom trærnes rotsystem for eksempel. Dette ødelegger dessverre mye av den gode stemningen som ellers er der. I tillegg er animasjonene i cut-scenes og samtaler full av hektisk armfekting som tar vekk mye av opplevelsen. Nesten tragisk må jeg si, og det er helt åpenbart at PB har oversett lippesynkroniseringen fullstendig.

 

Risen 2 sies å ha en åpen verden, men egentlig er friheten veldig begrenset. Stort sett må du følge stiene / korridorene som PB har designet. Du kan i liten grad avvike, og det hele føles veldig linjært. Alt skjer i PB sitt tempo, og med svært liten interaksjon med verden rundt deg. Du ser 3 flasker med sprit men det er bare mulig å ta 1, de andre er som skrudd fast. Jeg har hele tiden følelsen av at andre (les PB) har bestemt nesten alt for meg før jeg engang har startet spillet: Hvor du kan gå, hvor mye gull hver øya har, hvor mange Glory-points jeg kan oppnå.

 

Kampsystemet er basert på 1-knappssystem med auto-aim der det er om å gjøre å holde en jevn høy frekvens på actionknappen, som kan være på tastaturet/gamepad. Utrolig nok så er det PB som er først ute på PC med å fjerne all bruk av musen i kamp.

 

Du trenger ikke sikte fordi PB har passer på deg hele tiden med auto-aim, og det medfører at all kamp med monster er nesten helt meningsløse. Auto-aim funker også med skytevåpen, så selv om du ikke ser fienden er det bare til å fyre løs. Det er simplifisert til det banale, og helt tydelig tilpasset konsoll. Selv i Skyrim må du faktisk sikte selv!

 

Kamp mot mennesker er betydelig bedre, for her må man gjerne kombinere med spark, power-attack osv for å vinne. Det er faktisk omtrent det eneste engasjerende i spillet.

 

Men ingen grunn til panikk om du møter en dyktig motstander eller farlig monster, underveis kan du nemlig innta Grog eller Rum når du vil og vips så har du full helse uten så mye som et sekund avbrekk i kampens hete. Alt dette gjør du tilgjengelig i Quick-bar og du trenger bare å trykke rett hurtigtast i kampens hete. Du kan også spise Provisions og få en sakte regenerering av helse, og kombinert med en liten sprint vekk fra motstanderen er det ikke vanskelig å få full helse før du fortsetter kampen. Eller du kan bare utnytte den svært uintelligente AIen. Å angripe 3 villsvin, en flokk med aper, en jaguar er ingen problem, noen ganger springer de i sirkel rundt deg mens du hakker løs, andre ganger står de i ro osv. Det virker som om AI ikke har vært prioritert, men man kan håpe på en patch eller to som gjør dette bedre.

 

UIen er klønete og lite effektiv. Hvorfor må jeg trykke meg gjennom tre ulike menyer for å få oversikt over alle stats og talent? Der er mye plass på skjermen som ikke brukes til annet enn å vise et portrett! Har PB glemt at dette spillet også er for PC? Det blir fort mye unødvendig trykking fram og tilbake i menyene. Informasjonen som vises er grei.

 

Du kan skaffe deg kart, men du får liten informasjon om hvor du skal gå for å løse oppdrag. Eneste er når du skal grave opp en skatt, da er det et svært rødt kryss der du skal grave både på kartet og på bakken! Samtidig har du fullstendig oversikt over hvor alle Trainers befinner seg til en hver tid. Det er også første gangen jeg har sett. Tydelig at PB ønsker å ta godt grep om hånden slik at alle skal kunne kjøpe seg Talent uten besvær.

 

Skill-systemet liker jeg, og godt å se PB prøve noe nytt for en gangs skyld. Det har faktisk mange likheter med Perks-systemet i Skyrim. Synd det er løst så klønete i UIen slik at det medfører en masse ekstra trykking for å se helheten og hvilke Talent jeg er kvalifisert til å kjøpe.

 

Jeg synes ikke spillet er spesielt bra, selv om jeg setter pris på flere aspekter ved spillet. Det er for mange ting som ødelegger og trekker ned. Men med Risen 2 er det helt klart at PB har plantet begge beina trygt inne i konsollverdenen.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fast travel:

PB har alltid hatt det. Forskjellen er bare at nå trykker du i kartet, istedenfor å bruke teleportsteiner

 

Grafikkmotoren:

Sjarm

 

Kampsystem:

Det blir bedre etterhvert som du lærer flere skills.

