Simtil Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Hei Har Intel® Core i5 CPU 750 @ 2.57GHz 2.79 GHz. Prosessoren har vært overclocka, men den er ikke det nå lenger. Har kjøpt meg nytt skjermkort og tenkte jeg skulle sjekke temperaturen som var helt normal, men da jeg så CPU temperaturen fikk jeg sjokk. Den ligger på 70 grader IDLE og er lett oppe i 99 grader når jeg spiller AoC. Jeg har sjekket temperaturen i Bios, speedfan og Core Temp 1.0. Da jeg satte i skjermkortet renset jeg kabinettet så støv kan ikke være en av årsakene. Hva burde jeg gjøre? Takk Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Dårlig kjølepasta? dårlig feste mellom viften og cpu(noe som har løsnet)? Orginal vifte eller? Lenke til kommentar
Simtil Skrevet 28. august 2011 Forfatter Del Skrevet 28. august 2011 Ja det er original vifte. Har 5 vifter i kabinettet også forresten. Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Jeg hadde for ganske lenge siden noe av samme problem på min core 2 quade, og da hadde 1 av de 4 festene brukket, så viften fikk ikke nok kontakt, og det ble en varm opplevelse, så har du sjekket at viften sitter helt hundre på? Har ikke så mange forslag utenom dessverre, men kan jo være greit å sjekke. Kjøle pasta som er dårlig er vell kanskje utelukket siden dette er vell smørt på av produsent? eller montert alt selv og kan lagt på for tynt / for tykt lag? Lenke til kommentar
Simtil Skrevet 28. august 2011 Forfatter Del Skrevet 28. august 2011 Skal sjekke det med feste. Jeg bygde pc'en selv, men kjøleplasten var på vifta om jeg husker riktig så jeg satt den bare på uten noe ekstra. Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Hadde nylig problem med at min kjølepasta ikke var optimal lenger, cpu`en holdt lenge på normal temp, men etter flere måneder så plutselig var temp oppe i 80-110 grader ved spilling, måtte ta rense og påføre ny pasta, og alt var nede i gode og normale temperaturer, hadde riktig nok gjort feil v/påføring første gangen da. Så var jo gjort på egenhånd og ikke produsent Lenke til kommentar
War Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Sier vel seg selv at du må demontere kjøleren, legge på ny pasta og montere den igjen. Har den løsnet så er også pastaen som er der ubrukelig nå. Pleier alltid å bestille noen pakker pasta så jeg har når jeg kjøper andre deler på for eks komplett. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Ikke mål temperatur i BIOS. I BIOS vil flesteparten av strømsparingsfunksjonene i CPUen ikke brukes, og tempen vil dermed være relativt dårlig her. Det er helt normalt. Om du har 60-70celcius på idle i windows derimot er noe veldig galt. Hvis du kan se at viften fremdeles får så er det i så fall nesten garantert dårlig kotnakt mellom kjøleribbenm din og CPU (og ja - dette kan oppstå over tid dersom kjøleren ikke var montert særlig bra til å begynne med). Løsningen er som regel å re-mounte kjøleren. Aller helst skal du fjerne gammel kjølepasta og legge på ny når du gjør dette for optimalt resultat. -Stigma Lenke til kommentar
Simtil Skrevet 28. august 2011 Forfatter Del Skrevet 28. august 2011 Ja okay. Funker denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=302910 Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) Kan varmt anbefale denne: http://www.pixmania.com/no/no/321278/art/arctic-silver/kjolepasta-artic-silver-5.html som mange andre også kan, om du søker på google. "Billig" er den også Greit sett å kjøpe med: https://prisguiden.no/produkt/arctic-silver-arcticlean-39720 Rens av gammel pasta og rens før påføring av ny. Endret 28. august 2011 av Høybusk Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Ikke mål temperatur i BIOS. I BIOS vil flesteparten av strømsparingsfunksjonene i CPUen ikke brukes, og tempen vil dermed være relativt dårlig her. Det er helt normalt. Om du har 60-70celcius på idle i windows derimot er noe veldig galt. Hvis du kan se at viften fremdeles får så er det i så fall nesten garantert dårlig kotnakt mellom kjøleribbenm din og CPU (og ja - dette kan oppstå over tid dersom kjøleren ikke var montert særlig bra til å begynne med). Løsningen er som regel å re-mounte kjøleren. Aller helst skal du fjerne gammel kjølepasta og legge på ny når du gjør dette for optimalt resultat. -Stigma Hmm, dette er egentlig relativt nytt for meg , faktisk så var jeg av den forståelsen at siden Bios belaster minimalt Cpu så vil den vanligvis kjøre på standard hastighet eller lav hastighet. Bios skal jo i utgangspunktet også ha en failsafe som registrerer temperaturendringer i cpu og dermed tilpasse viftehastigheten eller slå av systemet totalt ved kritisk temperatur. Men det er godt mulig at siden jeg ikke har hatt problemer med temperaturen (kritisk) så har jeg ikke akkurat lagt merke til om funksjonaliteten er der under bios eller ei. Har du forresten en link som utdyper litt mer på dette? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Til trådstarter vil jeg si at den største fiksen du kan gjøre nå er å kaste orginalkjøleren til Intel. Den har en stygg tendens til å løsne over tid, i tilegg for å gjøre saken enda verre, du kan kun ta den av og på ett visst antall ganger før festene ryker, og for hver gang du tar av kjøleren så sliter du på festene, dette vil igjen gjøre at kjøleren vil løsne tidligere, og løsner den, så fyker tempen i taket. Løsningen er å handle en kjøler med bakplate og fjærbelastede skruer, da kan du ta den av og på til du blir grønn. All innfesting og uttakning vil alltid resultere i at kjøleren sitter korrekt og får rett trykk. Med andre ord, bekymringsfritt bruk ut sokkelen's levetid forutenom støvrensning. Lenke til kommentar
War Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 På toppen av det hele så dekker org-kjøleren ca 70% av cpu som gjør den ræva ifra dag 1. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Ikke mål temperatur i BIOS. I BIOS vil flesteparten av strømsparingsfunksjonene i CPUen ikke brukes, og tempen vil dermed være relativt dårlig her. Det er helt normalt. Om du har 60-70celcius på idle i windows derimot er noe veldig galt. Hvis du kan se at viften fremdeles får så er det i så fall nesten garantert dårlig kotnakt mellom kjøleribbenm din og CPU (og ja - dette kan oppstå over tid dersom kjøleren ikke var montert særlig bra til å begynne med). Løsningen er som regel å re-mounte kjøleren. Aller helst skal du fjerne gammel kjølepasta og legge på ny når du gjør dette for optimalt resultat. -Stigma Hmm, dette er egentlig relativt nytt for meg , faktisk så var jeg av den forståelsen at siden Bios belaster minimalt Cpu så vil den vanligvis kjøre på standard hastighet eller lav hastighet. Bios skal jo i utgangspunktet også ha en failsafe som registrerer temperaturendringer i cpu og dermed tilpasse viftehastigheten eller slå av systemet totalt ved kritisk temperatur. Men det er godt mulig at siden jeg ikke har hatt problemer med temperaturen (kritisk) så har jeg ikke akkurat lagt merke til om funksjonaliteten er der under bios eller ei. Har du forresten en link som utdyper litt mer på dette? Hmm, jeg kommer ikke på en link som utdyper mer på stående fot.. Men jeg kan forklare en av hovedårsakene ihvertfall I BIOS kjører CPU en standard hastighet som du sier, og BIOS belaster maskinen minimalt det er helt riktig - men nymotens CPUer har en del strømsparingsfunksjoner som ikke kicker inn her. Dette er for eksempel slik som Intel speedtsep (og AMDs tilsvarende) som klokker ned CPUen dynamisk slik at frekvensen bare er en brøkdel av full når belastningen er veldig liten (idle). Dermed står CPUen i BIOS og går på tomgang for å si det slik - og resultatet er at idle temperaturen vil være langt høyere enn i windows. Jeg er usikker på om problemet også inkluderer at slike no-op som også utgjør mye av strømsparingen ikke fungerer inne i BIOS heller. Det er mulig - men jeg måtte slått det opp for å være sikker. In any case r fenomenet ihvertfall reellt, så idle tempen i BIOS er ikke egentlig en nyttig indikator for noe som helst i disse dager. Det er kjekt å være obs på -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå