Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til samfunnsøkonomi!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg leser litt i boka i samfunnsøkonomi som er pensum i faget innføring i samfunnsøkonomi.

Det er på engelsk, men det har ikke vært spesielt problematisk inntil nå, hvor jeg har støtt på en hindring jeg ikke har peiling på.

Det er tre forskjellige indekser på metaller. Aluminium, kobber og metaller. Sistnevnte indeks er en kombinasjon av de to første. Den siste tar for seg gjennomsnittet av de to første og i tillegg brukes vekting. Følgende står i boka:

In the metal index, each metal has a weight or share that reflects the purpose for which the index is constructed. If it summarizes what firms pay for metal inputs, the weights should reflect the relative use of aluminium and copper as industrial inputs. Copper is much more widely used than aluminium. We might choose a weight of 0,8 for copper and 0,2 for aluminium. The weights always adds up to 1.

Indeksene ser slik ut, med årstall i parentes:

Aluminium Index: 100 (2004) 150 (2007) 127 (2010)

Copper Index: 100 (2004) 242 (2007) 261 (2010)

Metals Index: 100 (2004) 163 (2007) 327 (2010)

Så står det videre:

The last row shows changes over time in the metal price index, the weighted average of the indices for aluminium and copper. In the base year 2004, the metals index is 100, being (0.2 X 100) + (0.8 X 100). By 2007 the index is 163, which is (0.8 X 173) + (0.2 X 113). In 2010 the index was 327.

Det jeg ikke skjønner er hvordan de har kommet fram til Metals Index i år 2007 og 2010. Hvor tar de (0.8 X 173) + (0.2 X 113) fra? Skjønner ingenting. :hmm:

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Swer ut som trykkfeil. Vektede forholdstall vil alltid ligge i intervallet mellom de vektede veriene.

Ah, ok.

Hvis vi ser på Metals Index for 2007, ville den vært (150 X 0,2) + (242 X 0,8) = 223,6 i så fall, hvor 150 er indeksen for aluminium i 2007 og 242 er indeksen for kobber i 2007?

EDIT:

Legger til to kjappe spørsmål:

Hva skjer med en etterspørselsfunksjon for brødristere hvis prisen på brød øker? Vis hvordan "equilibrium price" og kvantiteten på brødristere forandrer seg.

Her blir det vel slik at etterspørselskurven forflytter seg mot venstre, slik at "equilibrium price" og "equilibrium quantity" blir lavere, ikke sant?

Hvordan er det med etterspørselseskurven for brødristere når en ny oppfinnelse blir oppfunnet og folk foretrekker denne fremfor brødristere? Det blir vel det samme som skjer her, som med det forrige spørsmålet?

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...