Thomhess Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Godt inspirert av de to danskene med mål om å sende et menneske opp i verdensrommet, nemlig Copenhagen Suborbitals, begynte jeg å tenke litt. Tror dere det ville være mulig å starte, for eksempel en skandinavisk rombedrift med liknende mål som disse to gutta, kun basert på sponsing og dugnadsarbeid? Bare i Skandinavia bor det nesten 20 millioner mennesker. Det finnes utallige mennesker med enormt mye kunnskaper om hvert sitt fagfelt. Ville det ikke da vært mulig å sette i gang store prosjekter, kun basert på dugnadsarbeid, der kunnskapene og evnene til en rekke mennesker ble utnyttet? Et slikt prosjekt kunne vært en Open Source prosjekt, der alle kunne bidra, og alle kan hente idéer. Copenhagen Suborbitals har bevist at det er mulig å sende en rakett opp i i lufta på disse premissene, kan det være mulig å få med enda fler kloke hoder og gå enda lengere? Bare noen tanker, men håper jeg får noen tanker tilbake. Endret 26. august 2011 av Thomhess Lenke til kommentar
weebl Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Ja i teorien er det helt klart mulig, og både Norge og Sverige har en relativt bra utviklet romindustri så vi har helt sikkert masse folk med peiling som kunne tenkt seg å bidra Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Vi har absolutt ressursene i orden. Norge har allerede et stort internasjonalt samarbeid med NASA og ESA, der vi arbeider med satelittprogrammer, skyter opp raketter og driver romforskning med dem. Norge får også snart sitt første rakettskytefelt som er i stand til å skyte opp større raketter og satellitter. Jeg vet ikke helt hva mer vi kan ønske, da ihvertfall Norge allerede er en relativt betydelig "romnasjon". Jeg skal heller ikke se bort fra at vi kanskje skyter opp våres første norske og skikkelige satelitt i løpet av noen tiår. Men som jeg sier så har vi allerede bidratt svært mye, ihvertfall til ESA. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå