fo2re Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Som det selskapet i bransjen som siste ukene har ligget i topp 3 sjikte over de som har mest kroner på bok, så tror jeg det også viser at Apple har gjort en del ting riktig de siste årene. Hadde Apple sine produkter passet til mitt bruk (software mangler og Dos/Win erfaring siden 1984) så hadde 3 stasjonære, 1 laptop og 1 notebook for lengst vært historie og byttet ut med PowerMac og Macbook i en eller annen form. Få benekter vel at Apple gjør det bra? Betyr ikke at alle må være enig i at produktene nødvendigvis er de beste dog. Ellers er det fristende å spørre hvordan 1 stasjonær mac erstatter funksjonaliteten til 3 stasjonære PCer? AtW Ene stasjonære er mer eller mindre surfemaskin, nr 2 er bilderedigering og nr 3 står og støver ned bak meg, tidligere brukt i musikkproduksjon klar for comeback for julesanger m.m. Ok, da kan du jo bytte ut de tre med enhver stasjonær, Mac eller ikke. AtW Hadde "alle" programmene jeg bruker vært tilgjengelig så hadde jeg nok byttet, men har hverken tid eller lyst til å bytte plattform da det tar tid å lære seg alt på nytt. Men heldigvis har jeg den muligheten at jeg kan ombestemme meg. Nyeste stasjonære her er en Multicom gamer med Intel 510 SSD 250GB, 16GB Ram, Intel i7 osv og den er en drøm å bruke med Win 7 som er rimelig nytt her, koster mindre enn tilsvarende Apple løsning, men på utseende når den ikke Apple sine stasjonære opp til sokkekanten. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Hvem mener dette? Kan du ikke svare de som mener dette, så vi skjønner hvem du snakker om. Ellers er det alltid en oppveining med tilkoblinger og små bærbare, man vil jo i så stor grad som mulig slippe å ha med seg overganger også, da er jo PCen plutselig ikke så ultraportabel lenger. AtW Del mente helt klart dette, og det virket som flere var enige. Nå skriver jo du også at du gjerne vil slippe å ha med deg overganger, skjønner ikke helt hvordan det skal tolkes på en annen måte enn at du vil ha VGA connector også i denne sammenhengen? Men du vil jo stort sett ikke stå for det du sier, og dette er vel ikke noe unntak. Du har ihvertfall ikke skjønt poenget med en ultraportabel. En overgang kan du oppbevare et annet sted, f.eks i bagasjen om du er ute og reiser, i flyet vil du helst ha mest mulig plass. En ultraportabel handler om å gjøre de riktige kompromissene. Synes det er merkelig at folk maser om VGA connector i en tråd om en ultraportabel. 4 Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Slutt for vga. Denne dagen gleder jeg meg til. Vil mye heller ha en ekstra usb3 etc enn pluggen som så og si aldri brukes. Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 (endret) Hvem mener dette? Kan du ikke svare de som mener dette, så vi skjønner hvem du snakker om. Ellers er det alltid en oppveining med tilkoblinger og små bærbare, man vil jo i så stor grad som mulig slippe å ha med seg overganger også, da er jo PCen plutselig ikke så ultraportabel lenger. AtW Del mente helt klart dette, *snip* Nei, det gjorde jeg ikke. Jeg mente akkurat det AtW sa ovenfor, det er en avveining. I mitt tilfelle vil nok tilkoblingsmulighetene på Samsung alternativene og Toshibaen veie opp for litt tykkelse, andre får gjøre sine vurderinger. Med en MBA ville jeg nok sett meg nødt til å kjøpe noen overganger, og hdmi overgang fra dealxtreme ville jeg ikke tatt sjansen på. Litt dumt å spare et par hundrelapper på en kabel, og få råttent lyd/bilde på en så dyr laptop. Ser forresten at det er godpris denne helgen på et annet alternativ (ja denne har også lengre batteritid, hdmi, vga, minnekortleser og Gbit nic mot noen hundre gram ekstra og 8.4 millimeter ekstra tykkelse): http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=637808#extra Endret 4. september 2011 av Del 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 (endret) Del 7-serien