drivedeep9 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 vet ikke helt om dette er riktig forum for dette emnet (så den kan flyttes ved behov) MEN, jeg begynte rimelig fersk for 2-3 måneder med bilmekking, hvis man ser bortifra å kunne bytte tennplugger og baklykt. Jeg bestemte meg for å fikse poloen til samboer. har iløpet av den perioden fikset hjulsylinder begge sider bak, bremseskox2, trommel, lufta bremser, kjørt diagnosesystemet, testa abs sensorer og endelig er abs fungerende igjen.. fiksa eksosanlegget, motorrens med oljefilter bytte+oljeskift og så til slutt registerreim+drivreim skifte... har vært en frustrerende men ekstremt givende prosess, gledesfølelsen var stor når jeg var ferdig med regreim nå og kunne egentlig si at alt er i orden. jeg fikk en estimat fra verksted på en regning på 18'500 på jobben. men med verktøy, oljer, fett osv endte jeg på rett under 5000! skikkelig gledeshistorie! Jeg er 29 men har aldri interessert meg i bil før i nyere tid da jeg fikk bil selv og plutselig så det praktiske i å kunne greie å utføre en slags service på våre slitne biler! 3 Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Bil er moro, det man ikke får til er bare en utfordring. Bynte på mopeder og slikt jeg, og har jo bare balla på seg. Ikke noe stress å bytte motor, understellsdeler osv nå.. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Tråden høres kanskje til under gledesutbrudd? Men det å skru bil er noko du tilegner deg erfaring med mens du arbeidet med det, skjøl så har eg mer erfarne venner som eg spør om hjelp viss eg står heilt fast, ellers så har eg en Haynes handbok som hjelper meg med det meste. Den burde alle som liker å skru litt skjøl ha, eller tilsvarende for sin bil Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Bare vent til Haynes sier: "Ta løs bærekulen" ... //Ole 2 Lenke til kommentar
drivedeep9 Skrevet 28. august 2011 Forfatter Del Skrevet 28. august 2011 haynes boka er veldig grei og kjekk og ha! jeg syns avogtil den kan være litt vanskelig å tolke og lite beskrivende, den jeg har er på engelsk så man oversetter de forskjellige navna på bildeler til norsk hele tida hehe... men helt klart, gledesutbrudd... gir ett kick! Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Bare vent til du får en haynes på svensk! Da kommer du til å lengte etter engelsk.... 2 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Den eg har er på svensk! Lenke til kommentar
Akse Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Her har jeg faktisk hatt en opplevelse selv. Før jeg fikk lappen, har bil interessert meg null, men nå, snart tre år senere, er jeg bilfrelst. Da jeg fikk min første bil, en BMW 325i, visste jeg ikke hvordan jeg skulle skifte tennplugger. På min andre bil, byttet jeg motor, helt alene Foreldrene mine trodde jeg var gal, men jeg fikk pokker meg start på den. Utrolig morsom lærdom å skru på bil. Men jeg kunne aldri tenkt meg å være bilmekaniker. Man blir fort lei. Lenke til kommentar
drivedeep9 Skrevet 20. september 2011 Forfatter Del Skrevet 20. september 2011 morsomt å høre da!!! jeg er nok ikke helt på det stadiet enda... vanskelig å bytte motor? Her har jeg faktisk hatt en opplevelse selv. Før jeg fikk lappen, har bil interessert meg null, men nå, snart tre år senere, er jeg bilfrelst. Da jeg fikk min første bil, en BMW 325i, visste jeg ikke hvordan jeg skulle skifte tennplugger. På min andre bil, byttet jeg motor, helt alene Foreldrene mine trodde jeg var gal, men jeg fikk pokker meg start på den. Utrolig morsom lærdom å skru på bil. Men jeg kunne aldri tenkt meg å være bilmekaniker. Man blir fort lei. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Det vanskeligste var vel å få pare den med girkassen. Det endte med at jeg tok ut girkassen ut av bilen og tok den på der. Når motor og girkasse var i bilen var det egentlig mye som et puslespill. Slanger og ledninger som skal kobles til etc. Hjelper å merke osv. Var pain å skru fast eksosmanifolden, tok 3 timer med banning Det skal dog sies at dette er en jobb som fint kan gjøres på en liten helg om man har alt man trenger. Men det dukker gjerne opp ting som må byttes. Men for å lære, må man feile. I dette tilfellet, vil det si å prøve og gjøre slike ting. Man lærer utrolig mye av det. Lenke til kommentar
gnugfur Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Virker som du har vært flink med å gjøre research før du iverksetter jobben. Kudos for det. Å fikse og oppgradere bil selv er for meg rekreasjon. Anbefaler at du investerer i godt verktøy med skikkelig garanti samt aldri låner vekk noe. Lykke til videre i karrieren som "mekaniker" Lenke til kommentar
drivedeep9 Skrevet 3. april 2012 Forfatter Del Skrevet 3. april 2012 Virker som du har vært flink med å gjøre research før du iverksetter jobben. Kudos for det. Å fikse og oppgradere bil selv er for meg rekreasjon. Anbefaler at du investerer i godt verktøy med skikkelig garanti samt aldri låner vekk noe. Lykke til videre i karrieren som "mekaniker" takk takk! Har blitt endel å gjøre med en eldre polo som det hele tida ryker noe på.... hadde en gammal corolla jeg endte med en selge dog, trodde jeg skulle greie å fikse motoren men det blei litt komplisert for meg... jeg hadde visstnok funnet ut av problemet da, gåen stempelring og kontroll ring... men men... kanskje seinere i "karrieren" Lenke til kommentar
Indian Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Var det lenge siden du fikset hjulsylindrene til Poloen? Lenke til kommentar
drivedeep9 Skrevet 4. april 2012 Forfatter Del Skrevet 4. april 2012 det er vel snart 1 års tid siden tenker jeg... rettelse, byttet hjulsylinder, ikke fikset... Lenke til kommentar
Indian Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 (endret) Jeg begynte i 12-års alderen med å ødelegge gressklippere. Det var problem basert lære........og jeg byttet eksosen på en Boble da jeg var 14 og clutch da jeg var 16. Generalprøven var i 19-års alderen da jeg overhalt en bilmotor (Morris Minor) med sideventilert motor med hjelp av en bok. Etter den tiden ble jeg sett på som nabolagets bilmekanikker og fikk masse biler for å øve meg på. Endret 4. april 2012 av Indian 2 Lenke til kommentar
drivedeep9 Skrevet 4. april 2012 Forfatter Del Skrevet 4. april 2012 Jeg begynte i 12-års alderen med å ødelegge gressklippere. Det var problem basert lære........og jeg byttet eksosen på en Boble da jeg var 14 og clutch da jeg var 16. Generalprøven var i 19-års alderen da jeg overhalt en bilmotor (Morris Minor) med sideventilert motor med hjelp av en bok. Etter den tiden ble jeg sett på som nabolagets bilmekanikker og fikk masse biler for å øve meg på. det høres interessant ut, for meg så blir det litt i rykk og napp, jeg fikser ting fra tid til annen... det ryker alltid noe på poloen, lysbrytere, viskermotor, osv. men det er ikke altfor vanskelige ting å fikse. jeg kom meg fra til andre delen av bunnpanna på toyotaen, men der runda jeg flere skruer og tilgjengeligheten var noe helt forjævlig, toppen var av og alt mulig så var bare det siste som mangla før jeg kunne tatt ut stemplene. men men, glasset er halvfullt! så det var nok viktig lære-opplevelse! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå