Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skranglelyd fra motor - Opel Vectra B

Anbefalte innlegg

Har en Opel Vectra B 98-modell 1,6 16V, gått ca 230000 km.

Det har en stund kommet en skranglende lyd fra motor. Har lenge ignorert den i håp om at det skulle forsvinne ( :whistle: ), men jeg innbiller meg at det har blitt verre den siste tiden. Det skrangler når bilen går på tomgang, og ved lavt turtall i første, andre og tredje gir. Tørr jeg håpe på at det bare er et deksel som er løst eller lignende? Synes det er vanskelig å lokalisere lyden, men det høres mer ut som det kommer fra selve motoren enn under bilen. Er det trygt å fortsette å kjøre på dette (tenker å dra på verksted på mandag)? Noen idé om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke disse bilene, men et gåent motorfeste kan i hvertfall få VW / Audier til å lage lyder.

Alt etter hvordan motor og feste er utformet, så kan motor løsne fullstendig og vri seg pga moment til drivakslinger. Eller så kan feste bare løsne litt, sånn at det blir metallkontakt inni motorfestet og dermed forplanter motorvibrasjoner seg i karosseriet.

Motorfester koster typisk 600 kr og kan ta noen timer for menigmann. Typisk en time på verksted.

Dersom det er mer raslelyder, så kan det være deler inni katalysatoren som har løsnet. Det er ikke noe å bry seg om på en så gammel bil. Høres som rasling / snerring når man gasser.

Ellers er de motoren kjent for plast-register hjul og at sylindrene slites ovalt. Dårlig motor. Dette har jeg fra en som har jobbet på Opel verksted og en annen kollega som solge sin Opel med sånn motor kort tid før havari.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På min Astra G hadde kom det skranglelyd fra dekselet på toppen, mellom kammene, det som dekker plugger etc. En liten treflis mellom topp og deksel løste problemet :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...