til Samsung virker også spennende. Endret 4. september 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Hvem mener dette? Kan du ikke svare de som mener dette, så vi skjønner hvem du snakker om. Ellers er det alltid en oppveining med tilkoblinger og små bærbare, man vil jo i så stor grad som mulig slippe å ha med seg overganger også, da er jo PCen plutselig ikke så ultraportabel lenger. AtW Del mente helt klart dette, og det virket som flere var enige. Nå skriver jo du også at du gjerne vil slippe å ha med deg overganger, skjønner ikke helt hvordan det skal tolkes på en annen måte enn at du vil ha VGA connector også i denne sammenhengen? Men du vil jo stort sett ikke stå for det du sier, og dette er vel ikke noe unntak. Du har ihvertfall ikke skjønt poenget med en ultraportabel. En overgang kan du oppbevare et annet sted, f.eks i bagasjen om du er ute og reiser, i flyet vil du helst ha mest mulig plass. En ultraportabel handler om å gjøre de riktige kompromissene. Synes det er merkelig at folk maser om VGA connector i en tråd om en ultraportabel. Nei vel? Det er jo en mildt sagt bisarr tolkning, tolker du det som jeg mener bærbare må ha LPT-port også? Eller Com-port? Det er enn oppveining, man må ha akkurat nok porter, men ikke for få. Feks skulle jeg ønske MBA 11-tommer hadde sd-kort-leser, der har de gått "for langt". Å ikke ha VGA er et greit valg for min del. AtW Lenke til kommentar
arokh Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 (endret) Med en MBA ville jeg nok sett meg nødt til å kjøpe noen overganger, og hdmi overgang fra dealxtreme ville jeg ikke tatt sjansen på. Litt dumt å spare et par hundrelapper på en kabel, og få råttent lyd/bilde på en så dyr laptop. Til informasjon så er HDMI digitalt. Det vil si at signalet består av 0 og 1, hverken mer eller mindre. Både bilde og lyd vil dermed være likt som det blir sendt uavhengig av kvaliteten på adapteret eller kabelen. Om det skulle være problemer vil du ikke få noe bilde i hele tatt. Personlig har jeg kjøpt denne 3m kabelen til ca 70kr fra Amazon: http://www.amazon.com/gp/product/B004CADYDO MDP til HDMI kabel, ingen adapter. Ser forresten at det er godpris denne helgen på et annet alternativ (ja denne har også lengre batteritid, hdmi, vga, minnekortleser og Gbit nic mot noen hundre gram ekstra og 8.4 millimeter ekstra tykkelse): http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=637808#extra - Vesentlig tregere CPU - Ikke chiclet tastatur (dette har mye å si) - Ikke baklys på tastatur - Ikke SSD i std konfigurasjon - Lagd i plastikk Et kjapt google-søk avslører dårlige reviews. Kan ikke helt forstå at dette skal være et alternativ til den beste ultrabooken. http://www.hardware.no/artikler/toshiba_lanserer_verdens_letteste_13-tommer/101586 Som et eksempel, dette er et alternativ til 13". Endret 5. september 2011 av arokh 1 Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Personlig har jeg kjøpt denne 3m kabelen til ca 70kr fra Amazon: http://www.amazon.com/gp/product/B004CADYDO MDP til HDMI kabel, ingen adapter. Jeg kjøpte den der. Har dog ikke fått macen enda, så har ikke fått testa den. Men den kom superkjapt i det minste. Tror det tok 6 dager fra jeg bestilte til den lå i postkassa. Fin tykkelse og stivhet i kabelen, så det virker som et solid produkt Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Vurderer å bestille en MacBook når jeg får stipendet nå, men hva burde jeg bestille? MBA 11" eller 13", eller MBP? Lenke til kommentar
arokh Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Det er det vel egentlig bare du som kan svare på, anbefaler deg å gå til nærmeste forhandler og prøve begge to side ved side Jeg har alltid hatt 13" MBP men gikk for 11" MBA. Angrer ikke et sekund! Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Til informasjon så er HDMI digitalt. Det vil si at signalet består av 0 og 1, hverken mer eller mindre. Både bilde og lyd vil dermed være likt som det blir sendt uavhengig av kvaliteten på adapteret eller kabelen. Om det skulle være problemer vil du ikke få noe bilde i hele tatt.Dette du sier er feil, men jeg forstår at utsagnet mitt var misvisende. HDMI som det meste annet er strøm, binære tall bestemmes etter strømstyrke. Feil på tallene kan derfor forekomme, og hvis det hadde vært så enkelt som du beskriver ville faktisk utsagnet mitt akkurat som jeg sa det stått seg. Det er vel derfor det har blitt så mye diskusjon rundt temaet rundt omkring. Heldigvis bruker hdmi feilkorrigerende kode akkurat som CD, og derfor vil ikke små forstyrrelser av signalet virke inn, men større forstyrrelser kan spille inn. Du kan lese om utfordringene til hdmi her:http://www.bluejeanscable.com/articles/whats-the-matter-with-hdmi.htm Det betyr ikke at du bør kjøpe dyreste kabel eller overgang, her blir mange lurt. Men jeg ville kanskje unngått de aller billigste no-name rett fra en butikk i Asia. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 (endret) Mens jeg var på amazon, så kom jeg også over Kensington mini usb + ethernet, 130kr inkl frakt. Koster vel rundt 450 i Norge? Note: Det følger med ac-adapter, men skal visst funke like bra uten. Kjekt å ha for de som trenger flere usb-porter og som også vil ha ethernetplugg Endret 5. september 2011 av Xmir Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Jeg må ikke på død og liv ha en 10/100Mbit ethernet RJ45, derimot hadde det vært hyggelig med en TB basert 10/100/1000Mbit sådan. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Jeg må ikke på død og liv ha en 10/100Mbit ethernet RJ45, derimot hadde det vært hyggelig med en TB basert 10/100/1000Mbit sådan. Helt enig, men jeg tror ikke vi skal holde pusten Ufattelig lite TB stuff å få kjøpt... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 (endret) Siden Apple flagger TB og har eksklusivitet til vårparten(?) så skulle jeg tro at de begynner å pushe litt TB enheter om ikke altfor lenge. Ellers vil jo en av de store buzzoordene i salgskampanjer få vesentlig mindre verdi. Endret 5. september 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
arokh Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg må ikke på død og liv ha en 10/100Mbit ethernet RJ45, derimot hadde det vært hyggelig med en TB basert 10/100/1000Mbit sådan. Det kommer http://www.holdan.co.uk/Sonnet/Accessories/Presto%E2%84%A2+Gigabit+Ethernet+Thunderbolt%E2%84%A2+Adapter#tab=description Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg må ikke på død og liv ha en 10/100Mbit ethernet RJ45, derimot hadde det vært hyggelig med en TB basert 10/100/1000Mbit sådan. Det kommer http://www.holdan.co...tab=description Obvious question is obvious: Hvorfor ikke 10GBE? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Mens jeg var på amazon, så kom jeg også over Kensington mini usb + ethernet, 130kr inkl frakt. Koster vel rundt 450 i Norge? Note: Det følger med ac-adapter, men skal visst funke like bra uten. Kjekt å ha for de som trenger flere usb-porter og som også vil ha ethernetplugg Noen som har noen erfaring med den? Ifølge målene er den jo veldig stor, er jo nesten halve størrelsen av en MBA.... AtW Lenke til kommentar
arokh Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Obvious question is obvious: Hvorfor ikke 10GBE? Har du 10GBE nettverk hjemme eller på jobb? For de som har mer enn nok av penger så er Apple Cinema Display den perfekte "dockingstasjon". Med thunderbolt connection til laptopen får du 3x USB, 1x FW800 og 1x GB Ethernet. Samt lyd til ACD og magsafe til laptop. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg har ikke 10GBE i det hele tatt, men med tanke på at TB støtter 10Gbit virker det som et åpenbart valg hvis du først skal kjøpe en ekstern enhet for å få inn LAN. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå