Gjest Slettet+56132 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Velkommen, Når en tar realfag som privatist, la oss bruke fysikk 1 og 2 som eksempel. Spiller det noen rolle om en dropper alle øvelsene? de er jo ganske logiske, og hvis du kan gjøre alle oppgavene i studieboka og grunnboka, da burde det vell gå bra? Eller er sensor veldig interessert i rapportene eller loggboka for øvelser? Jeg forstår at kjemi 1 og 2 er upraktisk å ta som privatist utenfor en skole, fordi det er masse labøvelser med stoffer osv, som du igjen evt må klare å presentere på en eksamen. Derfor bør en ta faget på en skole. Noen som kan kommentere denne? Men hva med for eksempel biologi 1 og 2, er labøvelsene og disseksjonene her veldig avgjørende? eller må du kunne gjøre rede for disse på eksemen? Geofag 1 og 2 er et perfekt fag å ta som privatist, siden det er ingen labøvelser, disseksjoner osv. Mulig at du kanskje må ta en ekskursjon for å se på stein, noen som evt kan si noe her? Teknologi og forskningslære 1 og 2. Hvordan klarer folk å ta dette faget som privatist? det finnes forøvrig ingen lærebok og det er sikkert masse utstyr og øvelser som en må gjøre i undervisningen. Noen som kan forklare hvordan? Informasjonsteknologi 1 og 2, er vell bare rett frem siden det meste foregår på en datamaskin stemmer dette? Meningen med tråden er å få kontroll på hvilke fag som er praktiske å ta som privatist utenfor en skole. Søker intelligente svar Lenke til kommentar
krazeh Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 På en eksamen skal sensor se gjennom alle forsøk og rapporter fra det faget du er trekt i. Det er nok bare geofag og informasjonsteknologi som er mulig å få gjennomført uten å måtte være en del på skole. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 På en eksamen skal sensor se gjennom alle forsøk og rapporter fra det faget du er trekt i. Det er nok bare geofag og informasjonsteknologi som er mulig å få gjennomført uten å måtte være en del på skole. Er det sånn at de MÅ se eller bare er interessert i å se? Det jeg tenker er at de gjerne vil at du skal gjennomføre et forsøk på en eksamen, som da liksom skal være velkjent for deg siden du har gjort det tidligere. Men en privatist som har droppet forsøkene vil nok få problemer med å gjennomføre forsøket i fag bortsett fra fysikk. Grunnen til at jeg nevner fysikk er at det er et logisk fag. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Da jeg tok fysikk som privatist, diktet jeg bare opp ca. 10-12 rapporter basert på forsøk i boka og lignende rapporter fra nettet. Sensor så kjapt over dem, og valgte en om interferens, som jeg skulle forklare litt og backe opp med formler. Kan du faget, er det lett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Da jeg tok fysikk som privatist, diktet jeg bare opp ca. 10-12 rapporter basert på forsøk i boka og lignende rapporter fra nettet. Sensor så kjapt over dem, og valgte en om interferens, som jeg skulle forklare litt og backe opp med formler. Kan du faget, er det lett. Det var noe i den duren jeg også tenkte, det er derfor fysikk 1 og 2 er så utsatt. Hvis jeg tar faget som privatist utenfor en skole, og laster ned masse fysikk rapporter fra studienett.no, og andre diverse skolesider som er tilpasset boka og evt ser en video av forsøkene. Da burde det gå bra eller? Jeg skal ta fysikk 1 og 2 som privatist uansett, men usikkerheten er om jeg hvorvidt skal ta det på en skole eller ikke. Er informasjonsteknologi 1 og 2 lette fag å ta som privatist? Jeg har et inntrykk over at dette er "rotete" fag siden de krever en rekke programmer og diverse ulike bøker som ikke er skreddersydd for faget? Lenke til kommentar
Tekoppen Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) Hvor mye forsøk og sånn du må henvise til varierer nok ganske mye fra kommune til kommune. Jeg tok Biologi 2 som privatist, og den praktiske delen var totalt fraværende. Jeg tok faget på Sonans og hadde flere forsøk på skolen der, men på eksamen ble det kun teorispørsmål. Så vidt jeg har fått med meg er det allikevel ikke unvalig å ha praktiske forsøk på eksamen der heller, men det varierer som sagt. Endret 28. august 2011 av Tekoppen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Jeg har hatt Biologi 1 på allmenn påbygg, og fikk en femmer. Derfor er jeg muligens interessert i Biologi 2, men jeg tenkte at det er for mye øvelser og disseksjoner i faget, til å kunne ta det utenfor en skole. Det er Geofag 1 og 2, Fysikk 1 og 2, R1 og R2 matte som jeg planlegger å ta av realfagene i læretiden. Er det noen som kan fortelle hvordan folk klarer å ta Teknologi og forskningslære 1 og 2 utenfor en skole? det finnes ikke bøker og det er sikkert mye forsøk og slikt. Lenke til kommentar
krazeh Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Den praktiske delen av eksamen er bare å vise hvordan forsøket utføre og hva de eventuelle instrumentene brukes til. Du kan måtte regne på noe, men det legges vekt på utføringen, du behøver ikke å finregne på det. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Det er viktig at du finleser kva som målsettninga for det faget du skal ta som privatist. Enkelte fag kan f.eks ha obligatoriske øvelser som du må vise til at du har utført for å få bestått, medan andre fag har berre eit krav om at du skal kjenne til øvelsane. Dersom eg ikkje husker heilt feil så meiner eg at ein av dei tinga eg blei spurt om under muntlig eksam in 2FY så var det å gå gjennom eit elevforsøk. Det var ikkje eit krav at eg hadde utført forsøket før, men eg måtte kjenne godt nok til forsøket til å kunne gjennomføre det korrekt foran sensor. Du er derfor heilt nødt til å sjekke opp desse detaljane sjølv, du kan få mange gode svar her, men ei eventuell liste over fag utan obligatoriske forsøk og innleveringer vil berre bli veiledande. Det er svært surt å ikkje få gå opp til eksamen berre fordi du aldri leverte inn ein enkel rapport tidlegare i semesteret. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 (endret) Hvor mye forsøk og sånn du må henvise til varierer nok ganske mye fra kommune til kommune. Jeg tok Biologi 2 som privatist, og den praktiske delen var totalt fraværende. Jeg tok faget på Sonans og hadde flere forsøk på skolen der, men på eksamen ble det kun teorispørsmål. Så vidt jeg har fått med meg er det allikevel ikke unvalig å ha praktiske forsøk på eksamen der heller, men det varierer som sagt. Alle realfagene har muntlig-praktiske eksamener. Det betyr at du skal gjøre noe praktisk, men hvordan dette gjennomføres kan variere. Det er mulig at de som tar eksamen som privatist slipper billig unna enkelte steder. Endret 30. august 2011 av Reg2000 Lenke til kommentar
Tekoppen Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Det er nok som du sier. Enkelte steder slipper du unna praktiske forsøk på eksamen, selv om det egentlig ikke skal være slik. Jeg forberedte meg for øvrig på å måtte gjøre noe praktisk, men det kom aldri. Det kom heller ikke for noen andre på partiet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå