Gå til innhold

[Løst] Kloke hoder søkes: ny stasjonær gaming pc - budsjett 10-15.000


Anbefalte innlegg

Ser det er mange kloke hoder her inne, som gir uvurderlig kjøpshjelp til de med begrenset kunnskap om datakomponenter. Håper dere kan hjelpe meg litt også.

 

Jeg trenger en ny stasjonær pc til spilling (amatør - ca 10t pr uke). Spiller helst FPS spill og spill som Mass Effect og Dragon Age, men ikke online. Trenger egentlig ikke kjøre alle spill på max grafikk, men ønsker en ”fremtidsrettet” maskin som kan kjøre nye spill med brukbar grafikk de neste årene.

 

- Budsjett: rundt 10k, men kan strekke meg til 15k (maskin + skjerm + mus + tastatur + høytalere)

– har preferanse på Intel og Geoforce (Nvidia)

- Skal ikke bygge selv

- Skal ikke overklokke

- Ønsker operativsystem på en SSD disk for kjapp oppstart (etter hva jeg har lest)

- Ikke store krav til lyddemping, da den skal stå på eget rom

- Når det gjelder skjerm, tenker jeg å kjøpe en Dell UltraSharp U2311H, siden jeg ser denne er sterkt anbefalt i en annen tråd

 

Spørsmål:

1. Vil det være lurt å vente litt, ettersom jeg leste noe om at nye intel prosessor er nært forestående?

2. Er oppsettet under ”overkill” i forhold til mitt bruk? Burde jeg gå for noe billigere?

 

All hjelp mottas med takk!

 

Har tatt utgangspunkt i en ferdig definert komplett gamer maskin (Komplett Gamer – Crysis 2), og ønsker innspill på eventuelle gode oppgraderinger/utbyttinger

 

Komplett Gamer - Crysis 2

 

 

Varenr.:628864

Ahead Nero 10 Essentials OEM

CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD

PC BOX LARGE

Cooler Master CM 690 II Advanced Sort

Silver Power SP-SS620M 620W PSU

MSI P67A-G45 B3, Socket-1155

Intel® Core™ i5-2500 Processor

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9

Gainward GeForce GTX 580 1536MB PhysX

Corsair SSD Force Series™ F60A, 60GB

Western Digital Caviar® Blue 1TB

Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-5280S

Logitech Gaming Keyboard G110

Logitech Wireless Gaming Mouse G700

QPAD CT Pro Gaming Mouse pad

Logitech OEM S-120 2.0 høyttaler

MS COA Label Windows Home Premium 7

MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit

MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic

Garanti 3 år - Sende inn

Lagerstatus:Ubekreftet dato 1 stk. 26.aug.2011

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser bra ut det der.

 

De neste prosessorene som kommer ut skal legge seg på et helt annet prisnivå enn dette og ikke gi stort bedre spillytelse, så det er ingen vits i å vente på disse. Sleng på 1500 kr ekstra for kanskje 5% bedre spillytelse er nok å forvente...

Skjermkort kommer først på nyåret virker det som, ingen grunn til å vente her heller.

 

GTX 580 er kanskje litt overkill for 1920x1080, et GTX 570 vil duge veldig bra det også og ligger ikke mer enn 10-12% bak i ytelse.

Lenke til kommentar

Enig med arni på alt, ikke vent på noe, og ikke kjøp GTX580. Velg heller det Gainward GeForce GTX 570 "Phantom"-kortet.

 

Men jeg synes også du skal velge P8P67 Pro-kortet forran det til MSI, siden den Intel ethernet-kontrolleren på P8P67 Pro er mye bedre, og den har også bedre integrert lydkort.

 

Ellers hadde jeg nok absolutt valgt 8GB med 1600MHz RAM. Prisforskjellen er såpass liten at det kan man ta seg råd til, selv om ytelsesforskjellen er relativt liten også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle innspill, kjempebra!

 

Har nå endret hardware oppsett til følgende;

 

Cooler Master CM 690 II Advanced Sort

Silver Power SP-SS620M 620W PSU

ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155

Intel® Core™ i5-2500 Processor

Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB (måtte gå over til Corsair for å få 8GB med 1600MHz, regner med dette fortsatt er ok? ser videre at det er to valg her A)Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 pin eller B)Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB Kit w/2x 4GB XMS3 DHX, CL9-9-9-24, for Core i3/i5/i7, w/Connector, 1.65v. Hvilken en bør jeg velge?)

Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX PCI-Express 2.0,"Phantom",

Crucial m4 SSD 2,5" 64GB

OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA

Western Digital Caviar® Blue 1TB (noen vits i å gå for Black 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache isteden??)

Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-5280S

Logitech Gaming Keyboard G110

Logitech Wireless Gaming Mouse G700

QPAD CT Pro Gaming Mouse pad

Logitech OEM S-120 2.0 høyttaler

 

Ellers har jeg et tillegsspørsmål;

 

den stasjonære jeg har fra før har et trådløst nettverkskort satt inn (med antenne som stikker ut bak). Det heter D-Link AirPLus XtremeG DWL-G520. Er dette noe jeg kan bruke i den nye stasjonære, eller bør jeg kjøpe noe nytt her også? Isåfall hva, noe å anbefale?

Endret av blåskjerm
Lenke til kommentar

Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB (måtte gå over til Corsair for å få 8GB med 1600MHz, regner med dette fortsatt er ok? ser videre at det er to valg her A)Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 pin eller B)Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB Kit w/2x 4GB XMS3 DHX, CL9-9-9-24, for Core i3/i5/i7, w/Connector, 1.65v. Hvilken en bør jeg velge?)

 

Eg ville nok gått for Corsair Vengeance, av di dei når klokkefarta dei skal ha på 1,5 volt, som er det Intel tilrår til i5 2500. Dessutan lagar dei mindre varme. Berre mine to kroner.

Lenke til kommentar

gå for Z68 hovedkort, istedenfor P67. koster ikke stort mer, og har mindre bugs og mer features.. f.eks Asus P8Z68-V eller -V PRO

Han kan ikke velge Z68 med Komplett.no's PC-bygger i den klassen. Uansett er det du snakker om her totalt tull, det er ikke noen "bugs" - som du kaller det - i P67. Og de ekstra funksjonene i Z68 er totalt ubrukelige for hvermansen.

Lenke til kommentar

1.jeg stoler på vhaarr ang hovedkort, og holder meg til P67.

 

2.når det gjelder RAM, kommer jeg til å velge Corsair Vengeance, såfremt ingen andre har noen kommentarer eller invendinger til dette? (stusser litt på at det står at Corsair Dominator er for "Core i3/i5/i7", og at det samme ikke står for Vengeance..)

 

3. Noen innspill på Harddisk; har valgt Western Digital Caviar® Blue 1TB, men er det noen vits i å gå for Black 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache isteden?

 

4.jeg har bestemt bestemt meg for å ta med en ny trådløs nettverksmodul, siden det koster minimalt, og ettersom jeg forstår vil jeg da slippe å åpne maskinen for intern montering. vil satse på en av disse;

- D-Link DWL-G122 AirPlus G 54 Mbps Wireless USB Adapter

eller

- D-Link DWA-140 Wireless N USB adapter, 802.11n (draft 2.0)

Lenke til kommentar

2.når det gjelder RAM, kommer jeg til å velge Corsair Vengeance, såfremt ingen andre har noen kommentarer eller invendinger til dette? (stusser litt på at det står at Corsair Dominator er for "Core i3/i5/i7", og at det samme ikke står for Vengeance..)

Dominator kjører vel på 1.65V, mot Vengeance på 1.5V. Sandy Bridge anbefaler 1.5V.

 

3. Noen innspill på Harddisk; har valgt Western Digital Caviar® Blue 1TB, men er det noen vits i å gå for Black 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache isteden?

Den er kjappere vel, men jo raskere HDDen er, jo mere varme avvikler den og jo mindre levetid har den sånn rent teoretisk. Personlig bruker jeg bare "Green"-typen disker til datalagring og spill.

 

Bakdelen med Green-disker er at ikke alle RAID-kontrollere er like glade i dem, så om du har planer om det bør du holde deg til noe annet.

 

- D-Link DWA-140 Wireless N USB adapter, 802.11n (draft 2.0)

Velg DWA-140 da den kjører 802.11n.

Lenke til kommentar

2.når det gjelder RAM, kommer jeg til å velge Corsair Vengeance, såfremt ingen andre har noen kommentarer eller invendinger til dette? (stusser litt på at det står at Corsair Dominator er for "Core i3/i5/i7", og at det samme ikke står for Vengeance..)

Dominator kjører vel på 1.65V, mot Vengeance på 1.5V. Sandy Bridge anbefaler 1.5V.

 

 

 

3. Noen innspill på Harddisk; har valgt Western Digital Caviar® Blue 1TB, men er det noen vits i å gå for Black 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache isteden?

Den er kjappere vel, men jo raskere HDDen er, jo mere varme avvikler den og jo mindre levetid har den sånn rent teoretisk. Personlig bruker jeg bare "Green"-typen disker til datalagring og spill.

 

Bakdelen med Green-disker er at ikke alle RAID-kontrollere er like glade i dem, så om du har planer om det bør du holde deg til noe annet.

 

 

- D-Link DWA-140 Wireless N USB adapter, 802.11n (draft 2.0)

Velg DWA-140 da den kjører 802.11n.

 

2. Ok, her er mine kunnskaper begrenset, men når du sier Sandy Bridge, så antar jeg det er Intel i5-2500 prosessoren du sikter til? Hvis dette er korrekt, så må det bli Vengeance (som helt riktig kjører 1.5V ja)

 

3. RAID-kontrollere? Har det noe med online multiplayer gaming å gjøre? Jeg spiller ikke online, så hvis det er det du mener, og i prinsipp anbefaler "Green" type, kommer jeg til å velge en sånn.

 

4.Takk, da blir det DWA-140!

Lenke til kommentar

gå for Z68 hovedkort, istedenfor P67. koster ikke stort mer, og har mindre bugs og mer features.. f.eks Asus P8Z68-V eller -V PRO

Han kan ikke velge Z68 med Komplett.no's PC-bygger i den klassen. Uansett er det du snakker om her totalt tull, det er ikke noen "bugs" - som du kaller det - i P67. Og de ekstra funksjonene i Z68 er totalt ubrukelige for hvermansen.

 

Jeg snakker i hovedsak om Asus, P8P67 serien, der er det mange som har hatt problemer med att pc'en fryser, sata porter som ikke virker osv. jeg har fulgt med i denne tråden her(http://hardforum.com/showthread.php?t=1578865), og mange sier disse "bugsene" ikke er tilstede på Z68. Det er mulig ting er løst på bios oppdatering. Jeg hadde selv et P8P67 Deluxe som drev å frøs, så jeg måtte restarte, dette har jeg ikke opplevd på P8Z68.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1343191&st=0&p=17845216entry17845216 (her skriver jeg att jeg ikke har noen problemer, men frysinga begynte etter dette innlegget.)

 

Jeg står uansett på mitt, att så lenge prisforskjellen ikke er større, og man har muligheten, så kjøper man Z68, værtfall om man skal ha Asus.

 

Når det kommer til Features, så er det vel ikke opp til deg bestemme hva folk har brukt for, "Intel Quicksync" f.eks er jo noe mange kan ha nytte av om man driver med Video.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Jeg snakker i hovedsak om Asus, P8P67 serien, der er det mange som har hatt problemer med att pc'en fryser, sata porter som ikke virker osv.

Joda, men kjøper du nå får du B3.1 stepping (ikke B3) der disse tingene, såvidt jeg har forstått, er tatt hånd om.

 

Jeg står uansett på mitt, att så lenge prisforskjellen ikke er større, og man har muligheten, så kjøper man Z68, værtfall om man skal ha Asus.

Jeg er helt enig, og ville selv anbefalt P8Z68-V Pro, men den PC-byggeren som TS vil bruke gir ham ikke valget av Z68 uansett.

 

Når det kommer til Features, så er det vel ikke opp til deg bestemme hva folk har brukt for, "Intel Quicksync" f.eks er jo noe mange kan ha nytte av om man driver med Video.

Nei, du har rett, men etter min erfaring så er ikke dette noe som vanlige folk bryr seg om. Video-greiene fungerer jo fint uten QuickSync også, det går bare mye kjappere på Z68.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle innspill, kjempebra!

 

Har nå endret hardware oppsett til følgende;

 

Cooler Master CM 690 II Advanced Sort

Silver Power SP-SS620M 620W PSU

ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155

Intel® Core™ i5-2500 Processor

Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB (måtte gå over til Corsair for å få 8GB med 1600MHz, regner med dette fortsatt er ok? ser videre at det er to valg her A)Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 pin eller B)Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB Kit w/2x 4GB XMS3 DHX, CL9-9-9-24, for Core i3/i5/i7, w/Connector, 1.65v. Hvilken en bør jeg velge?)

Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX PCI-Express 2.0,"Phantom",

Crucial m4 SSD 2,5" 64GB

OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA

Western Digital Caviar® Blue 1TB (noen vits i å gå for Black 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache isteden??)

Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-5280S

Logitech Gaming Keyboard G110

Logitech Wireless Gaming Mouse G700

QPAD CT Pro Gaming Mouse pad

Logitech OEM S-120 2.0 høyttaler

 

...

 

 

Sikkert greit å bytte prosessor til i5 2500K, så har du mulighet til å overklokke også. Prisforskjellen er minimal :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...