Gå til innhold

Kjøpe amerikanse statsobligasjoner?

Shushi

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tenkte å invistere penger inn i amerikanse statsobligasjoner når dollar-verdien er veldig lav. Kanskje etter QE3 (eller vil dollaren bli styrket pga håp)? Slik at når dollaren tar seg opp så vil jeg ha mye mer penger enn nå.

Er veldig nybegynner i investering og slikt og jeg lurer på om det i det hele tatt er mulig? og må man betale skatt og lignende? Er min plan i det hele tatt lur?

Endret av Shushi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Over ti timer uten svar? Må ha vært helt forferdelig!

I utgangspunktet starter du rimelig tradisjonelt; Du vil kjøpe dollar når kursen er lav, og selg når kursen er høyere.

Men: selv om det er lavt nå, så kan jo kursen bli enda lavere.

Faktisk er det vel slik at USAs beste mulighet til å komme seg ut av gjeldskrisen på er å printe mer dollar (dvs. å bruke seddelpressen).

Så henviser du til QE3. QE1 og QE2 var å bruke seddelpressen. QE3 blir sikkert det samme, dersom det blir en QE3. Jeg sier dersom ettersom de to første ikke var særlig vellykket.

Skulle denne strategien din gi avkastning, så må du helt rett betale skatt (kapitalskatt, 28%).

Også var det dette med amerikanske statsobligasjoner... fordi du syns de har så høy rente? De har jo nesten ikke avkastning. Jeg antar at det statsobligasjonene vurders fordi det kan være en måte å få dollar-eksponering mot? Men det kan du gjøre på flere måter.

Lenke til kommentar

oi nei no må du ikke overvurdere meg ;)Jeg trodde at rentene på US stats obligasjoner var mye større enn bank-renter?

Og er denne skatten kun på avkastninger, ikke sant?

I teorien skal vel ikke QE3 skape inflasjon i det lange løp..? Pengene som ble printent blir jo destruert når sentralbanken krever tilbake de lånte pengene.

Dessuten så vil FED aldri la Dollaren bli svakere.. true.?

Meh hvis ikke Amerikanse statsobligasjoner... hva da? Jeg er i mitt siste år på VGS så jeg har ikke tid til å følge med på alle aksjene.

Ville det være lurt å kjøpe aksjer fra et blue chip selskap nå og `muligens selge hele greia om ett år?

Vet du hvor jeg kan finne pris historie på råvarer, aksjer o.l. thing?

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

I det lange løp er vi alle døde.

USA klarer sikkert å trykke opp noen penger uten å skape inflasjon, ganske enkelt fordi dollarmarkedet er så stort at litt til går bra. 10.000 kroner spørsmålet er hvor mye da har å gå på igjen.

Jeg tror det er, spesielt på politisk hold, mye stolthet knyttet til en sterk dollar. Men politikere kan ikke økonomi, noe amerikanske politikere stadig beviser og jeg kan ikke skjønne hvorfor de ikke skulle da dollaren synke i kurs. I praksis en styrt devaluering. De håper kanskje fortsatt på at kina skal la sin valuta styrke seg (enda mer).

Aksjer er en muligjet, men hvis du ikke har tid til å følge opp investeringene dine, så bør du heller droppe det.

"Vet du hvor jeg kan finne pris historie på råvarer, aksjer o.l. thing?" Google

Lenke til kommentar

"Vet du hvor jeg kan finne pris historie på råvarer, aksjer o.l. thing?" Google

Det kan være vesentlig å søke med riktig begrep. For råvarer må du søke med commodity. Husk at råvarepriser i en valuta må ses i sammenheng med kursen på den valuta de er kvotert i.

For børsnoterte aksjer må du se på sider fra den børsen aksjene blir omsatt på. En del aksjer blir omsatt på flere børser (og kan ha avvik i prissetting mellom disse, spesielt hvis børsene ligger i forskjellige tidssoner).

Aksjer som ikke er børsnotert blir verre.

EDIT:

Liste over kvoterte råvarer (inkl sted/valuta/mengde):

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_traded_commodities

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Jeg tror det er, spesielt på politisk hold, mye stolthet knyttet til en sterk dollar. Men politikere kan ikke økonomi, noe amerikanske politikere stadig beviser og jeg kan ikke skjønne hvorfor de ikke skulle da dollaren synke i kurs. I praksis en styrt devaluering. De håper kanskje fortsatt på at kina skal la sin valuta styrke seg (enda mer).

Kina har ca. like så stor pengemengde som USA til tross for at økonomien bare er 1/3, altså er RMB en boble. Det er kontroll på måten kapital beveger seg som hindrer Kina og ha et stort handelsunderskudd til tross for at RMB er overvurdert. Eksplosjonen i import av diverse bilmerker til Kina har sammenheng med inflasjon som i mange tilfeller har gjort importvarer i høyere kvalitet billigere. Dollaren er mer det motsatte av en boble, slik gull har blitt. Dollaren er billig og undervurdert. Trolig kan det lønne seg å kjøpe aksjer i selskap som importerer varer fra Kina med hard valuta som dollar.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Og hvorfor er RMB en boble? Stor pengemengde iforhold til en liten økonomi betyr jo bare at pengen er mindre verdt... Og RMBen er jo latterlig lite verdt iforhold til dollaren...

Men hva er det som bestemmer prisen til en valuta?

Forresten, Kinas økonomi er 2/3 så stor som USAs.

Lenke til kommentar

virkelig, hvorfor?

Dollaren er jo reserve-valutaen til en haug med land + USA har ikke råd til å la dollaren bli mye svakere..

Jeg skjønner ikke hva du mener med at USA har ikke råd til å la dollaren bli mye svakere.

Poenget er at med en svakere dollar vil det bli lettere for amerikanske bedrifter å eksportere, dermed skape vekst i økonomien.

Lenke til kommentar

Og hvorfor er RMB en boble? Stor pengemengde iforhold til en liten økonomi betyr jo bare at pengen er mindre verdt... Og RMBen er jo latterlig lite verdt iforhold til dollaren...

Men hva er det som bestemmer prisen til en valuta?

Forresten, Kinas økonomi er 2/3 så stor som USAs.

Nominelt er den kinesiske økonomien på 5,8 T og den amerikanske 14,8 T for 2010, og justert for det som i dag er vekslingskursen på RMB er den kinesiske pengemengden like stor som den amerikanske, altså burde RMB kanskje hatt en lavere verdi, ikke høyere. Kineserne har så store problemer med inflasjonen noe de forsøker å kontrollere, med risiko for å knekke boligboblen. De vil komme i en situasjon da de må redde bankene og da tror jeg de blir nødt til å ha en svakere kurs mot dollar, for jeg tror ikke de greier å øke pengemengden så mye mer og samtidig ha en peg mot dollaren.

Lenke til kommentar

KS: Hvis dollaren faller så vil investorene flykte og det vil bli prisstigning i USA (siden USA's industry importerer mye fra omverdenen). Dessuten vil dollaren miste sin dominerende stilling i verdensøkonomien.

festen: men RMBen er jo mye svakere enn dollaren. Dessuten, en svak RMB er jo veldig bra for Kina.

Lenke til kommentar

festen: men RMBen er jo mye svakere enn dollaren. Dessuten, en svak RMB er jo veldig bra for Kina.

Nei, dollaren er svak og det virker som et lim som holder tvilsom pengepolitikk i utviklende økonomier sammen. Det er lett og tro at Kina er en eksportøkonomi, men Kina er mer en boligboble økonomi med et stort problem med inflasjonen, krefter som nå er på kollisjonskurs og i verste fall kan true med å ta ned hele banksystemet og føre til en devaluering som i 1993-1994.

Lenke til kommentar

Vel, det er lett å tro at Kina er en eksportøkonomi fordi det er en.. Og kan du kanskje poste en kilde angående Kinas pengemengde? Kinas inflasjons-rate er jo ikke akkurat ekstrem på sine 6%.

Jeg skjønner helt ikke det med "boligboblen".. Kinas regjering bygger jo boliger som bare fy fordi det ikke er mye annet å bruke penger på. Dette kan føre til bortkastet kapital men ivertfall ikke til overvurdering av boligpriser på markedet

Lenke til kommentar

Dette begynner å bli gammelt, men det var den jeg brukte sist jeg diskuterte dette:

M1 (Cash & Checking accts) $3.2 T + 32% $1.7 T +6%

M2 (M1 + near cash assets) $8.9 T + 27% $8.5 T +3%

http://beforeitsnews.com/story/13/837/Chinas_Economic_Bubble_Driven_by_Bigger_Money_Supply_than_U.S..html

This is important because China has a very robust economy which seems to be growing despite the general malaise in the rest of the world. Even though China's economy is one third the size of the US's economy, its money supply is greater than the US's.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner helt ikke det med "boligboblen".. Kinas regjering bygger jo boliger som bare fy fordi det ikke er mye annet å bruke penger på. Dette kan føre til bortkastet kapital men ivertfall ikke til overvurdering av boligpriser på markedet

Jeg er ikke interessert i trolling.

Lenke til kommentar

Det som er litt kjennetegn fra tidligere er at hver gang det har vært bred enighet om noe, som om en undervurdert won eller thai bath på 90-tallet har det endt med et brak, som under Asia-Krisen. Det var forresten et bra tidspunkt å investere i Sør-Korea, så Italia burde være et bra land å investere i nå, tross all hype om utviklende økonomier. På bakgrunn av oppfatningen i markedet vil jeg hevde det nesten er sikkert at dollaren vil styrke seg og at RMB er overvurdert, men det kan ta litt tid før effekten viser seg. Det er heller aldri sånn at en svak dollar har vært bra for USA. i moderne tid. Aksjemarkedet har alltid vært best når dollaren er sterk og i et bull-marked. I 1982 når dollaren gikk inn i et bull-marked, gikk nærmest hele Latin-Amerika konkurs, og i 1997, etter bull-markedet i dollaren som startet i 1995 var det Asia sin tur.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...