LuckyC Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Hei. Noen som jobber offshore her? Skulle hatt litt hjelp til hvilken retning man bør gå for å sikre seg jobb på platform. Er det ingeniør utdanning som lønner seg mest, eller holder det med å ta teknisk fagskole i Stavanger? Takk for hjelpen på forhånd. Lenke til kommentar
LuckyC Skrevet 27. august 2011 Forfatter Del Skrevet 27. august 2011 Er petroleumteknologi utdanning like krevende som ingeniør utdanning? For ser petroleumteknologi er 2 år, mens ingeniør er 3 år. Det ville jo da lønnet seg å tatt ingeniørutdanning dersom begge utdanningene krever så og si like mye innsats. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 hvilken jobb vil du ha? driller, elektriker eller vaskedame ev. Lenke til kommentar
LuckyC Skrevet 28. august 2011 Forfatter Del Skrevet 28. august 2011 hvilken jobb vil du ha? driller, elektriker eller vaskedame ev. Ønsker å bli driller i starten, også muligens gå høyere etterhvert, dersom mulighetene er der. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 selv jobber jeg ikke mye offshore. det fins sider på nettet som retter seg mot offshore, der man kan stille spørsmål. selv jobber jeg mest med skip, men for tiden er jeg på vedlikehold og rep av Scarabeo 8 i Ølen. selv om jeg føles som at jeg er i et fengsel så skal jeg ikke klage på lønna. jeg er en av de få som får offshore lønn selv om riggen ikke er offshore eller helt onshore. de fleste tjener rundt 230-240kr timen. da jeg satt meg ned så fant jeg ut at jeg faktisk var i et frivillig fengsel med høyere lønn enn de i som faktisk går i fengsel. ispn havn er noe skit. jeg har lagt opp utdanningen med at jeg starta med yrkesfag og forsatte i lære. 4,5 år tok det å bli fagarbeider. nå kan jeg ta teknisk fagskole, sommerkurs til y veien til ingeniør studie, eller skifte bransje. siden jeg er har rein skipserfaring så kan jeg jobbe offshore og gå ned på land. dvs at jeg kan jobbe på land med industri og bolighus. de som jobber på bolighus er det vanskelig å få jobb på skip og offhore. de på industri kan klare å komme over på skip. siden jeg nå har rigg erfaring er det lettere å komme seg offshore. utdanningen min gir meg muligheter til å skifte jobb senere hvis jeg blir lei av jobb. jeg kan og bli yrkesfagslærer på elektro på videregåande skole. hvor mange drillere trengs det engentlig på en rigg? Lenke til kommentar
kekelikek Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 (endret) Hei LuckyC, Jeg har jobbet offshore, men gjør det ikke lenger. Jeg jobbet som boreingeniør offshore. Ikke det samme som driller. Jeg har tatt 5årig ingeniør studie på Universitetet i Stavanger. Så jeg kan ikke si noe om den 2årige studien du snakker om. Men jeg misstenker dette er en teknisk fagskole? - I så tilfelle er det ikke likt ingeniør studiet. (og det koster?) Petroleums ingeniør kan du fint klare, dersom du motiverer deg selv, jobber strukturert og godt. Det meste er et spørsmål om studie teknikk. Når du sier du vil bli driller, så er dette en stilling som er veldig tung på ansvar, dvs. du er den som sitter med spakene, dersom det går galt. Å da må du vite hva du holder på med. Det er ingen som begynner i denne stillingen (dersom jeg tar feil her så må jeg si meg overrasket). Selv ikke med 5+ års utdanning. Men tar du ingeniør utdanning så kommer du der mye fortere, du begynner kanskje som assistent driller enkelte plasser. Jeg vet at selskaper har "akselererte programer" for å trene opp drillere. Transocean, Oddfjell, Seadrill er selskaper du kan snakke med. (det er for øvrig 2stk drillere på hvær bore-rig til enhver tid) For å være helt ærlig, dersom du vil bli driller, så har du godt av å gå løpet fra rough neck opp til driller, for da lærer du deg hvordan ting fungerer der ute. Dette er kanskje noe du kan prøve å kombinere med et studie... (2uker på - 4 uker av) Ellers, så har du mange muligheter innenfor bransjen om du velger å gå for driller. Da gjærne i boreselskapene. Generelt, dersom du vil jobbe offshore, så er petroleum, elektro, mekanisk, prosess ingeniør gode valg, du vil da være veldig versatil til mange offshore og onshore jobber, ikke bare som driller. (Husk, lønna er generelt god i denne bransjen som ingeniør, både on og offshore) Tenk først og fremst på hva du vil gjøre, så kan heller lønn komme i andre rekke. Håper dette hjelper. Lykke til Edit: Skriveleif Endret 2. september 2011 av Aiensan Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Jeg jobber som serviceingeniør, utdannet ingeniør innen mekanisk og elektro. Skulle egentlig ha rotasjon på Scarabeo 8 fram til jul Får offshorelønn på alt som flyter på vannet, uansett hvor det er. Reiser overalt i verden og mye variasjon. Jobber med utstyr firmaet mitt leverer, alt i fra nytt til service på gammelt. Akkurat nå er jeg i Azerbaijan og overhaler utstyr. Kan anbefales og søke jobb som serviceingeiør i et serviceselskap Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå