DrHawkins Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 (endret) For meg høres det ut som det er mer varmetap i gulv mot bakken enn det er i vegger mot luft og man derfor trenger ekstra isolasjon. jeg har vært med min fosterfar å bygd uttalige huser i lyngdal distriktet. og jeg kan fortelle deg det at ekstra isolering i gulv er ikke pga varmetap mot noe jord/fjell. det er rett og slett fordi det skal være tykkere enn vanlige vegger pga det skal være ekstra solid, det er mer slitasje i et gulv enn i en vegg. man isolerer for å holde varmen/kjølen ja men man bestemmer ikek tykkelsen på veggen på varme/kjøl isolasjon. det går etter slitasje og styrke, hvor sterkt det trenger å være. skal man isolere seg til helvette så bruker man avis isolasjon elelr andre dyrere alternativer som er mer lukrative. Jeg har snekra selv mye i mitt liv og kan litt om dette her. og isolasjonen er for å holde varme/kjøl ja men det at gulvet er tykkere er ikke pga varmetap. for reglene er akkurat like i mellom 2 og 3 etasje der du ikke er inntil noe jord/fjell. det er pga styrke og knirking og slike diverse ting som er årsaken til at gulvet er tykkere. du skal ikke plassere 300kg pluss 2-10 personer på en vegg. men det skal du på et gulv og dermed trenger det mer styrke. og når du først øker tykkelsen pga styrke ja så hvorfor ikke isolere det? tror du man isolerer kun 20cm i gulv og lar 10cm være åpen? hvor god isolasjon er det? man isolerer fullt ut. den regelen på isolasjonen er for at det skal holde seg varmt nede også og ikke bare oppe. den regelen er ikke noe spesielt ved en etasje som er inntil fjell/jord At du har bodd i sokkelleiligheter som har vært bedre isolert enn husene du har bodd i er akkurat motsatt subjektive opplevelse som jeg har. (Jeg har bodd i både sokkelleilighet og hus). Her er nok hovedforskjellene hvor godt ting er isolert, ikke om det er over eller under bakken. det at du ikek klarer å se det subjektive med det er ikke mitt problem. det at du ikke klarer å skjønne at jeg også skjønner at det er forskjeller. men når jeg tenker og skriver slikt så tenker jeg selvfølgelig å sammenligne bygg som er nokså like. og da tenker ejg på at de er like kalde om vinteren og like varme om sommeren i samme etasje. og ser hvor mye ved/strøm man trenger for å varme det opp og hvor kalt det er når man står opp i disse like plassene. jeg sammenligner ikke jack the ripper og jesus. jeg sammenligner like tilstander... EDIT: Så å si alt bygget før 1997 har så dårlig isolasjon at det er latterlig. alt bygd før 1980 har elendig isolasjon. jeg bor i et hus nå som er fra 1966 og er bedre isolert enn huset vi bodde i før som var fra 1970tallet. det er type isolering og mengde isolasjon og plassering og slitasje på huset som avgjør. her vi er nå er vi omringa av trær og derfor blåser det neste aldri her, lunt og godt alltid. mens forrige huset vi bodde i var helt åpent og fikk mye vind i seg. det huset vi er i nå holder varmen veldig fint faktiskt. det huset vi bodde i var elendig. den type forskjell der vi du ikek finne i sokkelleilighet pga det er inntil jord/fjell og ingen vind som burer rett inn i veggen og ødelegger alt bare fordi du bor en plass som er bygd 1997 og syntes det er mye varmetap så betyr ikke det at alt før den tid er ræva eller at alle er slik. det er mange ting å huske på. vind er den aller største faktor til at isolasjonen holder seg. det kan være rett og slett at du har en billig crap type isolasjon i veggene som begynner å falle fra hverandre allerede nå. men det betyr ikek at alle andre er slik 1966 er huset bygd vi bor i nå og holder god temp med en enkel varmepumpe (225kvadrat på 2 etasjer) huset er fullisolert. et av de beste plassene jeg har bodd der huset har vært så gammalt. aldri møtt på en plass tidligere der man kan holde varmen så enkelt i et så gammalt bygg. så om det er etterisolert eller hva de har brukt det vet jeg ikke. men jeg vet at det er genialt. underetasjen er sokkelbasert. overetasjen er på grunnflata, og jeg merker stor forskjell fra oppe og nede. mye mye bedre nede Endret 30. august 2011 av DrHawkins Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Ser ut som du feiltolker diverse av utsagnene mine. Jeg forstår at DU har bodd på steder hvor isolasjonen er bedre i underetasjen enn etasjene lenger oppe, men samtidig så høres det ikke ut som du skjønner at jeg har hatt nøyaktig motsatt erfaring. Det høres ut som om du tror din subjektive erfaring stemmer for meg også, noe den ikke gjør. Å dra fram egne erfaringer i en slik sammenheng er rimelig poengløst. Litt på siden av det hele Grunnen til at jeg dro fram 1997 var at det byggeforskriftene ble endret da. Iflg dagens normer så er alt bygd etter 1997 klasse D eller bedre. Før det så er det meste klasse E - H. Alt etter 2007 er forresten klasse C eller bedre. For privateide hus er det relativt stor variasjon på hvor god isoleringen er, mens borettslag stort sett holder seg til minstekravet. Jeg bor forresten i en tomannsbolig fra 1999, energimerket D. Oppholdsrommene (kjøkken, stue og et rom jeg bruker som kontor) er plassert i 2. etasje og er lette å holde varme, mens soverommene er i første etasje og er lette å holde kjølige. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 jeg sier ikke at din og min erfaring stemmer overrens men jeg prøver å få fram at en ting er erfaring og en anna ting er fakta på bordet hvorfor det bygges slik og hva som skjer med det og det i det og det området. for allt jeg vet kan du ha bodd midt på nordpolen der du er helt åpen for all vind som finnes. og det er klart når du har et slikt område under deg så skjønner jeg fort tankegangen. men er desverre ikke slik virkeligheten er. sokkelleilighet er alltid varmere enn overetasjen uansett. den eneste måte overetasjen kan være varmere på er at det er dårlig isolasjon mellom etasjene og derfor all varme nede stiger rett og. da har du den erfaringen du får ja men ikke av noen anna grunn. ikke pga det er inntil fjell elelr jord, ikke pga det er gammalt. men pga varmen stiger rett opp nedenifra. jorda elelr fjellet isolerer og det gjør en veldig god jobb. det fungerer i alle hus uansett hvor. alle kjellere i hus som ikek er laga til sokkelleilighet har en god og kjølig kjeller selv om vinteren, ved kjelleren er aldri -32grader selv om det er det på utsida og det ikke er noenting anna enn rein mur i mellom. du snakker kun utifra erfaring på div leiligheter du har vært på. jeg snakker av erfaring fra mange mange flere enn det du har vært på i tillegg til snekker erfaring og kunnskap om hvorfor og hvordan de gjør det slik. Oppholdsrommene (kjøkken, stue og et rom jeg bruker som kontor) er plassert i 2. etasje og er lette å holde varme, mens soverommene er i første etasje og er lette å holde kjølige. de kjølige plassene blir lette å holde varme om vinteren mens de varme plassene blir vanskelige å holde varme om vinteren. kjølig om sommeren = varmt om vinteren varmt om sommerene = kaldt på vinteren slik er det over allt. jeg har bodd i 26 kommuner og flytta flere ganger innenfor noen av kommunene langs kysten fra risør til stavanger og 1 år i nord norge. jeg har et lite snev av hvordan det fungerer i virkeligheten ja. i tillegg til kunnskap direkte fra mestersnekkere (firma utland as i lyngdal, jeg bodde hos familien utland i 17år) slik er det dem forteller meg det og slik er det jeg har erfart det. i tillegg til at det er logikk Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 (endret) Utrolig hvor vanskelig det skulle være å finne et fasittsvar på denne diskusjonen. Sitter jo ikke her og er skråsikker. BTW, latterlig mye du hadde flyttet da? Høres ut som du kunne ha etterisolert flyttebilen. Endret 30. august 2011 av blackbrrd Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 (endret) ja for å være ærlig så har jeg flytta utrolig mye og er på flyttefoten igjen. denne gangen går turen opp til nord norge der vi skal få litt mer fred og få bosatt oss litt ordentlig. jeg har aldri blitt kasta ut av en leilighet, jeg har alltid flytte for eget formål, enten det er arbeid eller det er jente eller bare lyst til å se noe nytt men er drittlei nå, har for mye møbler og ting og tang til å fortsette så skal få fastsatt meg nå over til saken så har jeg funnet et par nettsider som forklarer det men ikke det vi diskuterer for på den ene sida står det ingenting om sokkel. det står kun grunnflate og 2 etasjer. i den andre jeg fant må du nesten være professor for å forstå. masse formler og tall som man aldri har hørt om. det de viser er hvor mye energi som må til for å holde det var og der stemmer det nogelunde overrens med det jeg sier såvidt jeg kan forstå men jeg titta rask gjennom det bare da. http://oppslagsverke...949-bind-I/2/4/ http://www.skogkurs....effektbehov.pdf den siste der sier etasje 1 og 2 men nevner ingenting om kjeller/sokkel så begge etasjene kan likesågodt være over grunnflata og slik som tallene er så ser det slik ut au. den første er den ejg snakker om som er formel helvette se tabell 3.. er det nermeste jeg finner. se hvor mye mer energi som kreves med kun 2m/s vind Endret 30. august 2011 av DrHawkins Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Fikk ikke det samme ut av det som deg, under tabell 3 som du referer til så står det: "Temperaturen i kjellere bør ikke kunne synke under +4 °C. I kjellere hvor det innredes rom til varig opphold for mennesker stilles samme krav til isolasjon som i de øvrige etasjer" Mao, k-tallet som blir oppgitt er for en uoppvarmet kjeller og det er ikke det vi er ute etter... Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 (endret) 1 kcal er lik den varmemngde som skal til for å varme opp 1 kg vann 1 °C (fra 14,5 ° til 15,5 °). Beliggenhet a, kcal/(m 2 . h . °C) I lukkede rom. Veggflater samt golv og tak ved varmeovergang nedenfra og opp 6,6 Golv og tak ved varmeovergang ovenfra og ned 5 Utvendige flater (ved vindhastighet 2 m/sek.) 20 her ser du da den mengde energi som trengs i disse onstendighetene. jeg sa au det at den blir ikke riktig fordi den tar ikke opp sokkelleilighet, den tar opp kjeller men ikke kjeller leilighet. men der ser du hvor mye mer energi som kreves med bittelitt vind og da klarer du vel å tenke deg til resten? kjeller bør aldri bli under 4 grader, det blir det heller ikke i noen kjellere, spesielt ikke der det er rom for mennesker å oppholde seg i. selv ved kjeller blir ikke så kald. det er nettopp det jeg prøver å forklare deg. gå i et hus som har ved kjeller, der det ikke er isolert eller noe, gå da på vinteren njår det er gjerne 15minus ute så kjenner du at det er lunt og godt i kjelleren (flere pluss grader) får ikke til å legge til tabellen slik at det blir like oversiktlig som på linken Endret 31. august 2011 av DrHawkins Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå