Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Skal leie bolig - hva er lurt å tenke på før?

Anbefalte innlegg

Har tenkt å leie en kjellerleilighet i et års tid og hva bør jeg være på vakt over når det gjelder leiekontrakt, forsikring, depositum etc? Er første gang jeg tenker å leie. Må jeg ha innbo forsikring? Hva er viktig å tenke på med tanke på bankkontoen depositumet skal oppbevares på?

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Depositum:

Det går du og huseier i banken sammen, så spør dere etter en depositumskonto, denne koster 400kr å åpne og er huseier sitt ansvar å betale det. denne kontoen er automatiskt låst uten begge sitt samtykke så det er ingen fare. alt du trenger for å være trygg er en depositumskonto. ikke et kontonr huseier ønsker eller cash men dep konto

2. Forsikring:

Vi har aldri styrt med dette med forsikring men vi er medlem av LO så der har vi automatiskt innbo forsikring.

Er du ikke medlem av noe slikt eller har noen form for innbo kan det være lurt å skaffe seg ja ;)

3. Kontrakten:

les gjennom før du skriver under. er det en standarisert kontrakt så er den ganske grei og fornuftig, har de laget kontrakten selv så spør om punkter du er i tvil på. det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite

4. Leiligheten:

pass på at lister rundt om kring sitter som de skal, at det ser tett og fint ut, at det ikke holder på å revne opp noen plass eller lignende, pga krypdur, bugs, fuktighet og lignende.

Se for deg møblene dine i leiligheten hvordan du vil ha dem, ikke bruk lang tid men bare forsikre deg om at dette blir en bra plass og du vil få det koselig og greit med alle møblene dine godt plassert og god plass på gulvet (hvis mulig)

det er litt etter hva man prioriterer men de fleste leiligheter har ikke stort kjøkken eller bad og vi selv foretrekker stort kjøkken foran stort bad. på bade skal man bare dusje og stelle seg litt, på kjøkkenet skal man lage mat og bruke masse heile dagen.

så sjekk kjøkken og bad og se om det er noe råttent eller lignende.

Disse tingene på punkt 4 gjelder spesielt hvis det er litt eldre bygd eller masse ungdommer som har bodd der for de er litt hardhendte.

Er det nyere bygd og veldig fin standard så er vel det eneste du trenger å tenke på at du får møblene dine der og slikt.

du spurte ikke etter punkt 4 men tenkte jeg kunne slenge det med uansett, skader ikke ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips. Er dette to kontrakter jeg kan møte på: kontrakt 1 og kontrakt 2

Har forresten utleier rett i å vite hva min inntektskilde er? Får penger fra nav, og vil ikke få han til å tro at det er en usikker 'betalinskilde'.

Og det er en ettårskontrakt, da må jeg betale/bo der ut den perioden sant? Hva hvis jeg senere ikke er fornøyd pga. dårlig lukt eller luft eller lignende, som jeg ikke oppdager på visning, kan jeg da oppheve kontrakten?

Har jeg rett på en kopi av kontrakten jeg skriver under på? Kan jeg ta kontrakten med meg hjem og studere den i noen dager før jeg skriver under, eller må jeg skrive under med en gang?

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

kontrakt 1 og 2 er veldig standard ja. jeg har møtt på disse veldig mange ganger. jeg har bodd i 20 kommuner på 8 år og det er kun 1 gang jeg ikek har møtt på en slik standard kontrakt

tidsbestemte kontrakter har litt andre lovverk i seg enn hva de normale har. jeg sitter med 3års tidsbestemt kontrakt nå. er i dyr husleie og vi har ikke råd til å bo her for øyeblikket før jeg får jobb igjen. jeg skreiv brev ti huseier og var ærlig og det gikk greit, jeg fikk lov til å si opp uten at det blir bråk elelr noe. men det er huseier som bestemmer det.

det med nav er vanskelig ja, jeg har søkt på en del leiligheter i mitt liv og det er mange som sier nei til meg pga jeg sier nav. men det er ikke noe du kan gjøre med det, alle huseiere vil vite om du jobber elelr hva statusen din er, om du går på skole elelr har noen fornuftig aktivitet så fortell om det. du må bare si at det kommer fra nav for de ser på kontonr på hvor pengene kommer fra uansett.

du kan ta den med deg å lese gjennom før du skriver under ja. du kan også be huseier om å gå gjennom den sammen med deg, de fleste huseiere gjør dette automatisk, går kjappt og greit gjennom den og forteller litt og viser og sånt.

du SKAL ha egen kopi av husleiekontrakten. det er du pliktig til. for det første for å dokumentere at du har husleiekontrakt så eieren ikke kan dra noen fantestreker, for det andre for at du må vise til nav. og for det tredje for at du skal ha en kopi av en avtale ;)

Lenke til kommentar

Ok. De pengene jeg får fra nav nå er nok til å dekke husleien på 6500 kr. Depositumet på er 14 000, det betaler jeg. Og pengene fra nav går til min konto, så husleien blir dermed betalt fra min konto. Jeg rekner med at avtalegiro blir brukt og at alle betalinger blir registrert i nettbanken hvis jeg skulle senere gå tilbake og sjekke historikken.

Akkurat nå er jeg skoleelev, så tror ikke det skal bli noen problemer ang. det. Men kan det være det er "budkrig" eller noe som gjør at den som er villig til å betale mest får leie?

Lenke til kommentar

Budkrig kan skje, men er ikke særlig vanlig. For attraktive eiendommer er det nok langt vanligere at utleier sorterer bunken etter hvem som virker minst troende til å betale husleia for sent, ødelegge inventaret, holde nabolaget oppe om natten etc.

Om du får noen dager på deg til å skrive under eller ikke er en sak mellom deg og utleier; har han andre som er villige til å skrive under tidligere kan det selvsagt være greit å være rask på labben. Men: aldri føl deg presset til å skrive under på noe som helst. Da er det bedre å finne et annet sted å bo.

Lenke til kommentar

Kan jo bare slenge på den annonsen jeg tenkte på: Finn

Er det dumt av meg å prøve å prute eller? Garasje har jeg ikke bruk for... Og er det vanlig at strøm er inkludert i prisen? Ser det står "Leie inkluderer eks støm".

Ser det også står "bredbåndstilgang" men det er sikkert at jeg må skaffe egen router og abonnement.

Når det gjelder vedlikehold regner jeg med at det er utleiger sitt ansvar..? Det som er mitt ansvar er å holde standarden like god hele leieperioden ut?

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Har sett noen sokkelleiligheter der strøm er inkludert i prisen; ikke alltid det er verdt prisen for å få ettermontert en separat måler. I ditt tilfelle står det «eks st[r]øm», og kommer helst som et tillegg.

Pruting kan selvsagt fungere om du er alene om å ha lyst på leiligheten og utleier er utålmodig, men ville du sett på den i utgangspunktet om du synes prisen er rar? Jeg har for vane å heller gå videre til neste annonse. At du ikke har bruk for parkeringsplass er neppe av voldsom verdi for utleier dersom det finnes andre som er ute etter slikt.

Angående bredbåndstilgang – det ser jo ut som en sokkelleilighet, så det er kanskje ikke helt usannsynlig at du bare får passord til deres trådløse nettverk.

Med mindre annet avtales har du ikke ansvar for å bedrive annet enn normalt vedlikehold – uten noe utenområde betyr vel det i praksis å holde leiligheten noenlunde ren. Du trenger strengt tatt ikke holde standarden lik gjennom leieperioden – utleier må belage seg på «normal slitasje», men hvis du sliter mer enn det som er normalt må du selvsagt betale for dette.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

En sokkelleilighet krever gjerne en god del mer strøm enn en som er lenger opp i etasjene ettersom jord/fjell leder varme bedre enn luft. Dette gjelder spesielt hvis bygget er gammelt. Husker jeg syntes strømregningen var latterlig dyr når jeg leide.

vil si det er stikk motsatt.

når huset står inntil fjellet og lufta er -32 grader så er ikke jorda -32grader.

dermed vil ikke veggene og slikt kjenne den enorme kulda og dermed ikke slippe inn den enorme kulda på vinteren. jorda holder bare leiligheten varmere.

om sommeren gjerne litt kjøligere.

er det ikke akkurat det man vil skal skje?

har bodd i såpass mange sokkelleiligheter og høyere at jeg kan betraktelig si at man bruker mindre strøm i en sokkelleilighet. deffinitivt

1500kr i strøm på 2 mnd i sokkelleilighet vil tilsvare ca 2500kr i strøm over grunnflata

Lenke til kommentar

En sokkelleilighet krever gjerne en god del mer strøm enn en som er lenger opp i etasjene ettersom jord/fjell leder varme bedre enn luft. Dette gjelder spesielt hvis bygget er gammelt. Husker jeg syntes strømregningen var latterlig dyr når jeg leide.

når huset står inntil fjellet og lufta er -32 grader så er ikke jorda -32grader.

dermed vil ikke veggene og slikt kjenne den enorme kulda og dermed ikke slippe inn den enorme kulda på vinteren. jorda holder bare leiligheten varmere.

har bodd i såpass mange sokkelleiligheter og høyere at jeg kan betraktelig si at man bruker mindre strøm i en sokkelleilighet. deffinitivt

1500kr i strøm på 2 mnd i sokkelleilighet vil tilsvare ca 2500kr i strøm over grunnflata

Greit at luften er på -32grader, mens bakken er på kanskje 0* grader, men den leder varme helt elendig.

*Det kommer jo helt an på hvor for snøen kommer hvor langt telen går ned i bakken...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Greit at luften er på -32grader, mens bakken er på kanskje 0* grader, men den leder varme helt elendig.

*Det kommer jo helt an på hvor for snøen kommer hvor langt telen går ned i bakken...

spiller ingen rolle hvor fort snøen kommer. snøen legger seg ikke 1 meter nedi bakken vettu. og snøen er ikke kaldere enn jorda. og kommer det mye snø så er det varmere inni snøen enn på toppen.

jorde fungerer som ekstra isolasjon. det er ikke det beste materialet nei men er alikavel 10x bedre enn luft.

hvis du har 30grader i skyggen på sommeren åsså tilfører du ei kjølevifte på 16 grader. da vil det bli herlig etterhvert, men det tar ei stund før det kjøles ordentlig ned.

hadde den lufta vært -30 grader så hadde det tatt noen få minutter å kjøle det ned.

det er forskjellen her i sokkelleilighet og over grunnflata.

når du har jorda på 0grader så vil det ikke bli kjølt ned så fort. varmen fra tv og pc og andre ting vil holde veggene ok med temperatur, man trenger seff en ovn enten det er peis eller elektrisk. det gjør at man holder fin temp inne, veggene er ikek så kalde fordi jorda kun er på 0 grader

har du da lufta på -30 grader kjøranes inn i veggen så kommer vindkast som gjerne fører det lang inn i selve veggen så vil man snakke om at man trenger mye varme bare for å holde veggene varme

den varmen du bruker i sokkelleiligheten tilsvarer det samme som du må bruke bare for å holde 16 grader oppe mens du nede sitter med 24 grader.

spesielt hvis det er eldre bygd, er det nyere bygd så er det samme prinsipp og situasjon men ikke så stor forskjell. da vil du sitte med 20oppe og 24nede.

og det pga lufta kommer med vind som fører det rett inn. under jordflaten så er det ingen vind og ingenting kuld som kommer inn i selve veggene på den måten. den ytre delen av veggen blir bare nedkjølt litt men enkelt å holde varmen på innsida

oppe vil det komme rett inn og mye vanskeligere å holde varmen på innsida.

slik er det bare. det er nettopp derfor det er vel og bra å ha en sokkelleilighet, det er en av fordelene med det.

bakdelene er at det er enkel tilgang til innbrudd og inntitting og slike ting

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du misforstod litt av det jeg sa. Jeg mente selvfølgelig at mer og tidligere snø = midre tele i bakken.

Har du lagt merke til at hvis det er f.eks 21 grader i sjøen og 21 grader i luften, så er det mye kaldere å oppholde seg i sjøen? Dette kommer av at sjøen overfører varme fra kroppen mye bedre enn det luft gjør.

Et bedre eksempel er kanskje når man er ute å går tur, og har lyst å sette seg ned. Hvis man setter seg på stein uten noe sitteunderlag blir det veldig kaldt veldig fort. Mao, man må ha mer isolasjon mot stein enn mot luft...

Litt morsomt at du nevner vindkjøling osv, de fleste hus som bygges idag kommer med en vindsperre utenfor isolasjonen som gjør at det ikke blåser igjennom huset/isolasjonen. (Vind vil selvfølgelig gjør at et hus mister mer varme, men ikke på den måten du prøver å få det til å høres ut som)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du misforstod litt av det jeg sa. Jeg mente selvfølgelig at mer og tidligere snø = midre tele i bakken.

Har du lagt merke til at hvis det er f.eks 21 grader i sjøen og 21 grader i luften, så er det mye kaldere å oppholde seg i sjøen? Dette kommer av at sjøen overfører varme fra kroppen mye bedre enn det luft gjør.

Et bedre eksempel er kanskje når man er ute å går tur, og har lyst å sette seg ned. Hvis man setter seg på stein uten noe sitteunderlag blir det veldig kaldt veldig fort. Mao, man må ha mer isolasjon mot stein enn mot luft...

Litt morsomt at du nevner vindkjøling osv, de fleste hus som bygges idag kommer med en vindsperre utenfor isolasjonen som gjør at det ikke blåser igjennom huset/isolasjonen. (Vind vil selvfølgelig gjør at et hus mister mer varme, men ikke på den måten du prøver å få det til å høres ut som)

det er riktig dette men det virker ikke helt slik når alt ligger under jorda. når alt ligger under og inni jorda på den måten så blir det mer et lag isolasjon enn det blir noe verre.

grunnen til at det blir isolasjon er at det nettopp aldri kommer -30 grader der som da hadde blitt stivfrosne vegger som det vil bli over.

det er derimot bare 0 grader der og dermed mye varmere.

den steinen du snakker om å sette deg på. har du prøvd å sette deg på en stein i 0 grader og en i 25 grader etter at sola har steika heile dagen?

den på 0 grafder vil kjøle enormt mye raskere og den varme gode steinen vil man nesten ikke merke

samme forskjell hvis du kommer innenifra i varmen og setter deg på en stein som er 0 grader og en stein som er -32grader. den på -32vil være horrible mens den på 0 vil være overlevbar for ei stund.

dermed så vil man uansett om jord leder dårlig (tar vekk varmen kjappere enn luft) så vil alikavel jorda fungere som en varmeisolasjon nettopp pga det er så mye varmere der enn i lufta og dermed bruker det så mye lengre tid på å kjøle det ned men så kommer varmen innenifra og dermed merker du ingenting til det

mens oppe så kjenner du nesten de fryselige vindkastene som kommer og må bekjempe kulda heile veien.

foir å si det på en litt anna måte så trenger du ved og peis oppe for å holde varmen mens du i sokkelleiligheten trenger bare en liten oljeovn.

jeg bodde nylig i hus som var gammalt. 16 000 i strøm på november og desember 2010, 10 000 januar og februar..

pga den enorma kulda vi hadde. eller oljeovner og varmepumpe sto på fullt men alikavel hadde vi bare 10 grader inne på det meste. det er det verste jeg har vært borti. jeg har vært borti flere ille men ikke så ille...

Jeg har bodd i uttalige sokkelleiligheter og man har det ikke slik der. der holder du god kjøl om sommeren og god varme om vinteren.

ja jorda og stein leder varme vekk raskt, men tenk på at det er forskjell fra hud og tre/mur som er inntil denne jorda/steinen. husk også på at tempen nedi jorda/steinen er mye varmere enn lufta og det er vindstille.

som du sa bruker de vindbeskytter nå sånn at det ikke skal kome inn i veggen og det er riktig. men hvor mange slike nyligbygde moderne leiligheter finner du til en grei pris?

de er skutt opp i pris til tusen. og mesteparten av til leie i norge er eldre bygg

Lenke til kommentar

Iflg byggenormer som gjelder nå skal man ha 20-30cm isolasjon i vegger og 25-30cm isolasjon i gulv. For meg høres det ut som det er mer varmetap i gulv mot bakken enn det er i vegger mot luft og man derfor trenger ekstra isolasjon.

At du har bodd i sokkelleiligheter som har vært bedre isolert enn husene du har bodd i er akkurat motsatt subjektive opplevelse som jeg har. (Jeg har bodd i både sokkelleilighet og hus). Her er nok hovedforskjellene hvor godt ting er isolert, ikke om det er over eller under bakken.

Så å si alt bygget før 1997 har så dårlig isolasjon at det er latterlig.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...