Opteron Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Har en pumpe som leverer 1400L i timen. Har tenkt å bruke følgende utstyr.. Swiftech MCW462UHT med pelti og airplex evo 360 radiator Har blitt fortalt at 1400L/h er for mye,pga at radiatoren ikke vil få tid til å kjøle vannet. "Det virker litt rart på meg akkurat det". Eller er det andre problemer som kan oppstå ved en slik pumpe? Bør jeg gå for en 800-900L/h pumpe, eller? Håper noen kan hjelpe meg med dette da jeg kan få byttet pumpen. Lenke til kommentar
Bach Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Eneste "problemet" jeg greier å se er at en så kraftig pumpe avgir mer varme til systemet enn enn en mindre pumpe. Dette får størst utslag om pumpa brukes nedsenket i vanntank da all varmen "smitter" over på vannet. Også støyer ofte større pumper mer enn små. Og størrelsen kan vel muligens bli et spørsmål om det er trangt om plassen. Har testa litt med nedsenkede pumper av forskjellig størrelse. Den minste pumpa greide 300 l/h og både vann- og prosessortemp sank flere grader kontra en 1000 l/h. Skal du bare kjøle prosessoren er det vel egentlig ikke nødvendig med en så kraftig pumpe, men 20W (?) ekstra på en så stor radiator tror jeg ikke gjør store utslaget. Den med at vannet ikke får tid til å avkjøles kjøper ikke jeg heller. Vannet går fortere gjennom radiatoren, men det går samtidig fortere gjennom vannblokka og tar med seg mindre varme pr runde. Forferdelig lite vitenskapelig den forklaringa der, men jeg tror ikke den er så halvgæli. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Vannet kan gå "veldig fort" igjennom radiator, uten at det gjør så mye. Men som det blir sagt over meg her, kan en stor pumpe gjøre endel ugagn i form av ekstra varme til vannet, støy osv. Jeg anbefaler at du tar en titt på denne: http://www.overclockers.com/articles778/ Og en klassiker her: http://forums.procooling.com/vbb/showthrea...=&threadid=6385 Men for og gjøre en lang histore kort, jeg ville ha brukt den 1400 lt pumpa, hvis jeg allerede hadde den. Spesielt siden du har Peltier som spyr ut mye varme. Husk også at pumpa aldri vil klare og pumpe så mye som 1400 lt igjennom systemet når det er montert. Lenke til kommentar
Opteron Skrevet 6. august 2003 Forfatter Del Skrevet 6. august 2003 Jeg takker for alle tilbakemeldingene. Ja, jeg er enig i at en høy vanngjennomstrømning ikke skaper disse "fenomenene" som at vannet ikke "når" å oppta varme, eller at radiatoren ikke klarere å avgi den Er klar over at den reelle vanngjennomstrømmingen synker ved cpu,vpu blokker og radiator. Har akkurat sjekket den i badekaret, den lager ikke mye støy. Har masse bitumen plater på 6 mm og "eggekartong skumplast", som jeg har brukt til å dempe høytalerer. Så med litt bitumen rundt pumpen og tanken+skumplasten, så blir det nok toppers. pumpen er oppgitt til 18W og den er ikke stor. Peltien er på 226W. Jeg går for dette systemet, så får vi se hva som skjer Trenkte bare litt tilbakemelding på dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå