Gambler FEX online Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 (endret) Hei! Jeg sendte følgende klage på GET markedsføring av "superbredbånd" Villedende markedsføring. Get "Superbredbånd" er ikke fiber, de har fiber til sentralen, men derfra er det coax og docsis 2.0 eller 3.0. Deres superbredånd har tyve ganger så liten opphastighet som det er vanlig å få fra tilbydere over ekte fiber. Coax Docsis vil antakelig aldri får noe særlig opp hastighet på grunn av begrensinger i kabel tv teknologien. Hastigheten er ikke super, og det er ikke fiber Og fikk følgende svar: Viser til din klage til oss om Get sin bruk av uttrykket Superbredbånd. Get har som du påpeker, ikke fiber helt frem til kunden. De tilbyr maks opplasting/nedlastingskapasitet på 200/10 Mbps. Ned- og opphastigheten er som du også påpeker ikke symmetrisk som på fiber,og det tilbys helt klart mye høyere opphastigheter på fiber. Til tross for denne forskjellen er det vanskelig å gi et klart svar på om Get tilbyr det de kaller Superbredbånd, og hvor grensene skal gå for hva som er supert og hva som ikke er det. Du peker imidlertid på en del av en veldig viktig problemstilling som gjelder markedsføring av overføringskapasitet generelt. Etter hva vi kan skjønne varierer det fra tilbyder til tilbyder ogfra et geografisk sted til et annet, om det er samsvar mellom overføringskapasiteten som markedsføres og den forbrukeren faktisk får. Dette skal vi se nærmere på i høst, og vi vil bruke din henvendelse som bakgrunnsmateriale for dette arbeidet. Med vennlig hilsenfor Forbrukerombudet Ganske spennende! Jeg synes husstander bør få åpne nett og følgende ordentlig konkurranse og valgfrihet istedenfor kabelmonopolet de fleste har i dag. DSL har ikke særlig kapasitet. Ellers er jeg veldig fornøyd meg GET, bortsett fra opphastigheten og ikke mulighet for faste IP, eller IPv6. http://www.get.no/we...rnett/Get_super Endret 27. august 2011 av Gambler FEX online 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 GET har aldri påstått at det er fiber dem leverer til sluttkunde, så den saken er jo i grunn grei. Hvilke hastigheter man må tilby for å kunne kalle det "supert" er derimot en veldig interessant problemstilling. Men faktum er at dette er noe som vil være flytende så lenge hastighetene fortsetter å øke. At Altibox sitt 400/400 tilbud pr. i dag sannsynligvis er det råeste som er tilgjengelig for privatpersoner betyr ikke at det er supert om 10 år, eller at 50/50 pr. i dag lett er superbredbånd så betyr ikke det at det kommer til å være mer enn hva gjennomsnittlig båndbredde er i Norge om 10 år. Så grensen for hva som kan kalles supert bør i så fall være en flytende grense som sier at det kan kalles superbredband når det har X ganger mer båndbredde enn gjennomsnittet sitter med. Lenke til kommentar
ShadowMaster Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) Telenor markedsfører også "superbredbånd" i disse dager. Helt utrolige 25/5 i superbredbånd (vdsl) kunne Telenor selger tilby meg Endret 28. august 2011 av ShadowMaster Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 (endret) Er det ikke slik blitt at "super" produkter er noe dårlig villedende markedsførning? Ikke gå etter navnet men av teknologien. Fiber 100 mbit linje er langt bedre en superbredbånd. Angående monipol er jeg enig, vurder selv å betale 250 000 kr å legge fiber, men det er dyrt hvis skal betale det for en person. Husk at vi kundene må stå samlet for å få konkurenter. Kunne gjerne betalt altibox eller lynet.no men disse tilbyr ikke fiberlinje der jeg bor. Endret 4. september 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Lunalotic Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Problemet er eldre folk som sitter i styrene rundt om kring , som gjerne er fornøyd med analoge signaler til CRT tv'en sin. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Lunalotic: Hvis folk vil leve på 80 tallet, så gjerne for meg. Men problemet blir at da kommer man aldri videre i livet. Hva er problemet er det at eldre ikke forstår hva HD er, eller redd for noe nytt? Eller ser eldre ikke forskjell på 1920x1080 oppløsning mot tidligere 576x480. Endret 12. september 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
leftbrain Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Det gjelder å sørge for at det er et utvalg kanaler som appellerer til eldre styremedlemmer på dekoderboksene. Dere får fortelle styret at History Channel har mye dokumentarer om krigen, så kanskje de blir interessert. Eller lag en egen borettslags-kanal med en samling gamle årganger av "Trim for eldre" og "Husker du" og send digitalt så kun de med dekoder får inn dette. Da blir det nok fart på utbyggingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå