Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvn

simentp

Anbefalte innlegg

Hei

Vill bare begynne med og si at jeg ikke er helt sikker hvor jeg skulle poste dette emnet så hvis moderator har ett bedre sted og legge denne tråden så er det bare og gjøre det :)

Vell til saken..

Lurer da på dette med søvn, føler jeg ikke klarer og finne den optimale søvnrytmen min, vanligvis når jeg skal på skolen legger jeg meg rundt kl 23, og står opp igjen 06.30, da er jeg helt dau trøtt for og si det mildt og er trøtt og slapp gjennom hele dagen, så kommer plutselig kvelden 6-7 tiden så er jeg lys våken igjen.. Så som dere ser så skole dagene har jeg vanligvis 7-8 timer søvn.

Meen har også prøvd og legge meg tidligere alt fra 23.00 til 21.00, følte jeg var like trøtt da, om nesten ikke trettere.

Men idag/natt ble jeg sittende sent oppe, det er jo helg osv så jeg la meg ikke før 4.30 og sa så jeg en episode eller 2 med BMS, da var jeg ikke sånn kjempe trøtt men trøtt nok til og legge meg, regnet med at jeg kom til og sove til langt på dag idag og stå opp rundt middagstid men utrolig nok våknet jeg klokken 11.00.

Har ærlig talt ikke kjent meg våknere på mange måneder kanskje nesten ett år, har hatt fullt av energi i hele dag og har ryddet og styret i hele dag og fortsatt er jeg ikke trøtt selv om jeg har bare sovet drøye 5 timer.

Problemet med dagene jeg skal på skolen er at jeg blir liggende våken i en stund før jeg sovner fordi jeg rett og slett ikke er trøtt, så får ikke sove. Kan ofte ligge til klokken 2-3 på natta uten og få sove.

Så er det noen som har noen tips, eller noe for og kunne føle seg opplagt og full av energi vær dag? Og legge meg kl 2-3 på natta en skole dag og stå opp igjen 6.30 føler jeg ikke er aktuelt da jeg ikke tar den sjansen og sovne på skolen :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt ironisk at jeg sier dette i og med at jeg ikke gjør det selv , men trening og aktivitet gjør jo så du slapper av bedre og får overskudd av energi som kommer godt med på skolen ,

Jeg har også nesten samme problem som deg , men jeg har funent ut at om jeg legger meg sent , dv mellom 01:00 og 03:00 og står opp enten 07:00 eller 07:30 kommer ann på når jeg begynner på skolen og evt om jeg skal dusje osv før jeg drar på skolen , Men uansett så er jeg mer våken da selvom jeg kanskje er sinsykt trøtt på kvelden og sover før 00:00 så er jeg kjempetrøtt om mårran ,

Enkelt : Jeg legger meg seint ca 01-03:00 står opp og er våken og frisk

Jeg legger meg tidligere en 00:00 står opp og er trøtt og slapp

Jeg legger meg tidliger en 00:00 fordi jeg er kjempe trøtt så blir jeg fortsatt veldig trøtt og sliten når jeg står opp

åssen resten av dagen er i forhold til når jeg legger

legger jeg meg sent er jeg våken på skolen og stort sett våken på dagen og kan begynne og bli litt trøtt og slapp i 8-9 tia

Legger jeg meg tidlig er jeg trøtt og sliten på skolen men våken og opplagt fram til klokke 23-01:00 om kvelden / natta

Men uansett hvor trøtt jeg er spiser jeg alltid frokost og jeg spiser på skolen når jeg kan det , og det hjelper utrolig mye selvom jeg er trøtt , får litt mer energi , er det veldig veldig ille så kjører jeg i meg 1-2 redbull i løpet av skoledagen , ikke det at jeg merker så mye til det men du får energi .

viktig er Frokost for da har kroppen noe og hente energi fra

Om du ikke spiser frokost så har du heller ikke noe og ta energi fra om kroppen ``prøver`` og våkne mer

samme gjelder når det kommer til og spise på skolen

og ikke kjøp deg 3 boller og en cola , det funker dårlig , Lag matpakke med brødskiver og pålegg kjøp eller ta med saft eller litago / melk ,. Funker bra for meg .

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...