Gå til innhold

Test: Apple MacBook Air 11"

Anbefalte innlegg

Og det er slik jeg ser det største grunn til å utelate USB/Kortleser etc på iPaden. Tvinge folk ut fra ideen om at "alt skal være kablet" og inn i 2011 hvor ting fungerer bra i "skyen".

Jeg liker ikke at noen tvinger meg, jeg foretrekker å velge selv. Ikke alt egner seg til trådløs kommunikasjon ennå. Ikke alt egner seg til skyen ennå heller. Noen av oss er ikke en gang komfortabel med å ha personlige ting i skyen. Jeg innser naturligvis at et pent utvalg brukere i denne tråden er helt uforstående til noe av dette. I grunnen litt fornøyelig å se hvor ille det er fatt.
- VGA connector (en DINOSAUR innen standarder, bedrifter som fremdeles kjøper prosjektører med kun denne standarden har seg selv å takke)
Dette gjelder møteroms PC'er for de største norske bedriftene. Lykke til med å fortelle dem hvor bakstreversk de er når du kommer der med din nye Mac. Litt som å kjempe for "Norge ut av golfstrømmen", interessant ide, men håpløst i praksis.
- Kablet nettverk (denne er forståelig siden det ikke finnes konkurrerende standarder enda, men fremtiden er trådløs, spesiellt for bærbare i MBA-klassen)
Tja, jeg har GBit mellom alle husets maskiner, det er rimelig effent når poden skal flytte 30GB WoW mellom to maskiner. Et av mange scenarioer.
100% på HDMI og overganger til iPaden hadde sansynligvis ikke dette sett dagens lys.
For all del, men for den jevne forbruker som meg, som allerede har en hdmi-kontakt på min 46" LCD TV er det ikke fristende å kjøpe ny TV fordi Apple har ment noe om hvilke koblinger TV'n min skal ha.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og det er slik jeg ser det største grunn til å utelate USB/Kortleser etc på iPaden. Tvinge folk ut fra ideen om at "alt skal være kablet" og inn i 2011 hvor ting fungerer bra i "skyen".

Jeg liker ikke at noen tvinger meg, jeg foretrekker å velge selv. Ikke alt egner seg til trådløs kommunikasjon ennå. Ikke alt egner seg til skyen ennå heller. Noen av oss er ikke en gang komfortabel med å ha personlige ting i skyen. Jeg innser naturligvis at et pent utvalg brukere i denne tråden er helt uforstående til noe av dette. I grunnen litt fornøyelig å se hvor ille det er fatt.
- VGA connector (en DINOSAUR innen standarder, bedrifter som fremdeles kjøper prosjektører med kun denne standarden har seg selv å takke)
Dette gjelder møteroms PC'er for de største norske bedriftene. Lykke til med å fortelle dem hvor bakstreversk de er når du kommer der med din nye Mac. Litt som å kjempe for "Norge ut av golfstrømmen", interessant ide, men håpløst i praksis.
- Kablet nettverk (denne er forståelig siden det ikke finnes konkurrerende standarder enda, men fremtiden er trådløs, spesiellt for bærbare i MBA-klassen)
Tja, jeg har GBit mellom alle husets maskiner, det er rimelig effent når poden skal flytte 30GB WoW mellom to maskiner. Et av mange scenarioer.
100% på HDMI og overganger til iPaden hadde sansynligvis ikke dette sett dagens lys.
For all del, men for den jevne forbruker som meg, som allerede har en hdmi-kontakt på min 46" LCD TV er det ikke fristende å kjøpe ny TV fordi Apple har ment noe om hvilke koblinger TV'n min skal ha.

Alle dine argumenter står og faller på nøyaktig samme argument "det er umulig å endre noe".

Fordelene ved å få alt over på trådløst er at du SLIPPER å forholde deg til 40 forskjellige kablede standarder. Det er MYE enklere å implementere trådløse grensesnitt enn kablede, og dersom poden din må vente 5 min ekstra for å kaste bort livet på spill, er det en pris verdt å betale for at innovasjonen i retning "alt trådløst" skal skje så raskt som mulig.

Jeg hadde lenge samme syn som deg på hva som burde være lagret i nettskyen og ikke, men kom heldigvis etter hvert frem til at "Paranoia is a one road trip". Er du ikke i stand til å beskytte deg mot hva som ligger i "skyen" burde det aldri ha vært lagt der fra starten av. Det er fullt mulig å ha private skytjenester i isolerte nettverk, så om du sitter på statshemmeligheter er det nok riktig plass å plassere dem. Løsningen er ikke å tviholde på eldgamle standarder, men derimot å benytte gode rutiner på hvem som har tilgang til hvilke nøkler.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Alle dine argumenter står og faller på nøyaktig samme argument "det er umulig å endre noe".

Nei, argumentasjonen går ut på å se verden som den er, ikke som jeg skulle ønske den har vært.
Jeg hadde lenge samme syn som deg på hva som burde være lagret i nettskyen
Dette er en veldig interessant diskusjon men drar oss way off topic. Jeg skjønner godt ditt standpunkt, men jeg mener det er mye viktigere at noen kjemper denne kampen enn å strebe etter en trådløs verden. Den trådløse verden kommer uansett hvor mange kroner vi stapper i lomma på Apple, en fri verden må kjempes for til enhver tid.
Lenke til kommentar

@ATWindsor

Du fastholder jo fortsatt at maskinvaren er av laber kvalitet enda jeg postet en link som tilbakeviser det i tillegg til min egen erfaring. Når du da fortsetter å holde på ditt synspunkt må jeg rett og slett se på deg som et av de mange trollene her inne. Det blir for dumt å påstå at jeg fabrikerer påstander når alle kan scrolle litt tilbake og se hva som har blitt sagt. I motsetning til desillusjonerte PC-fanboys har jeg ikke noe behov for å fabrikere noe som helst.

Sitèr meg på der jeg har sagt MBA har laber maskinvare, eller slutt å komme med løgnene dine. Jeg regner ett mangel på ett sitat fra meg der jeg påstår det som et tegn på at du selv innser at jeg aldri har påstått noe slikt. Selv etter jeg har forklart deg ganske grundig hva jeg hr skrevet, så fortsetter du å late som jeg har skrevet det. Hvem er det egentlig som troller her?

AtW

Lenke til kommentar

Mangel på Flash er ikke en feature for brukeren, men en feature for web-"industrien" for å presse på overgangen til HTML 5. Det er med andre ord synd at du savner det, men over tid vil det hjelpe alle.

Hør hør.

+1

Skal man følge deres logikk med å inkludere ting som:

..hadde vi fremdeles brukt gohper til å surfe på nettet. Å ha gamle, unødvendige teknologier tilgjengelig fører bare til en bakstreversk holdning til innovasjon. Punktum.

Se feks på AirPlay Mirroring, hadde Apple satset 100% på HDMI og overganger til iPaden hadde sansynligvis ikke dette sett dagens lys. Hvem i alle dager ønsker å ha kabel til iPaden/Pcen dersom det er mulig å overføre trådløst?

Trådløst er fremtiden, gleder meg til induksjonsladning blir mainstream, så kan jeg kaste alle ledningene for godt.

Hvordan får jeg overført bilder fra kameraet mitt vha "skyen", eller tatt backup av bildene mine på reise? Det er ingen vits å late som at å ønske å ha visse tilkoblingsmuligheter er det samme som å ikke ønske framgang. Det er rett og slett ett stråmannsargument. Hvem er det som argumenterer for å ha en VGA-konnektor på en Ipad? Og det framstår for meg som mildt sagt underlig å framstille apple-produkter som noe som er forkjempere for standarisering og kompabilitet, da dette er noe de i stor grad motarbeider. Trådløst er dårligere til omtrent alt som man også kan gjøre med kabel. Spørsmålet er om man aksepterer den lavere ytelsen, på endel ting kan man nok det, og bærebare enheter er jo typiske ting der man kan akseptere slik. Men å kaste alle ledninger for godt tror jeg du kan gi opp først som sist.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Trådløst er fremtiden, gleder meg til induksjonsladning blir mainstream, så kan jeg kaste alle ledningene for godt.

Trådløst er fremtiden ja..

Men den dagen trådløst blir like raskt som dagens kablet nettverk, hvor raskt vil da kablet være?

Hvor stort lagringsbehov har vi, og hvor raske lagrinsmedier har vi?

Tid er noe man har en begrenset mengde av, derfor kjører jeg kablet der jeg kan, og trådløst der jeg er nødt :)

Lenke til kommentar

Hvordan får jeg overført bilder fra kameraet mitt vha "skyen", eller tatt backup av bildene mine på reise? Det er ingen vits å late som at å ønske å ha visse tilkoblingsmuligheter er det samme som å ikke ønske framgang. Det er rett og slett ett stråmannsargument. Hvem er det som argumenterer for å ha en VGA-konnektor på en Ipad? Og det framstår for meg som mildt sagt underlig å framstille apple-produkter som noe som er forkjempere for standarisering og kompabilitet, da dette er noe de i stor grad motarbeider. Trådløst er dårligere til omtrent alt som man også kan gjøre med kabel. Spørsmålet er om man aksepterer den lavere ytelsen, på endel ting kan man nok det, og bærebare enheter er jo typiske ting der man kan akseptere slik. Men å kaste alle ledninger for godt tror jeg du kan gi opp først som sist.

AtW

Når jeg nå tar bilder på iPhonen min kommer de automatisk opp på alle enheter som kjører iCloud med min konto (iPad, iPhone, Mac osv). Noe lignende bør være mulig å få til for kameraer også, ikke nødvendigvis med iCloud.

Det var noen som sa at VGA var nødvendig på en Macbook Air, noe som ikke hadde vært tilfellet om VGA-konnektoren hadde fått avgå med døden da den burde (dvs på begynnelsen av 2000-tallet). Apple har da vel også åpnet standarder som feks AirPlay for tredjepartslevrandører. Mirosoft og Windows er MINST (om ikke mer) motarbeidende av standarder. Så har en jo alt av GNU/Linux som er så fraksjonert at det ikke kan kalles et alternativ. Hvorfor Apple er den store stygge ulven i dette kan jeg ikke se, muligens fordi de har funnet en måte å tjene masse penger?

Lenke til kommentar

Det var noen som sa at VGA var nødvendig på en Macbook Air,

Ingen har sagt at det er nødvendig. Kjekt å ha er vel en bedre forståelse. Akkurat som hdmi, minnekortleser, optisk drev, GBit nic. Derimot har du forsøkt å argumentere for at det er bedre å være foruten. Noe du selvfølgelig står fritt til, selv om jeg ikke skjønner hvordan du tenker.
Så har en jo alt av GNU/Linux som er så fraksjonert at det ikke kan kalles et alternativ. Hvorfor Apple er den store stygge ulven i dette kan jeg ikke se, muligens fordi de har funnet en måte å tjene masse penger?
Nice bait, men GNU/linux diskusjonen har ingenting å gjøre her. Vi kan godt ta den i GNU/Linux delen av forumet hvis du har lyst. Vel, personlig blir jeg forbannet over en del av handlingene til Apple. Senest at de saksøker Samsung og faktisk lykkes med å utsette Galaxy tab i Tyskland og Australia. Forbannet nok til at jeg sporenstreks bestilte en Galaxy S2 for å stappe noen tusen i lomma på Samsung. Ikke at jeg har behov for dingsen, men jeg har råd til å kjøpe det jeg vil.
Lenke til kommentar

AtW

Når jeg nå tar bilder på iPhonen min kommer de automatisk opp på alle enheter som kjører iCloud med min konto (iPad, iPhone, Mac osv). Noe lignende bør være mulig å få til for kameraer også, ikke nødvendigvis med iCloud.

Hjelper fint lite om det "bør være mulig", når det ikke er mulig, fordi hverken kameraet støtter det, og apple driver med sitt eget properitære opplegg. Jeg kan ikke sitte å tenke på hva som "bør være mulig" når jeg skal overføre bildene mine.

AtW

Lenke til kommentar

Nå er heldigvis VGA-adapteren veldig grei å ha med seg. Nye projektorer har også i større grad DisplayPort.

Et enda viktigere argument for å ikke ha kablet nettverk i MBA er at det ville gjort maskinen tykkere. De måtte isåfall laget en eller annen properitær "mini-Ethernet" plug.

Apple sin USB-adapter fungerer uansett bra, og det kommer også flere Thunderbolt -> Gigabit Ethernet adaptere

Nå vet jeg at jeg får Thunderbolt, bakgrunnsbelyste taster, mye kraftigere CPU og raskere SSD disk på 2011 modellen. Men siden jeg faktisk liker å spille noen spill på min MacBook Air, så foretrekker jeg faktisk 2010 modellen på grunn av at den har en mye bedre GPU.

Jeg venter heller til 2012 modellen eller noe sånt da.

Enig. Hender også at jeg bruker maskinen til å spille litt ute på reise (hotell er kjedelig i lengden), den svakere GPU'en i 2011-modellen er en "show-stoper" for meg.

Tipper 2012-modellen blir lansert neste sommer, etter at Intel har lansert "Ivy Bridge" prosessorene, der er GPU ganske kraftig oppdatert, blant annet med DX11 støtte. Denne blir nok raskere en IGP fra Nvidia som sitter i 2010-modellen.

