Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Touran feil etter 2 uker

Danda

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har bare noen spm ang bruktbil.

For ca 2 - 3 uker siden kjøpte vi en VW touran 1.9 2004 modell gått 99000km.

Dieselbil m automat gir

Kjøpt hos forhandler. på finn sto det 3 måneders garanti.

følt alle servicene osv.

Forhandler hadde bilen noe dager ekstra da de skulle rette feiler å mangler. de byttet blandt annet bremser og noen småting.

I går kveld så plutselig når jeg kjørte i en oppoverbakke så mistet bilen mye fart og den trakk ikke noe særlig så jeg lå i 50 i 80 sone på motorveien med klampen i bånn, NAF kom å hentet den å leverte den der jeg hadde kjøpt den.

Nå har jeg ikke peiling på bil men vist de sier de har gått "grundig" igjennom bilen for å rette alle feil så virker det for meg at de enten lyver eller så har jeg veldig uflask, jeg vet jo ikke hva som er galt så kan godt være det er en liten ting,

Oppstart på bilen med gløder har vært veldig treg fra starten av og han som henta bilen sa det kunne ha noe med det å gjøre men han kunne ikke si noe sikkert.

Jeg lurer på om jeg da må betale halvparten av reperasjonen da jeg ser det står på kontrakten 3 måneders garanti 50/50? selv om det her kunne vært en feil de burde oppdaget vist det bare feks har noe med plugger å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyste motorlyset i dashbord? Da har motoren gått i limp mode ( nød modus) med vesentlig mindre effekt som resultat. Typisk feil som får bilen i limp er gåen luftmasse-måler som koster ca 1000 kr.

Dersom bilen ikke har gått i limp kan det være noe så enkelt som at en luftslange mellom turbo / intercooler / motor har hoppet av. Disse må ofte av ved reg-reim bytte og annet og det hender at disse hopper av igjen.

Treg start kan være: Dårlig batteri, gåen starter eller dårlig kompresjon i motor. (Det siste er svært uvanlig for en VW motor med så lite km. )

Glødeplugger aktiveres bare når det er kaldt ( under 8C ) og i hvertfall ikke med varm motor. -Det er ikke glødeplugger som får motor til å starte tregt.

Husk også at du har forbruker-rettigheter som kan gå ut over den 50/50 % garantien de har levert. Du kan også kreve at de dekker 100 % dersom feilen kan ha vært der siden du kjøpte bilen og at selger burde ha opplyst om den.

Selger bør ha så pass bilkunnskaper at han kunne vurdert om det var glødepluggene som forårsaket den trege starten. Meget enkelt å si ut fra start kald / varm + enkelt å stille diagnose med et multimeter. Ufatterlig at dette ikke ble sjekket ut av selger før salg. Uansett er glødeplugger billige. Husk at det også kan være sikringen på glødepluggene som er gåen.

Tips til alle: Disse sikringene fåes ikke i rekvesita-butikker, så det er lurt å ha en ekstra i bilen, dersom du er en av dem som liker at bilen alltid tar deg hjem. Ellers kan en startkabel tyvkoble glødepluggene.

Jaja, nå har jeg mast mer enn du sikkert gidder å lese, men.. Lykke til! :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil bare oppdatere saken.

Har nå snakket med verkstedet der jeg kjøpte bilen, han må sende bilen videre til et annet selskap som må se på bilen da han ikke kan rette det, ikke trykk i turboslange eller noe sånt, fikk ikke helt med meg hva han sa.

Men kan jo virke som det var en feil der da jeg kjøpte bilen, en feil de ikke har sett/ kunne ha sett da det gikk igjennom bilen

Endret av Danda
Lenke til kommentar

Jeg har bare noen flere spm, bilen min ble som sagt levert inn på mandag til forhandler jeg hadde kjøpt bilen hos for ca 3 uker siden.

Jeg er avhengig av bil i helgen nå, forhandler hadde ingen flere leiebiler igjen.

Jeg har funnet en leiebil fra hertz som koster 2400kr fra i morgen til tirsdag.

Er det ingen måte jeg kan få forhandler til å dekke disse utgiftene?

På kontrakten min står det at at bilen er i god stand. de bytte ut en del ting før jeg fikk bilen, det kan jo tyde på at den ikke var i god stand, ringte verksted i dag å han vet ikke hvor lang tid det tar å fikse bilen da han ikke fant feilen men det var vist en feil i systemet så han måtte sende den videre å det ble gjort på onsdag eller i dag, så de har hatt bilen veldig lenge før de har levert den videre til noen som kan fikse den.

Lenke til kommentar

Du må ihvertfall kontakte forhandler og si at du har behov for å en lånebil.

Utgangspunktet for å få lånebil er at du er "avskåret" fra å bruke din egen i 7 dager fra innleveringsdato, men om du blir forespeilet at du får tilbake din bil om 9 dager så kan du ha krav om lånebil, såfremt ikke påfører forhandler vesentlige kostnader.

Lenke til kommentar

Hei, har vært i kontakt med forhandler de hadde ikke lånebil tilgjengelig.

Poenget er at jeg har planlagt en tur i morgen med den "nye" bilen som jeg da ikke har mulighet til å bruke, jeg leverte bilen inn på verksted fredag/natt til lørdag for 1 uke siden så på sett å vis er det 1 uke i morgen.

Forhandler skulle sjekke opp om bilen i morgen så skal han ringe meg, så vi får se, mener at vist bilen ikke er feridg før på mandag så har jeg krav på leiebil i helgen da det har gått 7 dager..

Endret av Danda
Lenke til kommentar

Her er må man bare stå på sitt og kreve forhandler dekker 100 %. Tru med lokalavisen dersom de ikke gir seg. Ikke stå med luen i hånden sånn som du gjør nå. Ha baller og si at bilen skal fungerer når du kjøper bil fra forhandler. Tru også med forliksrådet og at du ønsker å heve kjøp. En turbo ryker ikke etter noen få km. Si også at bilen må ha vært s vært hardt kjørt av forrige eier. Stå på og frem med ballene!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Garantien er en ting, reklamasjonsretten er en annen ting. Selv om bilen er kjøpt brukt, har du 5 års reklamasjonsrett, som er ment å dekke feil som er på et anskaffet objekt, og som var der i kjøpsøyeblikket. Den feilen du opplever nå, spesielt siden det er så kort tid etter kjøp, kan jeg ikke forstå annet enn at den må dekkes 100 % av forhandler.

Kjør en høflig men bestemt tone, og lær deg forbrukerkjøpslovens ordlyd for reklamasjonsrett. Da bør dette gå bra.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Garantien er en ting, reklamasjonsretten er en annen ting. Selv om bilen er kjøpt brukt, har du 5 års reklamasjonsrett, som er ment å dekke feil som er på et anskaffet objekt, og som var der i kjøpsøyeblikket. Den feilen du opplever nå, spesielt siden det er så kort tid etter kjøp, kan jeg ikke forstå annet enn at den må dekkes 100 % av forhandler.

Kjør en høflig men bestemt tone, og lær deg forbrukerkjøpslovens ordlyd for reklamasjonsrett. Da bør dette gå bra.

Til din opplysning så er det lengre en 5 år sida 2004.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Til din opplysning gjelder reklamasjonsretten i 5 år også ved kjøp av bruktbil fra forhandler. Ikke så lett å få gjennomslag, men denne saken virker relativt opplagt.

Lenke til kommentar

Til din opplysning gjelder reklamasjonsretten i 5 år også ved kjøp av bruktbil fra forhandler. Ikke så lett å få gjennomslag, men denne saken virker relativt opplagt.

Så du mener at alle biler solgt i fra forhandler virkelig har 5 års reklamasjonsrett?

Viss eg kjøper en 20 år gammal bil i frå forhandler så kan eg gå å klage?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...