Gå til innhold

Test: Apple MacBook Air 11"

Anbefalte innlegg

Vel skal jeg klage på noe med den så tålte ikke tastaturet min snart "tenårings" datter når hun overtok den. Hvem som har skylden der skal jeg dog ikke gå i dybden på. Spising over tastaturet var en del av årsaken og den har ikke sprut og smulesikkert tastatur.

Men da får jeg seriøst titte på litt MBA, for Intel Ultrabooks ser vi ikke snurten av før nærmere jul.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg er èn av de som har en høyst (negativ) mening om Acer grunnet dårlig erfaringer med det. Har også flere venner som har samme tanker som meg. Dette var da i 15" klassen og kjøleløsningen var ytterst dårlig. Brukter 4 snusbokser for å få den opp fra bordet, kunne ikke ha den i fanget (tror jeg hadde brent vekk alt som er å finne der nede) bare for å kunne bruke laptoppen (rengjøring gjorde ikke noe nevneverdig heller). Og plutselig endte den opp død etter ett godt års bruk.

Acer skremte meg rett og slett vekk. :dontgetit:

Lenke til kommentar

cfg:

Jeg har negative erfaringer med så og si alle merker man har kunnet kjøpe siste 20 år i denne delen av verden. Eks. hadde jeg en negativ erfaring med Acer i 1994 og brukte da for det meste Compaq, men det er helt irrelevant da alle merker stort sett har noen dårlige modeller. Jeg har tom. hatt dårlige erfaringer med enkelte Thinkpads.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

cfg:

Jeg har negative erfaringer med alle merker. Eks. hadde jeg en negativ erfaring med Acer i 1994 og brukte da for det meste Compaq, men det er helt irrelevant da alle merker stort sett har noen dårlige modeller. Jeg har tom. hatt dårlige erfaringer med enkelte Thinkpads.

Det er sant nok, men alle 'jeg kjenner' som har vært borti Acer laptopper har angret på kjøpet etter ei stund. Høyst subjektivt, og dette var maskiner av 'litt nyere dato'. Har forøvring ingenting vondt å si om merket, men etter min erfaring med det, og mine venners erfaringer med det så kan man vel egentlig si at førsteinntrykket er litt ødelagt. Min bror har fortsatt en av Acer laptoppene som fungerer for øyeblikket (litt eldre modell) men tastaturet er litt i filler, heh.

OT: Må bare få skryte litt av MBA - pekeplaten, er en drøm å bruke. Har enda ikke koblet til en mus til pcen, og jeg er ikke en person som igrunn aldri har klart å bare bruke en pekeplate! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke nekte for at det var en periode hvor Acer ikke ble vurdert, men med Timeline serien som er noen år gammel forandret de det for meg og mange av mine kjente. Er det noe jeg har lært oppgjennom tiden så er det å hele tiden ha et åpent sinn ift. merker. Derav iP4 kjøpet selv om 95% av de jeg jobber med til daglig hånler av valget he he, dog ikke vondt ment.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Apples egen touchpad i glass er en drøm å bruke ja, og Apple er vel stort sett den eneste som bruker egenproduserte touchpads i stedet for Synaptic. Det at pekeplaten er i glass, og størrelsen gjør den ekstremt behagelig. Jeg har aldri prøvd en bedre touchpad. Nå skal det sies at den er mer praktisk i OSX enn det den er i Windows, da du har en del gestures i OSX med 2, 3 og 4 fingre som gjør navigering i OSet langt enklere enn det er i Windows.

Den kan nesten være litt for brå i scrollingen på Windows, men det kan konfigureres til et akseptabelt nivå i mus-innstillingene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er glassoverflaten ift. perspirasjon/fuktighet på fingertuppene? Jeg merke eks. på telefonen at den lugger mer om luftfuktigheten er høy og man er litt fuktig på huden. Nå har det vært litt unntakstilstander ift. luftfuktighet denne sommeren dog.

EDIT:

Forøvrig, arbeidsdag i morgen. Takk for nyttig informasjon!

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har ikke hatt noen problemer med det, dog jeg har ikke brukt den i "ekstreme" temperaturer heller.

Her er forresten Windows 7 sin systemklassifisering av Macen i boot camp. Jeg vil ikke kjøre andre benchmarks utover dette, men det kan nok fort googles opp hvis nødvendig.

1zxbcbm.png

Har 13" i5 med 256GB SSD og 4GB RAM. Det kan forresten nevnes at Apple bruker to leverandører av SSDer, Toshiba til 64GB og 128GB, mens samsung til 256GB, og Samsung-diskene skal i følge benchmarks være en del raskere, så det kan lønne seg å kjøpe med 256 hvis man har råd.

Lenke til kommentar

Samsung er ifl. benchmark hakket raskere, men sluttbruker vil (mest sannsynligvis) ikke merke noe på ytelsesforskjellen.

Ganske imponerende benchmarks igrunn, og ja jeg vet at de ikke er veldig representative ift. andre bedre benchmark program. Har ingen personlig erfaring med Windows på denne maskinene da jeg ikke har hatt 'behov' det.

R: Leif.

Endret av cfg
Lenke til kommentar

Apples egen touchpad i glass er en drøm å bruke ja, og Apple er vel stort sett den eneste som bruker egenproduserte touchpads i stedet for Synaptic. Det at pekeplaten er i glass, og størrelsen gjør den ekstremt behagelig. Jeg har aldri prøvd en bedre touchpad. Nå skal det sies at den er mer praktisk i OSX enn det den er i Windows, da du har en del gestures i OSX med 2, 3 og 4 fingre som gjør navigering i OSet langt enklere enn det er i Windows.

Den kan nesten være litt for brå i scrollingen på Windows, men det kan konfigureres til et akseptabelt nivå i mus-innstillingene.

Må innrømme at disse gesturesene med mange fingre, spesielt fire, framstår som ganske tungvindte og unyttige for min del. Det er lettere å bruke tastatur-shortcuts for de. Scrolling er en ok gesture, resten er jeg ikke akkurat så opptatt av. Hva slags settings bruker du i windows for å få adekvat scrolling? Det jeg kanskje savner mest er en enkel måte å klikke med "tredje museknapp". Og back/forward i windows.

AtW

Lenke til kommentar

Når man har mange vindu åpne så vil expose/mission control vise alle disse vinduene, hvorpå cmd + tab i OSX kun skifter program. Samtidig så bruker jeg musa mye mer i OSX, og dermed er det enklest å bare swipe for å vise alle programmer, evt swipe til høyre/venstre for å skifte fullskjermsapplikasjoner. Jeg var også skeptisk i starten, men etter å ha blitt vant til det er dette noe jeg virkelig savner på windows-laptoper. På stasjonær-pc er derimot alt-tab en sikker vinner. Frem og tilbake med tre fingre til høyre og venstre gjør også nettleser-navigeringen langt enklere da man ofte slipper å bruke tastaturet i heletatt.

Det eneste jeg har gjort i windows er å sette antall linjer man scroller ned til 1, både vertikalt og horisontalt i innstillinger for tastatur og mus, da føler jeg at det fungerer greit nok. Bruker ikke windows så ofte at det gjør noe uansett.

Lenke til kommentar

Ja, det er en norsk nettbutikk, så de må følge norsk forbrukerkjøpslov. Dog, alle vet vel at Apple har en tendens til å være ganske kuk på forbrukerrettigheter, Elkjøp har for eksempel 30 dagers åpent kjøp, så jeg ville kanskje heller tatt turen dit, spesielt hvis det er relativt stor sannsynlighet for at du vil levere tilbake macen.

Jeg har aldri hørt om noen som har brukt angrefristen hos Apple, men jeg har lest en del negative erfaringer vedrørende reklamasjon.

Lenke til kommentar

Om det finnes på Elkjøp? Det vet jeg ikke, jeg vet heller ikke om Apple selger egenproduserte løst. Jeg kjøpte uansett mitt adapter til en brøkdel av prisen på DealExtreme. Der får du også adapter til VGA og DVI.

http://www.dealextreme.com/p/mini-displayport-male-to-hdmi-female-adapter-1080p-34025

Vet ikke om du har handlet der før, prisene er utmerket, men frakt tar fort 3 uker fra Kina.

Sammenlignet med Apples priser:

http://store.apple.com/no/product/H1824ZM/A/Moshi_Mini_DisplayPort_to_HDMI_Adapter?fnode=MTY1NDA3Ng&mco=MjI3NjEwNzU

http://store.apple.com/no/product/H2774ZM/A/Mini-DisplayPort-to-HDMI-Cable-2m?fnode=MTY1NDA3Ng&mco=MjA4MTIyOTM

http://store.apple.com/no/product/H2773ZM/A/Mini-DisplayPort-to-HDMI-Adapter?fnode=MTY1NDA3Ng&mco=MjA4MDgzNDQ

Antar noen av disse er å oppdrive på Elkjøp skulle du ikke orke å vente på DealExtreme.

Endret av p-trus
Lenke til kommentar

Så lenge det finnes :). Merker jeg også savner USB3 nå som jeg har kjøpt noen minnepinner med det men det er ikke noe must da maskiner på jobb ikke har det samt få hjemme har det.

Ellers vil jeg nok savne gigabit ethernet når jeg er på kontoret og hjemme men man får håpe det kommer thunderbolt gigabit ethernet dongles etterhvert.

Kan man daisy-chaine andre enheter enn skjermer (som man ikke kan) på Air sin TB? Eks. 2 disker osv. Tanken er om jeg skulle hatt 1 disk, 1 gigabit ethernet, 1 div og annet tilkoblet samtidig på kontoret og hjemmekontoret.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg håper også at det kommer Thunderbolt-adaptre til USB 3.0 og gigabit etter hvert, gigabit burde ikke være noe problem da Apples Thunderbolt-display gir deg det via TB, og siden TB er dobbelt så raskt som USB 3.0 håper jeg ikke det skal by på noen problemer heller.

Ellers så vil vel alle intel-chipset fra neste år komme med Thunderbolt, så jeg antar man vil få det som en ny standard på eksterne disker og minnepinner innen få år.

Ser ut som http://holdan.eu/Sonnet/Accessories/Presto™%20Gigabit%20Ethernet%20Thunderbolt™%20Adapter#tab=description har et konsept på TB-Gbit, men om det blir realisert innen rimelig tid gjenstår å se.

Men nå er det god natt for min del.

EDiT: Ja, man kan daisy chaine opptil 6 enheter på alle TB-porter så vidt jeg har forstått, men Airens TB vil ikke kunne dra to stk 27" slik MBP kan.

http://www.macgasm.net/2011/07/29/apple-partially-throttled-thunderbolt-macbook-air/

Endret av p-trus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...