 

UI'en:

Enig i at den er litt uoversiktlig.

 

Kart:

Når du får beskrivet nøyaktig hvor noe er, vises det på kartet. Men når du ikke vet nøyaktig hvor målet er, (f.eks stranda i vest) så må du finne det selv. Fungerer udmerket synes jeg.

 

Skill-systemet:

Liker ikke at de har tatt bort learning points. Nå kan du lære stort sett alt, hvis du bare har nok cash.

 

Jeg synes spillet er dritbra. Mye bedre enn bugghelvete Skyrim.

 

Hilsen PB's 5. største fanboy.

Endret av Vidkun
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fast travel:

PB har alltid hatt det. Forskjellen er bare at nå trykker du i kartet, istedenfor å bruke teleportsteiner

Fast-travel som jeg kommenterer det er å trykke i kartet, og Risen 2 er første gang PB benytter seg av det. Akkurat slik fast-travel har fått mye kritikk i andre spill, men jeg forventer nesten at når PB gjør det så er det bare positivt.

 

Kampsystem:

Det blir bedre etterhvert som du lærer flere skills.

Det forandrer fremdeles ikke det faktum at kampsystemet er basert på 1-klikkssystem med auto-aim. Jeg hadde ingen problemer med å klare meg greit med bare å spamme action-knappen og la auto-aim gjøre resten. Auto-aim ødelegger svært mye av kampsystemet. Riktignok vil jeg gjenta at kamp mot mennesker er bra utført, og der kommer absolutt ulike Talents til sin rett.

 

Kart:

Når du får beskrivet nøyaktig hvor noe er, vises det på kartet. Men når du ikke vet nøyaktig hvor målet er, (f.eks stranda i vest) så må du finne det selv. Fungerer udmerket synes jeg.

Fungerer, men litt merkelig sett i forhold til at du alltid har full oversikt over hvor alle Trainers befinner seg på kartet.

 

Skill-systemet:

Liker ikke at de har tatt bort learning points. Nå kan du lære stort sett alt, hvis du bare har nok cash.

PB passer nok på at det ikke er nok gull i omløp til å kjøpe seg massevis av Talents. Du må prioritere, eller spille flere ganger.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar

En annen ting jeg glemte å nevne er at av en eller annen grunn genereres det ufattelig mange savegames. Alle med SSD med begrenset ledig plass bør passe på. Det hjelper heller ikke at Risen 2 nesten har hyppigere autosaving enn COD. Det autosaves jo svært ofte, og jeg har ikke funnet en måte å justere det på.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar

En annen ting jeg glemte å nevne er at av en eller annen grunn genereres det ufattelig mange savegames. Alle med SSD med begrenset ledig plass bør passe på. Det hjelper heller ikke at Risen 2 nesten har hyppigere autosaving enn COD. Det autosaves jo svært ofte, og jeg har ikke funnet en måte å justere det på.

 

wow, takk for tipset. Jeg lurte på hvorfor i alle dager min SSD plutselig var stappfull.

Lenke til kommentar

Har spilt ferdig den første øya selv nå. Typisk PB-spill spør du meg. Har aldri vært kjempfan av noen av spillene deres, men jeg har heller ikke likt Elder Scrolls etter Morrowind. Ser det kom en lenger anmeldelse her som jeg kan kommentere litt for å spare tid. :p

 

Da har jeg spilt så langt at jeg snart er pirat, tror jeg bare har 1 quest igjen. Jeg er fremdeles på den første øyen, som jeg har utforsket grundig. Jeg tenkte jeg skulle skrive litt om mine inntrykk så langt.

 

Velkommen etter PB med fast-travel! Jeg liker veldig godt fast-travel og det er absolutt på tide vi ser det i Risen. Spent på kommentarene angående fast-travel, det er jo mange her som har uttalt seg noe negativt om akkurat dette i TES-serien. Selv om øyene er små er det svært praktisk med fast-travel med tanke på alle hent og bring oppdragene.

 

Dette synes jeg er kjekt siden dødtid er kjedelig i et spill når du allerede har utforsket områdene.

 

Grafikkmotoren er full av feil som en skulle tro det ikke var mulig å gjøre i 2012: vegetasjon popper opp i merkelige mønster, skyggene blafrer, teksturer flimrer på avstand, utrolig mange klipping-feil slik at du kan gå rett gjennom trærnes rotsystem for eksempel. Dette ødelegger dessverre mye av den gode stemningen som ellers er der. I tillegg er animasjonene i cut-scenes og samtaler full av hektisk armfekting som tar vekk mye av opplevelsen. Nesten tragisk må jeg si, og det er helt åpenbart at PB har oversett lippesynkroniseringen fullstendig.

 

Har ikke opplevd noe problemer med grafikken egentlig, men måtte sette ned skygger siden det hakket med dem på fullt. Det hadde vel ikke vært et PB-spill om det ikke hadde vært bugs. Synes ikke det er noe problemer med animasjonene. Det som irriterer meg er klagingen på leppesynkroniseringen. PB ER IKKE ENGELSKE, OG LAGER SPILL PÅ TYSK! DERFOR VIL SELVFØLGELIG IKKE LEPPESYNKRONISERINGEN SAMSVARE MED DE ENGELSKE OVERSETTELSENE! Der var det sagt. :p

 

Risen 2 sies å ha en åpen verden, men egentlig er friheten veldig begrenset. Stort sett må du følge stiene / korridorene som PB har designet. Du kan i liten grad avvike, og det hele føles veldig linjært. Alt skjer i PB sitt tempo, og med svært liten interaksjon med verden rundt deg. Du ser 3 flasker med sprit men det er bare mulig å ta 1, de andre er som skrudd fast. Jeg har hele tiden følelsen av at andre (les PB) har bestemt nesten alt for meg før jeg engang har startet spillet: Hvor du kan gå, hvor mye gull hver øya har, hvor mange Glory-points jeg kan oppnå.

 

Men allikevel kan man løse quests på mange forskjellige måter, noe som er spillets store styrke sammen med noe du har kommentert lenger ned. I Skyrim kan man i 99% av tilfellene løse questene på bare en måte.I Skyrim ender man forøvrig også som regel opp i en lineær hule.

 

Kampsystemet er basert på 1-knappssystem med auto-aim der det er om å gjøre å holde en jevn høy frekvens på actionknappen, som kan være på tastaturet/gamepad. Utrolig nok så er det PB som er først ute på PC med å fjerne all bruk av musen i kamp.Du trenger ikke sikte fordi PB har passer på deg hele tiden med auto-aim, og det medfører at all kamp med monster er nesten helt meningsløse. Auto-aim funker også med skytevåpen, så selv om du ikke ser fienden er det bare til å fyre løs. Det er simplifisert til det banale, og helt tydelig tilpasset konsoll. Selv i Skyrim må du faktisk sikte selv!

 

Autoaim og autoaim fru Blom. Fiender har en tendens til å prøve å komme rundt bak deg, så du må jo faktisk posisjonere deg, mens i Skyrim kan du bare trykke W til du treffer en fiende og så venstre museknapp. Sikte i Skyrim? Haha. Enig i at kampsystemet mot monstre er dårlig, men en smule bedre enn kampsystemet i Skyrim. Begge er egentlig sjokkerende dårlige.

 

Kamp mot mennesker er betydelig bedre, for her må man gjerne kombinere med spark, power-attack osv for å vinne. Det er faktisk omtrent det eneste engasjerende i spillet.

 

Dette er spillets andre styrke, og det morsomt å gå i en duell mot andre mennesker.

 

Men ingen grunn til panikk om du møter en dyktig motstander eller farlig monster, underveis kan du nemlig innta Grog eller Rum når du vil og vips så har du full helse uten så mye som et sekund avbrekk i kampens hete. Alt dette gjør du tilgjengelig i Quick-bar og du trenger bare å trykke rett hurtigtast i kampens hete. Du kan også spise Provisions og få en sakte regenerering av helse, og kombinert med en liten sprint vekk fra motstanderen er det ikke vanskelig å få full helse før du fortsetter kampen. Eller du kan bare utnytte den svært uintelligente AIen. Å angripe 3 villsvin, en flokk med aper, en jaguar er ingen problem, noen ganger springer de i sirkel rundt deg mens du hakker løs, andre ganger står de i ro osv. Det virker som om AI ikke har vært prioritert, men man kan håpe på en patch eller to som gjør dette bedre.

 

Dette er akkurat som i Skyrim, men i motsetning til Skyrim så er gull mangelvare, så man løper ikke rundt med 1 million healing potions i lomma som man gjør der. Litt bedre enn Skyrim altså, men fremdeles veldig dustete.

 

UIen er klønete og lite effektiv. Hvorfor må jeg trykke meg gjennom tre ulike menyer for å få oversikt over alle stats og talent? Der er mye plass på skjermen som ikke brukes til annet enn å vise et portrett! Har PB glemt at dette spillet også er for PC? Det blir fort mye unødvendig trykking fram og tilbake i menyene. Informasjonen som vises er grei.

 

UIen er en blanding mellom PC og konsollUI virker det som, men selv UI'en i Pool of Radiance (2eren) er jo bedre enn Skyrim sitt. :p

 

Du kan skaffe deg kart, men du får liten informasjon om hvor du skal gå for å løse oppdrag. Eneste er når du skal grave opp en skatt, da er det et svært rødt kryss der du skal grave både på kartet og på bakken! Samtidig har du fullstendig oversikt over hvor alle Trainers befinner seg til en hver tid. Det er også første gangen jeg har sett. Tydelig at PB ønsker å ta godt grep om hånden slik at alle skal kunne kjøpe seg Talent uten besvær.

 

Man kan følge questet på kartet inne i questoversikten, som noen vel allerede nevnte.

 

Skill-systemet liker jeg, og godt å se PB prøve noe nytt for en gangs skyld. Det har faktisk mange likheter med Perks-systemet i Skyrim. Synd det er løst så klønete i UIen slik at det medfører en masse ekstra trykking for å se helheten og hvilke Talent jeg er kvalifisert til å kjøpe.

 

Er vel ganske annerledes? Her får man jo faktisk tilgang til nye skills, men i Skyrim får man stort sett bare passive oppgraderinger.

 

Jeg synes ikke spillet er spesielt bra, selv om jeg setter pris på flere aspekter ved spillet. Det er for mange ting som ødelegger og trekker ned. Men med Risen 2 er det helt klart at PB har plantet begge beina trygt inne i konsollverdenen.

 

Jeg synes spillet er okay, et lite hakk over Skyrim, selv om mye av konsollifiseringen går igjen i begge.Pirat-settingen er også forfriskende. For rollespillere er det mer å hente her, selv om det er utrolig stusselig i forhold til den fantastiske Age of Decadence-demoen vi allerede har sett i år.

Endret av radiohodet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hvor fant du preorder-koden? Jeg bestilte også fra CDon, men fant kun den Activation Code, som står trykket bakpå instruksjonsboken. Skulle det ikke være en separat kode vedlagt? Jeg ser ikke noe til Treasure Island DLCen som skulle følge med (ser jeg i Steam ser det ut til at det kun er for bestilling?)

 

Jeg fikk Treasure Island koden på mail fra CDON:

Kjære kunde,

 

Takk for at du har valgt å forhåndsbestille Risen 2 Dark Waters (PC) på CDON.COM.

Nedenfor finner du den kode som gjør at du kan bruke forhåndsbestillingstilbudet som gir deg tilgang til DLC Treasure Island.

...

Takk for den. Fant den på mail jeg også etter info fra deg. Et nytt problem nå er at jeg ikke får lagt inn den koden. Skulle den vært lagt inn der jeg la inn den ordinære "activation code" fra instruksjonsboken? I så fall betyr vel det at jeg må slette spillet og installere det på nytt igjen? Med fare for å virke dum spør jeg om dette før jeg gjør noe, da det vel er begrensning for hvor mange ganger et spill kan istalleres nå for tiden så vidt jeg husker å ha lest en plass.

 

Har fortsatt ikke fått spilt noe mer pga nyoperert håndledd ikke er klar enda, samt holder på med flytting og vasking av hus. Kjedelig at så mye skjer på privaten samtidig som spillet kom ut. Misunner dere som er kommet godt i gang, men prøver å unngå å lese lange og informative poster om spillet for å unngå spoilere. Ser det er delte meninger om Risen 2, hvilket var forventet.

