Gå til innhold

Ny oversettelse av Bibelen

Spørsmål om bibelens tilblivelse  

21 stemmer

1. 1. Finnes det fortellinger i dagens bibel som ikke eksisterte i originalmanuskriptene?

• Ja, blant annet fortellingen om kvinnen som ble grepet i hor.
      2
    • Nei, alle fortellingene i bibelen er nøyaktig lik originalmanuskriptene innholdsmessig
      2
    • Vet ikke. Dette har jeg ikke satt meg godt nok inn i.
      4
    • Ja, det er svært lite i dagens bibel som stemmer over ens med originalmanuskriptene
      9
    • Nei, jeg tror at det meste stemmer med manuskriptene, selv om det finnes sikkert unntak
      4

Anbefalte innlegg

Johannes’ åpenbaring Kapittel 22

18 Jeg vitner for enhver som hører ordene i denne profetiske bok: Om noen legger noe til, skal Gud legge på ham de plagene som det er skrevet om i denne boken. 19 Og om noen trekker noe fra ordene i denne profetiske bok, skal Gud ta fra ham hans del i livets tre og i den hellige by, som det er skrevet om i denne boken.

http://www.bibel.no/nb-NO/sitecore/content/Home/Hovedmeny/Nettbibelen/Bibeltekstene.aspx?book=REV&chapter=22

Dette er noe av det aller siste som står i bibelen. Kun jeg som ser ironien i teksten, og hvordan bibelen konstant blir endret? :)

Dette gjelder kun "åpenbarings boken" som er den siste boken i bibelen, ikke hele bibelen (alle bøkene i bibelen)

Og hvordan vet vi at noe ikke er endret i "åpenbaringens bok"? Oversettelser vil i mange tilfeller måtte legge til eller fjerne noe. Oversettelser vil, som vi nå vet, kunne være feil. Er ikke dette i så fall et brudd på "Guds lov"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

18 Jeg vitner for enhver som hører ordene i denne profetiske bok: Om noen legger noe til, skal Gud legge på ham de plagene som det er skrevet om i denne boken. 19 Og om noen trekker noe fra ordene i denne profetiske bok, skal Gud ta fra ham hans del i livets tre og i den hellige by, som det er skrevet om i denne boken.

http://www.bibel.no/nb-NO/sitecore/content/Home/Hovedmeny/Nettbibelen/Bibeltekstene.aspx?book=REV&chapter=22

Dette er noe av det aller siste som står i bibelen. Kun jeg som ser ironien i teksten, og hvordan bibelen konstant blir endret? :)

Dette gjelder kun "åpenbarings boken" som er den siste boken i bibelen, ikke hele bibelen (alle bøkene i bibelen)

Og hvordan vet vi at noe ikke er endret i "åpenbaringens bok"? Oversettelser vil i mange tilfeller måtte legge til eller fjerne noe. Oversettelser vil, som vi nå vet, kunne være feil. Er ikke dette i så fall et brudd på "Guds lov"?

For de kristne er ikke dette er problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor?

Lenke til kommentar

Vrøvel, hele Romeriket hørte om Jesus Kristus, før den første bibelen ble laget år 331 e.Kr

Kirken i Rom var full sving allerde år 57 e.Kr

Og hvorfor er det eneste som er skrevet om ham noen vage, sprikende fortellinger samlet i en bok?

?

Det er skrevet millioner av bøker om Ham.

Alle basert på fortellingene i bibelen....altså 1 bok

Andre skrifter fra jesus tid som omhandler hans virke finnes ikke.

Men hvordan kan man forholde seg til mennesket jesus, og ikke bibelen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vrøvel, hele Romeriket hørte om Jesus Kristus, før den første bibelen ble laget år 331 e.Kr

Og hvorfor er det eneste som er skrevet om ham noen vage, sprikende fortellinger samlet i en bok?

?

Alle basert på fortellingene i bibelen....altså 1 bok

Andre skrifter fra jesus tid som omhandler hans virke finnes ikke.

Men hvordan kan man forholde seg til mennesket jesus, og ikke bibelen?

På samme måte som de kristne forhold seg til Jesus Kristus i tre hundre år før den første bibelen ble laget år 331 e.Kr

At bibelen står i sentrum for kristendommen er tull. Det er personen Jesus Kristus som står i sentrum for kristendommen.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

På samme måte som de kristne forhold seg til Jesus Kristus i tre hundre år før den første bibelen ble laget år 331 e.Kr

At bibelen står i sentrum for kristendommen er tull. Det er personen Jesus Kristus som står i sentrum for kristendommen.

Jeg prøver igjen....

Hvis det ikke var for bibelen, ville vi ikke visst om jesus, gud, hellige ånd osv :)

Lenke til kommentar

Og hvordan vet man at den første bibelen ikke er blitt endret på?

Bibelen har fungert som et mellomledd for kristendommen. For alt vi vet, så kan det i fremtidens bibel, så kan Gud bli omtalt som en flodhest som spiser mennesker hvis de er slemme. Når mellomleddet svikter, som jeg er 100% sikker på har skjedd, så vil inntrykket man har av Jesus eller Gud bli forandret.

Forresten, er du så sterk i troen din at hvis jeg legger til/fra en setning i Johannes’ åpenbaring, så vil Gud sende meg en pest / drepe meg? Jeg tror nemlig at veldig mange overlevde den utfordringen.

Lenke til kommentar

Jeg prøver igjen....

Hvis det ikke var for bibelen, ville vi ikke visst om jesus, gud, hellige ånd osv :)

En gang til....

Hele Romeriket hørte om Jesus Kristus, før den første bibelen ble laget år 331 e.Kr

Kirken i Rom var full sving allerede år 57 e.Kr uten noen evangelier etc.

3-2049494-st_peters_basilica-rome.jpg

Kirken i Rom

Lenke til kommentar

Selv en kristen fundamentalist må vel slite med å forholde seg bokstavelig til Åpenbaringen. Ikke engang to millennier med omskrivning fjerner sopplukta fra det kapittelet.

Ellers har jeg forstått det slik blant mine kristne venner at det er, som IHS skriver, ikke slik at man finner Jesus ved å lese i Bibelen, men at man ”finner” Jesus i seg selv med drahjelp fra Bibelen. Kanskje man da burde slutte å kalle Jesus for en levende person, og heller referere til en idé eller identitet, noe som den kristne troen på mange måter er.

Endret av elevathor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi den første bibelen ikke har gått tapt.

100527606_5df8b3a7e5.jpg

Den første bibelen fra trehundretallet e.Kr

Lenke til kommentar

Ellers har jeg forstått det slik blant mine kristne venner at det er, som IHS skriver, ikke slik at man finner Jesus ved å lese i Bibelen, men at man ”finner” Jesus i seg selv med drahjelp fra Bibelen...

Riktig, men det trenger overhode ikke være Bibelen. Kirkens øvrige program eller bare sammvær med ekte kristne, kan få enn til å våkne.

At bibelen er avgjørende er helt feil.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Tull, du vet ikke 100% sikkert at det som står i den bibelen er den samme som står i bibelen du fikk som et lite barn. Har du lest den og forstått alt? Oversettelser kan endre kontekster - som vist til her i tråden. Nå er plutselig Jesus blitt en hjemløs.

Oversetter man litt her og der gjennom 2000 år, så ender man opp med kanskje en helt annen historie. Ser du virkelig ikke poenget mitt?

For å vise til turbonello i åpningsinnlegget:

Denne gangen har flere ting blitt endret, blant annet "herberget" er blitt byttet ut med "husrom"... Så kan du bare tenke deg selv hvordan man i oldtiden oversatte skriftene. En liten feil her, og en liten feil der, og vips, man får ganske spesiell historie.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler jo slett ikke om å motbevise alt det Ehrman har skrevet, for som jeg har sagt flere ganger, så er det mye jeg og andre er enig med Ehrman i. Mannen er jo tross alt ekspert på sitt område. Der jeg ser annerledes på saken enn Ehrman, konklusjonen han lander på. OK?

Ehrmans store feil er at han tro at bibelen må være feil fri. Ekte kristne er overhode ikke av den oppfatning. Hvor mange feil det er i bibelen, er rennende likegyldig for ekte kristne. Det er personen Jesus Kristus de ekte kristne tror på.

Det finnes ingen ekte kristne: Det finnes bare mennesker som tror de er det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler jo slett ikke om å motbevise alt det Ehrman har skrevet, for som jeg har sagt flere ganger, så er det mye jeg og andre er enig med Ehrman i. Mannen er jo tross alt ekspert på sitt område. Der jeg ser annerledes på saken enn Ehrman, konklusjonen han lander på. OK?

Ehrmans store feil er at han tro at bibelen må være feil fri. Ekte kristne er overhode ikke av den oppfatning. Hvor mange feil det er i bibelen, er rennende likegyldig for ekte kristne. Det er personen Jesus Kristus de ekte kristne tror på.

Jesus kristus, som vi kun hører om i bibelen.....en bok med mange feil og motsetninger :)

Hvordan skal vi da kunne tro på det som står om ham der?

Samme som å si hvordan skal vi kunne tro på statsministeren når det avisen skriver er feil.

Det er ikke en fortelling de kristne tror på, det er selve personen.

Tull og tøys....

Jeg kan se statsmininsteren, jeg har hørt han snakke osv....

Ingen hadde visst om jesusen din, hvis det ikke hadde vært for bibelen.

Vis meg personen jesus, så skal jeg tro på ham!

Flere personer i Oslo som heter Jesus, men ingen av dem påstår å være guddommelige, og ingen andre heller som påstår at de er det. :)

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe. Jeg har ikke tenkt det i denne konteksten før nå. Ganske ironisk ja! :)

Har du hørt denne sangen før?

http://www.youtube.com/watch?v=hbBhlvgJuXk

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mange århundrer, og mange årtusener i ettertid ja...

Det var ikke mange millioner bøker som var skrevet av han, da den Romersk katolske mafiaen begynte å bygge opp sitt imperium med storslagene byggverk og så videre, ved bruken av fattigfolkets penger, som den romersk katolske mafiaen hadde anskaffet seg ved benyttelse av utpressing og trusler (type: avlatshandel pga synd, og trusler type: Helvete for synd uten betalt avlat)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er hva som er verst - å legge noe til eller fjerne noe. :p

Vil jeg bli automatisk straffet dersom jeg legger til en helt tilfeldigvis bokstav (som en skrivefeil) i teksten? Eksempel: "Jeg vitner for enhver som hører ordenea" Skal man ta det så bokstavelig?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er hva som er verst - å legge noe til eller fjerne noe. :p

Vil jeg bli automatisk straffet dersom jeg legger til en helt tilfeldigvis bokstav (som en skrivefeil) i teksten? Eksempel: "Jeg vitner for enhver som hører ordenea" Skal man ta det så bokstavelig?

Veldig vanskelig å si. Men jeg tror at det er delte meninger blant kristne, og at meningene deres hadde vært avhengig av konteksten man stilte dette problemet i. For eksempel i denne konteksten, hvor mye av bibelske innholdet er blitt bevist å være senere tilføyelser, i bibelen altså rene fabrikasjoner laget i ettertid, som ét eksempel av flere, at det naturlige kristne svaret blir det IHS svarer: at det gjelder bare noen få prosent av boken, og da bare det som står i Johannes åpenbaring, og ikke noe mer.

Men jeg vil tro at det man mente opprinnelig, var å legge noe til, som det å skrive mer enn hva som står der fra før, da dette er forfalskning, og at det gjelder hele bibelen... Men selv dette evangeliet er en forfalskning, da det ikke er den samme Johannes som skrev åpenbaringen, som den Johannes som skrev evangeliet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv en kristen fundamentalist må vel slite med å forholde seg bokstavelig til Åpenbaringen. Ikke engang to millennier med omskrivning fjerner sopplukta fra det kapittelet.

Ellers har jeg forstått det slik blant mine kristne venner at det er, som IHS skriver, ikke slik at man finner Jesus ved å lese i Bibelen, men at man ”finner” Jesus i seg selv med drahjelp fra Bibelen. Kanskje man da burde slutte å kalle Jesus for en levende person, og heller referere til en idé eller identitet, noe som den kristne troen på mange måter er.

Jepp! Helt enig! =)

Hvis jeg trodde på Gud, ville jeg heller ikke forholdt meg til bøker skrevet av mennesker om Gud. Jeg ville ansett Gud for å være alt for smart til å være i nærheten av hva bibelen presenterer som Gud. Men jeg ser ikke behovet for å gjøre Gud til noen forklaring på universets, og verdens tilblivelse, fordi jeg mener at Gud ikke er en forklaring, men en bortforklaring når man ikke vet bedre, eller har svarene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ingen ekte kristne: Det finnes bare mennesker som tror de er det.

For Ehrmans kristne kone, er feil i bibelen rennende likegyldig.

Falske kristne lurte Ehrman til å tro at bibelen er feilfri.

0:55.20 >

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...