Gå til innhold

Hvordan få formatert HD?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en 200GB hd som jeg har gitt opp å få tilbake dataene til. HDn la plutselig inn årene uten noe forvarsel. Jeg tror noe viktig informasjon i starten av hdn er ødelagt. BIOS finner HDn, men bruker litt tid på å finne. Jeg kan også se den i forskjellige programmer hvor det bare står at det er 200GB unallocated. Problemet er at jeg ikke kan gjøre noe med den. Hver gang jeg prøver å utføre en operasjon får jeg bare beskjeden: "cannot access drive".

Hvordan er det mulig å få fikset dette?

HD kommer forresten ikke opp i Windows. Jeg ser den kun med spesielle programmer og i bios. Jeg tror ikke den er ødelagt. Tviller på at den blir ødelagt sånn plutselig uten grunn.

Hver så snill å kom med forslag/programmer som kan hjelpe meg med å få liv i hdn igjen.

-Zachzi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle harddiskprodusenter har et eller annet verktøy som kan lastes ned og bootes fra diskett. De fleste har både formatering/partisjonering og diagnosefunksjon i samme pakka.

Hos feks WD heter det DataLifeguardTools.

Jeg har lastet ned å prøvd dette programmet uten hell. Programmet finner ikke HDn engang. Dessuten kan det verke formatere eller partisjonere disker. Jeg trenger et program som kan komme seg inn på HDn å fikse det som er galt eller et program som klarer å formatere den.

Jeg kommer ikke en gang inn i Partition Magic. Får bare denne beskjedene: bad partition table.

flere forslag

Lenke til kommentar
Hvilket filsystem kjører du? FAT32 eller NTFS?

CIH viruset kan forårsake slike ting...

I tilfellet sjekk denne siden:

http://www.datarescue.com/laboratory/partition4.htm

Her kan du også laste ned et program for gjenoppbygging av FAT tabellen.

Edit: Skrivefeil og link funnet

Den har NTFS. Jeg finner den også i device manager, men når jeg trykker populate finner den ingen informasjon om hd. Det står ingenting på alle. HD vises kun i BIOS og i device manager, men jeg kan ikke aksesse den. Like før jeg sender den tilbake til PSData nå.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd alle slags recovery programmer uten hell. Nå trenger jeg en liste med programmer som kan formatere den jævla harddisken slik at jeg kan begynne å bruke den igjen. Selv om 1000Mp3 album perfekt rippet, 100 filmer og masse annet går tapt. :cry::cry::cry:

Lenke til kommentar

Ikke mye som hjelper når så mye data står på spill, selv om det tilsynelatende dreier seg om en HW feil og dermed reklamasjon...

Har du testet med en annen kabel???

IBAS er dyrt...

Også prøvd boot fra en Win98 floppy og deretter FDISK? Redder ikke data, men kan kanskje spare deg for en retur...

Lenke til kommentar

har du prøvd å satt disken din inni ei annen maskin? mulig det hjelper. da skal iallefall Windows mest sannsynlig finne den andre disken din også. vet ikke helt om du for ut noe av disken din, men det er verdt et forsøk.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Dar du prøvd disk manager i Windows? Der kan du formatere disken. Hvis det er en dynamisk disk kan det ha skjedd noe krøll. Se om det er mulig å overta rettighetene på den. Da vil du få tilgang til alle filene. Men hvis disken er død så er det ikke så mye å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke ut en eneste ting fra disken. Den var EN partisjon på 200GB. Jeg har prøvd med forskjellige kabler og jeg har prøvd med forskjellige program etter boot fra diskett for å prøve å formatere harddisken uten hell. Jeg vil jo helst unngå en retur, men det ser ut som om det ender med det. Ingen program klarer å lese noe som helst fra hardisken. Jeg har prøvd med forskjellige "viewers" for å lese de første sektorene, men ingen av de klarer å lese noe som helst.

Men BIOS greier som sagt å identifisere harddisken etter at den har søkt en stund. Det samme gjør device manager i windows.

Ontracks Easy Recovery Professional finner 200GB som "a unknown file system", men klarer ikke å lese noe data.

Data lifeguard fra WD greier heller ikke å spytte ut annet enn at det er et "phsyical problem".

Helt til slutt. Det som er så rart er at harddisken ikke har fusket noe som helst mens jeg har hatt den. Den klikket PLUTSELIG uten forvarsel, mens jeg brente en DVD-plate. Det rare er at det samme skjedde like før med den andre hdn min, også mens jeg brente en DVD-plate. Men denne kom tilbake igjen etter en restart. Synes det er utrolig rart at harddisken skal bli totalt ødelagt uten å gi meg et eneste hint slik at jeg i det minste kunne reddet Mp3-arkivet mitt.

Jeg tror alikevel harddisken må returneres hvis ikke noen av dere har et stjernetips som fikser alt.

Takk for hjelpen så langt.

-Zachzi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...