Gå til innhold

Ny oversettelse av Bibelen

Spørsmål om bibelens tilblivelse  

21 stemmer

1. 1. Finnes det fortellinger i dagens bibel som ikke eksisterte i originalmanuskriptene?

• Ja, blant annet fortellingen om kvinnen som ble grepet i hor.
      2
    • Nei, alle fortellingene i bibelen er nøyaktig lik originalmanuskriptene innholdsmessig
      2
    • Vet ikke. Dette har jeg ikke satt meg godt nok inn i.
      4
    • Ja, det er svært lite i dagens bibel som stemmer over ens med originalmanuskriptene
      9
    • Nei, jeg tror at det meste stemmer med manuskriptene, selv om det finnes sikkert unntak
      4

Anbefalte innlegg

Jepp! Helt enig! =)

Hvis jeg trodde på Gud, ville jeg heller ikke forholdt meg til bøker skrevet av mennesker om Gud. Jeg ville ansett Gud for å være alt for smart til å være i nærheten av hva bibelen presenterer som Gud. Men jeg ser ikke behovet for å gjøre Gud til noen forklaring på universets, og verdens tilblivelse, fordi jeg mener at Gud ikke er en forklaring, men en bortforklaring når man ikke vet bedre, eller har svarene.

Per i dag trenger man nok ikke en eller flere guder som forklaring på eksistens, men så er det heller ikke slik at det er utelukkende dette behovet Gud dekker. Identitet er vel så viktig og jeg står fast på at vår kultur er skapt ut ifra idéen om Gud akkurat som Romerriket ble skapt ut ifra idéen om Roma (ikke byen, men identiteten). Bibelen gir ingen forklaring men er slik jeg ser det en bearbeidelse av vår kulturelle identitet og må derfor stadig omskrives og omtolkes.

Endret av elevathor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp! Helt enig! =)

Hvis jeg trodde på Gud, ville jeg heller ikke forholdt meg til bøker skrevet av mennesker om Gud. Jeg ville ansett Gud for å være alt for smart til å være i nærheten av hva bibelen presenterer som Gud. Men jeg ser ikke behovet for å gjøre Gud til noen forklaring på universets, og verdens tilblivelse, fordi jeg mener at Gud ikke er en forklaring, men en bortforklaring når man ikke vet bedre, eller har svarene.

Per i dag trenger man nok ikke en eller flere guder som forklaring på eksistens, men så er det heller ikke slik at det er utelukkende dette behovet Gud dekker.

Da kom jeg til å tenke på denne siden:

http://www.bandoli.no/norsk/gudsbilde.htm

Veldig godt skrevet. :)

Identitet er vel så viktig og jeg står fast på at vår kultur er skapt ut ifra idéen om Gud

Vel. På hvilken måte? Hva mener du med at vår kultur er skapt ut i fra idéen om Gud?

akkurat som Romerriket ble skapt ut ifra idéen om Roma

Samme spørsmål her som over. =)

(ikke byen, men identiteten).

Identiteten Roma, og identiteten Gud?

Sorry, bare litt vansker med å forstå hva du mener her.

Bibelen gir ingen forklaring men er slik jeg ser det en bearbeidelse av vår kulturelle identitet

Hvordan, eller på hvilken måte? En bearbeidelse av vår kulturelle identitet? Den skjønte jeg lite av i grunn. =)

Det er jo ikke så alt for mye "nytt" i de bøkene, som ikke eksisterte i samfunnet fra før av. Alt som står i NT, eksisterte i ulike former før NT. Nå eksisterer det retninger innen kristendommen som utgjør de samme ulikhetene som før.

og må derfor stadig omskrives og omtolkes.

Siden jeg ikke skjønte de punktene som førte til denne konklusjonen, så forstår jeg heller ikke konklusjonen. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant en video-serie her som du kan se:

http://www.youtube.com/watch?v=7cK3Ry_icJo

Temaet er veldig omfattende, og jeg er ikke noen professor på området.

Meget interessant foredrag, jeg syntes ikke det var så utrolig vanskelig (var det det du mente med omfattende?). Anbefaler å få med seg dette for de som ikke har sett det ennå.

Godt å høre! Godt å se at flere syntes dette er interessant! =)

Ikke utrolig vanskelig (om man forstår engelsk da) men temaet er omfattende i den grad at det er mye å lese dersom man ønsker det.

Men jeg vil si at Bart Ehrman er meget flink til å forklare slik at det er lett å sette seg inn i det. :)

Det gjelder å ta det som blir sagt å på en god måte bruke det i debatter senere. For dette er en gullgruve for bibel-kritikere.

Her er forresten en fortsettelse på den filmen

- som spiller av de resterende 8 klippene automatisk:

http://www.youtube.com/watch?v=kUfSuninCn0&feature=BFa&list=PL80294485C9139857&lf=results_main

Den er delt inn i 10 youtubeklipp, og er blitt lagt ut av "TruthAboutBible" som har lagt ut mange andre gode videoer. =) Jeg har ikke sett dem alle, så om du kommer over en god en, så gjerne lim det inn i denne tråden. :)

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...