Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Defekt Suntour gaffel?

Star

Anbefalte innlegg

Hei,

Har hatt min Merida Speed HFS med XT utstyr i omtrent 5 år - og elsker den.

I den senere tid ( særlig når jeg syklet Rallarvegen nylig ) har demperen begynt å klage. Gaffelen er av typen Suntour (husker ikke modellnummer i farten) med lockout. I det siste kommer det en del klirrelyder som jeg ikke helt klarer å lokalisere. Undrer på om et er i festet mellom ramme og gaffel, eller om det faktisk kommer fra dempesystemet på gaffelen..?

Har ikke hatt demperen på service så lenge jeg har hatt sykkelen (har relativt dårlig erfaringer med Suntour, og hadde egentlig tenkt å kjøre den til den takker for seg). I løpet av 5 år har den fått en del juling, og er ikke like kjapp i responsen som den en gang var. Ved å stille på justeringsskruen blir det noe bedre, men an risikerer at gaffelen går i bunn. Det fungerer heller ikke å fullstendig låse gaffelen lengre ( det er alltid noe slark )

Tatt i betraktning standen gaffelen/demperen er i - hva kan det være som lager denne lyden? Når jeg bruker sykkelen blir jeg filleristet siden det tar så lang tid før demperen "reagerer" - så noe må jeg gjøre - enten den må skiftes eller sendes på service.

Noen som har tips? Alt annet sliteutstyr på sykkelen er skiftet nylig - så det er temmelig uaktuelt å skrote hele sykkelen ( særlig også siden jeg er temmelig forelsket i Merida sine HFS rammer )

edit:

Merida Speed HFS 2005 modell

( demperen er en Suntour XC-75)

Endret av Star
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...