larsugle Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Jeg har en pentium3 400 mhz, 64mb ram, 8 gb harddisk og vil ha linux på den. Hvilket linux bør jeg velge og hvor kan jeg laste det ned? Er pc'en bra nok for Linux Ma?ndrake. Hvor kan jeg laste ned mandrake? Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 prossoren held i massevis. bør nok ha litt meir ram.128mB til bør holde, men det skadar ikkje å ha meir. Lenke til kommentar
larsugle Skrevet 6. august 2003 Forfatter Del Skrevet 6. august 2003 Hvor kan jeg laste ned Mandrake??? Er det en spesiel version av Mandrake jeg må laste ned fordi jeg har såpass dårlig pc Lenke til kommentar
Izex Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 http://www.mandrakelinux.com/en/ftp.php3 Men nå må du lære deg å bruke www.Google.com!!! hehe Lenke til kommentar
Nicon Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Jeg har en 400 Mhz maskin med 64mb ram og 6 gb hardisk. På denne har jeg installert ClarkConnect da maskinen skal fungere som gateway og webserver. Rent teknisk sett så holder 400 Mhz til linux, men da kjører ikke jeg X eller KDE, men det er fult mulig bare du fyller ut med litt mer minne. Jeg har ikke så peiling på linux, og derfor valgte jeg ClarkConnect, og det kan anbefales. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Merkelig hvordan dere mener at X og KDE krever så mye. I 1998 satte jeg opp Red Hat 5.2 på en gammel Compaq Deskpro 486/DX2 66 MHz, med 16 MB EDO RAM og 250 MB harddisk. Jeg fikk klemt inn en standardinstallasjon på den lille plassen og konfigurert X opp mot mitt relativt beskjedne skjermkort (1 MB) . Jeg kjørte KDE 1 knirkefritt og kunne gjennom nettverkskortet surfe på internett - med relativt akseptabel hastighet. Har det skjedd noe med X siden den gang - eller er det bare noen som mener at man trenger en kjemperask maskin for å bruke det... ikke vet jeg! Lenke til kommentar
Nicon Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Har det skjedd noe med X siden den gang - eller er det bare noen som mener at man trenger en kjemperask maskin for å bruke det... ikke vet jeg! Jeg installerte X på denne 400 Mhz maskinen, og det var utroligt tregt, og det hang seg mange ganger. Prøvde også KDE og det var like ille, så jeg vet ikke om det er pc'ene som er for dårlige eller om X og KDE har blitt kravstore. Lenke til kommentar
huf Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Jeg bruker Madrake 9.0 på min server som er en pentium 1 166 mhz med 80 mb ram og 2 gb hd. Kjører icewm på den, pga at kde 3.0 gjikk for treigt. Fungerer glimrende! Lenke til kommentar
larsugle Skrevet 6. august 2003 Forfatter Del Skrevet 6. august 2003 Hva er egentlig X og KDE? Det er mange som snakker om det, me har aldri skjønt hva det er Lenke til kommentar
RC1 Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Hva er egentlig X og KDE? Det er mange som snakker om det, me har aldri skjønt hva det er X-windows eller X er et GUI (graphical user interface... eller noe sånnt :wink: ) KDE er bare en versjon av X, det finnes sikkert mange GUI til Linux men jeg veit bare om KDE og Gnome. Lenke til kommentar
larsugle Skrevet 6. august 2003 Forfatter Del Skrevet 6. august 2003 Har en god pc med XP Pro. Kan jeg både ha linux og xp på den??? Er det en måte og velge på oppstarten om man vil bruke xp eller linux Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Jah, du kan bruke Lilo ( Linux loader ) eller grub til å velge operativ system. Lenke til kommentar
larsugle Skrevet 6. august 2003 Forfatter Del Skrevet 6. august 2003 Hvordan gjør jeg det da? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Det skjer som oftest automatisk. Lenke til kommentar
huf Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Bare legg inn linux etter windows, da legger oppstarteren(lilo eller grub) seg inn og overskriver alt annet. Du kan da velge i oppstarten. Lenke til kommentar
dagulf Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Tilbake til det orginale spørsmålet, så vil nok Mandrake fungere på din PC. Du trenger ingen spesiell versjon men jeg anbefaler deg å krysse av for at du skal ha "other desktops" eller nok slikt når du skal velge hva som skal installeres. Da får du instrallert noen desktop miljøer som fungere bedre med såpass lite memory. Prøv å velge feks. icewm når du logger deg inn. Problemet med de lette desktopmiljøene er at de ikke er så lette å forstå for en helt ny bruker. Prøv derfor først å logge deg inn under KDE, gjør deg litt kjent med systemet og så prøv en annen desktop hvis du skal gjøre noe seriøst arbeid. Bli ikke altfor frustrert over ytelsen, den kan ikke bli bra med så lite memory og et såpass avansert system som de siste utgavene av Linux distribusjonen. Hold ut og lykke til. Lenke til kommentar
tjoo.. Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Har en god pc med XP Pro. Kan jeg både ha linux og xp på den??? Er det en måte og velge på oppstarten om man vil bruke xp eller linux Les faq-en Lenke til kommentar
chop Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 forstår ikke hva man skal med X på en server Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 forstår ikke hva man skal med X på en server Han har da ikke sakt han skal sette opp server... Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Chop, du antar for mye En 400mhz kan jo fint brukes til dekstop. har selv kjørt Mandrake på 233mhz PentiumMMX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå