Nator Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Enig, og Air er i motsetning til de dyrere laptopene, mye slankere. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) Jeg tok i en 13" slik for et par uker siden. Mine tanker og utsagn var «seiten den er tynn» etterfulgt to sekunder senere av «seiten den er tung». Hadde Apple brukt plast i stedet for metall hadde den scoret mye høyere i min bok. Desverre hadde det enda gjenstått mangel på matt skjerm, ustandard SDD-format, ikke mulighet til å bytte eller utvide batteri, ikke mulighet til å bytte tastatur og mangel på 3G-modem. Desverre er det få andre som treffer Airs segment bedre og få som prøver å treffe det. EDIT: En liten kommentar til mine utsagn over: Jeg er kritisk til Air ja, men jeg er kritisk til alle laptopper og særlig ultraportable som er eneste kategori som interesserer meg. Apple, Dell, Lenovo, Sony, HP, Panasonic; de har levert titalls modeller i denne klassen og omtrent alle har store feil eller mangler i forhold til min drømmemaskin. Air 11" er faktisk en av de som frister mest, selv med manglene jeg lister over. Så konkludert, jeg er ingen Apple-hater, jeg hater alt. Endret 28. august 2011 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Dette sytekoret er nesten som å lese bildebatter om hva som er best av Porsche, Ferrari og Aston Martin, mens man selv reiser kollektivt... Macbook Air har en unik design og størrelse, vannfrest aluminium er dyrt og komplisert å produsere, så hvis noen av PC folket lurer på hvorfor deres laptop koster så mye mindre, så er vel hint A designet av ei gymlærer på Frøya og B laget i kjip plæstikk. Snudd på huet så er det rart at ikke de kjipe plæstikk laptopene har lys i tastaturet noe Air har, for de har i allefall ett utseende som til de grader hadde forsvart at de ble brukt i mørket... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Aluminium er vel rimelig i forhold til titanium, karbon, kevlar og magnesium som de jeg ser på som alternativer bruker. Air er en av de billigere jeg kunne tenkt meg å bruke og absolutt mye for pengene. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Intels "ultrabooks" vil kunne tilby noe liknende for de som liker tynt, trolig med bedre tilkoblingsmuligheter, standard ssd etc i løpet av Q4. Lenke til kommentar
uracoin Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 god test. tror nok jeg ville valgt meg ut en ASUS transformer fremfor denne men. yter jo litt dårligere, men med halve prisen, og doble batteritiden ser jeg det som et bedre kjøp. at skjermen kan taes av som tablet er jo også gøy. og skjermen på asusen har bedre oppløsning og trolig bedre kvalitet mtp IPS. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) mandela: noen kilder? EDIT: Fant noe selv. http://www.engadget.com/2011/05/30/asus-outs-ux21-ultrathin-laptop-with-up-to-core-i7-cpu-video-ha/ Blir kanskje noe slik som blir min neste laptop men håper det kommer tidlig i Q4 da jeg har ventet siden årsskiftet. http://www.zdnet.com/blog/hardware/intel-ultrabook-reference-designs-released-to-oems/14110 Dog skulle jeg helst hatt den i IB og ikke SB utgave så man får med thunderbolt. Endret 28. august 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
petrus764 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) bakgrunnsbelyst tastatur er også utrolig flottkan man slå det av? lys på skjermen og tastatur dimmer seg automatisk med lyset.. du kan også justere manuelt.. Er det for lyst ute, så kan du ikke(!!) skru på lyset på tastaturet Feil, det er bare å skru av sensoren i kontrollpanelet, så kan du fint justere tastaturlyset opp og ned ved hjelp av tastatursnarveiene uavhengig av hvor mye lys det er i omgivelsene. 13" er mye bedre pga bedre oppløsning (og større skjerm). Nja, for meg som drar den med meg hver dag på universitetet er 11" et klart bedre valg. Så godt på forskjellen mellom dem, og da spesiellt på 13" bedre oppløsning, men kom ned på 11". "Drasser" min 13" med meg på universitetet hver dag, ingen problem! Bag / Sekk må man ha, en 13" har fin fin passform og veier like mye som ei bok. Enig, drasser også med meg 13" på universitetet hver dag, og det er absolutt ikke noe problem. Er ikke snakk om mange centimeter på diagonalen. I tillegg får man 2 timer ekstra batterilevetid, så man klarer seg hele dagen uten å lade. god test. tror nok jeg ville valgt meg ut en ASUS transformer fremfor denne men. yter jo litt dårligere, men med halve prisen, og doble batteritiden ser jeg det som et bedre kjøp. at skjermen kan taes av som tablet er jo også gøy. og skjermen på asusen har bedre oppløsning og trolig bedre kvalitet mtp IPS. Det er ærlig talt en konkurrent til Ipad, hvor du også kan kjøpe BT-tastatur. Hvis du vurderer en Android-tablet eller en fullblods, kraftig laptop, så har virker det ikke som behovet for en laptop er der til å begynne med. Airen er ikke akkurat en tradisjonell netbook, med Atom og elendig ytelse (noe transformer kan konkurrere med). Endret 28. august 2011 av p-trus Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Kan man kjøpe den billigste å oppgradere ram og SSD-selv, eller er det en form for sperre? Unibody er kanskje ikke like full av skruer og deksel slik man er vant med. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Kan man kjøpe den billigste å oppgradere ram og SSD-selv, eller er det en form for sperre? Unibody er kanskje ikke like full av skruer og deksel slik man er vant med. SSD-en er lodda rett på hovedkortet så det går ikke. Lenke til kommentar
cfg Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) Alt Rammen er loddet rett på hovedkortet, så du er 'stuck' med det du handler. Skal ikke prøve å snakke for apple her, men er godt mulig det er for å spare plass siden laptoppen er veldig tynn. Eller så kanskje de bare gjør det for å få mer penger! Redigert: Fordi jeg sitter og sprer løgner. SSDen er ikke loddet fast og kan byttes ut. Endret 28. august 2011 av cfg Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Alt er lodda rett på hovedkortet, så du er 'stuck' med det du handler. Skal ikke prøve å snakke for apple her, men er godt mulig det er for å spare plass siden laptoppen er veldig tynn. Eller så kanskje de bare gjør det for å få mer penger! Tror det skal VELDIG godt gjøres om man klarer å lage en såpass tynn laptop og enda ha muligheten til å bytte RAM og SSD selv. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Apple latterliggjør konkurrentene med prisingen på den nye MBA. Et virkelig bra produkt som absolutt alle reviews er enige i. 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Desverre hadde det enda gjenstått mangel på matt skjerm, ustandard SDD-format, ikke mulighet til å bytte eller utvide batteri, ikke mulighet til å bytte tastatur og mangel på 3G-modem. Kan jeg spørre hvorfor du ønsker å bytte tastatur? Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 SSDen er ikke lodda på hovedkortet. Den kan byttes ut. RAMen derimot, kan man ikke gjøre noe med. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Kan jeg spørre hvorfor du ønsker å bytte tastatur? Som programmerer må jeg ha amerikansk tastatur (alt jeg har brukt de siste fem-seks årene har dette (tre tastatur, tre laptopper)) mens normannen i meg (og kjenner av Apples returprosedyrer) krever fem års reklamasjonsrett. Jeg trenger altså en norskkjøpt laptop med amerikansk tastatur, noe som for alle andre laptopper er en $20 tur på Ebay og fire minutter med en skrutrekker. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) Kan jeg spørre hvorfor du ønsker å bytte tastatur? Som programmerer må jeg ha amerikansk tastatur (alt jeg har brukt de siste fem-seks årene har dette (tre tastatur, tre laptopper)) mens normannen i meg (og kjenner av Apples returprosedyrer) krever fem års reklamasjonsrett. Jeg trenger altså en norskkjøpt laptop med amerikansk tastatur, noe som for alle andre laptopper er en $20 tur på Ebay og fire minutter med en skrutrekker. http://store.apple.com/no/configure/MC968H/A?select=select&product=MC968H%2FA&mco=MjMzOTYxMzQ Tastatur (Internasjonal Engelsk) & Brukerhåndbok (Engelsk) Tastatur (US) & Brukerhåndbok (Engelsk) ??? Endret 28. august 2011 av ahpadt 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 SSD'en ser ikke loddet ut for meg: Lenke til kommentar
Runar Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) Som programmerer må jeg ha amerikansk tastatur (alt jeg har brukt de siste fem-seks årene har dette (tre tastatur, tre laptopper)) mens normannen i meg (og kjenner av Apples returprosedyrer) krever fem års reklamasjonsrett. Jeg trenger altså en norskkjøpt laptop med amerikansk tastatur, noe som for alle andre laptopper er en $20 tur på Ebay og fire minutter med en skrutrekker. Nå vil jeg ikke starte en stor diskusjon rundt dette, men det høres ut som om det du egentlig trenger er å venne deg til å programmere med norsk tastatur. Jeg har ingen problemer med dette selv. Eller du kan kjøpe et trådløst/kablet tastatur med amerikansk oppsett. Eller endre tastaturoppsettet i OSet, og ignorere det som fysisk står på tastene. Eller kjøpe en annen maskin. Redigert: Eller, og dette er kanskje den beste løsningen, du kan gjøre som ahpadt sa og velge amerikansk tastatur når du bestiller maskinen hos Apple. Endret 28. august 2011 av Runar Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) SSD'en ser ikke loddet ut for meg: Det var nytt for meg. Samtidig tillater jeg meg å si at man neppe har samme utvalget av SSD som faktisk passer inni? Endret 28. august 2011 av ahpadt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå