Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vennetur - Hvordan deler dere regninga?

Wisd0m

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg begynner å bli passelig lei endel av mine venner som er uten førerkort. De er jo greie, men å betale noe når de sitter på til trening eller lignende utgår, selv om jeg må kjøre for å hente de. Fair enough, jeg må kjøre biten likevel, men jeg får jo aldri fordelen som du har med de med bil og førerkort. At man deler på kjøringa, sånn sett så blir jo kostnaden halvert.

Synes det kunne vært litt interessant og høre hvordan dere deler regninga med deres venner. Hvor mye betaler de for å sitte på til ett daglig kjøremål (venn har ikke førerkort)? Hvordan deler dere kostnadene på biltur?

Slik det er med meg så blir det ingen deling på små enkeltturer. På lengre turer så opplevde jeg dramaskrik sist gang vi var på tur da jeg tok 10kr/mil + bompenger, altså knapt nok til å dekke bensin. Er det rart jeg blir lei(?).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betaler ikke en døyt, og kommer aldri til å betale en døyt. På lengre reiser så absolutt, da deles alle utgifter likt, men om du virkelig må be meg om 20 kroner for transport til trening er du veldig småling. Greit nok jeg kjenner ikke dine venner og det kan hende de aldri gir noe tilbake, dog i min krets går slike utgifter raskt i null med pils på byen e.l.

• Liker 1
Lenke til kommentar

20 kr hver gang blir litt rart i mine øyne, men syntes det ville være naturlig av dine venner å gi deg 100-200kr sånn en gang i blant. ikke sikkert at det dekker kostnaden til det fulle, eller at det er mer enn kostnaden din. det har litt med å vise takknemlighet til den som kjører, når man ikke kan kjøre selv.

Lenke til kommentar

Om du både skal hente og levere dem, så syns jeg det er helt rettferdig å ta betalt. Siste året på vidregående hentet og leverte jeg en kompis hjemme ganske ofte. Da kom vi fram til at ca 15-20kr per gang ikke var galt.

Hvorfor skal du betale av egen lomme for at de skal sitte på med deg? Du kan jo bare be dem om å ta bussen, det blir fort mye dyrere enn om de skulle betale et lite beløp til deg.

På lengre bilturer pleier jeg å fylle opp tanken før vi drar, også fyller jeg igjen når vi er tilbake. Så tar jeg summen (ink bompenger) og deler på antall hoder i bilen. Kall meg gjerne gjerrig, men jeg har ikke rævva full av penger.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=558283

• Liker 7
Lenke til kommentar

Kunne aldri falt meg inn å forlange betaling fra venner for småkjøring. Drev og kjørte rundt og hentet og leverte folk i forbindelse med fotballtrening for noen år siden, da dette var det eneste som fungerte i praksis med tanke på de som ikke hadde bil. Aldri tenkt på å ta betaling, og de pengene jeg evt kunne tjent inn ved å gjøre det klarer jeg meg fint uten, er da grenser for hvor mye det er snakk om.

Hadde vært noe annet om det hadde vært snakk om en gjeng som pendler sammen til jobb eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Så en utregning en gang som viste at hvis man inkluderer vedritap, vedlikehold o.s.v. som kostnader for bileiger, så skulle evt. passasjerer betale bensinforbruket x2 for at alle parter hadde betalt like mye for turen. Men det ville aldri skje i virkeligheten (var svaret på udersøkelsen som ble foretatt i etterkant når folk ble konfrontert med utregningen - ingen av bileigerene ville tenkt på å ta mer enn spleis på bensinutgiftene).

På småturer og slikt tar jeg ikke betalt med mindre jeg ikke skal være med på det som skal kjøres til.

Hvis du føler du begynner å bli tatt for gitt, så ville jeg konfrontert dem med det.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Hei! Jeg begynner å bli passelig lei endel av mine venner som er uten førerkort. De er jo greie, men å betale noe når de sitter på til trening eller lignende utgår, selv om jeg må kjøre for å hente de. Fair enough, jeg må kjøre biten likevel, men jeg får jo aldri fordelen som du har med de med bil og førerkort. At man deler på kjøringa, sånn sett så blir jo kostnaden halvert.

Synes det kunne vært litt interessant og høre hvordan dere deler regninga med deres venner. Hvor mye betaler de for å sitte på til ett daglig kjøremål (venn har ikke førerkort)? Hvordan deler dere kostnadene på biltur?

Slik det er med meg så blir det ingen deling på små enkeltturer. På lengre turer så opplevde jeg dramaskrik sist gang vi var på tur da jeg tok 10kr/mil + bompenger, altså knapt nok til å dekke bensin. Er det rart jeg blir lei(?).

Det å forlange penger på korte turer blir det samme som å reise hjem til kompisen dagen etter en fest for å hente tomflaskene.

I stede for å be om 10-kroner mila+bompenger på lengere turer så synes jeg du heller kaller en spade for en spade og forklarer gutta at utgifter til drivstoff skal deles på alle, det er jo helt fair. Er det riktige kompiser så skjønner dem det.

Lenke til kommentar

Kunne aldri falt meg inn å forlange betaling fra venner for småkjøring. Drev og kjørte rundt og hentet og leverte folk i forbindelse med fotballtrening for noen år siden, da dette var det eneste som fungerte i praksis med tanke på de som ikke hadde bil. Aldri tenkt på å ta betaling, og de pengene jeg evt kunne tjent inn ved å gjøre det klarer jeg meg fint uten, er da grenser for hvor mye det er snakk om.

Hadde vært noe annet om det hadde vært snakk om en gjeng som pendler sammen til jobb eller noe sånt.

Om man er en gjeng som kjører til, si feks trening, så ser jeg ikke noe problem i at man kan bidra til å dekke bensinutgifter? Klart, om det er én gang i måneden, så er det noe annet, men om det er to ganger i uka året gjennom, så blir det imho litt annet. Om jeg hadde vært han som var uten lappen, så ville jeg bare vært takknemlig for at kompisen min kjørte meg og med glede betalt deretter.

Mulig det bare er meg, men jeg syns det er litt teit at andre tar for gitt at man skal stille med bil og bensin uten at man bidrar.

Så en utregning en gang som viste at hvis man inkluderer vedritap, vedlikehold o.s.v. som kostnader for bileiger, så skulle evt. passasjerer betale bensinforbruket x2 for at alle parter hadde betalt like mye for turen. Men det ville aldri skje i virkeligheten (var svaret på udersøkelsen som ble foretatt i etterkant når folk ble konfrontert med utregningen - ingen av bileigerene ville tenkt på å ta mer enn spleis på bensinutgiftene).

På småturer og slikt tar jeg ikke betalt med mindre jeg ikke skal være med på det som skal kjøres til.

Hvis du føler du begynner å bli tatt for gitt, så ville jeg konfrontert dem med det.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=558283

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om man er en gjeng som kjører til, si feks trening, så ser jeg ikke noe problem i at man kan bidra til å dekke bensinutgifter? Klart, om det er én gang i måneden, så er det noe annet, men om det er to ganger i uka året gjennom, så blir det imho litt annet. Om jeg hadde vært han som var uten lappen, så ville jeg bare vært takknemlig for at kompisen min kjørte meg og med glede betalt deretter.

Det er tross alt venner og da synes jeg heller man skal se på det som en vennetejenste, og de utgiftene han da måtte legge ut på korte turer får han sikkert betalt tilbake når det er han som trenger hjelp litt senere i livet. Det blir for småelig og gjerrig og oppfører seg sånn ovenefor gode venner.

Lenke til kommentar

På lengre turer så opplevde jeg dramaskrik sist gang vi var på tur da jeg tok 10kr/mil + bompenger, altså knapt nok til å dekke bensin.

Det er en grunn til at de av oss som har for vane å kjøre i forbindelse med jobb gjerne får refundert 3.65 kroner per kilometer; det koster å kjøre bil. Kan være enig i at det virker gnient å skulle fakturere småkjøring – livet blir aldri rettferdig og rett uansett hvordan vi innretter oss, det hjelper å være rund i kantene – på lengre turer ser jeg imidlertid liten grunn til at du skal finansiere hele gjengens utflukt.

Lenke til kommentar

Det er tross alt venner og da synes jeg heller man skal se på det som en vennetejenste, og de utgiftene han da måtte legge ut på korte turer får han sikkert betalt tilbake når det er han som trenger hjelp litt senere i livet. Det blir for småelig og gjerrig og oppfører seg sånn ovenefor gode venner.

Jeg syns det er smålig og gjerrig av kompiser, å oppføre seg slik mot han som kjører bilen. De lille det koster å hjelpe sjåføren med bensin, og vise takknemlighet for at han gidder å stille bil til disp.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Er dårlig med å gi noe tilbake på andre plan. Greit nok om de spanderte litt ekstra på byen engang i blant (som en nevnte), men de kjøper sin egen pils og ikke noe mer. Det er heller jeg som spanderer noe der også... Det er 52 uker i året, og når det ofte trenes 3 og 4 ganger i uka blir det penger ut av det (45*20*4=3600kr). Jeg tviler på at noen av de ville tatt imot en ny flatskjerm hvis jeg spanderte. Bare for å sette det i perspektiv.

Neste bil blir en toseter! :)

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Er dårlig med å gi noe tilbake på andre plan. Greit nok om de spanderte litt ekstra på byen engang i blant (som en nevnte), men de kjøper sin egen pils og ikke noe mer. Det er heller jeg som spanderer noe der også... Det er 52 uker i året, og når det ofte trenes 3 og 4 ganger i uka blir det penger ut av det (45*20*4=3600kr). Jeg tviler på at noen av de ville tatt imot en ny flatskjerm hvis jeg spanderte. Bare for å sette det i perspektiv.

Da kan man heller spørre seg hvor gode kompiser det er. Det finnes de som hele tiden skal snylte på andre.

Jeg fikkk lappen tidlig og det var helt uaktuelt å ta i mot penger for småturer selv om jeg kom til å tape to tusen på det i året. På langturene spleisa vi alltid.

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at jeg kjører toseter ;)

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at jeg kjører toseter ;)

Og den grunnen er gjerne at du ikke har behov for femseter ;)

Evt. plassen en toseter gir.

Endret av vbjornevik
Lenke til kommentar

Jeg har ikke så ofte bruk for den ekstra plassen 2 seter gir i en 190, og beltene er festa i beltehullene til originalbeltene til baksetene, men var lei av å hele tia bli spurt om å kjøre hit og dit, pluss at en vinterbil med liten motor ikke trenger mer vekt over bakakselen enn nødvendig ;)

Ekstra sikkerhet i form av bøttestoler og 4punktsbelter er jo en liten bonus da ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror man må være tydelig som bileier, ovenfor de i vennekretsen som ikke har bil. Det er ikke lett å alltid huske de kostnader som løper når en har bil, og man ender opp med å tenke at "h*n skal jo samme veien alikevel", uten å egentlig mene å være en snylter. I min vennegjeng var dette aldri noe problem, jeg tok ikke småpenger for turer, men opplevde ofte at venner betalte en tank bensin, samt at det jevnet seg greit ut med kaffe på byturer eller hurtigmat en sen kveld.

På lengere turer så kan det oppleves som kjipt å skulle kreve mer enn bensinutgifter, men som kalkulatoren linket til tidligere viser, så har eieren av bilen langt flere kostnader enn drivstoff.

Men dette er en kjip situasjon som du overhodet ikke er alene om, men som bare kan løses med en konkret tilbakemelding fra deg. At du nå sitter med en litt uggen smak i munnen etter å ha vært privatsjåfør en stund, tyder jo på at det snarlig bør komme til en løsning alle kan leve med.

Om du ikke kjøper en toseter, så kan du jo den neste tiden være veldig opptatt, og måtte kjøre direkte, evt bare si at du skal kjøre innom et sted "på andre siden av byen" først, og at det ikke passer å hente. Det er ikke ditt ansvar at det at du kjører er eneste måten som funker for dine venner å komme på trening. Et par turer på bussen vil nok være en vekker.

Lenke til kommentar

Det å forlange penger på korte turer blir det samme som å reise hjem til kompisen dagen etter en fest for å hente tomflaskene.

Å jeg lo!!!! :D Flere jeg kjenner har faktisk reist tilbake for å hente 1/4 0.7 flaske med sprit, jeg blir litt lei meg!

Over til topic;

Er det store omveier(5km+), så forstår jeg litt at du mener at direkte kompensasjon er på sin plass. Men under dette synes jeg det er litt smålig.

Jeg har ikke selv bil, men bruker ofte penger på vennene mine i form av kino, mat og drikke uten at jeg forventer å få direkte tilbake. Det går opp i opp over tid, så lenge jeg har penger til husholdning og litt kos til meg, så bruker jeg gjerne resten på mine venner.

Bil med skilter har utgifter uansett om den er i brukt eller ikke, jeg mener at de som har bil burde ha/ta seg råd til å bruke den også. Kjøre en liten avstikker for å hente noen ser jeg ikke på som noe problem.

MEN jeg kan selvsagt forstå deg hvis det alltid er du som må gi, dvs de andre ikke byr på noe annet som veier opp i lengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...