Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppvaskmaskin og kalkvann

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Bor på en plass det det er mye kalk i vannet, nettopp fått oppvasksmaskin. Hele oppvasken ble hvit av kalk. :( Hvorfor ble den det? er det noe jeg kan gjøre for at den ikke skal bli det? har jo vasket for hånd og da blir det jo ikke sånn! Kan jo ikke være sånn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bor på en plass det det er mye kalk i vannet, nettopp fått oppvasksmaskin. Hele oppvasken ble hvit av kalk. :( Hvorfor ble den det? er det noe jeg kan gjøre for at den ikke skal bli det? har jo vasket for hånd og da blir det jo ikke sånn! Kan jo ikke være sånn.

Les bruksanvisningen til maskinen!

Endret av Mr D
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Men da gjør jeg det! havsalt er jo mye billigere. Så den doserer ut etter behov hver gang maskinen vasker? for da fyller jeg bare på med salt til jeg synes det virker passe.

Lenke til kommentar

Så den doserer ut etter behov hver gang maskinen vasker? for da fyller jeg bare på med salt til jeg synes det virker passe.

Du fyller opp saltbeholderen og stiller inn doseringen etter hvor hardt vann du har. Og da trenger du bruksanvisningen igjen.... :tease:

Som du ikke har selv om du sier nettopp fått oppvasksmaskin. :roll:

Hvis du gidder å fortelle hva slags maskin du har, kanskje noen kan finne en bruksanvisning. For den trenger du.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Så den doserer ut etter behov hver gang maskinen vasker? for da fyller jeg bare på med salt til jeg synes det virker passe.

Du fyller opp saltbeholderen og stiller inn doseringen etter hvor hardt vann du har. Og da trenger du bruksanvisningen igjen.... :tease:

Som du ikke har selv om du sier nettopp fått oppvasksmaskin. :roll:

Hvis du gidder å fortelle hva slags maskin du har, kanskje noen kan finne en bruksanvisning. For den trenger du.

Har nettopp fått en brukt oppvaskmaskin, uten bruksanvisning. Men merket er: Whirlpool ADP 5560.

Lenke til kommentar

Mange kommuner har informasjon rundt kvalitet på vannet på nettsidene. Da jeg kjøpte vaskemaskin første gang, sjekket jeg dette. I min kommune fant jeg da ut at det ikke er behov for å tilsette salt. Sjekk din lokale kommuenes hjemmeside, så skal du ikke se bort ifra at du blir positivt overrasket der :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Trenger ikke sjekke med noen om jeg trenger å tilsette salt, det er så mye kalk og hard vann at det la seg et tykt lag kalk på alt som var.

Har nå hatt oppi en god dæsj havsalt og glansmiddel så mye det gikk, får se senere i kveld hvordan resultatet blir.

Lenke til kommentar

Trenger ikke sjekke med noen om jeg trenger å tilsette salt, det er så mye kalk og hard vann at det la seg et tykt lag kalk på alt som var.

Hvor bor du? Egen brønn eller kommunalt vannverk? Smaker vannet kritt? Må du vaske deg i spesialsåpe? Kan det være mulig å bytte vannkilde?

For å ha problemer ned hardt vann/kalk må man nesten ha grunnvann i krana og kalkrik geologi. Et problem flere steder på kontinentet, men sjelden i Norge hvor vannverkene stort sett bruker overflatevann, og i tillegg er geologien få steder så kalkrik at dette er noe problem selv om man borer egen grunnvannsbrønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...