Gå til innhold

Test: Apple MacBook Air 11"

Anbefalte innlegg

Tastatur (US) & Brukerhåndbok (Engelsk)

Problem solved. :)

Jeg skal innrømme at det er et par år siden jeg var inne i Apple Store og sjekket.

Nå vil jeg ikke starte en stor diskusjon rundt dette, men det høres ut som om det du egentlig trenger er å venne deg til å programmere med norsk tastatur. Jeg har ingen problemer med dette selv. ;)

Det skjer ikke. :) Prøv å programmere med US tastatur og du vil innse hvor mye mindre belastende det er på håndleddene og lettere å skrive. Det samme gjelder terminaloperasjoner og mye annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eventuelt kan du bruke Apple sin egen software og omprogramere alle de tastene du har lyst på?

Redigert: Uff, ser jo ikke loddet ut det nei, skal redigere den andre posten min og beklage for å spre feil informasjon.

Endret av cfg
Lenke til kommentar

Det er jo opplagt at det er fysiske forskjeller når qwerty er optimalisert for US letterlayout i utgangspunktet, så må man ikke være en rakettforsker for å forstå at man kan få noen ergonomiske fordeler ift. kodingarbeid der.

Hele diskusjonen virket unødvendig og man kastet bare opp selvfølgeligheter som motargumenter til Johndoe som han helt klart allerede har tenkt på og prøvd ut da han la sin elsk på US layout.

Back to topic.

Nå som jeg ser at jeg må vente til neste år og kanskje neste høst for å få bla. TB i en 13" Intel Ultrabook og prisene ikke blir så mye bedre enn disse, vurderer jeg om en 13" av denne kan være et mulig kjøp.

Vil det ikke være noen ulemper med å kjøpe en 13" utgave av denne fremfor å vente på Intel Ultrabook? Har ikke Apple noen konkuransehemmende begrensninger igjen i Bios eller via chips el.? Mener å huske det ikke var lenge siden du ikke fikk full grafikkytelse om du la inn Win7 samt noe om at du ble begrenset til PCI buss etc.

Hvordan er status på dette nå?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Trist å se hvor blinde en del blir når det kommer til Apple. Grunnen til at den nye serien Air har blitt billigere er rett og slett fordi Samsung nok en gang har gått Apple i strupen med sin nye 3-serie.

Hva bruker du som sammenligningsgrunnlag her, utenom prisen?

Lenke til kommentar

En AMD E-350 vs. fullblods SandyBridge Ci5? Dette må være en slapp søndagsspøk.

Tja, det spørs på bruksområdet. For meg er to timer lengre batteritid alene argument nok til å foretrekke svakere CPU på en slik. Nå kommer også 3-serien med i3 og i5, blant annet den andre jeg lenket til. Jeg antar utvalget kommer til å utvides ganske raskt.

Trist å se hvor blinde en del blir når det kommer til Apple. Grunnen til at den nye serien Air har blitt billigere er rett og slett fordi Samsung nok en gang har gått Apple i strupen med sin nye 3-serie.

Hva bruker du som sammenligningsgrunnlag her, utenom prisen?

Vekt, byggkvalitet, batteritid, størrelse, programvare, ytelse, skjerm, osv. Ser ut for meg som Samsung nok en gang gir oss et bedre alternativ. Ser Apple har sett seg nødt til endelig å selge iphone billigere enn de langt overlegne Galaxy SII og Sensation også. Hyggelig å se at forbrukerne er mer bevisste. Som bonus slipper man unna app-fella til Apple. Endret av Del
Lenke til kommentar

Vekt, byggkvalitet, batteritid, størrelse, programvare, ytelse, skjerm, osv. Ser ut for meg som Samsung nok en gang gir oss et bedre alternativ.

