arokh Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Det er allerede ganske smått på 11.6", jeg bruker ofte OSX sin zoom funksjon. Enda høyere oppløsning tror jeg hadde vært slitsomt, det fins en grense. 1366x768 er jo standard oppløsning på mange 13.3". Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Solgte min forrige Macbook til rett under nypris (dette gjør jeg hvert år).Virkelig? Jeg drømte ikke om at det var så ille fatt med vurderingsevnen hos kjøpere.Har du noen gang prøvd å selge en brukt PC laptop?Jeg har solgt bøttevis med PC'er, også laptop. Problemet er at jeg ikke har samvittighet til å ta mer betalt enn produktet er verdt, så jeg egner meg dårlig i rollen. Det er mange jeg kunne lurt til å betale overpris opp igjennom årene hvis det var poenget ditt.Dette blir faktisk for dumt til å kommentere. Folk flest er uenig med deg, det ser man på Apple sine salgstall.Eh, Apple har faktisk ikke så stor del av PC-markedet, og det er høyst åpent for diskusjon hvorfor kunder som deg faktisk blar opp.Hæ? Hva slags ledning veier 130 gram? Det er forskjellen på 13" MBA og Toshibaen.Hver og en av disse vil jeg tro, men Apple er ikke kjent for å la kundene få vite for mye om varene, så vekt er ikke oppgitt:http://www.eplehuset.no/produkt/1165_mini-displayport-adapter-to-vga.aspx http://www.eplehuset.no/produkt/1166_mini-displayport-adapter-til-dvi.aspx http://www.eplehuset.no/produkt/1584_kanex-mini-displayport-adapter-til-hdmi.aspx Greit nok, du kan få tilsvarende CPU. Dette er også det eneste punktet PC'er kan konkurrere på.Du bløffer nå, ikke sant? Mener du virkelig at eksempelvis vekten og batteritiden ikke er konkurransedyktig? Begge er vel vesentlig bedre på Toshibaen.Du får alt det du nevner over Thunderbolt. Mer VGA masing, kanskje du foretrekker å ha integrert floppydisk også?Nei, men et optisk drev er veldig greit å ha. Flott om du kan unngå trollbeskyldninger og lignende. Jeg skjønner temaet er ømfintlig for en del her, men med så mangelfull informasjon i både testen, tråden og hos en del brukere, mener jeg det er viktig at noen viser frem alternativer. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Er jeg alene om at dette er noe for jenter og skeive gutter? en PC er en bruksting så det blir litt som en borremaskin med fin farge og design 1 Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Jeg "bruker" min MBA som bare det såe.... Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Det er ingen vrangforestilling. Se testen her da. For grunnkonstruksjonen av chassiset benytter Toshiba magnesium, mens selve skallet er i plast. Takk for lenken, her er de tre jeg sjekket som alle bekrefter at det er metall utvendig:http://www.trustedreviews.com/toshiba-satellite-r830_Laptop_review http://www.pcadvisor.co.uk/reviews/laptop/3289512/toshiba-satellite-r830-143-review/ http://www.notebookcheck.net/Review-Toshiba-Satellite-R830-11C-Notebook.58664.0.html Kanskje deler av den er i plast, men mye tyder på at idg surrer her, ihvertfall store deler av overflaten ser ut til å være i magnesium. Et metall som er vesentlig mer eksklusivt enn aluminium. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Virkelig? Jeg drømte ikke om at det var så ille fatt med vurderingsevnen hos kjøpere. Ta deg sammen, er du snill. Slike ordvalg er unødvendig, spesielt hvis du vil unngå «trollbeskyldninger og lignende». (Dette skrev jeg som moderator, mens det neste jeg skriver er som vanlig bruker.) Hver og en av disse vil jeg tro, men Apple er ikke kjent for å la kundene få vite for mye om varene, så vekt er ikke oppgitt: Det gjelder å finne riktig nettside: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=392516#info Vekt m/emballasje: 0.06 kg Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Virkelig? Jeg drømte ikke om at det var så ille fatt med vurderingsevnen hos kjøpere. Ta deg sammen, er du snill. Slike ordvalg er unødvendig, spesielt hvis du vil unngå «trollbeskyldninger og lignende». Nypris til forrige macbook air ligger fortsatt tusenlapper over de nye. Skal innrømme at jeg har vanskelig for å finne mer passende ordvalg, men jeg skal forsøke.Det gjelder å finne riktig nettside: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=392516#info Vekt m/emballasje: 0.06 kg OK, så en av dem utgjør bortimot halve vektforskjellen. Takk for lenken. Lenke til kommentar
petrus764 Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Flott om du kan unngå trollbeskyldninger og lignende. Jeg skjønner temaet er ømfintlig for en del her, men med så mangelfull informasjon i både testen, tråden og hos en del brukere, mener jeg det er viktig at noen viser frem alternativer. Hvis du vil unngå å bli kalt et troll bør du kutte ned på personangrepene du har hatt fra tid til annen når argumentene dine ikke strekker til. Enten det er iPhone-eiere, Mac-kjøpere eller personer som generelt ikke deler din oppfatning. I tillegg har du enda ikke klart å komme opp med et reelt alternativ til macbook air som jeg har spurt om mange ganger nå. Det eneste du har presentert er langt tykkere plastikk-laptoper med som regel en eller flere mangler. Du har i tillegg flere ganger ignorert mitt argument om at andre produsenter ikke klarer å lage en maskin lik macbook air til en billigere penge, noe jeg underbygget med kilder fra bl.a. engadget som viste til prisantydninger på ASUS UX21. Det er kanskje ikke så rart at folk oppfatter deg som et troll når du oppfører deg som ett. 3 Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Å stille spørsmålstegn ved motivasjonen folk har for å kjøpe epleprodukter bør ikke oppfattes som personangrep. Eksempelvis tror jeg nok det at enkelte her har iphone fra før har mye større betydning for valget av MBA enn de fleste argumentene som har kommet frem i tråden så langt. Selv har jeg brent av et beløp tilsvarende summen av all MBA som noensinne er gitt ut på en Ducati. Jeg har ingen problemer med å erkjenne at valget ikke er rasjonelt. Du kan tygge litt på den. Jeg innser midlertidig at mine poster eller fakta ikke er velkommen her. Kos dere videre. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Det er allerede ganske smått på 11.6", jeg bruker ofte OSX sin zoom funksjon. Enda høyere oppløsning tror jeg hadde vært slitsomt, det fins en grense. 1366x768 er jo standard oppløsning på mange 13.3". Jeg vil gjerne ha 9999x9999 oppløsning for jeg bruker OS med dynamisk DPI, noe Apple mente de skulle få et par år siden, så jeg regner med at Lion har det. Du kan med andre ord skalére alt på skjermen uten å måtte velge et lavoppløst panel. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Jeg innser midlertidig at mine poster eller fakta ikke er velkommen her. Kos dere videre. Det er ikke dine poser og fakta det reageres på, men måten du uttrykker deg på enkelte ganger. Dette er uansett ikke relatert til emnet, så jeg diskuterer ikke videre. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 @Del Når du regner vekten på et mini displayport til et VGA adapter inn i vekten til en MBA, da kaller jeg deg et troll. Konfrontert med dette kommer du bare med flere tullete påstander, og jeg velger derfor å ikke diskutere mer med deg. Kos deg med Toshibaen og VGA porten din du. @Leifeinar Nå tar du vel ikke med deg en borremaskin på kafe eller reise, det gjør man med en laptop. Om du flesker opp en svær 17" på fanget med tilhørende USB disk og headset vil du mest sannsynlig bli oppfattet som en nerd. Jeg ville heller sagt tvert i mot at hvis man er hetero, så burde man være litt opptatt av hvordan man framstår om man skal ha noe håp om å møte det motsatte kjønn. Selvsagt vil ikke valg av laptop være avgjørende, men du skjønner vel poenget siden du tar det opp. Hvis man skal leke med stereotyper så er vel den typiske PC-brukeren en feit og uvaska WOW-nerd også. Ingen Apple-tråd uten flamewars Synes det er interessant at det alltid er PC-brukere som troller trådene og øyeblikkelig angriper de få som tør å forsvare Apple's produkter. Snart får jeg vel fanboy stempelet også. Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Del har jo prøvd å være saklig ved noen tilfeller, men den arrogante holdningen hans står ikke i stil med mangelen på kompentanse. Han har enda til gode å faktisk komme med et ultraportabelt alternativ, for å ikke å nevne et med SSD eller like god prosessor som Air. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Nei, men et optisk drev er veldig greit å ha. Den optiske dreven døde vel ut i 2009? Hvorfor skal jeg ha en optisk drev når jeg har en iso mounter, et torrent program, 1/MB sek download, og valid CD kode fra den tomme kassen jeg kjøpte på gamestop? Hvordan kan du justifisere å hive inn noe som veier et halfkilo og tar massevis med plass på en bærbar? Det er ingenting å bruke den på, bortsett fra å installere Windows XP, noe som også gjøres via minnepenner.............. Nevner også at Apple maskiner blir solgt for mer fordi de blir byttet ut oftere, samt at byggekvaliteten er tilnærmet garantert. 2 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Optisk drev i laptop? Det bruker jeg bare ved installasjon av OS, ellers er det waste of space/weight for meg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Det er allerede ganske smått på 11.6", jeg bruker ofte OSX sin zoom funksjon. Enda høyere oppløsning tror jeg hadde vært slitsomt, det fins en grense. 1366x768 er jo standard oppløsning på mange 13.3". Jeg vil gjerne ha 9999x9999 oppløsning for jeg bruker OS med dynamisk DPI, noe Apple mente de skulle få et par år siden, så jeg regner med at Lion har det. Du kan med andre ord skalére alt på skjermen uten å måtte velge et lavoppløst panel. OSX lar deg såvidt meg bekjent ikke skalere. Ganske så meningsløst latterlig. AtW Greit nok, du kan få tilsvarende CPU. Dette er også det eneste punktet PC'er kan konkurrere på. Snurrende disk er et negativ, 640 GB eller ei. SSD vil nok øke prisen på maskinen en del også. Det er det såvisst ikke. PCen kan konkurrere på svært mange ting, som MBA ikke kan levere. Personlig synes jeg det er to ganske ulike produkter. Begge med ganske distinkte fordeler og ulemper. AtW 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Jeg har heller ikke påstått at man vil oppnå makshastighet på WLANet, men 300mbit er og blir bedre enn 150mbitHvilken hastighet oppnår du på filoverføring mellom dine maskiner? Hvilken hastighet oppnår du ved nedlasting fra nett?Er det bare meg som synes at 3-serien til Samsung ser ut som 2 skritt tilbake fra 9-serien rent designmessig?Når det kommer til 13,3" utgaven av 3-serien, så er jeg tilbøyelig til å være enig, 13,3" utgaven av 3-serien er for tung, men den kommer med dedikert grafikk, og er derfor unaturlig å sammenligne med Air. For svært mange brukere vil den svake grafikken i Air gjøre maskinen uaktuell, når da atpåtil 3-serien har lengre batteritid, så er det klart at man sammenligner epler og pærer. For 11" som denne testen dreier seg om er jeg uenig, den står seg meget godt, og det til en brøkdel av prisen. Det samme gjelder 12,5" varianten. Begge disse konkurrerer etter min mening direkte mot Air. Til tross for at de koster mye mindre, er de konkurrasnsedyktige feature for feature. Det sier mye.http://www.samsung.com/no/consumer/computer-peripherals/notebook/thin-light/NP305U1A-A01SE/index.idx?pagetype=prd_detail&returnurl= http://www.samsung.com/no/consumer/computer-peripherals/notebook/thin-light/NP350U2B-A02SE/index.idx?pagetype=prd_detail&returnurl= http://www.samsung.com/no/consumer/computer-peripherals/notebook/thin-light/NP300V3A-A03SE/index.idx?pagetype=prd_detail&returnurl= Hvis man skal finne et direkte alternativ til 13,3" varianten, så har Toshiba en sak til halve prisen: https://prisguiden.no/produkt/toshiba-satellite-r830-13d-149655 11,6"eren du pekte til tidligere er jo en AMD E-350 som ikke er sammenlignbar med en fullblods SB Ci5 Air. Jeg har en E-350 HTPC og ser ikke helt samenligningsgrunnlaget. Ellers synes jeg designet på 11,6" 3-serien absolutt er godkjent . 12,5"eren virker også fin og løfter seg litt på CPU siden til en Ci3 12,5" med 1368x768 kan nok også være et fint kompromiss for oss gamle og etterhvert litt svaksynte. Vekten på 12,5"eren er dog en del høyere. 13" Toshibaen du linker til virker som en OK maskin men altfor dyr til PC å være når den ikke engang har et godt skjermkort. Jeg betalte som sagt 5995,- for min "Acer Aspire TimelineX 3820TG med Core i5-450M, HD5650-1GB, 4GB minne" etc. i juli 2010. På 13" synes jeg også Air treffer blink med sin 1440x900 skjerm. Endret 29. august 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Nevner også at Apple maskiner blir solgt for mer fordi de blir byttet ut oftere, samt at byggekvaliteten er tilnærmet garantert. Vet nå ikke helt, macbook hadde litt ymse byggekvalitet. Og den nye MBA driver med dell-taktikkeri som gjør at du ikke vet hva slags deler du får, og dermed heller ikke kjenner kvaliteten. Men det virker som bruktprisende for macer holder seg kunstig høye, det er sant. AtW Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Nevner også at Apple maskiner blir solgt for mer fordi de blir byttet ut oftere, samt at byggekvaliteten er tilnærmet garantert. Vet nå ikke helt, macbook hadde litt ymse byggekvalitet. Og den nye MBA driver med dell-taktikkeri som gjør at du ikke vet hva slags deler du får, og dermed heller ikke kjenner kvaliteten. Men det virker som bruktprisende for macer holder seg kunstig høye, det er sant. AtW For de som vil "smake" på en Macbook Pro eller Air så fører det ikke til det store pengetapet sammenlignet med andre maskiner, det er i hvert fall kjekt. De sier "once you go mac you never go back", men jeg solgte min Macbook Pro for en drøy måned siden og skal ikke ha noen ny. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Nevner også at Apple maskiner blir solgt for mer fordi de blir byttet ut oftere, samt at byggekvaliteten er tilnærmet garantert. Vet nå ikke helt, macbook hadde litt ymse byggekvalitet. Og den nye MBA driver med dell-taktikkeri som gjør at du ikke vet hva slags deler du får, og dermed heller ikke kjenner kvaliteten. Men det virker som bruktprisende for macer holder seg kunstig høye, det er sant. AtW http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?sort=5&keyword=macbook Ditt problem, og ikke mitt. Og i mellomtiden så er vi vel enige om at den nye generasjonen med MBA vil selge til en lavere pris pga laber kvalitet, det er intet spørsmål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå