Gå til innhold

Eget utstyr i HV

Anbefalte innlegg

Yo.

Er det noen som vet eller har noen lover osv om det er lov med div eget utstyr når en er i HV, skal på øvelser og slikt.

Eg tenker på soveposer, drikkeflasker og sånt. Den der HV soveposen er faen så stor at eg kan pakke inn bilen min i den., hadde vært greit å kunne tatt med seg sin egen som ikke er større enn hodet mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er godt mulig at det er lov, men jeg ser for meg mang en sersjant som jobbe imot deg der.

Men, du bør vite at dersom du pådrar deg en skade, f.eks frostskader på foten da du lå i din egen sovepose er ikke forsvaret lengre pliktig til å gi deg erstatning. Dette gjelder alt militært utstyr helt ned til sokkene.

Lenke til kommentar

Det er lov med eget utstyr. Men som sagt over så er ikke forsvaret pliktig til å gi deg erstatning hvis du får skader. Det er den eneste grunnen. Er selvfølgelig at noen avdelinger som er strenge på at alle skal stille likt. Men tviler på at en HV-avdeling er så streng.

Er det snakk om vanlig HV-øvelse eller er du aktiv i HV? Tviler på at befalet vil si noe hvis det er en vanlig HV-øvelse.

(soveposen kan bli utrolig liten hvis du pakker den riktig. Få all luften ut, bruke snor eller stropp for å pakke den bedre. Blir selvfølgelig ikke lite som din egen. Men det hjelper på. Husker jeg måtte ha sovepose, regntøy, ekstra skift, hundeutstyr og teltutstyr i en liten ludvig sekk. Gikk bra:) )

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er vanlig øvelse, eller øvelse og øvelse. Er 4 dager, der en går med til transport og div info, to dager med skyting av AG, MØR og RFK, dag 4 går med til rydding av skytefelt og puss og MBK.

Joda, ang soveposen så vet eg. Men denne eg har nå er ikke like "liten" som den eg hadde da eg var i PBN på Setermoen. Denne posen er er stor jævel og eg tørr nesten ikke tenke på hvor tung den må være når den er våt. Men eg skal høre med befalet når eg er der om sovepose og slikt om det er greit at eg tar med selv, vertfall de gangene de ikke har sydd inn en MBK iløpet av dagene.

Lenke til kommentar

Hmm litt vanskelig å si noe om egentlig. Ettersom det er forskjellig fra sted til sted. Er du i HV i ditt lokale distrikt? Jeg tviler veldig at det blir PBN stil over det (litt usikker på hva det er, ettersom jeg ikke var der, men ser ut som du mener hating).

Generelt pleier HV-øvelser å være ganske avslappet. Ikke all verden av kryping tror jeg. Blir vel skyting, objektsikring, patruljering av nærområde/tilstedeværelse etc. Ikke noe mestring og ligge i gjørme i to dager mens du venter på videre beskjed.

Lenke til kommentar

Men hvordan tror du øvelsen blir? Kryping i skauen til den store gullmedaljen? Ser for meg PBN all over again. Står at det blir betydelig med skarpskyting og våpenkjennskap osv.

Det er vanlig rep-øvelse det er snakk om?

Jeg har vært med på ett par slike, sløvere uke skal man se langt etter.

Jeg kødder ikke når jeg sier det er 70-80% venting når det ikke er øvelse, 98-100% når det er øvelse.

Vi har hatt "læring" de 3 første dagene. det består oftest av enten en døv forelesning med projektor eller å se på at noen gjør noe. Og øvelse de 2 siste, som stort sett består av å vente, evt. patruljere(gå tur) en gang eller to...

Kan nevne at første øvelsen min gikk ut på å sitte å observere i en minibuss. Tror kanskje vi så en bil med markører kjøre forbi en gang.

Andre øvelsen bestod hovedsakelig av å patruljere en gang i blandt, og av å slappe av i minibuss med pølser fra Shell :D

Mulig mine erfaringer er dårlige, men det er slik det har vært i hvert fall.

Jeg var i HV i førstegangstjenesten, alt vi skulle gjort på rep-øvelse satt i fingerspissene på den første øvelsen, fant raskt ut at kunnskap om noe som helst var bortkastet...

edit: for å svare på spørsmålet ang. eget utstyr, så ville de ikke brydd seg om det i mitt distrikt ihvertfall, neste gang det er øvelse og kaldt ute skal jeg ha med skjøteledning og ovn, så vi slipper å fyre :D

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...