Har du i det hele tatt sett på maskinen du linker til? Den (med utgangspunkt i den andre linken din) er jo både større (tykkere og bredere), tyngre, og har dårligere ytelse og dårligere skjerm(oppløsning) enn tilsvarende MacBook Air.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Nei, den har MiniDisplayPort i samme port som Thunderbolt-porten, og kan enkelt brukes som HDMI med et adapter fra Apple for 300, eller DealExtreme for 7 dollar.

http://www.dealextreme.com/p/mini-displayport-male-to-hdmi-female-adapter-1080p-34025

Del: Samsungen har større skjerm, men samme oppløsning. Dvs. lavere pikseltetthet, 13" air har 1440 900 til sammenligning. Samsungen kommer også med tradisjonell, treg harddisk hvor air har en dyrere og langt raskere SSD, Samsungen kommer med svakere prosessor, ikke USB 3.0 eller Thunderbolt (hvor air har sistnevnte, dobbelt så raskt som USB 3.0), eldre bluetooth-støtte 3.0 vs 4.0, dårligere trådløsnett (bare 150mbit), den er dobbelt så feit, dårligere touchpad og den mangler et aluminiumskabinett.

Kanskje du heller burde slutte å se deg blind på Apple, og faktisk se hva de tilbyr i sine maskiner.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Personlig er jeg også ganske lei av å måtte trykke shift-7 for å få /, når den ligger på en dedikert tast på alle andre språk. Men jeg er vant til det. Har prøvd å bytte til amerikansk tastatur når jeg programerer, og det tar alt for lang tid å bli vant til, så eventuell inntjening av tid vil aldri skje.

Lenke til kommentar

Ang. remapping av tastatur:

cfg skrev kl. 16.32 i dag:

"Eventuelt kan du bruke Apple sin egen software og omprogramere alle de tastene du har lyst på?"

Dette er åpenbart utenfor det som her ble diskutert, men likevel tillater jeg meg å stille et spørsmål som i det minst har betydning for meg: Er det mulig med Apples egen software å omgjøre "back delete"-tasten (eller "back space"-tasten?) til å fungere som en vanlig "Delete"-tast?

Lenke til kommentar

Nei, den har MiniDisplayPort i samme port som Thunderbolt-porten, og kan enkelt brukes som HDMI med et adapter fra Apple for 300, eller DealExtreme for 7 dollar.

http://www.dealextreme.com/p/mini-displayport-male-to-hdmi-female-adapter-1080p-34025

og dermed ble Airbook vel så tung som 3-serien.
Del: Samsungen har større skjerm, men samme oppløsning. Dvs. lavere pikseltetthet, 13" air har 1440 900 til sammenligning.
Korrekt, slikt sett vil jeg foretrekke 13" skjermen, men denne er vel glossy i kjent apple stil. Liker du glossy skjermer?
Samsungen kommer også med tradisjonell, treg harddisk hvor air har en dyrere og langt raskere SSD,
Korrekt, men det er snakk om relativt små SSD'er. Selv jeg som bruker utelukkende linux ønsker mer enn 128GB på laptop. Nå er det heller ingen som hindrer deg i å legge inn en SSD i Samsung alterneativene.
Samsungen kommer med svakere prosessor,
Her surrer du vel. Samsung har flere prosessoralternativer. Såvidt jeg kan se er i5 allerede et alternativ på 12.5" varianten. Jeg blir ikke forundret om den kommer på 11,6" varianten også. Med andre ord, vil du antagelig etterhvert få betydelig større valgfrihet fra Samsung.
ikke USB 3.0 eller Thunderbolt (hvor air har sistnevnte, dobbelt så raskt som USB 3.0), eldre bluetooth-støtte 3.0 vs 4.0, dårligere trådløsnett (bare 150mbit), den er dobbelt så feit, dårligere touchpad og den mangler et aluminiumskabinett.
Mulig du sikler når du hører thunderbolt og USB 3.0, men Samsung kommer med minnekortleser, Gbit trådnett og HDMI innebygd på begge. Hva tror du at du kommer til å ha mest bruk for?
Kanskje du heller burde slutte å se deg blind på Apple, og faktisk se hva de tilbyr i sine maskiner.

Synes du iphone er et godt kjøp også?
Lenke til kommentar

Ah, godt å vite hvor man har folk :) Kjøpt mange apps kanskje?

Er det nå du skal si at vi er tullinger som er villige til å betale for apps? Finner man noe bra ser jeg ingen ting i mot å faktisk støtte utvikleren slik at han eller hun kan utvikle nye nyere og enda bedre.

Har forøvrig 134 apps installert på min telefon, men nok om det.

Macbook Air er et godt kjøp for mange, det kan du tydeligvis se gjennom et utall kommentarer i denne tråden. Det er rett og slett ikke mye konkurranse i akkurat dette segmentet.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...