Lenke til kommentar

...

Jeg synes spillet er dritbra. Mye bedre enn bugghelvete Skyrim.

Hilsen PB's 5. største fanboy.

Og der mistet innlegget hele sin troverdighet.

 

Fordi noen er uenig med deg?

 

Nei fordi det strider mot fakta.

Lenke til kommentar

...

Jeg synes spillet er dritbra. Mye bedre enn bugghelvete Skyrim.

Hilsen PB's 5. største fanboy.

Og der mistet innlegget hele sin troverdighet.

 

Fordi noen er uenig med deg?

 

Nei fordi det strider mot fakta.

fakta?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...

Jeg synes spillet er dritbra. Mye bedre enn bugghelvete Skyrim.

Hilsen PB's 5. største fanboy.

Og der mistet innlegget hele sin troverdighet.

 

Fordi noen er uenig med deg?

 

Nei fordi det strider mot fakta.

fakta?

 

Trur han mener hans egen personlige mening. Vanskelig å skille forskjellen, til tider.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk for den. Fant den på mail jeg også etter info fra deg. Et nytt problem nå er at jeg ikke får lagt inn den koden. Skulle den vært lagt inn der jeg la inn den ordinære "activation code" fra instruksjonsboken? I så fall betyr vel det at jeg må slette spillet og installere det på nytt igjen? Med fare for å virke dum spør jeg om dette før jeg gjør noe, da det vel er begrensning for hvor mange ganger et spill kan istalleres nå for tiden så vidt jeg husker å ha lest en plass.

 

Har fortsatt ikke fått spilt noe mer pga nyoperert håndledd ikke er klar enda, samt holder på med flytting og vasking av hus. Kjedelig at så mye skjer på privaten samtidig som spillet kom ut. Misunner dere som er kommet godt i gang, men prøver å unngå å lese lange og informative poster om spillet for å unngå spoilere. Ser det er delte meninger om Risen 2, hvilket var forventet.

 

Det jeg gjorde var å først aktivere spillet med koden i dvd-boksen. (Games -> Activate a Product on Steam...)

 

Så gjorde jeg to ting, men husker ikke helt i hvilken rekkefølge:

1. Lastet ned og installerte spillet.

2. La inn DLC-koden på samme måte som over. Fikk da opp en rar betegnelse på produktet, men det ser ut til å ha installert skikkelig.

 

Nå skal jeg ta et lite forbehold om at jeg har forstått dette riktig, men jeg synes det virker som DLC'en nå har blitt "knyttet opp mot" selve spillet i min Steam-konto, og automatisk vil installeres sammen med spillet (ettersom DLC'en ikke dukker opp som et eget produkt). Etter min oppfatning kan både spill og DLC nå installeres ubegrenset på flere maskiner... (men usikker på dette...)

 

Trist med håndleddet ditt. Jeg må si jeg kjenner meg igjen i problematikken med den irriterende virkeligheten som absolutt skal komme og ødelegge kontinuiteten og innlevelsen i spillingen. Men jeg kan legge til min forrige post at spillet blir bare bedre og bedre, og det blir også lettere å "hoppe inn" ettersom man har tilbragt mer tid i spillverdenen. Det er bare å glede seg!

 

Akkurat nå har jeg det så gøy med spillet at jeg ikke engang føler det vanligvis så påtrengende behovet for å ta debatten med de som ikke verdsetter Piranha Bytes sitt kunstverk :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok ikke så mye at de har funnet et godt økonomisystem som at de bruker den høye prisen på Talents til å styre tempoet på anskaffelsen av Skills. PB liker å ha stålkontroll på hvordan du utvikler karakteren, og siden kapittel-biten er borte fungerer knappheten på gull som en bremse på hvor fort du kan kjøpe Skills.

Eg er til dels einig i at dei ikkje har funne på noko "økonomisystem" sånn sett. Det dei har gjort er ganske enkelt å gjere gull til noko mykje nyttigare, ved å kople det mot karakterutvikling i tillegg til innkjøp av gjenstandar. Det er òg eit knappheitsgode, noko som gjer at du må tenke deg godt om når det gjeld korleis du vil bruke det, og at du vil, i likheit med karakteren din i spelet, bli meir motivert av gull som belønning for å gjere ting. I mange rollespel er det slik at gull er noko du samlar deg enorme mengder av, utan at det har so stor nytte, fordi:

1. ...du vanlegvis har meir enn du treng.

2. ...du ofte får det beste utstyret gjennom oppdrag eller utforsking uansett.

I Risen 2 er det ikkje slik på nokon av punkta. Gull er ein etterlengta ressurs, og både utstyret og ferdigheitene du kan kjøpe for det er svært nyttige.

 

Eg er ikkje i det heile teke med på biten om at PB skal ha stålkontroll på korleis eg utviklar karakteren, for eg har so langt alltid hatt ei stor mengde valgmoglegheiter åpne for meg. Faktisk trur eg sjeldan eg har sett noko rollespel med so mange forskjellige alternativ for ferdigheiter og eigenskapar ein kan tileigne seg. Der er òg stor variasjon i valga ein kan ta. Det er ikkje snakk om å lære ismagi for å overvinne eldmonster eller lære eldmagi for å overvinne ismonster...det er snakk om å lære voodoo for å ta kontroll over kroppen til ein fiende, eller å lære å skyte med muskett, eller å lære å trene opp ein apekatt til å snike seg inn i hus og stele ting for deg. Her synast eg PB har gjort ein strålande jobb.

 

Når det gjeld spelet generelt, har eg ikkje endra so mykje meining sidan starten, bortsett frå at eg gradvis likar det litt og litt meir. På enkelte måtar er det nokre steg bakover i høve til tidlegare spel frå PB. Kampsystemet har enno ikkje overbevist meg, men det skal seiast at eg ikkje har investert i sverdfekting, so det kan hende eg ikkje har eit altfor godt grunnlag til å uttale meg. Kampane fungerar greit nok, men gir meg ikkje på langt nær so mykje som i Risen. Som ei oppdatering til det eg skreiv tidlegare, kan eg fortelle at eg no har møtt fleire kampar der eg har problem med å vinne, noko som er positivt. Dette har truleg litt å gjere med at eg har utforska åleine ei stund, og at eg ikkje har investert so mykje i kampferdigheiter. Voodoo er stilig, men offensiv magi er fortsatt eit savn, og eg ventar fortsatt på forklaringa på kvifor det har forsvunne frå verda.

 

Når det gjeld valg og konsekvensar, verkar det som om dette eksisterar, men ikkje i so veldig stor grad. Det verkar som om eg kan trakke folk ganske hardt på føtene utan at dei sluttar å ha noko med meg å gjere av den grunn. Spelet verkar òg so langt ganske sterkt styrt historiemessig. Eg står fritt til å utforske dei områda eg har tilgjengeleg, og der er ein god del oppdrag eg kan gjere når eg vil, men historiemessig har eg blitt styrt i ei viss retning heile tida. Det er først no eg har blitt gitt eit stivalg...og for å vere ærleg ser det ut som om dei to stiane fører meg til akkurat samme mål. Eg meiner å ha lest at eg seinare vil få bestemme kva øyer eg skal segle til, kanskje ting opnar seg opp meir då.

 

So langt vil eg oppsummere inntrykka mine slik (+ for positive punkt og - for negative):

 

+ Karakterutviklinga, med det vide utvalget av forskjellige og varierte moglegheiter, som er kostbare å skaffe seg slik at du må tenke deg om før du velger.

 

+ Stemning, grafikk, vellukka gjennomføring av pirattema. Musikken fungerar bra, men er kanskje ikkje like minneverdig som det KaiRo gjorde i tidlegare spel. I tillegg kunne musikken kanskje med fordel ha vore meir "pirat-aktig".

 

+ Utforsking fungerar like godt som i tidlegare PB-rollespel, og der ser ut til å vere ganske mykje landskap som skal utforskast.

 

+ Sjølv om dette etterkvart som eg har komt lenger er godt gjenkjenbart som eit PB-spel, er det meir nyskapande og kjennast mykje friskare enn forgjengaren. Risen kunne til tider verke nesten som ein nyversjon av Gothic 2. Risen 2 er i mykje større grad noko heilt nytt, og sånn sett meir spennande.

 

+ Karakterane er mange og relativt truverdige, og som i tidlegare PB-spel verkar det ikkje som om dei kun eksisterar for spelaren si skuld, men...

 

- ...på den andre sida verkar det som om eg kan gjere nesten kva eg vil ovanfor dei utan at det får store konsekvensar, noko som gjer dei litt mindre levande og truverdige enn karakterane i tidlegare spel.

 

- Kampsystemet verkar ikkje like bra som i forgjengaren, og eg saknar verkeleg offensiv magi.

 

- Eg føler i større grad enn i tidlegare spel at stien eg skal ta er valgt for meg på førehand.

 

- "Minispela" verkar noko meiningslause. Dirking av låsar er greit nok. Det fører ikkje med seg noko utfordring sidan det ikkje er mogleg å feile, og er eigentleg berre noko som bidreg litt til innlevinga. Det går òg ganske raskt. Dei andre minispela synest eg eigentleg dei kunne ha spart seg (drikking og skyting).

 

- Utforsking av grotter/tempel har eg ikkje vore so mykje borti enno, men det eg har sett verkar ikkje like bra som i Risen. Det kan hende dei har tona dette ned med vilje, men eg synest at i den grad dei skal ha det med, hadde det vore betre å bygge på det dei gjorde i forgjengaren, som fungerte ganske bra. Der kom ein seg fram ved å bruke Nautilus, Levitation og Telekinesis, samt å halde augene opne for knappar som kunne trykkast på, veggar som kunne slåast ned og ting ein kunne skyte boge på. Dette kunne dei ha bygd vidare på, men i staden verkar det massivt forenkla. No handlar det om ein enkel "quick time event", som går ut på at du brått utløyser ei felle, og deretter må trykke på mellomrom for å unngå ho. Å ikkje unngå ho tyder vanlegvis at du daudar momentant. Dette tilfører ikkje spelet noko god form for ekstra utfordring, sidan fellene er umoglege å forutsjå første gongen, og nesten umoglege å ikkje unngå etter at du har lasta inn eit lagra spel. Eg er heller ikkje overbevist om at det tilfører noko innlevingsmessig, sidan du normalt blir teken ut av spelet og til ein lasteskjerm, og deretter må gjenta handlingane du gjorde før du gjekk i fella ein gong til.

 

 

Når alt dette er sagt, og trass minusane ovanfor, synest eg dette spelet er veldig godt totalt sett. Om eg verkar veldig kritisk, er det verdt å hugse at eg samanliknar med mine favorittspel i RPG-sjangeren, og at lista ligg veldig høgt. Eg trur ikkje at eg til slutt kjem til å føle at dette er det beste PB har gjort, men samanlikna med dei fleste andre rollespel, står dette fortsatt høgt.

 

Edit: @casemodd

 

Takkar forresten for hyggjeleg tilbakemelding, det er godt å sjå at der finst andre med verkeleg god spelsmak der ute. :) No har du vel fått prøvd deg litt sjølv, men når det gjeld det du skreiv om inndelinga i mindre område og kva det har å seie for utforskinga, går det litt begge vegar. På pluss-sida vil ein fleire gongar få gleda av heilt nye område som kan utforskast. Det er òg slik at desse områda er relativt store, og ganske innhaldsrike. På den andre sida, blir der aldri nokon område som er verkeleg fjerntliggande, og det blir ikkje heilt det samme som t.d. Gothic 3, der du hadde eit gigantisk, samanhengande kart. Uansett so synast eg oppdelinga passar greit med pirat-temaet, og eg har ikkje mykje å utsette på utforskinga so langt.

 

Håpar handleddet ditt blir fort bra, det var elendig timing å få problem med det no. :)

 

Kay

Endret av KayAU
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spillet kræsjer når jeg beveger meg innenfor et visst område. Rundt slottet i inquisition-byen på the sword coast. Er 2 quests der inne, plus et skattekart. Finner ingen vei utenom buggen. Begynner å bli drittlei.

 

Jeg har lett etter en løsning, men jeg finner ingen med samme problem.

 

Edit: etter kanskje 20-30 kræsjer, så funket det plutselig helt ut av det blå. Merkelige greier.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...