Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ta opp studielån - Sette alt i bank?

Vertical^

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ikke så veldig dreven på ord og uttrykk, samt alt generelt i økonomi, så er godt mulig dette kan virke litt rotete.

Går 2. VGS, og i dag spurte vår kontaktlærer oss om vi hadde tatt opp et studielån. Det hadde ingen gjort.

Han anbefalte og ta opp maksimalt studielån, for så og sette alt i banken. Du venter til du må betale tilbake (aner ikke hvor lenge det her er). Du gir tilbake alt du fikk, og tar vare på rentene.

Funker dette? At jeg rett og slett bare kan ta opp et studielån, for så og sette alt i banken, og bare vente på rentene?

Må jeg ikke betale tilbake litt av lånet hver måned?

Har lest en del om det, men ble ikke særlig klokere. Leste også at ved fulltidsutdanning, noe jeg tar, kan du få rentefritak. Vil dette si at jeg slipper og betale tilbake noe i måneden? Eller er jeg helt på jordet nå?

Kan dette lønne seg?

Er flink til og spare penger, så hvis dette lønner seg, kan det kanskje være en god ide? Enten og sette alt i banken, eller litt i fond, og resten i bank.

Har ikke jobb, men har levert ut flere søknader, og venter på svar.

Synes dette virket alt for lett, så blir litt mistenksom.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

..er det for godt til å være sant, så er det ofte slik :)

Men det å ta opp studielån for å sette dem i bank er det mange som har gjort før deg.. men om det er mye penger å hente på det er en annen ting..

Hadde det ikke vært for uroligheten i aksjemarkedet ville jeg anbefalt deg å invistere i aksjer.. hmm noe jeg ville ha gjort.. men akkurat i dag er det VANSKELIG å vite hvilke "kort" man skal satse på..

Så vil ikke råde deg til noe som helst.. du får ta en sjanse på renta i banken som er sikkert men ikke MYE å tjene på det.. eller satse på aksjer / fond som mest sansynlig vil gi deg vesentlig mer i avkasting.. men mer risikabelt ..

Lenke til kommentar

Siden lånet er rentefritt helt til man skal betale tilbake, så vil man tjene en bra del på å sette alt i banken og betale tilbake alt med en gang rentene begynner å løpe, slik læreren sa. Om deler er stipend, vet ikke hvordan det er på vgs, så vil det selvsagt lønne seg betydelig mye mer.

For fornuftige mennesker som klarer å la pengene stå urørt er dette en god løsning, for rotekopper som sløser, og som kommer til å øke forbruket sitt gjennom å bruke disse pengene dersom de får et slikt lån, så vil det ikke lønne seg.

Endret av Leiferen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når begynner "rentene å løpe" da?

Fra og med første semester man ikke får lån/stipend.

På universitet/høyskoler blir 40 % av lånet omgjort til stipend dersom man består eksamen, kjenner ikke til reglene på vgs.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

Det er så enkelt, ja.

Så hvis jeg tar opp et studielån, så trenger jeg ikke nedbetale noe av lånet i måneden? Ettersom jeg ikke har jobb, vil det f.eks bli vanskelig og betale 3000 hver måned.

Nei, først et halvt år etter at man har sluttet å motta lån, får man første rekning. Må ikke betale noe underveis.

Lenke til kommentar

Kan kanskje være en god ide da. Får snakke litt med foreldrene mine om det, for så og se hva jeg gjør.

Har allerede søkt om stipend. Søkte ikke om lån, men har fått usle 890 kroner i stipend.

Så når rentene begynner og løpe, er det bare å vente på at regningene kommer?

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Det er så enkelt, ja.

Så hvis jeg tar opp et studielån, så trenger jeg ikke nedbetale noe av lånet i måneden? Ettersom jeg ikke har jobb, vil det f.eks bli vanskelig og betale 3000 hver måned.

Nei, først et halvt år etter at man har sluttet å motta lån, får man første rekning. Må ikke betale noe underveis.

... Men husk at lånet starter å forrente seg når du slutter å motta lån.

Lenke til kommentar

Det er så enkelt, ja.

Når jeg gikk på skole så var det også slik at om du ikke hadde inntekt, så betalte du ikke ned på lånet.

Lenke til kommentar

Det er så enkelt, ja.

Ja, det har jeg allerede skrevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...