AMDBunny Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Jeg hørte en rar lyd (knitrelyd) fra PCen min i dag tidlig. Jeg tok backup av alle bildene da jeg antok at det var en harddisk som hadde problemer. PCen fungerte stort sett greit hele dagen selv med knitrelyden. Eneste unntak var at Chrome hang seg et par ganger. For litt siden tok jeg ut PCen for å finne ut av hva som laget lyden. Dro ut alle ledninger og trakk ut PCen og støvsugde den i samme slengen. Plugget alle ledninger inn igjen og maskinen startet opp med den samme knitrelyden. Jeg avsluttet den når den kom inn i Windows. Deretter tok jeg ut SSD-disken og la den på gulvet ved siden av med ledningene i for å høre om det var den som laget knitrelyden. Da jeg trykket på på bryteren på strømforsyningen (MIST 500W) hørte jeg en svak pipelyd. Jeg trykket på PCen og viftene sveiv, men ingenting skjedde på skjermen. Er det strømforsyningen som har tatt kvelden? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Ja, Mist 500W strømforsyningene fikk mye pes pga valget av lav kvalitets kondensatorer, noe jeg selv påpekte for noen år siden. Om du faktisk har hatt den i 3-4 år så skal du være fornøyd , den har mest sannsynligvis tatt kvelden nå. Lenke til kommentar
AMDBunny Skrevet 27. august 2011 Forfatter Del Skrevet 27. august 2011 Ja, Mist 500W strømforsyningene fikk mye pes pga valget av lav kvalitets kondensatorer, noe jeg selv påpekte for noen år siden. Om du faktisk har hatt den i 3-4 år så skal du være fornøyd , den har mest sannsynligvis tatt kvelden nå. Ok. Bare for å være helt sikker på at det er strømforsyningen som er ødelagt: Hvis strømmen er på strømforsyningen og den ikke er koblet i noe skal den da gi fra seg noen pipelyd? Strømforsyningen er faktisk 4,5 år gammel. Modellen jeg har er: MIST500BHE12R2. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Nei. Du kan alltids ta binders testen på psu , let på forumet så finner du ut hvordan du skal gå fram. Lenke til kommentar
AMDBunny Skrevet 27. august 2011 Forfatter Del Skrevet 27. august 2011 Nei. Du kan alltids ta binders testen på psu , let på forumet så finner du ut hvordan du skal gå fram. Ok, så da skal altså PSUen ikke gi fra seg noe lyd hvis den ikke er tilkoblet annet enn strøm. Pipelyden er temmelig svak, så man må sitte ganske nærme for å høre den. Etter at jeg koblet ut kontakten til HK virket det som at pipelyden ble enda litt raskere. Jeg føler meg ikke helt bekvem med å prøve å jumpstarte den. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Kople den på en egen strømforgrener med bryter på og ha tommelen klar på bryteren så går det bra. Lenke til kommentar
AMDBunny Skrevet 27. august 2011 Forfatter Del Skrevet 27. august 2011 Kople den på en egen strømforgrener med bryter på og ha tommelen klar på bryteren så går det bra. Beklager, kan ikke noe med det og jeg våger heller ikke å prøve Siden strømforsyningen tok kvelden før den ble fem år så betyr det vel at jeg har reklamasjonsrett på den, eller? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Dersom det er en fabrikkfeil så har du reklamasjonsgrunnlag. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Stemmer nok det ja. Som regel er Netshop ganske greie med de som opplever at Mist'en har tatt kvelden. Uansett så skal det vel ekstremt mye for at den skal ta fyr ved å prøve å starte den opp igjen ved å jumpstarte den med en binders , det er i alle fall verdt forsøket for da vet du om det blir aktuelt å teste den i en annen pc. Personlig hadde jeg byttet den ut for lenge siden dog... Lenke til kommentar
AMDBunny Skrevet 27. august 2011 Forfatter Del Skrevet 27. august 2011 Dersom det er en fabrikkfeil så har du reklamasjonsgrunnlag. En kamerat av meg hadde et skjermkort som røyk etter 3,5 år. Han sendte det inn og fikk tilbud om et nytt skjermkort i retur. Så da bør jeg kunne få en ny strømforsyning på reklamasjonen Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Har feilsøkt 3 maskiner for ca. tilsvarende feil, i siste 2 ukene. 2 av 3 tilfeller var HK gåen. Lenke til kommentar
AMDBunny Skrevet 30. august 2011 Forfatter Del Skrevet 30. august 2011 Har feilsøkt 3 maskiner for tilsvarende feil, i siste 2 ukene. 2 av 3 tilfeller var HK gåen. Takk for tipset Hva syns du jeg da skal gjøre? Jeg prøvde en annen strømforsyning i min pc, men det var kun en rimelig og eldre type på 350W som ikke hadde egen strømkabel til skjermkort. Så det hjalp ikke så mye.. Tror jeg skal prøve en gang til med 350W strømforsyningen og også sette inn et annet skjermkort som ikke trenger egen strøm for å test Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Ikke sikkert at 350W er nok for maskinen din siden vi ikke vet mer om specs. Har du muligheten til å teste PSU-en i en annen maskin? Lenke til kommentar
AMDBunny Skrevet 30. august 2011 Forfatter Del Skrevet 30. august 2011 Ikke sikkert at 350W er nok for maskinen din siden vi ikke vet mer om specs. Har du muligheten til å teste PSU-en i en annen maskin? Men forresten, strømforsyningen laget den svake pipelyden selv om den ikke var koblet til hk eller noe som helst. Så lenge strømkabelen stod i (og strømbryter var på) så var det en pipelyd. Lenke til kommentar
Locklear Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Pipelyden høres ut som coil whine. MIST PSU'ene hadde godt med det. Sendte et eksemplar som hadde en virkelig irriterende "knitring" sammen med pipelyden du beskriver i retur. Coil whine i seg selv er ikke farlig, det er bare irriterende. Er nok at strømforsyningen er koblet til strømnettet for at du skal høre det. Jumpstarting er ikke farlig i det hele tatt. Er du redd for resten av innmaten i PC'n så bare kobl fra alle strømkontaktene før du prøver. Lenke til kommentar
AMDBunny Skrevet 30. august 2011 Forfatter Del Skrevet 30. august 2011 Pipelyden høres ut som coil whine. MIST PSU'ene hadde godt med det. Sendte et eksemplar som hadde en virkelig irriterende "knitring" sammen med pipelyden du beskriver i retur. Coil whine i seg selv er ikke farlig, det er bare irriterende. Er nok at strømforsyningen er koblet til strømnettet for at du skal høre det. Jumpstarting er ikke farlig i det hele tatt. Er du redd for resten av innmaten i PC'n så bare kobl fra alle strømkontaktene før du prøver. Jeg våget ikke å ha strøm på strømforsyningen særlig lenge fordi jeg var redd noe mer skulle ryke. Det var heller ikke noe bilde på skjermen. Blir strømforsyningen "nullstilt" ved jumpstart? Og kan den da fortsette å fungere som ingenting har skjedd i lengre tid etterpå? Forsvinner all garanti og rett på reklamasjon hvis man jumpstarter? Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Min MIST 600W ATX2.2 smalt her for to måneder siden. Hadde akkurat kjøpt ny PC, så den var ikke akkurat i bruk. Har bestilt meg en ny PSU til den nå, håper alt fungerer som det skal :/ Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 http://www.google.no/#q=jumpstart+psu&hl=no&prmd=ivnsfd&source=lnms&tbm=vid&ei=F7JcTrK4GcrMsgaT_fjFDw&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=3&ved=0CBYQ_AUoAg&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=c61414310a33d87b&biw=1366&bih=622 Men, jumpstart gir nødvendigvis ikke 100% riktig svar, om noen av railene halter så er vi like langt. Har noen PSU-er liggende som jumpstarter men funker ikke ellers i maskinen. Lenke til kommentar
Locklear Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 (endret) Blir strømforsyningen "nullstilt" ved jumpstart? Og kan den da fortsette å fungere som ingenting har skjedd i lengre tid etterpå? Forsvinner all garanti og rett på reklamasjon hvis man jumpstarter? Jumpstart er ingen nullstilling. Det er simulering av oppstartssignalet PSU'en får fra hovedkortet når man skrur på maskinen. Starter PSU'en (vifter starter, gir strøm man kan måle med multimeter på de diverse kontaktene) får man en indikasjon på om den er funksjonell. I enkelte tilfeller klarer en PSU å gi standby-strøm (dioder på hovedkortet lyser), men den klarer ikke en full oppstart. Det er dette jumpstart gir deg svar på, samt at det kan indikere at hovedkort er gåent eller koblingen til startknappen ikke er som den skal hvis den ikke starter. Reklamasjon/garanti blir ikke påvirket da du ikke gjør noe mer enn normal bruk. Endret 30. august 2011 av Locklear Lenke til kommentar
AMDBunny Skrevet 5. september 2011 Forfatter Del Skrevet 5. september 2011 Nå har jeg byttet PSU. Den PSU jeg bruker nå er bare på 350W og har ikke egen strømtilførsel til skjermkort så jeg måtte bytte skjermkort også. Men nå fungerer PCen fint igjen uten noe ulyder Dermed antar jeg at det kun var PSUen som var problemet. Saken er derfor løst og alt er i orden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå