Gå til innhold

Test: Apple MacBook Air 11"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neivel, er det ikke lotto? Hvordan kan jeg velge hva jeg får da? La oss si begge diskene var i sum like gode, problemet er der like fullt, man vet ikke hva man får, som kjøper vil man vite hva man får, ikke kanskje få noe som passer, og kanskje ikke. Og hva konkret er det som er bedre på toshibaen? Den er langt dårlige på random write og read, den er litt dårligere på sekvensiell.

Hvorfor trenger du å velge når begge diskene er like gode? Det spiller ingen rolle hvilken du får.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1197959

Jeg har Toshiba og den føles meget rask. Booter på rundt 17 sek, apps starter øyeblikkelig, filoverføringer går raskt. Hvis jeg hadde tapt i "lotto" som du sier burde jeg jo være misfornøyd?

Hva konkret er det jeg har sagt har "laber kvalitet"?

Panel og SSD, ref: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1370977&view=findpost&p=18237417

Du sa det ikke direkte, men siterte utsagnet og støttet det. Kanskje du bør tenke litt over hva du poster neste gang hvis det går litt fort i svingene for deg.

y

Det burde ikke være særlig vanskelig å skjønne, en volkswagen transporter og en sportsbil kan være i sum like gode, uten at det er irrelevant hva du velger. Så argumentet med at "den ene er bedre på noe, og den andre på noe annet" er lite relevant for hva som er det beste valget for den konkrete personen. Det er slett ikke irrelevant hva du får. Eller er det fint du er fornøyd med din toshiba, personlig er jeg lite fornøyd med å ikke vite hva jeg får, når den ene disken yter markant bedre. Om du burde være misfornøyd eller ikke vil vel avhenge av hvor opptatt du er av hastigheten på disken.

Man støtter ikke et utsagn med å sitere det, det var et svar på ett av spørmålene som ble stilt. For de fleste er det åpenbart hvilket, for folk som ønsker å komme med stråmannsargument, og falske påstander, så er det sikkert mulig å tolke det annerledes dog. Jeg tror det er du som bør ta det litt med ro i svingene her, istedet for å fabrikere påstander jeg aldri har kommet med, og i etterkant komme med en svært tynn tolkning.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sjekket den første kabelen jeg fant, kun for å motbevise din påstand om at «Apple er ikke kjent for å la kundene få vite for mye om varene, så vekt er ikke oppgitt».

Reality check, du må streve bra for i det hele tatt å finne ut hvilken CPU Mac har puttet i MBA.

Minner meg litt om da alle hardnakket nektet for at mangel på sms var noe problem for iphone, den hadde jo e-post.

MMS, ikke SMS. ;)

Sorry, jeg begynner åpenbart å bli påvirket av denne tråden. Mente naturligvis mms. Riktignok manglet muligheten til å sende flere sms, og mangelen på flash sees visst på som en feature. Det er mye jeg ikke forstår på dette området.

Theo, MBA er fortsatt tilgjengelig med c2d til et par tusen mer. Arokh ser ut til å selge den for dette et år brukt. Hvis den hadde solgt med E350 til redusert pris med to timer lengre batteritid ville den nok solgt greit. Jeg vet ærlig talt ikke om jeg kan gjøre poenget tydeligere for deg. Ser i det hele tatt ut til at mange har en slags logikk om at en maskin må være identisk med MBA for å kunne være et alternativ. Disse vil også få sine svar utover høsten, så her blir det nok mye moro.

Dette var ingen enkel tråd å komme seg ut av..

Lenke til kommentar

Reality check, du må streve bra for i det hele tatt å finne ut hvilken CPU Mac har puttet i MBA.

Jeg vil våge å påstå at de som faktisk bryr seg om hvilke prosessorer du får i MBA, fint klarer å finne dette uten problemer. Det tok meg under ett minutt å søke det opp, finne Wikipedia-artikkelen og deretter Intels produktside for prosessoren brukt i 13"-utgaven.

Det hadde ikke gjort noe om Apple selv publiserte denne informasjonen, men det er ikke så vanskelig å finne som du skal ha det til.

Sorry, jeg begynner åpenbart å bli påvirket av denne tråden. Mente naturligvis mms. Riktignok manglet muligheten til å sende flere sms, og mangelen på flash sees visst på som en feature. Det er mye jeg ikke forstår på dette området.

Det er mye som manglet i de tidligere versjonene av iOS, det har du helt rett i. Noe så «enkelt» som klipp og lim kom ikke før i versjon 3.0, hele to år etter 1.0. Men, det skal sies at når det endelig kommer, er det som regel svært godt utført. For enkelte sære mennesker som undertegnede er dette verdt den lange ventetiden. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som det selskapet i bransjen som siste ukene har ligget i topp 3 sjikte over de som har mest kroner på bok, så tror jeg det også viser at Apple har gjort en del ting riktig de siste årene.

Hadde Apple sine produkter passet til mitt bruk (software mangler og Dos/Win erfaring siden 1984) så hadde 3 stasjonære, 1 laptop og 1 notebook for lengst vært historie og byttet ut med PowerMac og Macbook i en eller annen form.

Lenke til kommentar

Som det selskapet i bransjen som siste ukene har ligget i topp 3 sjikte over de som har mest kroner på bok, så tror jeg det også viser at Apple har gjort en del ting riktig de siste årene.

Hadde Apple sine produkter passet til mitt bruk (software mangler og Dos/Win erfaring siden 1984) så hadde 3 stasjonære, 1 laptop og 1 notebook for lengst vært historie og byttet ut med PowerMac og Macbook i en eller annen form.

Få benekter vel at Apple gjør det bra? Betyr ikke at alle må være enig i at produktene nødvendigvis er de beste dog. Ellers er det fristende å spørre hvordan 1 stasjonær mac erstatter funksjonaliteten til 3 stasjonære PCer?

AtW

Lenke til kommentar

http://lmgtfy.com/?q=macbook+air+cpu

Første hit.

Glupinger dere. MMS ble implementert i iOS 3.1. Jeg antar at denne bitchingen på en eller annen måte skal framstille Apple som sene med teknologi eller noe sånt? Ta en titt på deres egne smartphones, Apple skapte dette konseptet i 2007. Microsoft og Google har klonet alt. Morsomt at Windows Phone 7 ikke hadde cut & paste ved lansering heller, kan ikke huske at noen mente det var en big deal.

Mangel på flash ER en feature. Alle som har vett mellom huet vet at det er død teknologi innen 5 år.

Hvis den hadde solgt med E350 til redusert pris med to timer lengre batteritid ville den nok solgt greit. Jeg vet ærlig talt ikke om jeg kan gjøre poenget tydeligere for deg. Ser i det hele tatt ut til at mange har en slags logikk om at en maskin må være identisk med MBA for å kunne være et alternativ. Disse vil også få sine svar utover høsten, så her blir det nok mye moro.

Normale mennesker (ikke PC-fanatikere som bruker all tiden sin på å trolle Apple-tråder) synes MBA er en ypperlig maskin på alle måter. Når nevnte fanatikere kommer og sier at "X er bedre enn MBA" så vil de naturligvis måle de opp mot hverandre. Er ikke det foreslåtte alternativet bedre så vil selvsagt ikke det normale mennesket ha det.

Dette var ingen enkel tråd å komme seg ut av..

Nei, jeg var så dum at jeg mata trollet.

@ATWindsor

Noterer meg at du nok en gang utelot å forsvare påstanden din etter den ble tilbakevist.

Ekstrem trolling i denne tråden. PC-fanatikere blir helt rabiate i tråder som omhandler produkt de ikke engang har eller i hele tatt har råd til.

Endret av arokh
Lenke til kommentar

Mangel på flash ER en feature. Alle som har vett mellom huet vet at det er død teknologi innen 5 år.

@ATWindsor

Noterer meg at du nok en gang utelot å forsvare påstanden din etter den ble tilbakevist.

Ekstrem trolling i denne tråden. PC-fanatikere blir helt rabiate i tråder som omhandler produkt de ikke engang har eller i hele tatt har råd til.

Alle med vett i huet klarer å slå en funksjon av om de ikke vil ha den, og på om de vil ha den.

Og hvilken påstand er det du mener jeg "utelot å forsvare" hver konkret, siter meg direkte på den påstanden du snakker om, heller enn å fabrikere ting jeg aldri har sagt, så skal jeg svare som best jeg kan.

AtW

Lenke til kommentar

[Det er mye som manglet i de tidligere versjonene av iOS, det har du helt rett i. Noe så «enkelt» som klipp og lim kom ikke før i versjon 3.0, hele to år etter 1.0. Men, det skal sies at når det endelig kommer, er det som regel svært godt utført. For enkelte sære mennesker som undertegnede er dette verdt den lange ventetiden. :)

Kommentar til dette og i hovedsak Del.

