b-real Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Østlandets Blad: Frp i Oppegård vil innføre obligatorisk urinprøvetakning for alle 14-åringer for å redusere rusmisbruket i kommunen.Preventiv virkning – Det politiet i Oslo har erfaring med, er at urinprøvetakning har en preventiv virkning i forhold til rekruttering til rusmiljøer, sier Fremskrittspartiets listetopp til kommunevalget i Oppegård, Jarle Ørnebo. Han ser for seg at ordningen innføres allerede fra og med januar neste år, og at helsesøstrene ved skolene får ansvaret med å organisere urinprøvetakning av ungdommene to til fire ganger i året. – Hva skjer ved påvisning av rus? – Da vil man kontakte foreldrene. Gjennom konfliktrådet vil man danne en avtale for hvordan man gjør det videre, sier Ørnebo. Tvang Frp krever samtykke fra foreldrene, men ikke fra ungdommene. – Hvordan korresondererer denne form for tvang med alminnelige rettsprinsipper? – Det er opplagt at det er et element av tvang her, men det er det også i skoleplikt. Kall det gjerne frivillig tvang. Vi tror samtlige ungdommer og foreldre vil sette pris på dette – når det handler om å forhindre at det skjer noe tragisk i eget liv, sier Ørnebo. – Finnes det ingen andre måter å bekjempe rusmisbruk på, metoder som ikke innebærer slik inngripen i enkeltpersoners sfære? – Nå finnes det tusenvis av metoder. Men vi vet at oppfølging i en tidlig fase har gitt gode resultater. Vi vil ta tak i de virkemidlene vi vet fungerer, og ikke bruke tid og penger på noe som ikke fungerer. – Men er dette måten å bygge tillit til ungdommene på? – ......Jeg tror det er en måte å bygge tillit og trygghet. Ungdommene skal være trygge på at det ikke foregår rusmisbruk i nærmiljøet. Ja la oss skyte først og spør etterpå. Må man ta urinprøver for å jobbe i helsevesenet, barn eller andre instanser? Kanskje vi kan begynne å kreve urinprøver av alle kunstnere som får statsstøtte? Endret 26. august 2011 av b-real 2 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Ja la oss skyte først og spør etterpå. Må man ta urinprøver for å jobbe i helsevesenet, barn eller andre instanser? Kanskje vi kan begynne å kreve urinprøver av alle kunstnere som får statsstøtte? Man har tillfeldig rusmiddeltesting i forsvaret og det er også mange arbeidsplasser som har tillfeldig rusmiddeltesting gjennom AKAN. Så ser ikke problemet med å også ha det på skolen. Eller det vil si siden det er lov i de nevnte områdene så ser jeg ikke helt forskjellen fra det til å teste i skolen. Om jeg mener at det burde være lov overhode er en annen sak. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 Man har tillfeldig rusmiddeltesting i forsvaret og det er også mange arbeidsplasser som har tillfeldig rusmiddeltesting gjennom AKAN. Så ser ikke problemet med å også ha det på skolen. Eller det vil si siden det er lov i de nevnte områdene så ser jeg ikke helt forskjellen fra det til å teste i skolen. Om jeg mener at det burde være lov overhode er en annen sak. Forsvaret kan jeg forstå det, her håndterer man litt andre ting en penn og papir.Testing i jobb så signerer du personlig på en arbeidskontrakt om at du godtar dette, er dette noe du ikke har lyst til så tar man ikke jobben. Men som 14 år... 2 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Man har tillfeldig rusmiddeltesting i forsvaret og det er også mange arbeidsplasser som har tillfeldig rusmiddeltesting gjennom AKAN. Så ser ikke problemet med å også ha det på skolen. Eller det vil si siden det er lov i de nevnte områdene så ser jeg ikke helt forskjellen fra det til å teste i skolen. Om jeg mener at det burde være lov overhode er en annen sak. Forsvaret kan jeg forstå det, her håndterer man litt andre ting en penn og papir.Testing i jobb så signerer du personlig på en arbeidskontrakt om at du godtar dette, er dette noe du ikke har lyst til så tar man ikke jobben. Men som 14 år... Man håndterer ofte mye farligere ting på en sivil jobb enn i forsvaret. Spesiellt i industrien. Som farlige maskiner, farlige kjemikalier, strøm, varme og trykksatte systemer, osv. Det er sannt at man kan droppe å ta jobben pga AKAN, men hvis man ser realistisk på det så er det ingen som gjør det. Dermed blir det nesten like ufrivillig som på skolen. Dessuten er man ikke myndig som 14åring og dermed har man ikke noe man skulle sagt uansett. Og førstegangstjenesten er også en tvungen plikt og her er det også tillfeldig rusmiddeltesting. Endret 26. august 2011 av flesvik Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Nettopp fylt 15. Endret 26. august 2011 av Wizzlee 5 Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Er egentlig ikke så dumt forslag. Noe må definitivt gjøres for å bekjempe narkotikaen, og å verne ungdom og unge voksne er nok ekstra viktig. Håper dette gjelder alle ungdommer fra 14 år og oppover, og også at forslaget vil omfatte videregående skoler òg. Hvis noe slikt faktisk blir vedtatt er det nok viktig å ha de riktige ressursene. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 Man håndterer ofte mye farligere ting på en sivil jobb enn i forsvaret. Spesiellt i industrien. Som farlige maskiner, farlige kjemikalier, strøm, varme og trykksatte systemer, osv. Ja faen, blir man atomforsker så er det jo mye farlige ting der også. Digresjon? Det er sannt at man kan droppe å ta jobben pga AKAN, men hvis man ser realistisk på det så er det ingen som gjør det. Dermed blir det nesten like ufrivillig som på skolen. Dessuten er man ikke myndig som 14åring og dermed har man ikke noe man skulle sagt uansett. Og førstegangstjenesten er også en tvungen plikt og her er det også tillfeldig rusmiddeltesting.Nå er jeg ingen jurist men hvis foresatte mistenker at deres barn benytter narkotika kan de kreve urinprøve fra sitt eget barn? Hele greia kan virke på meg som en forflytning av problem og delegere resurser fra Politi og tilsvarende instanser som skal oppholde forbudet mot narkotika. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Man håndterer ofte mye farligere ting på en sivil jobb enn i forsvaret. Spesiellt i industrien. Som farlige maskiner, farlige kjemikalier, strøm, varme og trykksatte systemer, osv. Ja faen, blir man atomforsker så er det jo mye farlige ting der også. Digresjon? Det er sannt at man kan droppe å ta jobben pga AKAN, men hvis man ser realistisk på det så er det ingen som gjør det. Dermed blir det nesten like ufrivillig som på skolen. Dessuten er man ikke myndig som 14åring og dermed har man ikke noe man skulle sagt uansett. Og førstegangstjenesten er også en tvungen plikt og her er det også tillfeldig rusmiddeltesting.Nå er jeg ingen jurist men hvis foresatte mistenker at deres barn benytter narkotika kan de kreve urinprøve fra sitt eget barn? Hele greia kan virke på meg som en forflytning av problem og delegere resurser fra Politi og tilsvarende instanser som skal oppholde forbudet mot narkotika. Du som kom med digresjonen ikke meg... Det er vel ikke snakk om at det er politiet som skal ta prøvene. Det er helsesøster, så hvor du får delegering av politiresurser fra vet ikke jeg... Og ja jeg regner med at foresatte kan bruke en urinprøve fra sitt eget barn for rustest når barnet ikke er myndig. Endret 26. august 2011 av flesvik Lenke til kommentar
b-real Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 Det er vel ikke snakk om at det er politiet som skal ta prøvene. Det er helsesøster, så hvor du får delegering av politiresurser fra vet ikke jeg...Dette er grunnen til at jeg skyr denne delen av forumet. But here we go: Så du det jeg skrev? Om oppheving av forbudet imot narkotika? Hvem var det jeg sa hadde ansvaret for det? Skrev jeg politiet? 1 Lenke til kommentar
internet wizard Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 mine inlegg. seriøs post kommer i morgen. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 (endret) Så du det jeg skrev? Om oppheving av forbudet imot narkotika? Hvem var det jeg sa hadde ansvaret for det? Skrev jeg politiet? Nei du har ikke skrevet noe om oppheving av forbudet imot narkotika i denne tråden. Og det er vel strengt tatt et tema for en annen tråd. Forbudet er der og innenfor dette temaet må vi forrholde oss til det.... Og ja du skrev at det ville delegere resurser fra politi her: Hele greia kan virke på meg som en forflytning av problem og delegere resurser fra Politi og tilsvarende instanser som skal oppholde forbudet mot narkotika. Endret 27. august 2011 av flesvik Lenke til kommentar
baran Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 jaja ser for meg at dette blir kjempebillig og gjennomføre.... SI HADET TIL SKATTEPENGA DINE! om ikke så mange foreldre var så jævlig opptatte av seg selv og naive til tusen når det kommer til egne barn så haddee dette kunne vert løst lettere... 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 jaja ser for meg at dette blir kjempebillig og gjennomføre.... SI HADET TIL SKATTEPENGA DINE! om ikke så mange foreldre var så jævlig opptatte av seg selv og naive til tusen når det kommer til egne barn så haddee dette kunne vert løst lettere... Det er billig å gjennomføre. Det koster sikkert ikke noe mer enn 20 kroner per stykk om det gjøres av helsesøster. Om man tester 50K ungdommer hvert år, så vil det koste en million kroner. Det er 0.0001% av statsbudsjettet. 1 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Finnes iallefall ikke en bedre måte å lage gjensidig forståelse og at man stoler på hverandre, mellom generasjonene. Har flere forslag; 1) For å spare miljø bør en begrense papirbruk. Ergo må alle gutter rapportere bruk av antall meter papir pr uke. 2) For å hindre at unge har sex, så inndras gratis prevansjon. Og opplæring av bruk. 3) Alkotest, utført av Krf, gjøres uansett tidspunkt og hvor som helst alle dager av unge. 4) Alle unge som heier på Man U må på straffeleir. 3 Lenke til kommentar
Step_up Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Dette er resultatet av hva en Frp'er kan være i stand til å gjøre bare han får en ide i hodet. ville hate å finne ut av hva de ville gjøre hvis de kom til makten i 2014. La det aldri skje... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå