For Your Eyes Only Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 det heter vel at man ikke skal fremprovosere lovbrudd Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Det å framprovusere et lovbrud er delaktighet. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Jeg synes iallefall dette er etisk akseptabelt. Hvorvidt det er motstridende med lovverket er jeg usikker på. Er det da greit å lage et program som heter "To catch a Pirate" hvor man begynner å snakke med tilfeldige personer på en chat og snakker om musikk og film, og så avtaler et møte for å utveksle piratmateriale, og når vedkommende har kjørt tre mil for å komme til huset ditt, kommer Chris Hansen og spør om du har noen minnepinner eller eksterne harddisker med deg, så sier piraten "Nei, jeg skulle bare snakke med den lille jenta om hvor mye piratkopiering skader musikkbransjen.." Så forlater piraten huset og blir stormet av politier, han har ikke piratkopiert noe enda, men han dømmes likevel til noen år i fengsel, og selvsagt, han blir sendt usladdet på TV. Vel, kanskje det er litt forskkjell på alvorlighetsgraden her, men prinsippet er likevel det samme Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Langdon, du kan ha godt av å høre sangen av Øystein Sunde. Er det grei oppførsel av en politimann, kanskje? Å oppfordre til å kjøre for fort, for deretter å ta han? Skal man oppfordre folk til lovbrudd, slik man får bøtelagt/fengslet de? Hva slags samfunn er det du ønsker? Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 (endret) Langdon, du kan ha godt av å høre sangen av Øystein Sunde. Er det grei oppførsel av en politimann, kanskje? Å oppfordre til å kjøre for fort, for deretter å ta han? Skal man oppfordre folk til lovbrudd, slik man får bøtelagt/fengslet de? Hva slags samfunn er det du ønsker? Nei, det er ikke greit at en politimann oppfører seg slik du beksriver. Men jeg synes ikke det er noe galt i å ta pedofile voldtektsmenn på denne måten. Dette kan uten tvil forhindre overgrep mot barn. Jeg synes iallefall dette er etisk akseptabelt. Hvorvidt det er motstridende med lovverket er jeg usikker på. Er det da greit å lage et program som heter "To catch a Pirate" hvor man begynner å snakke med tilfeldige personer på en chat og snakker om musikk og film, og så avtaler et møte for å utveksle piratmateriale, og når vedkommende har kjørt tre mil for å komme til huset ditt, kommer Chris Hansen og spør om du har noen minnepinner eller eksterne harddisker med deg, så sier piraten "Nei, jeg skulle bare snakke med den lille jenta om hvor mye piratkopiering skader musikkbransjen.." Så forlater piraten huset og blir stormet av politier, han har ikke piratkopiert noe enda, men han dømmes likevel til noen år i fengsel, og selvsagt, han blir sendt usladdet på TV. Vel, kanskje det er litt forskkjell på alvorlighetsgraden her, men prinsippet er likevel det samme Dette kan ikke sammenlignes. Forbrytelsen du beskriver er av et helt annet omfang. Edit: Jeg er allikevel motstander av selskaper som tjener penger på dette ved å sende det på TV. Intensjonen må være å forhindre overgrep. Endret 3. september 2011 av Langdon Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Usikker på det juridiske, men moralsk sett er det en gråsone. Si en 15 år gammal jente er skikkelig frampå og trykker på alle knappene, og man da er sånn 30 kanskje og faller for fristelsen til å treffes, så viser det seg å være en agent. Er det riktig? Tja .. På den annen side, se en 40 åring glefse på nettet etter 13 år gamle jenter med sjarm og valør. En kar som kan alle triksene og vet å manipulere. Ja, for all del. Gjør det som skal til for å bure svinet inne! Ultimatelig er dette noe som jeg ser kan misbrukes og vinkles feil. Derfor vil jeg tro (og håpe) at det er sterke regulasjoner og protokoll rundt akkurat slike operasjoner. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Så det er greit å bryte loven for å ta folk om man tar noen for noe som er mer alvorlig. Så kan du si det sånn, er det mest alvorlig at en villmann i trafikken dreper mange personer inkl barn i trafikken, eller at en 23 åring har sex med ei på 15 år? Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Så det er greit å bryte loven for å ta folk om man tar noen for noe som er mer alvorlig. Så kan du si det sånn, er det mest alvorlig at en villmann i trafikken dreper mange personer inkl barn i trafikken, eller at en 23 åring har sex med ei på 15 år? Villmannen kan ha uante grunner til å gå berserk, det vet vi ikke. Det kan være alt fra en tragedie til noe helt satanistisk. Altså case by case basis på alvorlighetsgradene dersom en først skal sammenligne to så forskjellige saker. Derimot finnes det kun ett motiv for en eldre til å ville ha sex med en unge. Og det sier sitt uavhengig av vinkling og sammenligning av andre forbrytelser. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 med villmann tenker jeg på en person som liker bilder, høye hastigheter og spenning. Noe som i trafikken utgjør en rissiko for liv og helse for medtrafikanter. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 med villmann tenker jeg på en person som liker bilder, høye hastigheter og spenning. Noe som i trafikken utgjør en rissiko for liv og helse for medtrafikanter. Og poenget mitt står fortsatt. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Ang. Dateline-programmet så tar aldri den mindreårige kontakt først og hvis det blir spørsmål om sex holder de temaet åpent. Dvs. det er ikke de som lokker til seg eldre menn og ber om det. Mange er sikkert uenige med meg når jeg synes dette er greit for at dette kan skåne mange uskyldige, nysgjerrige barn. Hvis du ser fra program nummer 2 tror jeg det var, når de ikke hadde samarbeid med politiet og de kunne forlate huset uten å bli arrestert så er det jo en som igjen blir fersket rett etterpå. Det er forskjell på forbrytelser og pedofile bl.a. vil jeg tro er ganske langt nede på rangstigen i fengslene og kan fort få det tøft hvis det kommer ut hva man soner for. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Jeg tenker mer slik at hvis han først blir ''fristet'' av en decoy så kan han jo lett bli fristet av en ekte 13åring.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Provokasjon er en ulovfestet straffrihetsregel. Dersom politiet har fremprovosert et lovbrudd som ellers ikke ville blitt begått skal man ikke straffes. Dersom provokatøren kun har hatt innflytelse på tid og sted er handlingen dog ikke "provosert" - man har bare endret tid og sted. Rimelig tvil her skal, som ellers, komme tiltalte til gode. Dette gjelder dog kun politiets provokasjon (og provokasjon av sivile som samarbeider med politiet). Piratdrosjedom I og II illustrerer forskjellen. I PDD I praiet sivilt politi en bil, ba sjåføren kjøre dem et sted, og tilbød å betale. Han tok imot. Politiet reiste så tiltale for piratdrosjevirksomhet. Resultatet ble frifinnelse. I PDD II var situasjonen den samme, men der ba sjåføren om betaling, og sjåføren hadde kjørt to turer tidligere samme kveld. (Når det gjelder Øystein Sunde - Forbikjøring er det noen flere her som burde hørt sangen før de uttalte seg. Sangen begynner med "Med BMW og solbriller og befrisert bart kommer du bak meg med veddeløpsfart..." - her er lovbruddet allerede begått.) 2 Lenke til kommentar
-=CH=- Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Ok la oss se om politiet gjør mye for å fange Fartssyndere, fordi sist jeg sjekket setter de opp fartsfeller ofte, hvorfor ikke gjøre det med pedofile? For alt vi vet er alle crazy persons mennesker som kanskje har blitt missbrukt en gang selv, moralsk er det riktig i begge tilfellene og sette opp feller! Begge for å redde liv! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Vil dette prinsippet fortsatt stå dersom begge parter er over 18 år? Kjøp av sex er ulovleg etter norsk lov, definert som å bytte vederlag mot sex. Så då er det i utgangspunktet ulovlig å chatte med ein person, dersom du både avtaler sex og har med blomster eventuellt spanderer middag. Eller er slike summer så små at dei ikkje skal takast med, slik at det kun er ulovleg å gi vederlag med større verdier, noke som igjen då fører til at det er lov å kjøpe sex av billige horer? Uansett, mitt største ankepunkt ved dette konseptet er at dette er gjort for underholdningsveriden. Arrestasjon og straff av krimminelle skal ikkje være til underholdning for folket, i så tilfelle er vi tilbake i middelalderen med gapestokk og andre offentlige avstraffelser. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Det er det glade vanvidd. Å opptre som en jente under lavalder på nett og ordne seg dater med eldre menn er det enkleste i verden. Det blir å skape kriminalitet. Målet med rettsapparatet er å forebygge og forhindre kriminalitet, ikke å fremprovosere kriminalitet for å få straffet flest mulig. Hva er det neste; politimenn i sivil med tusenlapper dinglende fra lomma i folkemengder? Politikvinner utkledd som fulle partytøser langs akerselva på nattestid? Politimenn som går rundt og erter opp gategutter? Her er mulighetene mange. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Gå inn på chat.no som ''Lise13'' eller ''Martine14'' utover kvelden, så skjønner man fort at man ikke trenger å oppsøke noen aktivt for å få dem til å avtale ett seksuelt møte med en mindreåring. Lenke til kommentar
For Your Eyes Only Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Gå inn på chat.no som ''Lise13'' eller ''Martine14'' utover kvelden, så skjønner man fort at man ikke trenger å oppsøke noen aktivt for å få dem til å avtale ett seksuelt møte med en mindreåring. Prøvde et par minutter nå, kalte meg lise12. Jeg fikk overflod av invites og nesten aller var typ: Mannn 35 oslo. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Det holder lenge at det blir anmeldt i de tilfellene der det faktisk foreligger vold eller noen form for misbruk. At det forekommer slike møter er ikke noe problem i seg selv og det har ingen hensikt å straffe i de tilfellene der begge sider oppfatter det som frivillig og føler de får noe ut av møtet. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Jeg mener personlig at hvis en Pedofil tar steget selv og uprovosert prøver å møte en jente / gutt med formål å skaffe seg sex så er det flott om noen faktisk fanger disse opp i steden for at barn blir misbrukt. Selvsagt skiller jeg mellom personer som kun har "tanker om å ha sex med barn" og personer som aktivt har sex med barn , men vi må huske at begge typer personer er pedofile og har en legning som er styrt av hodet og hormonene. Hvem som overgriper seg eller ikke av pedofile er irrelevant så lenge det finnes pedofile som stadig vekk tar steget og overgriper seg på barn i en eller annen form. Slik jeg tolker krikkerts innlegg så er det ok faktisk å sette opp en felle så lenge det er den pedofile selv som uprovosert tar stegene videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå