Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er BMW virkelig dyr i drift?


Xlution

Anbefalte innlegg

Heisann! Har lenge tenkt en del på det med bilkjøp over lengre tid, og synes at tiden har kommet. Bilmerket jeg mest ønsker er BMW, men har hørt at de preges av dyre verkstedkostnader, og mange feil.

Er det sant? Hvor dyr er BMW i forhold til de andre tyske bilmerkene (mercedes, audi, volkswagen)?

Har sett på en håndfull annonser, men disse var mest interessante.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30027959

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30027404

 

Hva synes dere om disse bilene?

 

mvh,

Xlution :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dyre verkstedkostnader ? Ja

mange feil? Nei

 

eller jo noen feil er det E36/e46 hardkjørte råne biler. Dyr forsikring dog. Bra forbruk på 318D og 320D

 

Aldri kjøp bmw 316 (!) til og med kjerringer syntes de er kjipe.

 

Bmw> det meste. Noen Benzes vil jeg sette foran bmw ellers Bmw.

Endret av Charlo
Lenke til kommentar

dyre verkstedkostnader ? Ja

mange feil? Nei

 

eller jo noen feil er det E36/e46 hardkjørte råne biler. Dyr forsikring dog. Bra forbruk på 318D og 320D

 

Aldri kjøp bmw 316 (!) til og med kjerringer syntes de er kjipe.

 

Bmw> det meste. Noen Benzes vil jeg sette foran bmw ellers Bmw.

Hvor dyrt vil det være sammenlignet med f.eks mercedes og audi? Blir det et par tusen i året på service?

 

Har lenge tenkt på 318D, men har vært litt skeptisk til diesel (spesielt om vinteren, da vi ikke har fått garasjeplass foreløpig!). Har hørt mye om at dieselbiler sliter med å starte opp om vinteren skjønner du.

 

Hvorfor er 316 kjip forresten?

 

Må bare beklage at jeg stiller så mange spørsmål !

 

mvh. xlution

Lenke til kommentar

Jeg hadde nesten vurdert en ny Hyundai i30. Det er veldig lite feil på dem sammenlignet med en slik 5 år gammel BMW 3 serie. Og den har enkle deler, det er risiko for en bærekule for noen hundrelapper, ikke en bærearm for flere tusen kroner i forstillingen. Bilen er gjennomført enkel og er designet av en tidligere Audi designer og produsert i øst europa. Det er det merket som har hatt den beste utviklingen de siste årene i forhold til kvalitet og oppgang i salg. Det virker kanskje som en kjedelig bil, men jeg tror verditapet på det merket de neste 10 årene kommer til å være lavere enn verditapet har vært de forrige 10 årene. Uansett ville jeg nok solgt en i30 etter ett eller to år. Det er snart bare VAG som har registerreim, ikke engang hyundai har det nå.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg hadde nesten vurdert en ny Hyundai i30. Det er veldig lite feil på dem sammenlignet med en slik 5 år gammel BMW 3 serie. Og den har enkle deler, det er risiko for en bærekule for noen hundrelapper, ikke en bærearm for flere tusen kroner i forstillingen. Bilen er gjennomført enkel og er designet av en tidligere Audi designer og produsert i øst europa. Det er det merket som har hatt den beste utviklingen de siste årene i forhold til kvalitet og oppgang i salg. Det virker kanskje som en kjedelig bil, men jeg tror verditapet på det merket de neste 10 årene kommer til å være lavere enn verditapet har vært de forrige 10 årene. Uansett ville jeg nok solgt en i30 etter ett eller to år. Det er snart bare VAG som har registerreim, ikke engang hyundai har det nå.

 

Jeg synes det er merkelig at du anbefaler en Hyundai, når trådstarter forklarer at han er interessert i en tysk kvalitetsbil.

 

Jeg har hatt tre BMWer nå, og kan ærlig talt si at deleprisene ikke er så voldsomme som folk skal ha det til. Ikke er det mye feil på bilene heller.

Det er mange som har fordommer mot BMW, Audi og Mercedes, og hoster opp dårlige argumenter som skal skremme folk fra å kjøpe dem.

 

Jeg sier det vanlige. Man bør være forsiktig på bruktbilmarkedet. Det er mange biler som har hatt dårlig vedlikehold. Eiere som ikke bryr seg om bilen, og det viser ofte igjen. Om du ikke har mye kunnskap om bil, ta gjerne en NAF test.

 

Bilene du har funnet ser veldig kurante ut. Veldig lav kilometerstand, de fremstår hele og pene, og e90 karosseriet er veldig pent. Diesel mot bensin er jo en evig diskusjon, og her anbefaler jeg deg å prøve selv.

 

Siden du har valgt ut de minste motoralternativene, antar jeg at du ikke er særlig opptatt av motoreffekten, og du vil nok klare deg helt fint med mindre du skal dra noe tungt. I det tilfellet, vil dieselalternativet ha en klar fordel, pga. dreiemomentet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkelig at du anbefaler en Hyundai, når trådstarter forklarer at han er interessert i en tysk kvalitetsbil.

 

Skulle til å skrive et tilnærmet likt innlegg. En japansk bil i Golf-klassen, ja det er sikkert en bra og rimelig bil med relativt lite feil, for den som egentlig ikke er interessert i bil som annet enn et fremkomstmiddel, men ikke spesielt relevant for denne tråden, hvor det er snakk om 3-serie og generelt tyske biler.

 

Eller hva sier trådstarter? Kanskje vi begge tar feil og i30 er akkurat det du er ute etter?

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er merkelig at du anbefaler en Hyundai, når trådstarter forklarer at han er interessert i en tysk kvalitetsbil.

 

Jeg har hatt tre BMWer nå, og kan ærlig talt si at deleprisene ikke er så voldsomme som folk skal ha det til. Ikke er det mye feil på bilene heller.

Det er mange som har fordommer mot BMW, Audi og Mercedes, og hoster opp dårlige argumenter som skal skremme folk fra å kjøpe dem.

 

Jeg sier det vanlige. Man bør være forsiktig på bruktbilmarkedet. Det er mange biler som har hatt dårlig vedlikehold. Eiere som ikke bryr seg om bilen, og det viser ofte igjen. Om du ikke har mye kunnskap om bil, ta gjerne en NAF test.

 

 

Den første av de to bilene føler jeg ikke komfortabel med måten annonsøren ordlegger seg. Jeg hadde ikke engang ringt på den selv om det var slik bil jeg ville ha. Så den ville jeg helst unngått. Den andre kan være bra. Fordelen med å heller kjøpe en ny bil er at han slipper å forholde seg til bruktmarkedet. Jeg ville helst importert en 3-serie fra tyskland dersom det var det han var ute etter.

Lenke til kommentar

Foreldrene mine hadde en Hundai Getz og en BMW 316. De tok årlige servicer på de og Hundaien var ca 1000-1500kr dyrere på service.

 

Etter GSbildeler og Koed begynte å selge originale BMW deler har deleprisene falt mye, plasser som Bilxtra og Mekonomen er som regel dyrere på uoriginale deler en det forhandlerne er på orginaldeler.

 

En original bærearm til en E90 koster 1215.- hos GS og Mekonomen tar 1303 for uoriginal så hvor "festen" tar prisen på mange tusen fra vet ikke jeg. Forhandlerne ligger som regel kun 10 til 20% over GSbildeler.

 

Jeg selv gikk fra BMW til Mercedes og prisene på Mercedes deler er helt hinsides all fornuft fra 2 til 10 gangen på BMW deler, så mercen skal vekk.

 

De bilene du har sett på har ikke kjørt mere en 50000 så kjøper du en bil som ikke er kjørt noe særlig mer bør ikke få de store overraskelsene på de neste 100000km uansett hvilken merke du velger. Foringer, bærekuler og hjullager får mye juling på norske krøtterstier så de kan ryke uansett hvilket merke du velger.

 

Når det gjelder motorstørrelse så er 1.6l litt lat det er mye mere drag i 2 literen som 318 har.

 

Valget mellom diesel og bensin, kjører du mest korte turer velg bensin ellers kan du velge diesel(korte turer ca 10 til 20 km). Bare husk på at normalt levetid for et batteri er 7-8 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en 09 februar modell som har gått 225 tusen kilometer med 143 hk som jeg tror hadde vært mulig å importere for 215 tusen kroner.

 

$%28KGrHqIOKjYE3QRb,706BN078rHp5w~~_27.JPG

 

Eller denne 09 januar modell med 150 tusen kilometer og pris på ca 205 etter import:$%28KGrHqIOKpUE4jlj+J4LBOLY0jhU7!~~_27.JPG

 

 

Disse stasjonsvognene tror jeg at jeg ville foretrukket sammenlignet med sedan bilene du linket til med stoff-interør og gamle årstall. Uansett liker jeg ikke navi på 3-serie. Det ser merkelig ut slik de har lagd navigasjonen som en del av cockpiten, og det ser ut som de eneste modellene med OK skinninterør er de som har denne rare navigasjonen også, 318 har blitt som en billigbil når det kommer til kvaliteten på skinninterøret, jeg ville nok heller gått for modellene med litt større motor.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Både 316 og 318 vil fungere helt fint til vanlig bruk. 518 er ute av produksjon for lengst, så det er ikke noe å tenke på en gang.

 

Vil man ha litt ekstra under panseret, noe jeg mener er helt nødvendig, bør man selvfølgelig vurdere 325/330.

Lenke til kommentar

Du drar fram Mercedes og Audi i tilegg her.

 

 

Vil nok fraråde Audi, fraråde 316, 318, 518.

Ellers er det nok ganske fritt fram.

 

Det er nok ikke akkurat tett mellom mercedes bilene som har like tøffe skinnseter som den første av bilene jeg la ut bilde av. Mercedes er vel stort sett stygt og svart taxi interiør, gjerne med noe stygt tre?

 

$(KGrHqUOKogE3FMUBvKGBNzNuIoh9w~~_27.JPG

 

 

MERCEDES

$%28KGrHqUOKkME3w%28!Eek-BOD%28TTw0LQ~~_19.JPG

 

Det ser helt stygt ut mener jeg, tatt med både brukt B og E klasse, riktignok er ingen av de eldre enn 2 år. De BMW bilene jeg la ut bilder til ser herlige ut i forhold. Det styggeste jeg vet er sånn svart plastlignende skinn som er i mercedes, enten det er med hull eller ikke.

 

BMW igjen: $%28KGrHqIOKjYE3QRb,706BN078rHp5w~~_27.JPG

 

Kjørelengden er 100 tusen mer på mercedes sin E og alderen på bilene er den samme.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig aldri skjønt hva som er Mercedes sin greie bortsett fra at de er seige og tåler å bli brukt som Taxi. Jeg liker ikke midtpanelet på Lexus, det ser ut som en samling av billig plast. Akkurat det med plasten er det Audi som er best på. Selv veldig gamle audier ser ut som de er bygd i bedre kvalitet sammenlignet med det meste på markedet når det gjelder interør. Navigasjon er generelt en tragedie som ødelegger interøret på det meste av moderne biler.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er nok nødvendig med noe slikt som dette før jeg ser det ikke er en Taxi: 2012-mercedes-benz-c63-amg-coupe-cockpit-view.jpg

 

Pent er det ikke, hva skal jeg kalle det, et halvveis juletre av en sportsbil? på alt som ikke koster enormt mye er Mercedes og Taxi det samme.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...