Gå til innhold

Tør jeg å prøve???

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp byggd min egen pc til ca 5500 kr, og da kjøpte jeg følgende:

ASUS A7N8X nForce2 AGP8x hovedkort,

AMD Athlon XP2500+ Barton

TwinMOS original 512Mb pc2700/DDR333

Maxtor diamondmax plus8

Spire whisperrock III 26.5dBA max 2.2GHz

Hightech Excalibur Radeon 9600 pro 128 mb

Ellers hadde jeg noe greier fra den gamle maskinen som ble flyttet over...

Men: jeg kan ikke en dritt om overklokking og sånt, men etter å ha brukt timesvis på å se på innlegg her på forumet, fikk jeg litt lyst til å prøve å overklokke, bare litt... så derfor prøvde jeg!

Men min første opplevelse var en skrekkartet sådan, jeg forandret noe greier i BIOS fra [auto] til [custom] så var det klart for å begynne å prøve litt. Men det første som skjer etter at jeg prøver å øke noen av innstillingene (bare litt) er at maskinen ikke starter opp når jeg går ut fra BIOS. Etter mye svetting finner jeg ut av resetprosedyren på hovedkortet, og da er alt ok igjen.

På 3dMark 01 ligger det på ca 10000 poeng. Nå, dere overklokkere der ute... hva kan (bør) jeg gjøre for å få bare litt ekstra pulver i greiene? Har hørt rykter om at skjermkortet mitt skal være meget bra til overklokking. Jeg vil ikke bruke penger på noe ekstra kjøling, gir heller f... i å overklokke så mye at tempen i det hele tatt nærmer seg faresonen.

Nå skal det sies at jeg i grunnen er svært fornøyd så langt, alle spill og demoer jeg har prøvd fungerer utmerket uten noe hakking selv med alle duppedingser i beste posisjon...

Hva tror dere det er mulig å oppnå i 3dmark 01 uten å ta helt av? er 12000 innen rekkevidde, med forsiktig klokking av både skjermkort og hovedkort og det der?

Og hva i granskauen er det som går galt ettersom jeg ikke kan røre nesten noe som helst i bios uten at maskinen nekter å slå seg på?

Det er tre innstillinger, optimal - aggressive og custom. Aggressive fungerer så lenge jeg ikke stiller på noe annet. temp øker 1 grad, og 3dmark ca 30 poeng...

Dette ble litt langt, men jeg håper at noen der ute kan lede meg inn på den rette veien (vel å merke ikke det samme som den smale sti...) :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

første gangen på forskjellige ting, men andre gangen forandret jeg bare det øverste (eh, vet ikke helt hva d er) frekvensen bare et par hakk. (fra 166 til 170 hvis det sier deg noe) Samme resultat. Har forøvrig lest nybegynnerguiden opp og ned, men den sier egentlig ikke meg (som jo er nybegynner) så mye om det praktiske - Hvordan man gjør det steg for steg. Er bra til å forklare hva overklokking er, og brifer med alskens kjøleløsninger, men... :cry:

Har du peiling på hva jeg kan gjøre?

Prøvde forresten i dag Powerstrip, som Veritas_ anbefalte, for å guffe opp skjermkortet. Vet ikke helt hva jeg gjorde, men jeg økte gradvis "engine clock" og "memory clock" litt etter litt. Kjørte alle spilltestene i 3dmark 01 for hver gang, og gikk opp fra 398/297 og til 440/330 i frekvens. Da turte jeg ikke mer. Økte ca 500 poeng. :D Men, jeg ANER jo ikke hvor langt det er fornuftig å klokke et slikt kort... :shrug:

Lenke til kommentar

Har du skrudd av alt av AA og AF da? eller iallefall satt det til appliance prefrence(eller noe i den dur)

Tror du kan kjore skjermkortet opp til d blir artifacts, saane merklige punkter pa skjermen (du vet ka det e nar du ser det :p) Haape iallefall en kan det, har gjort det slik selv :o og klokket ned etterpa seff.

Det du stilte pa i BIOSen va FSB sikkert, ska ikkje seia noe mer siden eg bara har lekt meg med overklokking i 2 uker selv :D men na ble PSUen min for liten, klokkinga tok for mye kraft ut av an :/

Lenke til kommentar

Husk på advarslene.. overklokking gjøres på eget ansvar. Du risikerer å ødelegge skjermkortet ditt, og all form for garanti forsvinner. Er du ikke interessert i å investere i skikkelig kjøleutstyr tror jeg ikke det har så mye for seg.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det på eget ansvar. Jeg har jo en "vanlig" cpu kjøler på cpu`en så hvorfor ikke i hvert fall få brukt det den uten problemer kan klare å kjøle? :wink:

Når det gjelder grafikkortet, er det noen måte man kan holde øye med tempen der? Ellers vil det vel i utgangspunktet være gambling uansett, siden man ikke "vet" temperaturen i det hle tatt.

Jeg er ingen datamann, tvert imot, bilmekaniker. Og jeg ser på overklokking som en slags trimming. Og når det gjelder trimming av biler er det også der to måter å gjøre det på, en forsiktig, som f.eks. effektanlegg, sportsluftfilter, som vil gi mindre motstand i systemet og dermed bedre utnyttelse av motoren - og en mer inngående, som også gir økt påkjenning og mer sjanse for skade. Beklager den lange sammenligningen, men det er det første jeg vil gjøre med min PC, fjerne unødvendig motstand og finpusse litt uten (som jeg skrev tidligere) å "trimme" så hardt at det begynner å bli fare for komponenter. Jeg har ikke lyst å begynne med vannkjøling og greier... Det er derfor jeg ber om hjelp, fra dere som har erfaring innenfor dette. (så kan jo DU spørre meg når du vil ha mer en 60hk i din gamle Golf f.eks. :D Men det blir vel i et annet forum...)

Lenke til kommentar

Nimzowitsch Skrevet: 09 Aug 2003 11:27 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Husk på advarslene.. overklokking gjøres på eget ansvar. Du risikerer å ødelegge skjermkortet ditt, og all form for garanti forsvinner. Er du ikke interessert i å investere i skikkelig kjøleutstyr tror jeg ikke det har så mye for seg.

Javel, jg klokka min Pentium 4 2,6 ghz til 3,18 ghz med en standard kjøler og prosessorvifte. Jeg fikk også en økning på 3000 i 3Dmark01 ved å klokke grafikkortet. Også det med standard kjøler.

Lenke til kommentar

Hvilket grafikkort har du, og hvor mange poeng hadde du når det var uklokket?

Og for å holde dette på rett spor, fremdeles er det ingen som vet hvorfor maskinen nektet å slå seg på etter bare den minste forandring i BIOS. Kan det være en slags idiot-sperre, sånn sånne som meg :lol: skal få seg en lærepenge når man tukler med greier man ikke vet noe om???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...