Gå til innhold

Generell frustrasjon over den teknologiske utviklingen

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Jeg elsker teknologi og gadgets, men har også alltid vært frustrert over de valg produsentene tar i jakten på profitt fremfor å skape bedre produkter. Fra gammelt av har vi vært gjennom kaoset av kontakter og plugger, og en familie på tur ender opp med en ekstra koffert med ladere og kabler. Ekstra frustrerende er det å se at selv om markedet har etablert en standard med lydplugg på 3,5 mm så velger produsentene av f.eks mobiltelefoner enten en 2,5 mm kontakt som krever overgang eller en egen sær variant som også krever overgang.

Mobilutviklingen har vært ekstrem når det gjelder å gå baklengs inn i fremtiden. Jeg synes f.eks det er supert å kunne sende filer over bluetooth. Enkelt å kunne sende noen bilder man har tatt eller noen mp3 filer over til en annen telefon, ikke minst om man skal overføre innholdet fra den gamle til den nye mobilen, men denne muligheten fjernes på de fleste mobiler. Å bruke mobilen som en fjernkontroll hadde også vært gøy, men man har forlengst fjernet ir og forbrukerne må enten kjøpe en klumpete boks å sette på mobilen eller velge en bluetooth ir variant hvor man sender kommandoer over bluetooth til en mottaker som videresender det via en ir sender.

DAB har vært må markedet i to tiår, men fortsatt finner man ikke det i mobiler eller de fleste bilradioer. Menyer vet man ikke alltid om gjøres ekstra tungvindte kun for å irritere, eller om utvikleren ikke har grunnleggende forståelse. Min gps må man hver eneste gang velge norge før man skal velge hvor man skal, og i og med at de aller aller fleste adressene er i norge så hadde det vært greit å sette et land som default. Men neida.

Samme med min nettradio. Skal jeg velge en kanal, er det å vri og klikke seg gjennom endeløse menyer hvor man velger kontinent, land, alle, tema, landsdekkende, lokale, osv osv så for å velge en kanal er den en evigheter med trykking og endeløse valg. Igjen, det hadde vært fint med et default valg på slike ting.

I pc verdenen er det ikke bedre. Skal man installere noe får man opp et vindu om man godkjenner at programmet gjør forandringer. Det hadde jo vært kjekt å vite hvilke forandringer det skal gjøre før man godtar det. Godtar at det skal installere seg selv, men ikke at det skal krasje windows eller formatere harddisken. Har prøvd masse programmer som "ikke etterlater noen som helst spor" (bl.a opera på usb) og etterpå er det lagt igjen masse spor. Hver gang.

Satelittdekoderne er også en tragedie. Ingen har vel klart å lage en stabil dekoder som fungerer som den skal. Har selv canal digitals hd pvr dekoder, og fikk beskjed om at den ikke var laget for å brukes mer enn 4 timer om dagen. Neivel?

Printere med en million ulike blekkpatroner. Er det SÅ stor forskjell at det er teknisk umulig å utvikle printere som bruker samme blekkpatroner.

Var det HELT umulig å bli enige om et standard minnekort slik at man slipper minnekortlesere som støtter 40 ulike minnekort, og MÅTTE man velge knappeceller i fjernkontrollen slik at man IKKE får brukt de standardversjonene man har fullt av i skuffer og skap og som hvis man hadde brukt dem hadde hatt nok strøm til å få lys i fjernkontrollen slik at den er lettere å brukes i mørket.

Hvorfor slipper man 3D TVer på markedet FØR man er blitt enige om en standard som gjør at man kan mikse briller og spillere, hvorfor må man ha dårlig programvare full av bugs for å oppdatere en firmware? Hvorfor slapp man ikke TVer, blurayspillere og konsoller med støtte for trådløse nettverk? Hvorfor MÅ mobilkamera blir dårligere fordi skjermen blir bedre?

Sitter med et digitalkamera med ir utgang til å overføre bilder fra kamera til kamera. Med blutooth støtte kunne man overført bilder til f.eks en mobil, men med ir støtte får man ikke overført til noe som helst. På toppen av det hele støttes kun eksakt samme modell å overføre til, så om jeg tar noen bilder og vil dele dem må jeg ha rimelig flaks hvis andre har eksakt samme kameramodell.

Sånn fortsetetr frustrasjonene med den ene dårlige løsningen etter den andre. Jeg skulle ønske at man i 2011 tenkte at jaja, nå er man i 2011 og da kan man kanskje lage noe mer brukervennlig. La oss lage en mobil hvor man kan overføre filmen til pc og spille den av i alle standard mediaplayere, la oss støtte at man kopierer inn en film fra pc og til mobil uten å gjøre den om, la oss bruke standard kontakter, åpne for mer brukervennlighet, la oss for en gangs skyld lage noe BRA! La oss få skryt for å lage noe som er bra fordi det er bra, ikke fordi det er bedre enn noe annet skrot. La oss vise verden!

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Saken er jo også at jeg tror at dette er en medvirkende årsak til at mange flykter fra teknologi som igjen gjør at produsentene fortsetter med dårlige løsninger.

Kamera f.eks. Før var optikk viktig, med optisk zoom. Man så etter evnen til å ta gode bilder i dårlig lys (med høy iso), hurtighet, man sjekket kromatisk abberasjon og tønneeffekt osv. Kort sagt, la man vekt på bildekvaliteten. Nå når man bruker smarttelefoner som kamera er det stort sett kun digital zoom, hastigheten er dårlig osv men det spiller ingen rolle for bildene skal kun vises på telefonen eller facebook. Bildene blir kraftig redigert av telefonen, og deretter kraftig komprimert av facebook.

Samme med GPS. POI filer ligger normalt med støtte for garmin eller tomtom. Man ønsker sirfstar 3 mottaker, støtte for waas og egnos, mulighet til å legge inn koordinater osv. En smarttelefon viser kart, men langtfra alle småveier og den informerer heller ikke om filvalg og slikt. Tekst til tale er også kjekt. Når salget av gpser stuper så tilpasser man fremtidens gps til at man skal bli guidet noen hundre meter for å finne kameraten på en eller annen pub.

PCer. De stasjonære er på vei ut, og folk som driver med f.eks videoredigering, ønsker å spille med full oppløsning, bruke flere skjermer, kunne bytte ut komponenter isteden for å kjøpe ny maskin osv får dårligere og dårligere tilbud da markedet for dette er på vei bort. I tråd med at utvalget forsvinner, blir hardwareytelsen lavere og dette påvirker igjen spillbransjen til å heller lage spill for facebook enn for pc.

Selv windows kommer nå tilpasset nettbrett, og vi vet jo alle at med dagens utvikling vil fokuset være tilpasset nettbrett og ikke full maskin.

Man mister tilgangen til tjenester fordi man lar være å støtte f.eks flash, og folk kaster pcen i søpla helt til de skal oppdatere ting via kies eller tilsvarende.

Jeg synes vår teknologiske utvikling har passert toppen og nå beveger seg nedover hvor fokus ikke er på ytelse og muligheter men isteden på enkelhet og et kult utseende. Når man på 80-tallet drømte om år 2000 hvor teknologien skulle være utrolig, ytelsen enorm, og mulighetene ubegrensede, så sitter man nå i 2011 med kopisperrer, nedgang i ytelse, sikkerhetstrusler, kompabilitetsproblemer og et fokus på gadget faktoren fremfor funksjon og ytelse. Når ble fargen på printeren viktigere enn utskriftskvaliteten?

Musikk er det samme. Dynamikk og kvalitet er borte, man hører uansett ikke forskjell når det skal spilles på en mobil eller laptop.

Dette gjør igjen at produsentene ikke gidder å produsere noe som folk ikke bryr seg om å ha utstyr til å høre. Null dynamikk og lav kvalitet er enkelt og billig, men musikken blir tam og kjeeeeedeliiiiig!

Hadde en runde på de nye videokameraene, og så at man stort sett hadde fjernet f.eks muligheten til å plugge til en ekstern mikrofon, nightshot`n til sony var borte, digitale innganger var borte så man kunne ikke lenger kopiere kamera til kamera og sånn fortsatte manglene.

Blir trist når jeg ser alt man har mistet på så kort tid og hvordan utviklingen stoppet opp en gang på 2000 tallet.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

En ting jeg savner som burde vært teknologisk mulig å få til: Når man kjøper en ny telefon, vil man ofte ha med kontakter, meldinger, mmser, bilder, sanger osv. Et menyvalg med "Kopier til ny telefon" hadde derfor vært kjekt. Slik det er nå, ender man med å plugge mobil til pc, overføre alt fra den gamle til pc, så plugge ny telefon til pc, og kopiere tilbake til ny telefon. Man kan jo banne på at telefonene hverken har samme størrelse på sim kort eller minnekort, og den gamle telefonen har ofte kontakter som krever spesialkabler som ikke følger med i pakken.

En annen ting er lader. Selv om telefonen har en usb kontakt til lading, hadde det vært kjekt å kunne plugge den til et strømuttak i veggen via en medfølgende lader, og slippe å kjøpe lader til mobilen. Blir litt teit å kjøpe pc for å få ladet mobilen, og det finnes faktisk folk som ikke har pc eller mac og som allikevel ønsker å kjøpe en mobil. Jo, det gjør det!

Kjøper man en universal fjernkontroll idag skal den ofte kobles til nett for å laste ned koder.

Fint det, men er man 83 år og vil ha ny fjernkontroll så har ikke alle eldre folk hverken kunnskaper eller pc til å få gjort slikt. I en stor fjernkontroll, så BURDE det vært plass til en chip med de vanligste X tusen modellene slik at man kunne plukket den TVen man hadde UTEN å plugge til nett. Det må jo være teknisk mulig å tilby begge deler, enten taste inn en kode eller laste ned fra nett i samme produkt.

Og etterhvert som fjernkontrollene får skjerm og menyer bør det jo være mulig å lage en database med kodene i selve fj.kontrollen slik at man kan velge det produktet man har uten å gå via nett. Jeg vil anta at en slik database ikke krever hundretusenvis av terrabyte å få til, og med minnepriser som er som de er så burde det vært plass til noe slikt på et f.eks 32 eller 64 Gb minne. Men neida.

Det er denne irritasjonen over hvordan ting kunne vært gjort mye enklere når man ser de løsninger som tilbys. Av og til så føles det som om man gjør ting på pur F?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...