Gå til innhold

IKT servicefag,


norgi

Anbefalte innlegg

Da har jeg begynt på VG1 elektrofag og jeg har hatt en liten samtale med faglærern min, jeg har løst å går IKT neste år, men han si at det ikke finnes lærlingplasser for det( noe med 2% som får seg en), vil du jobbe med pc må du være høy utdannet. Studere informatikk eller noe slik. Han sir sjøl at det ikke er mange som ville sagt det, men at det er slik det er. Nå har jeg ikke særlig løst på å studere eller lignende. Vil egentlig komme meg fortest mulig ut i jobb ^^.

 

Jeg vil vite hva dere synes og veit om det, finnes det noen alternativer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørtes merkelig ut. Tror ikke det vil være noe problem for deg å få lærlingeplass om du bare står på og jobber godt med faget. I tillegg kan det være lurt å starte litt tidlig med å finne potensielle lærlingeplasser.

 

Jeg har selv vært lærling i to år, noe jeg fikk god erfaring fra. Det kan dog være en litt svak utdannelse. Vil anbefale deg å vurdere høyere utdanning innen it, om du ønsker å holde på med slikt.

Lenke til kommentar

Når jeg gikk VG1 Elektro tror jeg nok at noe av pensumet var at lærerne må snakke dritt om IKT. Lærere, rådgiver og rektor mente alle at dataelektroniker var den beste veien å gå, siden vi hadde VG1 Elektro.

 

Trolig fordi skolen ikke hadde IKT som fag, men derimot dataelektronikerfaget og ikke ville miste elever. Likevel, de hadde mange bra poeng.

 

Jo, du kommer sannsyneligvis til å få lærlingplass dersom du jobber for det. Men personlig vil jeg anbefale deg å ta en titt på dataelektronikerfaget. Noen likheter med IKT, men har også mange andre områder innenfor teknologi, ikke bare data. Nå har Læreplanen til IKT-servicefag blitt mer rettet mot programvare og support, mens Dataelektronikerfaget er mer rettet mot server/nettverk og andre typer systemer.

 

Faget skiller seg fra IKT-servicefaget ved at dataelektronikeren i hovedsak utfører installasjon, drift og vedlikehold og i mindre grad ivaretar brukerstøtte.

 

Dersom du derimot vil jobbe med programmering og utvikling er nok ingen av disse veien å gå. Da "må" du ta høyere utdannelse.

Lenke til kommentar

Som Hole her sier så er nok høyere utdannelse veien å gå om du ønsker å holde på med programmering. Det er derimot ingenting galt i å ta seg noen år som lærling for å få brukbar erfaring. Dette vil jeg også anbefale om du er litt usikker på hva du ønsker å holde på med innenfor it. Da får du noen år på deg slik at du kan gjøre et riktig valg senere.

 

Ulempen med dette er selvfølgelig at det vil ta litt lengre tid før du er ferdigutdannet, men så lenge du fortsatt er ung så er ikke dette noe stress :thumbup:

Lenke til kommentar

Antallet lærlingplasser varierer selvfølgelig på hvor du bor, men hvis du er villig til å flytte så har du mange muligheter. Du kan få muligens få boligstipend hvis du blir lærling for et privatselvskap (?), men hvis du vil bo gratis kan du få gode lærlingplasser hos forsvaret og da får du også gjort førstegangstjenesten samtidig.

 

OBS! Hvis du er villig til å flytte så kan du søke lærlingplass hos oss i Mediehuset Tek :)

Lenke til kommentar

Antallet lærlingplasser varierer selvfølgelig på hvor du bor, men hvis du er villig til å flytte så har du mange muligheter. Du kan få muligens få boligstipend hvis du blir lærling for et privatselvskap (?), men hvis du vil bo gratis kan du få gode lærlingplasser hos forsvaret og da får du også gjort førstegangstjenesten samtidig.

 

OBS! Hvis du er villig til å flytte så kan du søke lærlingplass hos oss i Mediehuset Tek :)

 

Er villig til å flytte litt ja, har jo nettopp flytta ca 100km unna foreldrene og det funke bra. Veit ikke om jeg vil flytte så lenge unna da. Blir vel en 2000km til Oslo tror jeg( det er jo der dere holde på eller?) Vil helst blir innen troms altså

 

Som Hole her sier så er nok høyere utdannelse veien å gå om du ønsker å holde på med programmering. Det er derimot ingenting galt i å ta seg noen år som lærling for å få brukbar erfaring. Dette vil jeg også anbefale om du er litt usikker på hva du ønsker å holde på med innenfor it. Da får du noen år på deg slik at du kan gjøre et riktig valg senere.

 

Ulempen med dette er selvfølgelig at det vil ta litt lengre tid før du er ferdigutdannet, men så lenge du fortsatt er ung så er ikke dette noe stress :thumbup:

 

Er jo ikke nødvendigvis bare programmering jeg ville holdt på med, men generelle ting som å sette opp nettverker, fikse maskiner og slikt. Og det er nettopp det som min faglærer si at det ikke finnes jobber og lærling plasser for lenger.

Endret av NoiSe_NOR
Lenke til kommentar

Hmm, det er rart, hvorfor skal læreren min lyve til meg? Vis så sikkert ikke med vilje, men han burde jo vite hva han snakket om. Det er heldigvis litt igjen før jeg må søke igjen. Takke så langt for alle innspill!

 

Men når det gjeld videre utdanning etter IKT, Hvilken muligheter finnes det der? Sikkert mye en kan gjøre, utenom et fullt 5 års studium da. Kan jo avgjøre om jeg skal tar videre utdanning eller ikke når tiden er inne. Vil rett og slitt hvite hvilken muligheter jeg har etter å tatt IKT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...