Gå til innhold

Hvor stor psu til gtx 580 sli ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

en du vil anbefale? han skal også klokke GPU og CPU

så vil corsair sin 850w funke bra?

AX 850W vil fungere bra, ellers hadde jeg heller valgt AX 750W.

Jeg tviler sterkt på at kompisen din klarer å trekke over 300W per kort under overklokking, så lenge han ikke er så dum og kjører Furmark for "testing"

I drift vil man nok ligge på under 400W på begge to om han kjører på 1920x1080, massiv flaskehalsing av ytelsen.

@Malvado:

1000W for to GTX 580 + CPU overklokket?

Forventer du at man klarer å nå 350W per kort + 200W på CPU?

Lenke til kommentar

Noen som legger merke til "Personlig" i posten min over?

Det betyr ikke at jeg er uenig i at 850W kan fungere greit , men at jeg faktisk mener at jeg selv hadde gått for en større psu.

Noen grunner :

*Mindre belastning på Psu : Her liker jeg å ligge innen 60 til 80% av belastningen, da får man mindre varmeutvikling og lengre levetid. Høy effektivitet i % gjør også til at strømregningen blir mindre (så lenge det er innen den belastningen du benytter den til).

*Ok, 2x580 bråker en del , men løser man dette med en god vannkjøling så spør jeg meg egentlig hvorfor man da skal kjøre de andre komponentene i systemet hardere (høyere belatning på psu i 5 ) og dermed miste fordelen med mindre støy pga vannkjølinga?

*TDP på et Nvidia 580 kort = 244W , 2x = 488Watt. / Overklokket +10 til 25% (48 til 122W) potensielt.

*CPU TDP 95W Intel / 125W Amd / Overklokket +10 til 25% (9.5W/ 12.5W til 23.5W / 31.25W ) Relativt snill med watt her

Summen av kun 3 komponenter vil da tilsvare 583 Watt Før man har tatt i betrakning overklokkinga som kan havne en plass mellom 640,5 / 766 Watt og det er før man har regnet inn resten av komponentene i datamaskinen som HD / SSD (ca 10 til 20W hver pr hd) mengden minne på systemet , ekstrautstyr etc.

Med en PSU på 850W så vil han i utgangspunktet legge seg på en belastning på PSU på ca 70-75% mens man holder på med folding eller spiller et virkelig kraftig spill når datamaskinen ikke er overklokket , med en gang han begynner å overklokke så vil i såfall en Psu på 850 Watt få en belastning tilnærmet 100% eller faktisk mer avhengig av hvor mye han kan overklokke systemet.

En bedre PSU vil definitivt være lurt i dette tilfellet.

Endret av Malvado
  • Liker 2
Lenke til kommentar

du tar feil. i et hardt spill vil strømforbruket ligge rundt 500w som er på 60% og er stille.

overklokket kan du slenge på 100W som vil få deg til 700w.

AX 850w er en stille psu, selv ved maks last.

effektiviteten er god uansett.

videre finnes det få gode 1000w med god effektivitet i norge.

Lenke til kommentar

du tar feil. i et hardt spill vil strømforbruket ligge rundt 500w som er på 60% og er stille.

overklokket kan du slenge på 100W som vil få deg til 700w.

AX 850w er en stille psu, selv ved maks last.

effektiviteten er god uansett.

videre finnes det få gode 1000w med god effektivitet i norge.

Igjen så skumleser du enten det jeg skriver eller rett og slett orker ikke å bli enig her. Legg merke for andre gang til at jeg har skrevet at jeg personlig har villet gått for en 1000W med et slikt oppsett og har forklart hvorfor jeg mener det.

Så får du selv mene at jeg tar feil i å personlig mene noe :p

Det er uansett stor forskjell mellom belastning idle og under 100% belastning , spillene som er brukt i dag belaster skjermkortene sjeldent opp mot 100% noe kun Furmark har greid å komme nær og nettopp pga dette ble det faktisk gjort endringer i driverne til både Amd og Nvidia for å passe på at kortene ikke ble overbelastet under kjøring av Furmark (dvs at kjøleløsningen ikke greide å kjøle effektivt nok).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da foreslår jeg at du legger opp en reel komponentliste med en detaljert sammendrag over hvor mye Watt hver enkel vil kreve og hvor mye dette vil bli totalt i både i standard og overklokket tilstand.

Techpowerup 580 SLI review gir 444W peak for 580 SLI. Overklokket fra 772 til 850 core sier jeg at du teoretisk må øke spenningen fra 1000mV til 1050mV, det øker forbruket til 444W * 850/772 * (1.050/1.000)^2 = 539W.

Fra anandtech finner jeg CPU-forbruket og systemforbruket ved stock: 74W (system) * 0.85 (effektivitet PSU) - 5W (CPU) = 58W system.

CPU runder jeg opp til 90W under load av cinebench på stock, under overklokking er jeg generøs igjen med spenning og går fra 1.25V til 1.45V og overklokker fra 3.5GHz (turbo) til 4.7GHz, vi ender opp på (1.45/1.25)^2 * 4.8/3.5 * 90W = 167W. I praksis sier de fleste anmeldelser at vi havner nærmere 130W, men jeg holder meg til teorien.

Summert kommer vi dermed på 539W + 58W + 167W = 764W for et urealistisk maksimalt trekk etter en rimelig stygg overklokk, de fleste pleier ikke å overklokke så hardt eller så stygt. Typiske overklokker for 580 er til 850 core, men å øke spenningen så hardt på et slikt kort pleier man å vannkjøle for. i7-2600k bruker som sagt ikke så mye strøm som jeg har regnet fram, men heller rundt 130W etter overklokking. Så totalt for en optimalisert overklokk vil jeg tro du havner rett over 700W peak draw. Et system kommer aldri på 100% last heller, det er alltid en flaskehals et sted, enten grafikkmessig eller prosessormessig.

En 850W vil dermed være ganske godt over det du trenger og vil ikke bråke i det hele tatt. Om man ønsker å kjøre folding@home konstant er det grunn til å ha litt overkill PSU, men f@h på GPU lønner seg dårlig i strømforbruk, pris og støy sammenlignet med kun prosessor og bigadv. Videre lages PSUer for bruk ved maks last over lengre tid, det er ikke i nærheten av like hardt for en PSU å kjøre på 90-100% av maks som det er for en mekanisk motor.

Så igjen: en 750W PSU vil fungere helt fint med GTX 580 SLI overklokket, en 850W vil takle overklokking under vann uten problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...