Det er mange årsaker til at enkelte ventet inntil iOS4/iP4 var lansert med å vurdere Apple som et alternativ til smarttelefon. Dette klarer åpenbart ikke en del med nesen i fortiden og andre merker å se. At man fortsatt alikevel bruker langt over 1 år gamle argumenter for å kritisere dagens produkter er latterlig og lite oppegående.

Theo, MBA er fortsatt tilgjengelig med c2d til et par tusen mer. Arokh ser ut til å selge den for dette et år brukt. Hvis den hadde solgt med E350 til redusert pris med to timer lengre batteritid ville den nok solgt greit. Jeg vet ærlig talt ikke om jeg kan gjøre poenget tydeligere for deg. Ser i det hele tatt ut til at mange har en slags logikk om at en maskin må være identisk med MBA for å kunne være et alternativ. Disse vil også få sine svar utover høsten, så her blir det nok mye moro.
Dette er fryktelig enkelt Del. Om du har en som leter etter en laptop PC med minimum SB Ci5 så viser du han ikke alternativer med AMD E-350. Det er vidt forskjellige produkter i PC verden og i PC vs Mac. Hvorfor man på død og liv skal gjøre det i dette tilfellet er for meg uforståelig. Klarere kan jeg vel ikke gjøre det for deg?

AT MBA kunne hatt ennå lettere modeller med E-350 ol., joda gjerne, men det ønsker tydeligvis ikke Apple selv da de sikkert har lagt seg på et "ønsket minimumsnivå" på spec.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Mangel på Flash er ikke en feature for brukeren, men en feature for web-"industrien" for å presse på overgangen til HTML 5. Det er med andre ord synd at du savner det, men over tid vil det hjelpe alle.

Hør hør.

+1

Og det er slik jeg ser det største grunn til å utelate USB/Kortleser etc på iPaden. Tvinge folk ut fra ideen om at "alt skal være kablet" og inn i 2011 hvor ting fungerer bra i "skyen".

Skal man følge deres logikk med å inkludere ting som:

- VGA connector (en DINOSAUR innen standarder, bedrifter som fremdeles kjøper prosjektører med kun denne standarden har seg selv å takke)

- Kablet nettverk (denne er forståelig siden det ikke finnes konkurrerende standarder enda, men fremtiden er trådløs, spesiellt for bærbare i MBA-klassen)

..hadde vi fremdeles brukt gohper til å surfe på nettet. Å ha gamle, unødvendige teknologier tilgjengelig fører bare til en bakstreversk holdning til innovasjon. Punktum.

Se feks på AirPlay Mirroring, hadde Apple satset 100% på HDMI og overganger til iPaden hadde sansynligvis ikke dette sett dagens lys. Hvem i alle dager ønsker å ha kabel til iPaden/Pcen dersom det er mulig å overføre trådløst?

Trådløst er fremtiden, gleder meg til induksjonsladning blir mainstream, så kan jeg kaste alle ledningene for godt.

Lenke til kommentar

Jeg har jo 2010 modellen av MacBook Air, altså 11.6 tommeren.

Og selv i dag så står den fortsatt veldig sterkt i forhold til andre laptops i samme størrelse utenom 2011 modellen av den.

Nå vet jeg at jeg får Thunderbolt, bakgrunnsbelyste taster, mye kraftigere CPU og raskere SSD disk på 2011 modellen. Men siden jeg faktisk liker å spille noen spill på min MacBook Air, så foretrekker jeg faktisk 2010 modellen på grunn av at den har en mye bedre GPU.

Jeg klarer meg fint uten bakgrunnsbelyst tastatur, og ser ikke behovet for Thunderbolt enda. Og 2010 modellen er så kjapp fra før av til helt vanlige oppgaver som å surfe på nettet, starte mere lette programmer, osv osv at jeg ikke ser behovet for å gå over i fra 2010 modellen til 2011 modellen nå.

Jeg venter heller til 2012 modellen eller noe sånt da.

Lenke til kommentar

@ATWindsor

Du fastholder jo fortsatt at maskinvaren er av laber kvalitet enda jeg postet en link som tilbakeviser det i tillegg til min egen erfaring. Når du da fortsetter å holde på ditt synspunkt må jeg rett og slett se på deg som et av de mange trollene her inne. Det blir for dumt å påstå at jeg fabrikerer påstander når alle kan scrolle litt tilbake og se hva som har blitt sagt. I motsetning til desillusjonerte PC-fanboys har jeg ikke noe behov for å fabrikere noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...