Gå til innhold

Innspilling av nye høytalere?

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte nytt hjemmekino annlegg fra harman/kardon her om dagen. Satte opp dette og så en film. Etterpå ville jeg "teste" ut lyden ved å spille musikk på høyt volum. Har hørt i ettertid at dette er dumt pga høytalerne burde spilles inn først?

Hva mener dere om dette? Siden jeg spilte på veldig høyt volum så tidlig, har jeg skadet lyd kvaliteten? Spilte høyt i sånn 15 sek. Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utdrag i fra en bruker på et hjemmekino forum:

Innspilling av høyttalere er mye misforstått. Du kan spille på dem akkurat som du vil, men du vil oppleve at særlig bassen kommer mere til sin rett etter noen timers spilling.

Er elementene stive kan jeg forstå litt pappaktig bass på helt nye høyttalere, men knitring skal du ikke ha. Høres ut som et fenomen som stammer fra forsterkeren.....

Kan ikke garantere at dette er riktig, men høres ikke så feil ut.

Det er vell et spørsmål om en som har noe knittring i høytalerene sine, å lurer på om det er fordi dem ikke er innspillet.

Endret av Høybusk
Lenke til kommentar

Det er absolutt riktig, innspilling er ikke noe du gjør, det er noe som skjer, gummiopphenget blir mykere og motstanden lavere, noe som spesielt øker bassresponsen og strammer den opp.

Så lenge du ikke bunner elementene eller får forsterkeren til å klippe signalet så går det fint, det gjelder gjennom hele annleggets levetid, ikke bare i starten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...