Hjelper fint lite om det "bør være mulig", når det ikke er mulig, fordi hverken kameraet støtter det, og apple driver med sitt eget properitære opplegg. Jeg kan ikke sitte å tenke på hva som "bør være mulig" når jeg skal overføre bildene mine.

API'et for iCloud-tjenestene er tilgjengelig for utviklere, så et er mulig.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Har enda tilgode å komme til et møterom utstyrt med noe annet enn en VGA-tilkobling. Hjelper heller ikke at prosjektor har DVI når den sitter montert i taket og det kun er trukket en VGA-kabel fra denne. Møter du opp med en PC utstyrt utelukkende med DVI, Displayport el. og uten overgangskabel kan du like gjerne droppe hele møtet.

Lenke til kommentar

arokh: On point. Det finnes et uttall tilkoblinger her i verden, og de fleste har adapter som gjør at man kan bruke dem med MBA. Da har man enkelt og greit disse tilgjengelig, og når man ikke har bruk for de, ligger de hjemme. Hele konseptet med Air er jo at den skal være liten, syltynn og lett, og da blir det unaturlig å klage på at den mangler relativt perifere porter. Det er en ultraportabel, og det må kuttes ned på noe for at den skal bli slik.

Jeg fikk min MBA 13" 1.8 256GB i går, og er foreløpig strålende fornøyd. Mitt bruk er surfing og redigering av fotografier. Jeg planlegger å ha et 27" TB-display samt et tårn med eksterne HDDer stående på pulten hjemme de gangene jeg trenger større skjerm. Harddiskene er for arkivering av prosjekter og mediefiler. Kan foreløpig si at maskinen er rask til både Lightroom og Photoshop. Har enda ikke hatt en skikkelig tung økt i PS, men regner med det skal gå fint.

6100158531_a0107ae547_b.jpg

Gjør ikke noe at den ser jævlig bra ut heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du tar med deg MDP/Thunderbolt til VGA adapter, enkelt og greit. Folk her mener at Macbook Air bør ofre sitt slanke ytre for å få plass til en integrert VGA connector. WTF?

Hvem mener dette? Kan du ikke svare de som mener dette, så vi skjønner hvem du snakker om.

Ellers er det alltid en oppveining med tilkoblinger og små bærbare, man vil jo i så stor grad som mulig slippe å ha med seg overganger også, da er jo PCen plutselig ikke så ultraportabel lenger.

AtW

Lenke til kommentar

Som det selskapet i bransjen som siste ukene har ligget i topp 3 sjikte over de som har mest kroner på bok, så tror jeg det også viser at Apple har gjort en del ting riktig de siste årene.

Hadde Apple sine produkter passet til mitt bruk (software mangler og Dos/Win erfaring siden 1984) så hadde 3 stasjonære, 1 laptop og 1 notebook for lengst vært historie og byttet ut med PowerMac og Macbook i en eller annen form.

Få benekter vel at Apple gjør det bra? Betyr ikke at alle må være enig i at produktene nødvendigvis er de beste dog. Ellers er det fristende å spørre hvordan 1 stasjonær mac erstatter funksjonaliteten til 3 stasjonære PCer?

AtW

Ene stasjonære er mer eller mindre surfemaskin, nr 2 er bilderedigering og nr 3 står og støver ned bak meg, tidligere brukt i musikkproduksjon klar for comeback for julesanger m.m. :ph34r:

Lenke til kommentar

Som det selskapet i bransjen som siste ukene har ligget i topp 3 sjikte over de som har mest kroner på bok, så tror jeg det også viser at Apple har gjort en del ting riktig de siste årene.

Hadde Apple sine produkter passet til mitt bruk (software mangler og Dos/Win erfaring siden 1984) så hadde 3 stasjonære, 1 laptop og 1 notebook for lengst vært historie og byttet ut med PowerMac og Macbook i en eller annen form.

Få benekter vel at Apple gjør det bra? Betyr ikke at alle må være enig i at produktene nødvendigvis er de beste dog. Ellers er det fristende å spørre hvordan 1 stasjonær mac erstatter funksjonaliteten til 3 stasjonære PCer?

AtW

Ene stasjonære er mer eller mindre surfemaskin, nr 2 er bilderedigering og nr 3 står og støver ned bak meg, tidligere brukt i musikkproduksjon klar for comeback for julesanger m.m. :ph34r:

Ok, da kan du jo bytte ut de tre med enhver stasjonær, Mac eller ikke.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...