Gå til innhold

Test: Apple MacBook Air 11"

Anbefalte innlegg

Macbook air er overhode ikke galt priset.. Må opp i den prisen for og finne en windows laptop som ser like bra ut og har noe av samme ytelse.. En helt grei pris spør du meg..

Enig med deg, faktiks er dette det Apple produktet som imponerer mest, Neste er ipad men den er stort sett en oppblåst mobiltelefon.

Liten og lett med et imponerende design og meget god ytelse for noe så lite.

Klart du kan få mye kraftigere og billigere pcer men de er betydlig større.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bakgrunnsbelyst tastatur er også utrolig flott
kan man slå det av?

lys på skjermen og tastatur dimmer seg automatisk med lyset.. du kan også justere manuelt.. Er det for lyst ute, så kan du ikke(!!) skru på lyset på tastaturet

Men kan man slå det av?

Ja, man kan slå det av. Det er to knapper øverst på tastaturet hvor man kan velge å skru opp og ned lyset på tastaturet.

Endret av 35P3N
Lenke til kommentar

Må gi massiv cred til apple for siste gen air. er selv ikke serlig imponert over hvordan de skal kontrollere, heller ikke hvordan de går fram konkuransemessig. men Airen er det eneste appleproduktet jeg kunne tenkte meg. da i 13". men så ble det en Vaio Z 2011. og jeg angrer ikke ett sekund. fantastisk halvmatt(!) skjerm(1600x900) og noe raskere cpu. koster flesk dog.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fortsatt en (cr)apple...

Gratulerer. Dagens kommentar. Kose deg med MSI-ufoen din på 5kg med neonlys og innebygget atomreaktor.

Jepp... Fortsatt en (cr)apple... og spør du meg, så syntes jeg prisen på en sånn liten fjært, fortsatt er høy. sett ned 3-4k så er det kanskje verd det...

Jeg kommer uansett ikke til å kjøpe noen "iTard" produkter....

Bare fordi den er liten betyr det ikke at den er en fjert. For ALLE som ikke spiller eller driver med heftig videoredigering er den stort sett kraftig nok. Jeg er en "tung" bruker, skriver en god del kode, bruker en del AutoCAD og Photoshop og denne maskinen er MER enn kraftig nok. Mulig dere fjortisser trenger en stor dings til spill og annet tidsfordriv, men ikke regn med at alle andre har samme behov.

Ang. pris, vær så snill og finn en like liten og lett pc til en billigere penge, ønsker deg lykke til.

Bærbare pc`er til sammenligning.

Skal vel fint gå an å velge en av de i listen der om man ikke ønsker å støtte monopolistiske proprioritære svin.

De maskinene du lister opp der kan ikke sammenlignes med Macbook Air. De er en hel størrelsesorden dårligere. Ikke minst hardwaremessig, men også på byggekvalitet og design.

• Liker 3
Lenke til kommentar

13" er mye bedre pga bedre oppløsning (og større skjerm). Skriver dette på en slik en akkurat nå faktisk :)

Veldig fornøyd med Bootcamp, minus W7 touchpad-driverne som kunne vært MYE bedre.

Ellers kan jeg nevne av bakbelyste taster er kjempefint, samt at skjermen er SVÆRT lyssterk.

Også overrasket over at høyttalerne er rimelig gode, samtidig som det er meget godt max volum på headset-utgangen, faktisk mye bedre enn på min gamle Asus som akkurat klarte å drive 80 ohm Beyerdynamic DT770 Pro godt nok på ca 95%-100% volum...

Endret av Nator
Lenke til kommentar

13" er mye bedre pga bedre oppløsning (og større skjerm).

Nja, for meg som drar den med meg hver dag på universitetet er 11" et klart bedre valg. Så godt på forskjellen mellom dem, og da spesiellt på 13" bedre oppløsning, men kom ned på 11".

Lenke til kommentar

Som vanlig vanskelig å finne saklighet under slike artikler, det er som fluepapir.

Til de som klarer å holde seg saklig. Hvordan er "Intel HD Graphics 3000" mot AMD E-350 sin HD6130? Jeg synes ikke noen av testene gir et godt inntrykk av kun GPU biten. CPU biten drar jo her sterkt opp de fleste resultatene vs. E-350.

Hvis HW kunne linket oss til 3dmark06 resultatene så vi selv kan plukke ut GPU resultatet så hadde det jo vært greit.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

13" er mye bedre pga bedre oppløsning (og større skjerm).

Nja, for meg som drar den med meg hver dag på universitetet er 11" et klart bedre valg. Så godt på forskjellen mellom dem, og da spesiellt på 13" bedre oppløsning, men kom ned på 11".

"Drasser" min 13" med meg på universitetet hver dag, ingen problem! :)

Bag / Sekk må man ha, en 13" har fin fin passform og veier like mye som ei bok.

Lenke til kommentar

Utfra tester jeg har lest ser det ut som HD3000 i SB slår HD6130 i E350 med god margin med unntak av til rene HTPC oppgaver. Litt overraskende og gjør at jeg kanskje revurderer hva min neste lette laptop skal ha.

Med mindre det kommer noen gode Liano alernativer ol. snart.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fin hardware, men OSX appellerer ikke til meg i det hele tatt så da må jeg se på andre alternativer, og ser man på alternativer har disse ofte et eller annet som trekker ned helhetsinntrykket noe veldig.

Jeg har en VAIO Z i bestilling da jeg ikke finner noe annet som tilfredsstiller mine krav.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Ang. pris, vær så snill og finn en like liten og lett pc til en billigere penge, ønsker deg lykke til.

Bærbare pc`er til sammenligning.

Skal vel fint gå an å velge en av de i listen der om man ikke ønsker å støtte monopolistiske proprioritære svin.

Etter min mening kan nesten ingen på den listen sammenlignes med macbook air 11..

Må være Samsung 900X1A i såfall. Må jo se på hva man får for pengene, det er opp til hver enkelt hva de ønsker i en laptop og det finnes selvsagt billige laptoper som kan mye av det samme, men faller igjennom på mange andre områder..

Vist man tar å går ut i fra Macbook Air 13" til circa 10k, så må man etter min mening opp i følgende priser for og få det samme + litt ekstra av windows alternativer:

Dell Latitude E6420:

Intel Core I5-2520M

128gb ssd disk

MOBILT INTEL HD GRAFIKKORT 3000

4GB 1333MHz DDR3 minne (2x2GB)

14.0in HD+(1600x900) LED-backlit

Qwerty-tastatur med bakgrunnsbelysning

Circa 12 000.

SONY VAIO Z21L

13,1 " / 1600 x 900

Intel Core i5 2,3 GHz

Intel HD Graphics 3000

128 GB, Solid-state

4gb ram

Backlit Keyboard.

3G

Circa 15 500.

OG Samsung 900X3A til 14 995.

Sonyen er jo helt syk, ville heller hatt hvilken som helst av de nevnte enn en macbook air 13". Men det er ikke lett og finne en som bærbar som koster under 10k, som har mye av det samme som en macbook air 13".

• Liker 2
Lenke til kommentar

jaja.. tynner enn dette kan vel ikke en pc bli, sikkert mange Apple fans som rynker på nesen no, men hadde det bare vært windows så kunne jeg kanskje vurdert den :)

Men en flott maskin er det no

En kollega på jobben har 2010-modellen av Air kun med Windows 7, så det skal vel ikke være ikke noe problem... :)

Lenke til kommentar

Ang. ønsket om matt skjerm. Dette ser ut til å være en gjenganger, og som en ekstra valgmulighet vil det derfor kunne være ønskelig for flere. Men jeg (og mange med meg) foretrekker denne glossy skjerm-typen helt klart! Så det er misvisende av anmelderne hele tiden å trekke frem dette som et minus. Meningene er faktisk delte på dette punktet, selv om tekno-forstå-seg-på'ere veldig ofte foretrekker matt skjerm.

Lenke til kommentar

Vil påstå at både PC- og Mac-bigaden her når nye lavmål på argumentering. Jeg ønsker gjerne å se en diskusjon der vi diskuterer denne MASKINEN, ikke Apple versus resten.

Det er naturlig å snakke om denne maskinen versus andre alternativer mener jeg. Om det er skjermkort, CPU, mobil, kamera eller tablet, så er folk interessert i å måle produktet mot konkurrende produkter.. Men er jo enig med deg, kommentar feltet ligner skremmende mye på itavisen sitt diskusjonsfelt.. Men får å sette en strek her da, og diskuterer selve maskinen..

Det er en ting jeg lurer litt på, det står i testen at laptopen kan blir varm under tung belastning. Men vist bruker macbooken til og spille av 1080p video på TVen over lengre tid, er det fare for at den kan gå for varm og noen komponeneter blir ødelagt?

F.eks The Pacific i full HD, 10-11 timer avspilling..

Lenke til kommentar

Fin hardware, men OSX appellerer ikke til meg i det hele tatt så da må jeg se på andre alternativer, og ser man på alternativer har disse ofte et eller annet som trekker ned helhetsinntrykket noe veldig.

Jeg har en VAIO Z i bestilling da jeg ikke finner noe annet som tilfredsstiller mine krav.

Bare til info, kjører W7 på min til det meste, var enkelt å installere med Bootcamp som følger med OSX.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Raptor' timestamp='1314458641' post='18228467']

Vi kan heller spørre deg om at du dokumenterer påstandene dine. Finn en maskin med samme specs, (hardware, batteri, størrelse) som koster 3000 kroner mindre.

Dette er grunnen til at jeg til slutt endte opp med en 13" Air når jeg bestilte meg laptop i dag, var ute etter en liten og lett laptop for studier, men samtidig uten å spise opp hele studielånet.

Det er rett og slett veldig vanskelig, om ikke umulig å få såpass gode spesifikasjoner for under 10 lapper hvis en ser bort fra Air.

Regner å få laptopen i midten av neste uke.

Da skal det bli morsomt å se om den lever opp til forventningene mine:

Liten og lett laptop, med god ytelse samt god byggekvalitet, uten å koste hele studielånet.

Så endel på diverse andre lignende laptoper, blant annet lenovo, dell og hp, som er merker jeg vet kan levere god byggekvalitet, men de blir dessverre i en litt for høy prisklasse.

Er tross alt en maskin som skal drasses med i noen år nå, og da er god byggekvalitet et viktig punkt for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...