Gå til innhold

Er det forskjeller på " Internett kabler ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja.

Du har TP-kabler i CAT3, CAT5 og CAT6. Du har modemkabler av typen RS232 (som ingen bruker lenger). Du har fiberkabel og koaksialkabel.

Hva var spørsmålet igjen?

Dette er en RS232 kabel:

Rs232-Null-Modem-Cables.jpg

Og er IKKE det samme som en Cat3, Cat5 eller Cat6 kabel.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Du har TP-kabler i CAT3, CAT5 og CAT6. Du har modemkabler av typen RS232 (som ingen bruker lenger). Du har fiberkabel og koaksialkabel.

Hva var spørsmålet igjen?

Dette er en RS232 kabel:

Og er IKKE det samme som en Cat3, Cat5 eller Cat6 kabel.

Kanskje derfor det er et punktum etter CAT6 og før "Du har modemkabler".

Jeg påstår ikke at de to tingene er det samme, men "Internett kabler" er vel alle kabler som kan brukes for å få tilgang til internett med, er det ikke?

Edit: klippe

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Uenig, og skaper bare forvirring. En RS232 brukes som en kommunikasjonskabel(seriell kommunikasjon) mellom to enheter(for eks ei vekt og en PC, eller GPS og en alarm, osv) og gir alene ingen form for internetttilgang alene. Skal vi bruke et vidt begrep så vil også en parallellkabel(oftest brukt mellom gamle printere og pc), USB-kabel(1.1, 2.0 og 3.0) og firewirekabel(100, 200, 300) også være internett kabel. Noe de ikke er. Og hvorfor ikke ta med RS485 i samme slengen?

Ut i fra trådstarters innlegg er det åpenbart at det er snakk om Cat5/Cat6 kabler, aka nettverkskabler. Det er ikke nødvendig å blande inn flere kabler enn dette.

Og for å svare på trådstarters spørsmål, ja, det er forskjell på nettverkskabler, men det er lite trolig at du vil merke forskjell dersom du kun bruker konsollen til å spille på internett med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Cat 3 er ubrukelig som "internett kabel" da jeg tolker det dit at han mener nettverkskabel mellom router, switch og mottaker.

Man får også Cat 7. Men dagligbruk, spesielt på konsoller som har maks 100 MB nettverksort, så merker man ikke forskjell mellom Cat 5,6 og 7.

Fiber tar ingen av dem i mot.

Og alle fiber linjer levert til bolighus her i Norge omgjøres til nettverksignaler hvor det benyttes Cat 5 osv.

Forskjellen på Cat kabelene er båndbredden, hvor Cat 5 er 100 MHz (Cat 5e som er normalt i dag har 125 MHz). Cat 6 er 250 MHz (Cat 6A har 600 MHz). Cat 7 husker jeg ikke helt med en gang, men kabelene er normalt godkjent for opptil 1200 Mhz (1.2 GHz).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ut i fra trådstarters innlegg er det åpenbart at det er snakk om Cat5/Cat6 kabler, aka nettverkskabler. Det er ikke nødvendig å blande inn flere kabler enn dette.

Det er så aldeles ikke åpenbart.

Formålet med svaret mitt, som tydeligvis ikke var åpenbart det heller, var å få trådstarter til å være litt mer presis.

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Vel, trådstarter har en konsoll med internett tilgang på. Nevn en konsoll som bruker kabel til internett og det da ikke er snakk om RJ45/nettverkskabel.

Og det er åpenbart at trådstarter heller ikke vet forskjellen på en RS232 kabel og en nettverkskabel, ellers hadde han vært mer spesifikt når han spurte etter internettkabel.

Og derfor korrigerte eg deg med at RS232 kabel faktisk er noe annet, så det ikke blir så mye forvirring.

Men eg skulle faktisk likt å sett PS4 komme med en RS232 port. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...