Ph.D Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Har skoler tilgang til hva vi bruker internettet til når vi er på skolen? Eller er dette ulovlig? Lenke til kommentar
War Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Skriver du ikke under på noe eller er det åpen tilgang. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Skolene har nok veldig lite tilgang, det er andre som kan sjekke opp bedre. - Mortis Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Du skal få vite det på forhånd om du blir overvåket. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Bruker du egen pc eller har du lånt en av fylket/skolen? Om du låner/leaser maskinen er den fortsatt fylkets eiendom, de kan helt lovlig overvåke sin egen eiendom. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Om du låner/leaser maskinen er den fortsatt fylkets eiendom, de kan helt lovlig overvåke sin egen eiendom. Så når jeg bruker denne skolepc'en hjemme, så overvåker de vilke sider jeg er inne på? Har ikke funnet noen keylogger på denne maskinen som de på ungomdsskolen hadde.. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Hva du bruker den til hjemme er ikke så intresangt for skolens del. Er mer nettbruk under skoledagen som overvåkes hvilke sider som brukes. I praksis vil det nok ikke bli sett på med unntak av eksamen/heldagsprøver etc eller om du tar med pcn til IT for hjelp og har noe fyfy tydelig fremme på skjermen. Skulle jeg håndhevet reglemanget elevene i fylket her signerer på at de godtar samt at de er er opplyst om at brudd eller mistanke om brudd er grunn for oss og ta ifra de pcn for gjennomgang. Så om regelbrudd på maskinen kan vi i teorien ta ifra de maskinen permanent, men skulle vi håndhevet det kunne vi jo tatt inn 98% av pcne etter en uke. Endret 29. august 2011 av cruzader Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Er ikke noen som tenker på la oss si en skole har opp mot 400 elever, lærer er kanskje bare 50-100. I tillegg rektor og noen andre. Ville det ikke vært rart om du blir overvåket hele tiden? Du må gjøre ganske mye for noen skal mistenke deg for noe. Klart lærlingene + systemansvarlig har en form for logging på serveren, men jeg antar det er bare når maskinene er tilkoblet skolen sitt nettverk. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Er et par fylker uten at jeg skal starte nevne navn som kjører ganske pen overvåkning av alle maskiner i skoletiden. Av typen hvor læreren kan se livefeed av alle desktopsene til elevene sine samt liste over hva som kjører og sette opp varsling om spesifikke programmer brukes. Men de fleste fylker så mener politikerene de går for langt i forhold til ansvar for egen læring. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Vi har fått beskjed om at hvis vi gjør noe annet enn det vi skal i timen på pc, så er det vårt eget ansvar. De bryr seg ikke så veldig mye om det når det bare gjelder litt sørfing på forskjellig forums innimellom tror jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå